מופע שנות ה-50: הטרנדים שחזרו אלינו מישראל של קום המדינה

הבלטות של פעם חוזרות כאריחי טראצו טרנדיים בשלל ביטויים, המזנון גדול הממדים תורגם מחדש לגרסאות קיר אווריריות ומעוצבות, וגם הטפטים שוב כאן. קבלו אותם

מיה אור, בשיתוף דן דיזייןפורסם: 15.05.19 11:40
מתוך הקולקציות של ''מאיירס טפטים''. במשך שנים הטפטים נחשבו למיושנים. עכשיו הם מיוצרים מחומרים מתוחכמים ומשופרים, במגוון שלא זונח את דוגמאות העבר
מתוך הקולקציות של ''מאיירס טפטים''. במשך שנים הטפטים נחשבו למיושנים. עכשיו הם מיוצרים מחומרים מתוחכמים ומשופרים, במגוון שלא זונח את דוגמאות העבר
פינת אוכל של ''סימפלי ווד''. פשטות שימושית ומופע נטול יומרה
פינת אוכל של ''סימפלי ווד''. פשטות שימושית ומופע נטול יומרה
ארון עם דלתות הזזה בשילוב פורמייקה, ''רמפלוס''. החומר שקיבל דימוי נחות של חקיין חוזר בשלל דגמים ומרקמים
ארון עם דלתות הזזה בשילוב פורמייקה, ''רמפלוס''. החומר שקיבל דימוי נחות של חקיין חוזר בשלל דגמים ומרקמים
שטיח בעיצובה של פטריסיה אורקיולה, ''הביטאט''. הטראצו פופולרי לא רק במרצפות, אלא גם בכלים ובחפצי נוי, ואפילו במוצרי טקסטיל
שטיח בעיצובה של פטריסיה אורקיולה, ''הביטאט''. הטראצו פופולרי לא רק במרצפות, אלא גם בכלים ובחפצי נוי, ואפילו במוצרי טקסטיל
ספרייה מודולרית על קיר שלם, ''קטלן איטליה''. להבדיל מתפקידו השימושי של המזנון המקורי, המטרה היום היא אסתטית בעיקרה
ספרייה מודולרית על קיר שלם, ''קטלן איטליה''. להבדיל מתפקידו השימושי של המזנון המקורי, המטרה היום היא אסתטית בעיקרה

יום הולדתה ה-71 של המדינה עודד אותנו לקחת צעד אחורה במנהרת הזמן: להיזכר איך נראה הבית הישראלי בשנותיו הראשונות ולנער את האבק מעל חומרים ורהיטים שאפיינו אותו אז, בימים שבהם מושגים כעיצוב ואסתטיקה עוד לא נכנסו ללקסיקון בהקשר אליו. ''גופי תאורה'' היו אז פשוט מנורות, לאריחי ריצוף קראו בלטות, וכשאמרו ''אי'' התכוונו למושג הגיאוגרפי, ולא ליחידה במטבח. ''אופן ספייס'' לא היה מושג שהתייחס למבנה הדירה, שהיה במרבית המקרים ידוע מראש: ''הול'' (ולא מבואה), מטבח סגור, סלון ועוד חדר או (מקסימום) שניים, חדר אמבטיה ותא שירותים קטן.

 

ישראל הייתה מדינה צעירה, ללא מסורת אסתטית, ועיצוב הבית נשען על מה שהיה בנמצא. בריצוף שלטו אריחי טראצו קטנים בגודל 20X20 סנטימטרים, והקירות היו צבועים בסיד לבן, בשפריץ או מחופים בטפטים עם דיגום חזרתי של מוטיבים גיאומטריים, פרחוניים, או שרטוטים עדינים של מדליונים.

 

הרהיטים היו עשויים עץ, ועוצבו בקווים בסיסיים. בסלונים של שנות החמישים והשישים אפשר היה למצוא, בדרך כלל, 'סט' של ספה וכורסאות עץ שחלקיהם נקיים ומעוגלים מעט, עם ריפוד ''רזה'', ושולחן קפה נמוך מעץ תואם (לפעמים עם משטח זכוכית).

 

ציטוטים עם פרשנות עכשווית. חדר שינה של החברה הבוסנית Gazzda. טולמנ'ס
    ציטוטים עם פרשנות עכשווית. חדר שינה של החברה הבוסנית Gazzda. טולמנ'ס

     

    פריט סלוני נוסף היה המזנון, שהיה רהיט שימושי בעיקרו, פתרון אחסון לדירה קטנה שלא סבלה מעודף מקום, בלשון המעטה. המזנונים הופיעו בשתי גרסאות עיקריות: כפריט גדול שהיה סוג של הכלאה בין ספריית מדפים סימטרית ותאים סגורים בדלתות עץ או זכוכית (לעתים נכלל בו גם בר משקאות); או יחידה אורכית ונמוכה יותר, שניצבה על רגליים ולא כללה מדפים פתוחים.

     

    ארונות המטבח היו עשויים מעץ מלא בצביעת שמן גסה, מאובזרים בידיות כפתור, וכללו שתי מגירות קטנות לסכו"ם. הקיר שמעל הכיור נצבע בדרך כלל בצבע שמן, או חופה באריחי חרסינה פשוטים, לבנים או ירוקים. בארונות העליונים, אם היו כאלה, היו דלתות הזזה מזוגגות בזכוכית סבתא. הפשטות הבסיסית הייתה גם נחלתם של חדרי השינה והאמבטיה, וככלל, השימושיות הייתה שם המשחק.

     

    מזנון זכוכית. ''קליגריס''
      מזנון זכוכית. ''קליגריס''

       

      שולחנות עץ במראה חמים ב''ביתילי''. סטיילינג: לינוי לנדאו. צילום: דרור קליש
        שולחנות עץ במראה חמים ב''ביתילי''. סטיילינג: לינוי לנדאו. צילום: דרור קליש

         

        עם השנים החלה להתעורר מודעות לעיצוב. כל עשור שחלף מאז הביא איתו שינויים בבית הישראלי, וכשהעולם הגדול הפך לכפר גלובלי קטן, נחתו כאן סגנונות עיצוב כמו היי-טק תעשייתי, מינימליזם יפני, או שאבי-שיק רומנטי. היום עיצוב הבית הוא זירה עשירה ודינמית, שופעת אפשרויות ושפות אסתטיות. בה בעת, בדינמיקה המעגלית שמאפיינת את תחום העיצוב, חזרו לחיינו כמה חומרים ואלמנטים ותיקים.  

         

        עדנת הטראצו

        בתוך היצע חומרי הריצוף, שקיבל בשנים האחרונות מנעד מתוחכם ומרשים, שב ודורך כוכבו של הטראצו. האריחים הוותיקים, על מופעם המובחן והרכבם הטבעי, מגיחים מהעבר בגרסה יצרנית משופרת, המציעה אותם במידות גדולות מאלה שהכרנו, במבחר גוונים וצפיפויות. הדיגום המגורגר-מנוקד התחבב על חובבי העיצוב, והיום אפשר למצוא אותו מעטר גם בדים ושטיחים, חומרים מתועשים שונים, כלים וחפצי נוי.

         

        ארונות מטבח בחיפוי דמוי טראצו. HeziBank Cotto D’este
          ארונות מטבח בחיפוי דמוי טראצו. HeziBank Cotto D’este

           

          מגשי טראצו. ''מליס''
            מגשי טראצו. ''מליס''

             

            שולחנות עם משטחי טראצו. טולמנ'ס דוט
              שולחנות עם משטחי טראצו. טולמנ'ס דוט

               

              טפטים כאן ועכשיו

               

              אחרי שנים של היעדרות, הטפטים שוב כאן, ובגדול. החיפויים שרווחו בשנות החמישים והשישים, שלאחריהן קיבלו תווית ארכאית ונדחקו החוצה, הם היום עולם ומלואו של חומרים ודוגמאות בשלל סגנונות. לעומת הטפטים של תחילת הדרך, שהיו עשויים נייר, ההיצע העכשווי מציג מוצרים מתוחכמים ומשופרים, כשהמגוון לא זונח את דוגמאות העבר, עם סדרות רטרו בדיגומים רפטטיביים.

               

              פרחוניים, אבל אחרת. מאיירס טפטים
                פרחוניים, אבל אחרת. מאיירס טפטים

                 

                פורמייקה למתקדמים

                אחד החדרים שחווה במשך השנים מטמורפוזה של ממש הוא המטבח הישראלי. החדר הצנוע של פעם מתהדר היום בחזות שונה בתכלית,

                למעט תזכורת אחת מאותם ימים רחוקים – הפורמייקה. היא נכנסה למטבח בסביבות שנות ה-60, כשהחליפה את דלתות העץ הצבועות ונחשבה לשיא החדשנות. בשנות השבעים הפורמייקה פרחה בצבעוניות עזה (של כתום וירוק בעיקר), אבל לאחר מכן הועם מעט זהרה. הטעם המקומי, שהחל להתעדן, נרתע מהחומר, שקיבל דימוי נחות של חקיין. היום כבר מקבלים אותו מחדש, כחומר שניחן בשלל תכונות טובות כמו עמידות וקלות תחזוקה, ומוצע בקשת רחבה של דגמים ומרקמים, העונים לכל סגנון והעדפות טעם.

                 

                פורמייקה בצבעים חדשים. HeziBank
                  פורמייקה בצבעים חדשים. HeziBank

                   

                  פורמייקה בארונות ''ריביירה''
                    פורמייקה בארונות ''ריביירה''

                     

                    רהיטים בפרשנות עכשווית

                     

                    המזנון הגדול, שהיה שחקן פעם משמעותי בסלון הביתי, זוכה היום לפרשנות בדמות יחידות קיר גדולות. להבדיל מתפקידו השימושי של האובייקט המקורי, המטרה היום היא אסתטית בעיקרה, וככזו מציגה מנעד עיצובים וחומרים, שבראשם צועד ברזל, במראה קליל ואוורירי, כצו השעה. היחידות הנמוכות, כמו קוויהם של שולחנות וכיסאות שמצטטים את שנות החמישים, נצמדים לפשטות במופע נטול יומרה, בטעם טוב של פעם.  

                     

                    עמודים ומדפים מודולריים. סטאטו
                      עמודים ומדפים מודולריים. סטאטו

                       

                      כסאות ''בית ספר'' של החברה הדנית HAY. טולמנ'ס דוט
                        כסאות ''בית ספר'' של החברה הדנית HAY. טולמנ'ס דוט

                         

                        כיסאות עם ריפוד ''רזה''. ''קליגריס''
                          כיסאות עם ריפוד ''רזה''. ''קליגריס''

                           

                          מזנון בטעם של פעם. ''אורבן''
                            מזנון בטעם של פעם. ''אורבן''

                             

                            וכורסה בקווים מעוגלים. IDdesign
                              וכורסה בקווים מעוגלים. IDdesign

                               

                              • בשיתוף דן דיזיין סנטר – מרכז העיצוב של ישראל

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                              כאן דיזיין
                              ברוכים הבאים לבלוג מגזיני, המופק בשותפות בין ''דן דיזיין סנטר'', מרכז העיצוב של ישראל - לבין ערוץ העיצוב של Xnet.

                              הבלוג עוסק בעיצוב על פניו השונים, ומביא מדי שבוע מידע מקצועי מגוון על חידושים וטכנולוגיות, דמויות מרכזיות בעולם העיצוב, פריטים ומוצרים. הוא פונה אל קהל רחב, מומחים וחובבים כאחד, ולצד ראיונות עם מעצבים ומידע מקצועי לאדריכלים הוא מספק גם עצות ומדריכים למשפרי דיור ומשפצי בתים.

                              התכנים בבלוג מוגשים בשקיפות, והם נשענים על הידע והמומחיות המקצועית של מעצבים, ספקים ויבואנים. הקוראים מוזמנים להציע רעיונות, לשאול, להשתתף ולשתף בתכניו.