צילום: שי יחזקאל

"עצלנות היא לא תכונת אופי אלא מצב נפשי, והיא ניתנת לשינוי"

איך מתמודדים עם דחיינות, מטפלים במינוס בבנק, מפסיקים לריב עם הילדים ונפטרים מהבלגן בבית? ביקשנו עזרה מהמומחים בכל אחד מהתחומים - וזה מה שהם מציעים

המומחים לשירותכם: ד"ר אלכס קומן, הילה מיכוביץ סיטון, נעמי לזר וקרן לוגסי  (צילום: יונתן בלום)
המומחים לשירותכם: ד"ר אלכס קומן, הילה מיכוביץ סיטון, נעמי לזר וקרן לוגסי (צילום: יונתן בלום)

איך להפסיק לדחות משימות

המומחית: הילה מיכוביץ סיטון, "הקרציה מפולניה"

 

למה אנחנו דוחים דברים?

"כל אחד מסיבותיו שלו. אחד דוחה משימות ומטלות כי הוא בטראומה מכתיבה מאומצת, ואחרת 'תדחיין' כי היא מפחדת שהמעקלים ייקחו לה את הבית. כל דחיינות היא עולם ומלואו, לכל דבר יש סיבה ותירוצים אחרים, וכל אחד מגיב שונה לסיטואציות שונות בחיים".

 

למה זה כל כך קשה לנו?

"בגדול יש שלוש מגמות כלליות שאפשר לזהות (למעט יוצאים מהכלל): אנשים שלוקחים על עצמם יותר מדי ואחר כך מתפלאים שאין להם זמן לכלום. אם החלטתם שהגיוני לעשות דוקטורט, לעבוד במשרה מלאה ועדיין להגיש ארוחה חמה ב־14:00 לילדים, זה טוב ויפה אבל לא באמת יכול לקרות במקביל.

 

"שנית, פחדים הם סיבה מרכזית לרוב הדברים שאנשים 'מדחיינים' - 'מה אם אני לא אצליח?', 'מה אם אני כן אצליח?', 'מה אם אף אחד לא יקרא את זה?', 'למה שמישהו ייתן לי עבודה בכלל?' וכן הלאה, המון פחדים (ופרדוקסים) שגורמים להרבה אנשים לא לעשות.

 

"שלישית - החיים המודרניים מזמנים לנו הפרעות קשב רבות, החל מילדים וגידול מרובה של חיות מחמד ועד למיליון אנשים שמחפשים אותנו דרך המון סוגים של מכשירים. כל אלה מאוד נחמדים ותמיד עדיף להתייחס אליהם במקום להתמודד עם דברים שמצריכים יותר משלוש דקות של מחשבה".

 

הילה מיכוביץ סיטון: "לקוחות מגיעים אלי עם רשימות מלאות ומפוצצות ולא יודעים מאיפה להתחיל" (צילום: יונתן בלום)
    הילה מיכוביץ סיטון: "לקוחות מגיעים אלי עם רשימות מלאות ומפוצצות ולא יודעים מאיפה להתחיל"(צילום: יונתן בלום)

     

    מאיפה מתחילים?

    "הדרך הכי טובה להתמודד עם דחיינות היא פשוט לעשות - לבחור משהו קטן ולעשות אותו, ואחריו עוד אחד, וככה להתקדם"

    "קודם כל, עצלנות היא לא תכונת אופי אלא מצב נפשי, והיא ניתנת לשינוי. הדרך הכי טובה להתמודד עם דחיינות היא פשוט לעשות - לבחור משהו קטן ולעשות אותו, ואחריו עוד אחד, וככה להתקדם. ולא לחשוב יותר מדי. הרבה פעמים לקוחות מגיעים אלי עם רשימות מלאות ומפוצצות ולא יודעים מאיפה להתחיל. לרובם מספיק שאני אשאל 'ממה אתם מתחילים?' כדי שהם יצליחו לפקס את עצמם ולבחור".

     

    מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?

    "כמו עם כל בעיה בחיים - ברגע שזה מפריע".

     

    עזרה ראשונה: טיפים מיידיים לטיפול במשימה

    1. הכינו רשימות מטלות. רשימות הן החיים. הן גם עוזרות לסדר ולארגן את כל המטלות וגם מורידות את הכל מהראש ואז לא צריך לחשוב על הכל כל הזמן. רק חשוב לבדוק אותן באופן קבוע, אחרת זה לא שווה כלום.

     

    2. פרטו לפרוטות. אין דבר כזה "משימה גדולה מדי", יש משימה שלא חילקו אותה למספיק חלקים.

     

    3. הקדישו זמן למדיטציה. זה אולי יישמע קצת הפוך, אבל מדיטציה היא דבר ממש יעיל. היא נותנת לראש שקט ומרחב לחשיבה, וראש מסודר מוביל ליום מסודר.

     

    4. סגרו את המסך והתחילו לעבוד. נו! אתם עדיין קוראים? לכו לעבוד כבר.

     

      איך לאזן את חשבון הבנק

      המומחה: ד"ר אלכס קומן, מומחה כלכלי, להב פיתוח מנהלים, אוניברסיטת תל אביב

       

      למה אנחנו במשיכת יתר?

      "יש לכך שלוש סיבות מרכזיות. ראשית, היעדר חינוך פיננסי. הרוב המכריע של הבוגרים בישראל לא עברו מעולם הדרכה מסודרת, אפילו בסיסית, בנושא התנהלות פיננסית חכמה. כך מוצאים את עצמם ישראלים רבים, אחרי שניהלו דמי כיס כילדים או קיבלו משכורת מזערית כחיילים, כשהם מתמודדים לראשונה בבגרותם עם הוצאות שכירות או משכנתה, גידול ילדים, פנסיה וכדומה. אפילו הבנה בסיסית של מושגים יומיומיים כמו 'אשראי', 'ריבית' ו'קופת גמל' עשויה לסייע משמעותית.

       

      "הסיבה השנייה היא פיזור רב של הנכסים הכלכליים בין ספקי שירותים שונים. למשל: אנו מחזיקים חשבון עו"ש בבנק מסוים, כמה כרטיסי אשראי, אפליקציות תשלומים, הלוואות מגופים חוץ בנקאיים וכמה קרנות פנסיה. המעקב אחרי כולם מייגע, מטעה ומסורבל.

      "החשש מבשורות רעות מונע מאיתנו לפתור חובות בשלב מוקדם וזול, ובמקום זאת להתמודד איתם בשלב הממאיר של קנסות ועיקולים"
       
      "והסיבה השלישית, והחשובה מאוד, היא פסיכולוגיה של חדשות רעות. אנשים לא אוהבים לקבל חדשות רעות, ולכן הם פשוט נמנעים מהן, בדומה להימנעות מבדיקה רפואית חשובה בשל הפחד מהתוצאות. אם אני חושש מעומק המינוס או יודע עליו, כנראה פחות ארצה לפתוח את האפליקציה של הבנק ולעקוב אחר מצבי הכלכלי. החשש מבשורות רעות מונע מאיתנו לפתור אותן בשלב מוקדם וזול, ובמקום זאת להתמודד איתן בשלב הממאיר של קנסות ועיקולים".

       

      למה זה כל כך קשה לנו?

      "משפחות רבות נוהגות להוציא סכומי עתק על אביזרים ממותגים לילדים בעקבות לחץ חברתי ודרישות מצידם, שמכניסות הורים רבים למשבר כלכלי. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בקרב אוכלוסיות מוחלשות כלכלית, אולי בגלל רצון ההורים לדאוג שהילד לא ירגיש מחסור. בפועל, הרדיפה אחר המותג היוקרתי עולה כספים רבים. אפשר לרכוש נייד טוב גם ב־1,000 שקל במקום ב־4,000 שקל, ורוב הילדים לא באמת זקוקים לנעלי ספורט במאות שקלים. במקום לקנות לילדים מתנות יקרות ונוצצות, העניקו להם משהו עם ערך אמיתי: חינוך פיננסי להתנהלות נבונה ואחראית, כך שלא יחסר להם דבר בבגרותם".

       

      ד"ר אלכס קומן: "במקום לקנות לילדים מתנות יקרות ונוצצות, העניקו להם משהו עם ערך אמיתי: חינוך פיננסי להתנהלות נבונה ואחראית" (צילום: יונתן בלום)
        ד"ר אלכס קומן: "במקום לקנות לילדים מתנות יקרות ונוצצות, העניקו להם משהו עם ערך אמיתי: חינוך פיננסי להתנהלות נבונה ואחראית"(צילום: יונתן בלום)

         

        מאיפה מתחילים?

        "נסו לחתוך בהוצאות בלתי חיוניות ולאזן את החשבון. שימו לב להבדל בין הוצאות 'קשות' כמו שכר דירה והוצאות רכב, להוצאות 'רכות' כמו הוצאות אוכל ובילוי או קניות מזדמנות, ונסו לצמצם ראשית בהוצאות הרכות. שנית, סכמו באופן מסודר את ההוצאות וההכנסות באמצעות אפליקציה או טבלת אקסל, והשתדלו לשקלל את החשבונות העיקריים".

         

        מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?

        "איש המקצוע הטוב ביותר הוא אתם. אם אתם לא מצליחים למנוע את המינוס, זה הזמן להתייעץ עם אחרים, אך חשוב לזכור שלכל היועצים יש אינטרסים משלהם, לכן כדאי לדבר עם כמה מומחים במקביל. שימוש במנטורים ובמאמנים אישיים למיניהם עשוי להועיל אך גם עלול להיות יקר מאוד כשלעצמו. הכלכלה הביתית וקבלת החלטות לא דורשות תואר בכלכלה אלא בעיקר מוטיבציה אמיתית לעשות שינוי. אל תמתינו למשבר. למדו את מצבכם, קבלו החלטות ועמדו בהן".

         

        עזרה ראשונה: טיפים מיידיים ליציאה מהמינוס

        1. בדקו את עצמכם. אם אתם מכורים למינוס או מקבלים שיחה מהבנק פעם בחודש, זה הזמן להתעורר ולשנות הרגלים.

         

        2. רכזו את כל הנכסים שלכם (קרנות פנסיה וכרטיסי אשראי). את החסכונות שלכם רכזו למקום אחר שמאפשר מעקב נוח, והעדיפו שימוש בשני כרטיסי אשראי לכל היותר.

         

        3. היעזרו ב"תרשים בקרה". זהו כלי חשוב בעולם העסקים. חשבו על גרף שציר ה־X הוא זמן וציר ה־Y הוא הסכום בחשבון. אם אתם נמצאים במינוס של מעל 500 שקל למשך כמה חודשים ברציפות, אתם בבעיה. מנגד, אם החשבון בזכות מעל כמה אלפי שקל ונשאר כך למשך זמן רב, גם אז אתם בבעיה, שכן הכסף "שוכב" ולא מנוצל נכון. אם אתם במינוס - חתכו בהוצאות. אם אתם בפלוס - השקיעו את הכסף.

         

        4. זכרו כי הלוואות הן מוצא אחרון. הלוואות הן לא פיזור של התשלום לאורך זמן, אלא מכשיר כלכלי שעלותו לרוב גבוהה מאוד. לכן הן יכולות, וצריכות, לשמש רק כמוצא אחרון, למשל לטיפול רפואי או להוצאה אחרת שנדרשת באופן מיידי.

         

           

          איך להימנע ממריבות עם הילדים

          המומחית: נעמי לזר, מאמנת משפחה וסופרווייזר באימון, "גומא, המרכז לאימון ולגישור"

           

          למה נוצר שם בלגן?

          "עייפות בשילוב עצלות. ההורים בוודאי יודעים מה חשוב בבית אך מתקשים ליישם את זה כי הם מגיעים הביתה עייפים מאוד. במעט הזמן שיש להם עם הילדים הם לא רוצים 'לבזבז' אותו על משמעת אלא מעדיפים שהכל יזרום. בנוסף, חשוב להבין כי הילדים בעצמם לא אוהבים גבולות ולא רוצים לעמוד בהם כי הם אוהבים את החופש. ילד רוצה לעשות מה שבא לו, ואם עכשיו הוא באמצע משחק בסוני פלייסטיישן, לא בא לו להפסיק וללכת לצחצח שיניים, ועל זה נדרשת מעורבות של ההורים דרך ההתנגדות של הילד".

           

          "צריך לדעת לתת לכל ילד במשפחה את המרחב והערך שלו ואת הגבולות הנכונים לו, וזה בסדר לעשות 'אפליה' בין אחים"
          למה זה כל כך קשה לנו?

          "כשיש אחים בבית, כלומר יותר מילד אחד, ההורים מתקשים מאוד. האחווה בין האחים עוברת במאבקים ובתחרות, והורים עושים הרבה מאוד טעויות כי קשה להם עם הסיטואציה. בנוסף, בוודאי בהקניית סדר משפחתי, לכל ילד ישנו הזמן שלו והרצון שלו בהתאם לגיל שלו. מה שמתאים לילד אחד לא מתאים כרגע לשני, ומכאן נוצרים החיכוכים, המריבות וחוסר הסדר של הקניית המשמעת. הורים חושבים שצריך לשמור על שוויון בין הילדים ונותנים לכך מקום מרכזי. לדוגמה, כשיש פער גילאים והקטן הולך לישון ב־19:30, אין סיבה שהגדול ילך גם הוא, אין היגיון בכך, ומהצד השני, אם אנחנו מאפשרים את הפער - 'לא פייר שהוא עד מאוחר'. לכן צריך לדעת לתת לכל ילד במשפחה את המרחב והערך שלו ואת הגבולות הנכונים לו, וזה בסדר לעשות 'אפליה'".

           

          מאיפה מתחילים?

          "קודם כל, כדאי להתחיל לעבוד על עצמכם. רגע לפני שאתם נכנסים הביתה, מומלץ לעמוד ליד הדלת, לנשום ולהזיז הצידה את המתח והלחץ ואת כל מה שעבר עליכם במהלך היום, ורק אז להיכנס הביתה. כשאתם נכנסים הביתה, תנו חום ואהבה, זה קודם כל. לא להתחיל עם 'הנעליים זרוקות', 'הילקוט מלוכלך', 'הכיור מלא'. אף אחד לא אוהב מפקד שיורה תלונות והוראות. במקום זה כדאי להקדיש עשר דקות כדי לחבק, לשאול מה שלומך, איך היה בבית הספר, להתעלם מכל המהומה מסביב ולהתקרב.

           

          "דבר שני - כן, להגיע לנושא של משמעת וסדר, לדבר ולעשות זאת לא במריבה אלא בדרך ברורה ומאוד עקבית וידועה מראש. לכל אחד יש התפקיד שלו: 'אתה היום מפנה את המדיח', 'את עורכת את השולחן'. כל אחד יודע מה עליו לעשות בתפקידים בבית. חשוב לתת תפקיד שמתאים לכל אחד, והאתגר הוא לוודא שהוא דבק בכך".

           

          נעמי לזר: "לא להתחיל עם 'הנעליים זרוקות', 'הילקוט מלוכלך', 'הכיור מלא'. אף אחד לא אוהב מפקד שיורה תלונות והוראות" (צילום: יונתן בלום)
            נעמי לזר: "לא להתחיל עם 'הנעליים זרוקות', 'הילקוט מלוכלך', 'הכיור מלא'. אף אחד לא אוהב מפקד שיורה תלונות והוראות"(צילום: יונתן בלום)

             

            מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?

            "כשאתם מרגישים ורואים שיש המון מתח בבית, צעקות, תחושת תסכול, מתח בין ההורים, כשיש מאבקי כוח עם הילדים וכשאתם רואים שאתם מאבדים שליטה".

             

            עזרה ראשונה: טיפים מיידיים לשלום בית

            1. הכירו בבעיה. הבינו שמה שעשיתם עד עכשיו לא עובד וצריך לחשוב על דרך אחרת. זהו את המקום שיוצר את המתח. אם כל בוקר מתנהל באותה צורה של צעקות כשאתם מעירים את הילדים, הכל בבלגן, יוצאים בדקה האחרונה, אז תחשבו איך לשפר. למשל, עשו רשימה של מה אפשר לארגן מראש - להכין את הבגדים לילדים בערב ולא להתווכח בבוקר על הלבוש, וגם את הכריכים, ולקום מעט מוקדם יותר, גם אם ממש קשה לכם. להזיז הצידה את כל מה שגורם למתח בבוקר.

             

            2. ערכו שיחה משותפת. שוחחו עם הילד ודברו על הבעיה כמו שאתם רואים אותה. אל תטיחו האשמות, אלא אמרו: "שמת לב איך יצאנו הבוקר? הייתה לי תחושה שאני צועק מדי, אתה בכית...". בואו ממקום של "אני לוקח/ת אחריות" ו"איך ראיתי את הדברים מהצד שלי". תארו את הקושי בעיניים שלכם ואמרו שאתם רוצים לעשות שינוי. שתפו במה שחשבתם, הציגו את הכללים החדשים ושאלו את הילד (כמובן בהתאם לגילו) אם יש לו רעיונות. אמרו בצורה ברורה ושאלו מה דעתו ומה עוד הוא מציע.

             

            3. עמדו מאחורי ההחלטה. אם החלטתם שבשעה 7:40 כולם מחוץ לבית ואתם רואים שזה לא קורה, תצטרכו לגרום לילדים להבין שיש לכך מחיר ואין מה לעשות - צריך לוותר על ארוחת הבוקר, כדי לא להפר את הכללים החדשים שיצרתם.

             

              איך לסדר את הבית

              המומחית: קרן לוגסי, "המארגנת - סידור וארגון ארונות"

               

              למה נוצר שם בלגן?

              "הסיבות המרכזיות לכך שאנשים מתקשים לשמור על סדר בבית לרוב קשורות ללחץ ולעומס בבית ובעבודה. השגרה שלנו לחוצה, גידול הילדים לחוץ וגובה מאיתנו הרבה מאוד זמן ואנרגיה, ולכן נשאר הרבה פחות זמן פנוי לסידור וארגון שוטף של הבית. מוקדי הבלגן המרכזיים ברוב הבתים נמצאים בארונות של חדרי השינה והמשחקים, אבל גם בארונות המטבח".

               

              קרן לוגסי: "אני ממליצה להתחיל ממקור הבלגן הגדול והמציק ביותר בבית" (צילום: יונתן בלום)
                קרן לוגסי: "אני ממליצה להתחיל ממקור הבלגן הגדול והמציק ביותר בבית"(צילום: יונתן בלום)

                 

                למה זה כל כך קשה לנו?

                "לא כולנו נולדנו אנשים מסודרים ולא חונכנו לסדר וארגון, ולא תמיד אנחנו יודעים מאיפה להתחיל, או שהבלגן נראה לנו כל כך גדול שאנחנו מוותרים מראש"

                "רובנו מגיעים הביתה בשעות אחר הצהריים או הערב, אחרי יום עבודה ארוך ומעייף, ועכשיו אנחנו עם הילדים וצריכים להעסיק אותם, ולפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מאפשרים לילדים לעשות כמעט הכל רק כדי לקבל רגע של שקט. גם לא כולנו נולדנו אנשים מסודרים ולא חונכנו לסדר וארגון, ולא תמיד אנחנו יודעים מאיפה להתחיל, או שהבלגן נראה לנו כל כך גדול שאנחנו מוותרים מראש".

                 

                מאיפה מתחילים?

                "אני ממליצה להתחיל ממקור הבלגן הגדול והמציק ביותר בבית, למשל הארונות של ההורים, חדר הילדים או חדרי המשחקים, ותמיד כדאי להתחיל כל פרויקט או כל חדר בנפרד, לסיים אותו, ואז להמשיך לדבר הבא".

                 

                מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?

                "כשממש שונאים לסדר או כשאין זמן להתחיל בפרויקט הסידור או פשוט אין כוח, זה גם לגיטימי. אבל כשמגיעים למצב שבו העומס עולה על גדותיו וכבר משפיע עליכם נפשית ויוצר אי שקט פנימי, שזה מה שבלגן בדרך כלל עושה לכם, בקשו עזרה. זה לא חייב להיות איש מקצוע, אלא פשוט חבר או בן משפחה שהוא חולה סדר ויכול לעזור. אולי הוא אפילו ישמח. אם אתם ממש מעדיפים מקצוען, יש הרבה מאוד 'מסדרים מקצועיים' שאפשר לפנות אליהם וגם לקבל מהם טיפים יעילים לשמירה על ארגון שוטף וסידור של הבית".

                 

                עזרה ראשונה: טיפים מיידיים לארגון הבית

                1. היאזרו בסבלנות. ארגון הבית לא קורה ביום אחד והוא גובה לא מעט אנרגיות, לכן תנו לעצמכם זמן ומרווח נשימה. התחילו בכך שתקדישו חצי שעה ביום לסידור ולארגון, ולאט־לאט תראו את ההתקדמות.

                 

                2. תלמדו לשחרר. בבואכם לסדר חדר כלשהו שחררו את כל הפריטים שנמצאים בו שאתם לא עושים בהם שימוש. העבירו הלאה - לחברים, לבני משפחה או לתרומה. אנחנו תמיד קונים פריטים ומוצרים חדשים, אבל אם רוצים להימנע מהעומס, צריך לדעת גם לשחרר.

                 

                3. העמיקו פנימה. בדקו עם עצמכם האם הגעתם למצב של אי סדר ובלגן מתוך חוויית ילדות לא מטופלת? אנשים רבים שחוו למשל עוני וחוסר בילדות, מפצים את עצמם בבגרותם באגרנות של מוצרים. ייתכן שיש כאן גם אלמנט נפשי שכדאי לטפל בו.

                 

                4. סננו. אם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל, עשו כך: בחרו את החדר הראשון שתרצו לסדר, הוציאו את כל תכולת הארונות למרכז החדר, סננו את הפריטים שלא נמצאים בשימוש, ולאחר מכן קפלו והחזירו לארון את אלה שאתם מעוניינים להשתמש בהם.

                 

                 

                הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד