צילום: סם יצחקוב

ד״ר רותי דקל עונה על שאלות הקוראים

מומחית בתחום אבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, הוראה מותאמת (מתקנת)

  (צילום: ליאת לומברוזו)

אם לילדה בכיתה ד', מנס ציונה:

 

שמי רונית, אם לילדה בכיתה ב'. בתי מתקשה בקריאה ובחשבון, ובנוסף יש לה קשיים רגשיים ומעט מאוד חברות. ביה"ס דורש ממני לעשות לה אבחון ולעבור ועדת השמה. מהי ועדת השמה? האם ביה"ס יכול להכריח אותי לעבור ועדה כזאת?

 

שלום רונית, אקדים ואומר שמשרד החינוך הוא הגוף האחראי מטעם המדינה על חינוכם של ילדי ישראל ועל רווחתם. לצורך כך קיימות מסגרות חינוך שונות.  שיבוץ הילדים במסגרות השונות נעשה מתוך ראייה של טובת הילד.

 

ולשאלתך, ועדת השמה היא גוף הפועל ברשויות המקומיות, מכוח חוק החינוך המיוחד.

 

שיבוץ הילדים במסגרות השונות נעשה מתוך ראייה של טובת הילד
    שיבוץ הילדים במסגרות השונות נעשה מתוך ראייה של טובת הילד

     

    הוועדה דנה במצבם של ילדים עם צרכים מיוחדים בגילאי 3-21 ומחליטה לגבי שיבוצם במסגרות החינוך המיוחד. במקרה שלכם, ועדת ההשמה היא הגוף המקצועי שהמלצתו מאפשרת את העברת בתך מהחינוך הרגיל לחינוך המיוחד, שם ניתן מענה מקצועי לילדים שנמצאים לא מתאימים לחינוך הרגיל, בין אם בגלל קשיים בלימודים היוצרים פער גדול בינם לבין אחרים בשכבת הגיל שלהם, או קשיים אחרים (רגשיים, התנהגותיים, חברתיים, יכולת קוגניטיבית ועוד). מבלי להכיר את בתך, אלא רק ממה שאת מעלה, נראה שביה"ס חש שלבתך לקות משמעותית בתחום אחד או יותר, בעקבות לקות זו תפקודה נמוך יותר מזה של חבריה לשכבת הגיל, ונראה שביה"ס אינו ערוך לתת מענה לצרכיה הייחודיים. חשוב להדגיש כי עפ"י חוק החינוך המיוחד, העברת תלמיד מהחינוך הרגיל לחינוך המיוחד תתבצע רק לאחר שמוצו כל אפשרויות הטיפול בתלמיד במסגרת החינוך הרגיל, ובכללן שעות שילוב ותכנית חינוכית יחידנית (תח"י).

     

     

     

     

     

    ועוד על ועדות ההשמה: ועדות ההשמה מתכנסות בחודשים אפריל–יוני. הרכב הוועדה כולל נציגים נבחרים מהרשות המקומית, ממשרד החינוך, נציגות של אנשי מקצוע שונים וכמובן נציג מביה"ס. ההורה והתלמיד/ה חייבים להיות נוכחים בדיון ויכולים להשמיע את בקשותיהם (בקשה לעבור למסגרת מותאמת), את טענותיהם (התנגדות למעבר) ולשאול כל שאלה המעניינת אותם בהקשר למעבר האפשרי. ההחלטה שתתקבל יכולה להיות השארתו של התלמיד בחינוך הרגיל או העברתו לחינוך המיוחד.

     

    מסגרת החינוך המיוחד יכולה להיות הישארות באותו בית ספר אבל בתכנית שילוב, מעבר לכיתה קטנה בבית ספר רגיל או מעבר לבית ספר מיוחד הערוך לתת את המענה לצרכים המיוחדים כמו: לקות למידה משמעותית, בעיות רגשיות, נכויות ועוד. הדיון יתבסס על תיפקוד התלמיד ועל דוחות אבחון שנעשו לתלמיד (על ידי השירות הפסיכולוגי, על ידי פסיכולוג פרטי, או שניהם). ההחלטה מתקבלת שלא בנוכחות ההורים. להורים יש זכות ערעור על ההחלטה תוך 21 ימים מיום קבלתה, לפני ועדת ערר בה יושבים אנשי צוות אחרים ודנים בבקשה מחדש. מסגרות החינוך המיוחד ערוכות לתת מענה כולל (אקדמי, רגשי, חברתי, העצמה), לכל התלמידים שבמסגרת, כולל טיפולים פרה-רפואיים כגון: קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק ועוד.

     

     

    הורים לילדים שהופנו ע"י ועדת השמה למסגרות בחינוך המיוחד זכאים לשתי נקודות זיכוי ממס הכנסה. כמו כן, המעבר לחינוך המיוחד אינו בלתי הפיך, ישנם תלמידים שהלמידה בחינוך המיוחד חיזקה והעצימה אותם והם יכולים לחזור לחינוך הרגיל לאחר תקופה מסוימת. החלטה על כך מתקבלת על ידי הצוות הבין-מקצועי של המוסד החינוכי בו התלמיד למד, בכפוף לאישור מפקחי משרד החינוך ובהסכמת ההורים.

     

     

     

    רוצים לשאול את ד״ר רותי דקל?

     

    כתבו אלינו ל - contact@rutydekel.com

      

     

    הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
    הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד