סטודיו Dumbar מרוטרדם, שנוסד ב-1977, מתמחה במיתוג חזותי. עם מעצבים ממדינות שונות שעובדים בו, הפורטפוליו של הסטודיו ההולנדי מחולק בין לקוחות גדולים וקטנים - מחברות מסחריות וממשלתיות (כגון מיתוג לממשלת הולנד, משטרת הולנד וחברת התעופה "טרנסאוויה") ועד מיזמים תרבותיים (כמו הסינפונייטה של אמסטרדם) ומוסדות ללא כוונת רווח (כגון קמפיין מודעות לאלצהיימר ורענון המיתוג של מוזיאון ואן גוך באמסטרדם). בשלוש השנים האחרונות, הסטודיו הוא חלק מ-Dept, רשת דיגיטל בינלאומית.
במדינה עם תחבורה ציבורית מפותחת ומרושתת כמו הולנד, שבה הרכבת פועלת שבעה ימים בשבוע ומגיעה כמעט לכל נקודה על המפה, צצו לאחרונה שלטים מהפנטים בתחנות הרכבת של הערים הגדולות - אמסטרדם, רוטרדם, האג, אוטרכט וערים נוספות. כל נוסע רגיל לתור בעיניו אחר שלט התחנה, כדי לא להחמיץ את היעד שלו, אלא שהפעם, בניגוד לשלטים הלאקוניים הרגילים, מחכה לנוסעים חגיגה ויזואלית.
זה היה רעיון שלכם או של הלקוח?
"חברת Exterion Media Netherlands הפקידה בידי הסטודיו את העיצוב של מסכי תנועה, שיופיעו בכל תחנות הרכבת המרכזיות בהולנד. הרעיון הפשוט של הצגת השם של העיר בתחנה הרלבנטית, בדרך מהנה ומאירת פנים, הופכת את ההגעה לתחנה המרכזית אחרי נסיעה ברכבת - למענגת. הקונספט של שמות הערים היה שלנו, והלקוח אהב את זה".
כמה ערים משתתפות במהלך?
"10".
השלטים קבועים או זמניים?
"קבועים, כל עוד הלקוח יציג אותם".
הם יחליפו את השלטים המסורתיים?
"לא, כל השילוט הקיים בתחנות הרכבת נשאר במקומו".
אילו תגובות אתם מקבלים? אנשים מספיקים להבין את הנקרא, או מבולבלים?
" התגובות חיוביות בצורה קיצונית! אנשים במדינה ומחוצה לה מצלמים את השלטים, מתייגים ומשתפים אותם".
מתוכנן המשך למהלך הזה?
"אנחנו מארגנים, יחד עם הלקוח, את הפסטיבל הגדול בעולם לעיצוב בתנועה (DEMO). למשך 24 שעות, אנחנו משתלטים על 78 מסכים בתחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם, כדי להציג עיצובים דינמיים של המעצבים המפורסמים ביותר בעולם. בנוסף, אנחנו נפתח את ההרשמה לכולם, כדי לוודא שאנחנו מסוגלים לגלות עבודות משובחות שיגיעו גם מכישרונות עולים".
הפסטיבל יתקיים ב-7 בנובמבר 2019 בתחנה המרכזית של אמסטרדם.
זרם חזק במיתוג הנוכחי
המעצב הגרפי עודד בן יהודה , בעל הבלוג "גראפיק באסטר" ב-Xnet, מציין כי המונחים ״טיפוגרפיה בתנועה״, ״טיפוגרפיה קינטית״ ו״טיפוגרפיה פלואידית״ הם שמות נרדפים לאחד הזרמים החזקים בעולם העיצוב והמיתוג של העשור האחרון.
"לא הרבה יודעים", מוסיף בן יהודה, "אבל זהו זרם שהחל התפתח אי-שם בשנות ה-60 של המאה הקודמת יחד עם סרטי האנימציה. אלפרד היצ׳קוק, בשיתוף פעולה עם המעצב הגרפי סול באס, היה מהיוצרים הבולטים הראשונים שאהב להזיז את כותרות הפתיחה בסרטיו. מאז, עם פיתוח תוכנות עיצוב מתקדמות ונגישות לכל מעצב, תזוזת גופנים בתהליכי מיתוג הפכה לטרנדית מאוד. סטודיו דאמבר לקח את האלסטיות המשתנה של הגופנים חצי צעד קדימה, בניסיון לא להיות רק דקורטיבי - אלא גם פונקציונלי".