טיוטה קורולה החדשה: חסכונית, בטוחה, מאובזרת ומרווחת

19, אולי אפילו 20 ק"מ לליטר, חבילת בטיחות מכובדת ולוק אירופאי. הקורולה החדשה מציבה מחדש את המכונית המשפחתית על המפה

שלושת הדגמים החדשים של טיוטה קורולה (צילום: מתוך toyota.eu)
שלושת הדגמים החדשים של טיוטה קורולה (צילום: מתוך toyota.eu)

טויוטה חוגגים בימים אלה את השקת הדור החדש של רבת המכר המיתולוגית שלהם – קורולה. מאז הוצג הדגם לראשונה באמצע שנות ה-60 של המאה שעברה ייצרה טויוטה יותר מ-46 מיליון קורולות. 230 אלף מהן מצאו את דרכן אלינו לישראל, כ-190 אלף מהן עדיין נוסעות, ועושות את קורולה למכונית הנפוצה ביותר בכבישי ישראל. היא גם המכונית שמזוהה יותר מכל עם תעשיית הרכב של יפן, והכי נמכרת בתולדות תעשיית הרכב העולמית.

 

למה הקורולה מצליחה במשך שנים רבות כל כך?

כי היא קולעת לטעמם של רוב הצרכנים: צעירים שעושים את מפגשם הראשון עם מכונית בבעלותם, בעלי משפחות והורים לילדים, וגם מבוגרים מיושבים בדעתם. הנוסחה שלה – עיצוב קלאסי + שימושיות הגיונית + תמורה לכסף + אמינות - מדברת לכל אחד כמעט.

 

ועכשיו היא היברידית

הקורולה החדשה, דור 12 למכונית, מבשרת מהפכה קטנה. לראשונה תהיה המכונית הכי נמכרת בעולם מצוידת בהנעה היברידית כאופציה הראשונה והמובילה. מדובר בניצחון ברור למגמות החיסכון בדלק, צמצום זיהום האוויר והמעבר לאנרגיות חילופיות שמובילים ארגונים לשמירה על איכות הסביבה והאיחוד האירופי.

בזהירות מתבקשת אפשר גם להמר, שזו הקורולה האחרונה בשושלת הארוכה, שהחלה בשנת 1966. יכול מאוד להיות, שהדור הבא של המכונית המשפחתית של טויוטה, שאותה נזכה לראות בעוד כארבע או חמש שנים, יהיה חשמלי לגמרי. ויכול גם להיות, שכבר לא יקראו לרכב הזה קורולה. ימים יגידו.

 

קורולה קלאסית (צילום: מתוך toyota.eu)
    קורולה קלאסית(צילום: מתוך toyota.eu)

     

    שלוש שהן אחת

    אבל בינתיים עושה טויוטה בדיוק ההפך: מעצימה ומחזקת את המותג "קורולה", ומצרפת לדגם הסדאן הקלאסי-משפחתי גם את הסטיישן הפופולרית - שעד עתה נקראה אוריס, וגם את דגם ההאצ'בק (אוריס האצ'בק) - שפעם, לפני 12 שנים ויותר, קראו לו אצלנו RunX. יש פה טריק שיווקי הגיוני: איחוד הדגמים יקפיץ את המותג "קורולה" גבוה יותר בדירוג המכוניות הכי נמכרות, גם בישראל, גם באירופה, שלא לדבר על חידוד, מיקוד וייעול ההיבט השיווקי.

     

    אז מה מיוחד בקורולה 2019 החדשה?

    טויוטה משאירה לקורולה אופציה של מנוע בנזין רגיל – למי שעדיין מעוניין בכך, אבל מבליטה את ההנעה ההיברידית, ויש בכך הגיון רב: כלי רכב היברידיים זוכים (עדיין) להטבות מס לעומת מכוניות המצוידות במנועי בנזין או דיזל, מה שהופך את רכישתם לכדאית במיוחד. נוסף לכך, הדגמים ההיברידיים חסכוניים מאוד. כמה חסכוניים? נהגנו בקורולה ההיברידית החדשה בתנאי כביש ודרך משתנים והשגנו 19-18 ק"מ לכל ליטר בנזין, נתון פנטסטי לגבי מכוניות משפחתיות, שצריכת הדלק שלהן עומדת בדרך כלל על 13-11 ק"מ לליטר.

    כמה תחסכו כאן בכסף? בנהיגה של 20,000 ק"מ בשנה, יישארו אצלכם בכיס כ-3,500 שקל, בכל שנה, לעומת מנוע בנזין. לא מעט, וזה עוד לא כולל את הטבת שווי השימוש ברכב היברידי המגולמת בתלוש השכר של מי שמקבלים אחזקת רכב, כך שיהיו רבים שיחסכו הרבה יותר, אפילו עד אלף שקל בחודש. 10,181 הישראלים שקנו בשנת 2018 את מי שמסומנת כרגע כמתחרה הגדולה של הקורולה - יונדאי איוניק - והפכו אותה למכונית הכי נמכרת בישראל בשנה זו, הבינו היטב את המשמעות הכלכלית של העסקה ההיברידית.

     

    או-קיי, חסכנו כסף, אבל איך היא נוסעת?

    אל תצפו לביצועים ספורטיביים.  מטרתם של מהנדסי טויוטה הייתה להפוך את הקורולה להכי חסכונית ולהכי ירוקה שאפשר, כדי לדבר בגובה העיניים עם האירופאים, שאלו הדברים שכרגע הכי מעניינים אותם. אי לכך, הקורולה לא תהיה המכונית הכי מהירה על הכביש, היא לא תזנק ראשונה ברמזור, היא לא תעקוף באופן הכי מהיר וזריז ולא תטוס בקלילות בעליות לירושלים או לאתר החרמון.

     

    אבל שלא תבינו לא נכון, לא מדובר בעגלה: לקורולה מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר שמפיק 98 כוחות סוס ועוד מנוע חשמלי שמפיק 71 כוחות סוס. כשהם פועלים במשולב התפוקה אינה 1+1, אלא 122 כוחות סוס – זה לא הרבה, אבל גם לא מעט. ברוב מצבי הנסיעה תיהנו מכוח זמין ומספיק, ומה שחשוב יותר, זה שמהנדסי טויוטה מצאו שבכ-50% מזמן הנסיעה פועל רק המנוע החשמלי, וכך נוצר חיסכון מופלא בדלק ואין זיהום אוויר.

     

    קורולה האצ'בק (צילום: מתוך toyota.eu)
      קורולה האצ'בק(צילום: מתוך toyota.eu)

       

      בטיחות, נוחות, עיצוב וכל השאר

      בנושא הבטיחות החשוב כל כך, כמעט ואין פשרות בקורולה: החבילה הבסיסית כוללת מערכת טרום התנגשות ובלימה אוטונומית ביום ובלילה כולל זיהוי רוכבי אופניים והולכי רגל, וכן בקרת שיוט אדפטיבית דינמית, הכוללת מערכת לשמירה על מרכז הנתיב, זיהוי תמרורים ומעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך. בגרסה היקרה יותר תקבלו גם מערכת לזיהוי מכוניות בשטחים מתים בצדי הרכב ומערכת לזיהוי רכבים החוצים מאחור. אפשר להמר, שבמבחן הריסוק הנחשב, EuroNCAP, היא תזכה לציון מרבי.

       

      אבזור? צג ענק, 9 אינץ' (בהתקנה מקומית, בעיקר כדי להוסיף דיבור בעברית ואפליקציית WAZE), מותקן במרכז הדשבורד ומציע תפריט רחב של אופציות, כולל שליטה על מערכת השמע והניווט; בקרת האקלים היא דיגיטלית מפוצלת, ועם פתח גם לישובים מאחור; תא המטען גדול, ועמוק, נפחו 471 ליטר והוא יכיל בקלות את עגלת הילדים (גם תאומים) ואת סלי הקניות.

       

      עיצוב? קו ברור מקשר בין הדורות הקודמים של הקורולה לזו העכשווית, אבל כעת היא מחודדת יותר, מפוסלת יותר, אירופאית יותר. מושב הנהג והנוסע שלצדו נוחים וארגונומיים (זוכרים כמה גרועים היו פעם מושבי המכוניות היפניות? ובכל, לא עוד), מרווח הרגליים ליושבים מאחור (בגרסאות הסדאן והSpace) מכובד, ורק התקרה הנמוכה יוצרת תחושה "סגורה" במקצת, בעיקר לנוסעים גבוהים במושב האחורי.

       

      נוחות? התנהגות כביש? שילוב של שלדה חדשנית ומערכת מתלים משובחת הופכים את הנסיעה לנוחה בהרבה מדגמי קורולה קודמים. היא אמנם לא מכוונת ביצועים, אבל כמשפחתית – עושה את העבודה.

       

      מכונית השנה? הקורולה לא זכתה בתואר מכונית השנה באירופה, אבל יש לה סיכוי סביר לזכור בתואר מכובד אחר: המכונית הכי נמכרת בישראל בשנת 2019. כאמור, יונדאי איוניק ההיברידית עשתה זאת בשנה שחלפה, ולמרות הפופולריות העצומה של קרוסאוברים כמו ספורטז', טוסון ואאוטלנדר, מתברר שישראלים רבים (כמו גם חברות הליסינג) יודעים לעשות חשבון. עובדה, לקורולה החדשה נרשמו כבר כ-6,000 הזמנות, 85% מהן לדגם ההיברידי.

       

      פלוס: צריכת דלק, בטיחות, נוחות, שימושיות.

       

      מינוס: ביצועים.

       

      קורולה סטיישן (צילום: מתוך toyota.eu)
        קורולה סטיישן(צילום: מתוך toyota.eu)

         

         

        כדאי לדעת:

        האחריות למערכת החשמלית-היברידית ולסוללה עומדת על חמש שנים, אבל ניתנת להארכה (בתשלום) עד 12 שנה.

        דגם הקורולה Space TS(לשעבר אוריס) יגיע בהמשך השנה, ויציע מפרט טכני ובטיחותי דומה אבל עם תא מטען גדול בהרבה (581 ליטר).

         

        דגם הקורולה Excite HB (לשעבר אוריס האצ'בק) יגיע גם הוא בהמשך השנה. הוא קצר מדגם הסדאן ב-10 ס"מ, בסיס הגלגלים קטן ב-6 ס"מ (כך שהוא צפוף יותר בפנים), תא המטען מכיל רק 313 ליטר, אבל הוא נראה מיליון דולר, ובאירופה יש לו גם גרסה משודרגת בעלת מנוע 2 ליטרים חזק וגימור פנים ספורטיבי-מהודר-יפהפה עם הרבה עור וסטייל. טיפ ליבואן: תביאו גם את הדגם המשופר לישראל, ותקראו לו קורולהRunX . יונדאי הצליחו בישראל עם ה-וולוסטר, אין סיבה שקורולה ספורטיבית לא תמצא כאן קהל לקוחות.

         

        טויוטה ממשיכה לייצר ולשווק את הפריוס, גם היא מכונית משפחתית, גם היא היברידית, למרות הקורולה החדשה. למה הכפילות? כי לפריוס, המכונית ההיברידית הראשונה שהצליחה בגדול בעולם, יש קהל לקוחות נאמן וכמעט שבוי, שמכור למותג.

         

        הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
        הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד