"משקפיים הם סוג של תכשיט, אז נתנו לתכשיטנים לעצב אותם"

סופר-פארם אופטיק חברה למחלקה לעיצוב תכשיטים ב"שנקר" ויחד הם יצרו קולקציית קפסולה מרהיבה של משקפי שמש וראייה

שיתוף פעולה מחוץ למסגרת. קבלו הצצה לקולקציית הקפסולה (צילום וידאו: אמיר אליסיאן)
צילום: טל שחר
מימין לשמאל: Eyelands Ischia בעיצוב של ולנטין סיבירידה; Eyelands La Maddalena בעיצוב של קרלה שכיה;  Eyelands Leonardo בעיצוב של סתיו בוזגלו  (צילום: שי קדם)
מימין לשמאל: Eyelands Ischia בעיצוב של ולנטין סיבירידה; Eyelands La Maddalena בעיצוב של קרלה שכיה; Eyelands Leonardo בעיצוב של סתיו בוזגלו (צילום: שי קדם)
מימין לשמאל: Eyelands Lampedusa בעיצוב של שרון לוסטהאוס;  Eyelands Procida בעיצוב של שי ינובסקי;  Eyelands La Maddalena בעיצוב של קרלה שכיה  (צילום: שי קדם)
מימין לשמאל: Eyelands Lampedusa בעיצוב של שרון לוסטהאוס; Eyelands Procida בעיצוב של שי ינובסקי; Eyelands La Maddalena בעיצוב של קרלה שכיה (צילום: שי קדם)

זה לא סוד שמשקפיים הפכו לא רק למנוע כלכלי משמעותי בעולם האופנה, אלא גם לאקססורי בעל מעמד־על, שאף בית אופנה או מותג לא יכול להרשות לעצמו לפספס. אם פעם החזקנו בזוג אחד, היום אנחנו מחזיקות משקפיים לכל לוק. להתלבטות המוכרת בין בחירה במותג ידוע ומבוסס לבין מותג חדש ומסקרן נכנסה לאחרונה קטגוריה נוספת: שיתוף פעולה חדשני בין סופר־פארם למחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר. אורי סאמט, ראש המחלקה, לא מתפלא על המגמה. הוא מציין כי בשנים האחרונות משקפיים הפכו לתכשיט של ממש, מעבר לפונקציונליות שלהם, והכיוון הזה רק מתפתח: "זה לגמרי נכון ולגיטימי שסוג כזה של אובייקט יהווה מדיום לעשייה במחלקה", הוא מסביר. "כבר בעבר זיהו ברשת את העיצובים המדהימים של המחלקה, ומבחינתנו מדובר בחיבור מושלם".

 

Eyelands Meloria בעיצוב של אנה דודקין  (צילום: שי קדם)
    Eyelands Meloria בעיצוב של אנה דודקין (צילום: שי קדם)
     

     

    "עם הרבה מחשבה מחוץ לקופסה"

    "בגדול, החשיפה לעובדה שאנחנו מייצרים משקפי שמש במחלקה הייתה בשבוע האופנה של תל אביב לפני שנה", מספר סאמט. "לאחר מכן קיבלתי טלפון מסופר־פארם, שהציעו לי לשקול שיתוף פעולה. מכיוון שאנחנו שמים דגש על חשיפה של הסטודנטים לעבודה אמיתית מול לקוחות ומשקיעים בקורסים שעוזרים להם להבין את המשמעויות של עבודה מול חברה קיימת ונציגיה, חשבנו שזה יכול להיות רעיון טוב.

     

    "משקפיים נחשבים היום לאביזר הכי מסחרי שיש. כל חברת אופנה שמכבדת את עצמה מוציאה ליין של משקפיים. הם סוג של מסכה על הפנים, שמספרת סיפור של מי שמרכיב אותם. יש המון אפשרויות של הבעה דרך האובייקט הזה. צריך גם לזכור שמעבר לפן האופנתי, מדובר באובייקט מורכב למדי. יש לו צדדים ארגונומיים שמכתיבים הרבה התמודדויות, לפני שבכלל ניגשים לפן העיצובי".

     

    עד כמה הסטודנטים היו מוגבלים? בכל זאת מדובר כאן בגוף מסחרי שצריך בסופו של דבר לדבר אל הלקוח.

    "בסופר־פארם הבינו שאם הם רוצים לקבל עיצובים מיוחדים, הם צריכים לאפשר הרבה חופש. הקורס נפתח בהרצאה שסקרה את השנים 2019/2020 מבחינת שיווק וטרנדים, ולצידה ניתנה גם הנחיה אקדמית שחשפה את הסטודנטים לחומרים, צבעים וטכניקות. היו כאלה שבחרו במתכת, אחרים בפולימר, והיו שבחרו לשלב בין החומרים. היו סטודנטים שבחנו שיטות חדשות לחבר בין העדשה למסגרת, ובאופן כללי הייתה הרבה מחשבה מחוץ לקופסה וניסיון אמיתי לייצר מסגרות, שאם בוחנים את כל הפרטים שלהן, מגלים בכל מקום משהו חדש ואחר. זה משהו שהקפדנו עליו מאוד, תוך כדי ההתמודדות עם דרישות ראשוניות מסוימות, כמו משקל קל או צבעוניות ספציפית שכיוונו אליה".

     

    איך שיתוף הפעולה הזה התרחש בפועל?

    "הסטודנטים נפגשו עם הנציגים של החברה - מנהלים, אנשי פיתוח וייצור - ויחד עם ההנחיה של איל שינבאום ואורינה פרנטה מרצקי, שמרצים בקורס, ושלי, פיתחנו סדרה של משקפיים. כל סטודנט עיצב מסגרת בהתאם לסיכום הדברים, ומה שמדהים זה שעשר מסגרות מהתוצרים הסופיים נבחרו לייצור. צריך להבין שזה הישג אדיר לסטודנטים שמוצר בעיצובם נמכר בזמן שהם עדיין סטודנטים. זה בהחלט משהו יוצא דופן. כולנו היינו בהלם מהתוצאות. זה לגמרי מצב של win-win".

     

     

    "מצד אחד לתת לסטודנטים לעצב מה שהם רוצים, ומצד שני להוריד אותם לקרקע, כי בסופו של יום צריך למכור" (צילום: שי קדם)
      "מצד אחד לתת לסטודנטים לעצב מה שהם רוצים, ומצד שני להוריד אותם לקרקע, כי בסופו של יום צריך למכור"(צילום: שי קדם)

       

      "הזדמנות ללמוד על העולם האמיתי"

      גם גל שרון, מנהל תחום האופטיקה בסופר־פארם, מעיד שהתוצאות הסופיות היו מעל למצופה: "ציפינו לתוצרים נחמדים, ובסופו של דבר קיבלנו תוצרים מהממים שאפילו הפתיעו אותי. לאורך כל התהליך דיברנו על מציאת האיזון בין החופש היצירתי למקום המסחרי, מצד אחד לתת לסטודנטים לעצב מה שהם רוצים, ומצד שני להוריד אותם לקרקע, כי בסופו של יום צריך למכור.

       

      "בעשור האחרון סופר־פארם מפעילה את סופר־פארם אופטיק, רשת חנויות עם אופטומטריסטים מורשים שמופעלת ב־46 מסניפי הרשת. בכל שנה אנחנו מביאים גם מותגים בלעדיים כמו בלמיין, סוניה ריקל וכו'. השנה רצינו לתמוך בתעשייה הישראלית במקום לייבא מחו"ל ולאפשר לתת ביטוי לדור הבא של המעצבים. מכאן בא רעיון שיתוף הפעולה עם שנקר".

       

      איך ניגשתם למלאכת התמחור? הרי מצד אחד לא מדובר במעצבים מוכרים, ומנגד זה גם לא מוצר מדף רגיל.

      "נכון, לא מדובר פה במשקפיים רגילים, אלא ב'לימיטד אדישן', שאם אנשים היו רואים בבוטיק, היה אפשר לדרוש עליהם גם 2,000 שקלים. מצד שני, אנחנו סופר־פארם והבנו שצריך להנגיש את המחירים, אז הגענו למקום שהוא 'ואליו פור מאני' מקסימלי. צריך להבין שמדובר בהיצע מוגבל ויש מאות בודדות מכל פריט. כל זוג משקפיים מגיע גם עם נרתיק מהודר, כך שהחבילה הכוללת מאוד ייחודית".

       

      Eyelands Giglio בעיצוב של נועה אייזנמן דמרון. "מעין טייק־אוף יוניסקסי על משקפי חתול"  (צילום: שי קדם)
        Eyelands Giglio בעיצוב של נועה אייזנמן דמרון. "מעין טייק־אוף יוניסקסי על משקפי חתול" (צילום: שי קדם)

         

        נועה אייזנמן דמרון, אחת מהסטודנטיות שהשתתפו בקורס, מספרת שהתהליך היה שונה מכל מה שהכירה: "מדובר בחברה שנותנת 'בריף' והתוצר צריך להיות מסחרי, אז כל ההתכווננות הייתה אחרת ממה שאנחנו רגילים. היינו גם צריכים לבחון מה אפשרי בייצור אמיתי, נקודה שמהווה עניין פחות מהותי בלימודים הרגילים שלנו. בסופו של דבר שמחתי על המגבלות, כי הן נתנו לעשייה מסגרת, והמשקפיים הסופיים עדיין מייצגים את הסגנון והטעם שלי, כך שזה היה מין משחק של איזונים בקטע טוב. המשקפיים שלי הם מעין טייק־אוף יוניסקסי על משקפי חתול. היה לי חשוב ליצור שילוב שמרפרר למשקפי חתול, אבל שיתאים גם לגבר וגם לאישה, כך שבמבט ראשון לא יורגש אם המשקפיים הם 'גבריים' או 'נשיים'".

         

        עיצוב מצטיין: Eyelands Procida בעיצוב של שי ינובסקי. "היה מאתגר לפתור את זה" (צילום: שי קדם)
          עיצוב מצטיין: Eyelands Procida בעיצוב של שי ינובסקי. "היה מאתגר לפתור את זה"(צילום: שי קדם)

           

          שי ינובסקי, שזכתה בפרס מטעם סופר־פארם על עיצוב מצטיין, מספרת גם היא שהתהליך היה מעניין ומאתגר: "התחלנו מזה שהכל היה פתוח ויכולנו לחלום כמו סטודנטים. העיצובים שלי בדרך כלל מתבססים על גילוי או המצאה טכנית. יצרתי מנגנון שבפתיחת הציר נכנס ניט לעדשה, והמראה הקדמי של המשקפיים מקבל טוויסט. כחלק מהעבודה עבדנו מול מפעלי היצרן בחו"ל, קיבלנו פידבק, והתברר שהמנגנון שלי נפסל מבחינה פרקטית. היה מאתגר לפתור את זה - למצוא דרך לשמור על הנראות בלי המנגנון. בסופו של דבר עיצבתי עדשות צרות וארוכות, שמעצם החיבור שלהן לידיות נוצר דיטייל שמייחד אותן. זו הייתה הזדמנות ללמוד קצת על העולם האמיתי".

            

           

           

           

           

          סטייליניג: אנה אדלשטיין /// ע. צלם: סתו הוכמן /// ע.הפקה: חן יצחקי /// שוזרת פרחים: דניאל ברקת /// איפור: ליאט בן שמשון במוצרי IL MAKIAGE /// שיער: קארין טומין ל"סולו" /// דוגמניות: קרינה זנג ושקד עיאש ל"סוכנות מרס", קלי פישר ל"אלינור שחר" /// מפיקות: ברי קרן ושרון אלימלך

           

          Must Have - הגיליון החדש של מגזין Gostyle עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
          Must Have - הגיליון החדש של מגזין Gostyle עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד