שער הכניסה הדרומי של ישראל: נמל התעופה רמון-אילת ממריא

מבנה המשולשים הלבן מול הרי אדום: משרדי האדריכלים משה צור ומן-שנער תכננו נמל שיקלוט כ-2 מיליון נוסעים בשנה - ולהכפיל את מספרם בעת הצורך. צפו בסרטון

הילה שמר

|

22.01.19 | 15:36

צפו בסרטון המתאר את עיקרי הפרויקט
עריכה: הילה שמר
מעטפת הטרמינל, שעשוי משלד פלדה בלתי שגרתי בפרויקטים בישראל, היא משולשים לבנים מהקרקע ועד למעלה (צילום: Nick Hufton)
מעטפת הטרמינל, שעשוי משלד פלדה בלתי שגרתי בפרויקטים בישראל, היא משולשים לבנים מהקרקע ועד למעלה (צילום: Nick Hufton)
הרי האדום מעניקים את הרושם הרב ביותר על הבאים והיוצאים, והמבנה הנמוך יחסית אינו מסתיר אותם (צילום: Nick Hufton)
הרי האדום מעניקים את הרושם הרב ביותר על הבאים והיוצאים, והמבנה הנמוך יחסית אינו מסתיר אותם (צילום: Nick Hufton)
  (צילום: עינב סיבוני)
מגדל הפיקוח ממשיך באותו קו עיצובי של אוריגמי משולשים. למעשה, המגדל הוא מלבני, אך המעטפת מנפחת את היקפו (צילום: עינב סיבוני)
מגדל הפיקוח ממשיך באותו קו עיצובי של אוריגמי משולשים. למעשה, המגדל הוא מלבני, אך המעטפת מנפחת את היקפו (צילום: עינב סיבוני)
הקמת השלד בתנאי האקלים הקשים של הערבה הקשתה על העבודות (צילום: עינב סיבוני)
הקמת השלד בתנאי האקלים הקשים של הערבה הקשתה על העבודות (צילום: עינב סיבוני)
מניפת הסחף של הוואדיות שעוברים כאן לא יכלה להישמר, באופן מובן, אך פיתוח הנוף מנסה להתחקות אחריה ככל האפשר (צילום: עינב סיבוני)
מניפת הסחף של הוואדיות שעוברים כאן לא יכלה להישמר, באופן מובן, אך פיתוח הנוף מנסה להתחקות אחריה ככל האפשר (צילום: עינב סיבוני)
  (צילום: קובי עזרא-משה צור אדריכלים)
 

נמל התעופה רמון, שהוקם כדי להחליף את שדה התעופה הישן של אילת ואת נמל התעופה "עובדה", נחנך אתמול (שני) בטקס חגיגי במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ובני משפחת רמון. הנמל נושא את שמם של אילן ואסף רמון, כשפינת ההנצחה נושאת גם את שמה של רונה רמון, שהלכה לעולמה לא מכבר.

 

הנמל החדש ממוקם כ-18 קילומטרים מצפון לאילת, על כביש 90, סמוך לתמנע. הוא ישמש כשער הכניסה הדרומי לישראל ומותאם גם לנחיתתם של מטוסי "ג'מבו". צפי הנוסעים שיעברו בו מדי שנה הוא כ-2.5 מיליון איש, אך הוא מתוכנן באופן שיאפשר את הרחבתו כפליים - באמצעות הרחבה צפונה ודרומה, תוך ניצול המרווחים הקיימים בין המבנים השונים בו. לראשונה, הנוסעים בטיסות פנים ובטיסות בינלאומיות יחלקו אולמות המתנה משותפים.

 

מבט ממזרח אל מסלולי הנחיתה, הטרמינל וכביש הערבה מאחור (צילום: Nick Hufton)
    מבט ממזרח אל מסלולי הנחיתה, הטרמינל וכביש הערבה מאחור(צילום: Nick Hufton)

    מגדל הפיקוח בחיפוי המשולשים הלבנים, בהתאמה לטרמינל (צילום: Nick Hufton)
      מגדל הפיקוח בחיפוי המשולשים הלבנים, בהתאמה לטרמינל(צילום: Nick Hufton)

      גופי התאורה התלויים מהתקרה מעוצבים באותו קונספט. עמודי התמך מזכירים עצי שיטה (צילום: Nick Hufton)
        גופי התאורה התלויים מהתקרה מעוצבים באותו קונספט. עמודי התמך מזכירים עצי שיטה(צילום: Nick Hufton)

        שר התחבורה התגאה במספר המקומות בחניונים - אבל תחבורה ציבורית לכאן אין, וגם לא באופק (צילום: משרד מן שנער אדריכלים)
          שר התחבורה התגאה במספר המקומות בחניונים - אבל תחבורה ציבורית לכאן אין, וגם לא באופק(צילום: משרד מן שנער אדריכלים)

          בתוך הטרמינל, בתי קפה וחנויות לרשות הנוסעים (צילום: משה צור אדריכל ובונה ערים)
            בתוך הטרמינל, בתי קפה וחנויות לרשות הנוסעים(צילום: משה צור אדריכל ובונה ערים)

            אחרי הצ'ק-אין יורדים למטה, אל היציאה למטוסים. אין פה שרוולים - אלא אוטובוסים כמו פעם (צילום: משה צור אדריכל ובונה ערים)
              אחרי הצ'ק-אין יורדים למטה, אל היציאה למטוסים. אין פה שרוולים - אלא אוטובוסים כמו פעם(צילום: משה צור אדריכל ובונה ערים)

              החיפוי לבן בוהק. איך ייראה אחרי הקיץ הקרוב? נחכה (צילום: Nick Hufton)
                החיפוי לבן בוהק. איך ייראה אחרי הקיץ הקרוב? נחכה(צילום: Nick Hufton)

                 

                התכנון נמשך כשבע שנים, והופקד אצל שני משרדי אדריכלים ותיקים: מן-שנער ומשה צור. יחד הם תכננו, סמוך מאוד לגבול ירדן ועל רקע הרי אדום, מתחם שמשתרע על פני כ-5,500 דונם. המבנה המרכזי הוא בית הנתיבות, ששטחו כ-45,000 מ"ר; מסלולי ההמראה והנחיתה נמתחים לאורך של 3,600 מטר, ולצידם כ-40 רחבות מטוסים המשרתות מטוסי סילון צרי ורחבי גוף. משני צדי הטרמינל הוקמו שני אזורי תמך בשטח כולל של 40,000 מ"ר, ומגדל פיקוח המתנשא לגובה 45 מטרים.

                 

                 

                אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                  אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                  אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                    אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                    אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                      אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                      אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                        אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                        אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                          אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                          אדריכלות (תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)
                            אדריכלות(תוכנית: אמיר מן, משה צור, עמי שנער, אורנה צור אדריכלים)

                             

                            ----------------------------------------

                            • תכנון: משה צור, אמיר מן, ארנה צור, עמי שנער אדריכלים

                            • ראש צוות תכנון: אמיר מן

                            • שותפים אחראים מן שנער: אמיר מן, נעם זבולון

                            • שותפים אחראים משה צור: משה צור, ארנה צור, אורי גת, שמעיה צרפתי

                            • הובלת עיצוב: אסף מן, שמעיה צרפתי, לירן בן-עמי

                            • ראשי צוות: יעקב תירוש, סלביק צ'וקלר, קובי עזרא, יאיר שמואלי

                            • צוות מן שנער: ברק לוי, אופיר זק, איתן אבירם, מרטין ניימן, נטע סברדלוב, אורי כהן, אפרת הכרם, אוהד גילה, מיכל וינשטוק, עודד נרקיס, הדר רוטשילד, תום עומר, כפיר גלאטיה אזולאי

                            • צוות משה צור: טל גולדנברג, אורי שקורי, יונתן כהן, קרן יוסף, דניאל קסב, רמי הוד, סטס יעקבסקי, אבי מטיאס, ארז שני, חילקי עמרני, דן פרי

                            • ריהוט ודלפקים: מאיה מן, אורי כהן

                            • פיתוח נוף: תמא תכנון מרחב אורבאני

                            • ניהול תכנון: גרויסמן הנדסה, עופר גרויסמן ואדר צוברי

                            • ניהול הקמת פרויקט: גדיש ברן, רון חבצלת

                            • תכנון תאורה: LDC

                            • שילוט: משעולי לש מעצבים

                            • יועץ תעופתי בינ"ל: ARUP

                            • מהנדס בנין: ש. בן אברהם מהנדסים בע"מ

                            • תכנון סניטארי: סניט מהנדסים ויועצים בע"מ

                            • מיזוג: ה.ר.ו.א.ק חברה לתכנון ויעוץ הנדסי בע"מ

                            • חשמל: דוד בר עקיבא מהנדסים יועצים בע"מ

                            • בניה ירוקה: אסא אהרוני מהנדסים יועצים בע"מ

                            • יועץ אלומיניום: לנדמן – אלומיניום בע"מ

                             

                             
                            הצג:
                            אזהרה:
                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד