אבינועם הרש

רוצים לגדל את המיליונר של העתיד? תנו לילדכם חינוך פיננסי כבר עכשיו

מהו נכס ומהו נטל, מהן הוצאות ומהן הכנסות ואיך "שורפים" כסף? המחנך אבינועם הרש לא מבין איך מערכת החינוך לא מכניסה את החינוך הפיננסי למקצועות החובה

אבינועם הרשפורסם: 31.12.18 08:42
"חוסך? איזה פראייר. כל כך הרבה כסף ולא תקנה כלום?"  (צילום: Shutterstock)
"חוסך? איזה פראייר. כל כך הרבה כסף ולא תקנה כלום?" (צילום: Shutterstock)
לאחרונה נתקלתי במקרה בספר המחזור שהכנתי עם הכיתה בשנה האחרונה, שנשאר על מדף הספרים שלי, ליד הספר "אבא עשיר אבא עני" ונזכרתי למה שמתי אותו דווקא ליד הספר הזה. כשערכנו את הספר, החלטנו במקום השאלה הלעוסה: "איפה אתה רואה את עצמך בעוד 20 שנה?" לגוון וללכת על משהו יצירתי יותר: "אילו זכית ב-10 מיליון דולר, מה היית עושה עם הכסף?"

 

למבורגיני, מסך ענק וטיול מסביב לעולם

אני עובר תלמיד תלמיד ושומע את התשובות שלהם: "המורה, הייתי קונה לי למברוגיני ואז דירה מטורפת" והשני עונה, "הייתי נוסע מסביב לעולם" והשלישי, "הייתי מפנק את כל המשפחה שלי וקונה לי טלוויזיה עם מסך ענק". ובזמן שאני מהרהר לעצמי, איך יכול להיות שכל התלמידים מפזרים מיד את כל הכסף ואף אחד מהם לא מעוניין להשקיע או לחסוך, עונה לי תלמיד אחד: "המורה, הייתי חושב הרבה לפני שהייתי מוציא את הכסף, כי אני רוצה לחסוך".

 

הייתם צריכים לראות את מבטי הזלזול, הבוז והגיחוך שהתלמיד הזה חטף מהחברים שלו: "חוסך? איזה פראייר. כל כך הרבה כסף ולא תקנה כלום?"

 

חשבתי לעצמי איך זה יכול להיות שבמערכת החינוך בישראל 2018 עדיין לא השכיל אף גורם להכניס לתלמידים האלו לימודים פיננסיים כמקצוע חובה. אמנם זה לא יעזור להם בחיים כמו לדעת מה ההבדל בין סינוס לקוסינוס, אבל אולי בכל זאת, יש במחשבה פיננסית איזו נקודה קטנה שכן תוכל לעזור להם בעתיד להגיע מהר יותר לדירה? ואולי הפתרון האמיתי לא טמון ב'מחיר למשתכן' וגם לא ב'הוזלת הדירות', אלא בהטעמת דרכי חשיבה נכונות, כבר בבית הספר היסודי?

 

 

תלמידים, היום נלמד מהו נכס

בשבוע שעבר קיבלתי שיחת טלפון מחבר שלי, הורה ששיתף לגבי בנו המתבגר אשר אינו מסוגל לחסוך שקל והתרגל להוציא את כל מה שהוא מקבל ומרוויח בחופש על דברים מתכלים, כמו ארוחות במסעדות ובעיקר בגדים.

 

"שאלתי את הילד שלי, אף אחד לא לימד אתכם כלום לגבי חסכונות והתנהלות נכונה?", מספר לי אותו חבר. "הילד הסתכל עלי במבט 'מה אתה רוצה ממני בכלל?'. מלמדים אותם כל כך הרבה דברים שלא קשורים לחיים עצמם, אז דווקא כלים פיננסיים מערכת החינוך לא מסוגלת לספק לתלמידים שלה?"

 

נזכרתי איך לפני שבועיים שמעתי על מחנך בבית ספר יסודי מוכר בדרום שמשתייך לחינוך הממלכתי, אשר החליט לקחת יוזמה ובכל הפסקת אוכל הקדיש עשר דקות לקריאה בספר "אבא עשיר, אבא עני" של רוברט קיוסאקי. תלמידיו חזרו הביתה וידעו מה המשמעות של המושג 'נכס' ומה המשמעות של המושג 'נטל' ומהן 'הוצאות' ומהן 'הכנסות".

 

אחרי מספר ימים, קיבל המחנך התותח שלנו שיחה מאבא נרגש שסיפר לו: "שאלתי את הילד שלי האם הוא רוצה לקנות בדמי החנוכה שקיבל מאיתנו את משחק המחשב שהוא כל כך רצה לקנות ולהפתעתי הילד ענה לי: "לא אבא, אני רוצה לחסוך. חבל לשרוף את הכסף".

 

 

אז הנה עצה קטנה לכם ההורים: רוצים לקנות ליום ההולדת של ילדכם מתנה שימושית שהם יוכלו להודות לכם עליה לעוד שנים ארוכות? לכו על ספר בהבנה פיננסית או כל דבר אחר שייתן להם כלים שבאמצעותם יוכלו כבר מגיל צעיר להבין מה ההבדל בין נכס לנטל, איך אפשר להגיע בחיים לדירה ומאיזה צד צריך להסתכל על המשכנתא.

 

גילוי נאות: אני לא הולך לקבל שקל מהמכירה של ספרי "אבא עשיר אבא עני" ובכל זאת, מדובר בעיני בספר ענק, שיוכל לעשות לילדיכם סדר בראש ולהקנות להם מיומנויות אמיתיות לחיים.

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשוי לגיתית ואבא לשלושה ילדים. חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך', יזם חינוכי, מחנך, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב. מעביר סדנאות וסמינריונים לנוער וחדרי מורים. מאמין ודוגל במשפט של קן רובינסון: "תפקיד המורה הוא לאפשר את הלמידה, זה הכל". משתדל לא להרוס את היצירתיות של תלמידי ולאפשר להם לעוף מעבר לגבולות הזמן והמקום הבית ספריים. מעבר לכך, מאמין בטוב וביכולת השינוי התמידית של האדם לגרום לעולם להפוך לטוב יותר או כפי שאמר זאת הרבי מקוצק, ר' מנחם מנדל: "האדם נועד להרים את השמיים'.