צילום: סם יצחקוב

ד״ר רותי דקל עונה על השאלות שלכם בנוגע לקשיים של הילדים

ד"ר רותי דקל, בעלת תואר שלישי בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך מיוחד, מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון לקויות והפרעת קשב וריכוז עונה לשאלות הקוראים

ד״ר רותי דקל, מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון לקויות והפרעת קשב וריכוז (צילום: ליאת לומברוזו)
ד״ר רותי דקל, מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון לקויות והפרעת קשב וריכוז (צילום: ליאת לומברוזו)

שרון מת"א, אמא לילדה בת 7, שואלת:

 

מגיל צעיר הקפדנו להקריא לבתי ולאחיה סיפורים רבים. בתי זוכרת את כל הסיפורים, אוצר המילים שלה עשיר ולדברי המורה, יכולת ההתבטאות שלה גבוהה לגילה. למרות זאת, היא מתקשה בקריאה, קריאתה מקוטעת, קשה לה לקרוא מילים ארוכות ולפעמים היא ממציאה מילים. המליצו לנו לעשות אבחון פסיכו-דידקטי כדי לראות מדוע היא מתקשה בלימודים. האם ניתן לסייע לה גם ללא אבחון?

 

"שלום שרון, עפ"י חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אבחון פסיכו-דידקטי נדרש לדיון בוועדת שילוב. אם ביה"ס רואה את בתך כמי שתיתרם משעות שילוב, הרי בהיבט הפורמלי עליה לעבור אבחון. אבל, לא אחת אנו עדים למצב בו הקושי ברכישת הקריאה נובע מבעיות בשמיעה, בהבחנה שמיעתית, בראיה, במיקוד ראיה, תסמונת אירלן ועוד. לכן, לפני אבחון פסיכו-דידקטי הייתי בודקת כל אחת מהאפשרויות שהעליתי. חשוב לדעת שלכל בעיה שעלולה לעלות, יש פיתרון. כמו כן יתכן ושיטת הקניית הקריאה לא מתאימה לה, הייתי נותנת לה שיעורי הוראה מותאמת (הוראה מתקנת). חשוב ששיעורים אלו יינתנו על ידי מורה שעברה התמחות בתחום. מורה מומחית תדע ללמד אותה בדרך המתאימה לה ולקדם אותה. כמו כן אחרי מספר שיעורים היא תוכל לזהות אם בכל זאת עולה חשד ללקות למידה או לא".

 

 

יהודית מירושלים, אמא לילד בן 13, שואלת:

 

הבן שלי החל לימודיו בחטיבת הביניים. בביה"ס היסודי הוא היה תלמיד מצטיין וכעת בחטיבה יש ירידה משמעותית בציונים. ממה זה נובע?

 

"המעבר מיסודי לחטיבת הביניים הוא מעבר משמעותי. הילדים יוצאים מחממה שכונתית ומוכרת, לבי"ס גדול וזר. תלמידי שכבה ז' הם הצעירים ביותר, מרבית חבריהם לכיתה חדשים, מס' הכיתות גדול יותר, המחנך/ת מלמד/ת מעט שעות בכיתה ולעיתים לא מלמד/ת את כלל התלמידים. מצב זה יכול לעורר חששות בקרב התלמידים שצריכים להתרגל לסגנונות הוראה שונים ולדרישות אקדמיות גבוהות מאלה שהיו רגילים בעבר. תחילה הייתי בודקת עם הילד כיצד הוא מרגיש עם המעבר לחטיבה ומנסה לסייע לו היכן שניתן. לעיתים אחרי הסמסטר הראשון הילדים מתרגלים למסגרת החדשה, מבינים את הדרישות והציפיות מהם והדברים מסתדרים לבד. במידה ולא, ייתכן ומספר שיעורי אסטרטגיות למידה ישפרו את דרך הלמידה שלו ואת יכולתו להצליח יותר במבחנים. כמו בכל תחום בו אנו נעזרים באנשי מקצוע, חשוב לפנות למי שהוכשר בתחום".

 

 

רוצים לשאול את ד״ר רותי דקל? כתבו אלינו ל - contact@rutydekel.com

 

המרכז הישראלי לאסטרטגיות למידה

 

הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד