לגור בקומה ה-43: קירות זכוכית? תחושת ניכור? הנוף מפצה על הכל

זוג מבוגר חיבר 2 דירות במגדל השחר החדש בגבעתיים, במחשבה על צורך במטפלת בעתיד. התוצאה אלגנטית ''כמו בבית מלון'', מעידים השניים, אך לקח להם זמן להסתגל

אביטל ברוידא

|

27.12.18 | 06:57

קירות הזכוכית של הסלון פונים לכיוון נופי המגדלים במערב ובדרום. הספה מורכבת משתי יחידות המתחקות אחר זוויות החדר. היושבים מפנים גב למרפסת ולנוף, לטובת מבט פנימה. כיוון שהנוף כל כך דומיננטי אין הכרח לשבת ממש מולו, הוא נוכח ממילא בכל פינה (צילום: אסף פינצוק)
קירות הזכוכית של הסלון פונים לכיוון נופי המגדלים במערב ובדרום. הספה מורכבת משתי יחידות המתחקות אחר זוויות החדר. היושבים מפנים גב למרפסת ולנוף, לטובת מבט פנימה. כיוון שהנוף כל כך דומיננטי אין הכרח לשבת ממש מולו, הוא נוכח ממילא בכל פינה (צילום: אסף פינצוק)
מגדל השחר מתנשא לגובה 195 מטרים, ב-52 קומות. רובן משרדים, ומעליהם 12 קומות מגורים עם 149 דירות, שמרביתן נרכשו כהשקעה. "זו בועה", מודה בעלת הבית. "אנחנו לא מכירים את השכנים, מגיעים לחניון, עולים במעלית ואנחנו בדירה. אין שום אפשרות לקשר עם השכנים, וזה רע מאוד"   (צילום: אסף פינצוק)
מגדל השחר מתנשא לגובה 195 מטרים, ב-52 קומות. רובן משרדים, ומעליהם 12 קומות מגורים עם 149 דירות, שמרביתן נרכשו כהשקעה. "זו בועה", מודה בעלת הבית. "אנחנו לא מכירים את השכנים, מגיעים לחניון, עולים במעלית ואנחנו בדירה. אין שום אפשרות לקשר עם השכנים, וזה רע מאוד" (צילום: אסף פינצוק)
מבט מדלת הכניסה: לאורך הדירה תוכננה ספריית מתכת לבנה ואוורירית (בתמונה הימנית), המשמשת בעיקר לאביזרי נוי וצמחייה. בסלון (משמאל) ריהוט דקיק ושטיח צבעוני. "היום אנחנו כבר מרגישים פה טוב", אומרת בעלת הבית, "אבל לקח זמן להתרגל. הרבה זמן הרגשנו כמו בבית מלון"     (צילום: אסף פינצוק)
מבט מדלת הכניסה: לאורך הדירה תוכננה ספריית מתכת לבנה ואוורירית (בתמונה הימנית), המשמשת בעיקר לאביזרי נוי וצמחייה. בסלון (משמאל) ריהוט דקיק ושטיח צבעוני. "היום אנחנו כבר מרגישים פה טוב", אומרת בעלת הבית, "אבל לקח זמן להתרגל. הרבה זמן הרגשנו כמו בבית מלון" (צילום: אסף פינצוק)
המטבח מורכב מקיר ארונות גבוהים עם גימור של פורניר אגוז כהה, שבו הוסוו המקרר ושאר מכשירי החשמל. אחת מהיחידות נפתחת, ובתוכה יש דלפק עבודה קטן נוסף. ממול יש אי לעבודה ולישיבה, באורך שלושה מטרים. כאן יושבים בני הזוג לארוחות היום יום (צילום: אסף פינצוק)
המטבח מורכב מקיר ארונות גבוהים עם גימור של פורניר אגוז כהה, שבו הוסוו המקרר ושאר מכשירי החשמל. אחת מהיחידות נפתחת, ובתוכה יש דלפק עבודה קטן נוסף. ממול יש אי לעבודה ולישיבה, באורך שלושה מטרים. כאן יושבים בני הזוג לארוחות היום יום (צילום: אסף פינצוק)
פינת האוכל ממוקמת בחדר שמחבר בין האזור הציבורי לפרטי. זהו חדר ריבועי אינטימי וסגור לנוף, שבמרכזו שולחן עגול לארוחות משפחתיות    (צילום: אסף פינצוק)
פינת האוכל ממוקמת בחדר שמחבר בין האזור הציבורי לפרטי. זהו חדר ריבועי אינטימי וסגור לנוף, שבמרכזו שולחן עגול לארוחות משפחתיות (צילום: אסף פינצוק)
מבט מפינת האוכל אל המטבח והסלון. "המטבח אמנם לא גדול", אומרת בעלת הבית, "אבל מאוד פונקציונלי ומספיק לנו מבחינת אחסון"   (צילום: אסף פינצוק)
מבט מפינת האוכל אל המטבח והסלון. "המטבח אמנם לא גדול", אומרת בעלת הבית, "אבל מאוד פונקציונלי ומספיק לנו מבחינת אחסון" (צילום: אסף פינצוק)
המיטה הזוגית ניצבת בין קיר ארונות כהה ואלגנטי, לקיר הזכוכית שממנו נשקף הנוף. בין הארונות יש מעבר לחדר הרחצה הצמוד, והדלת הלבנה מובילה אל הדירה השנייה, הקטנה יותר. את החלונות אפשר למסך עם תריסי רפפה חשמליים (צילום: אסף פינצוק)
המיטה הזוגית ניצבת בין קיר ארונות כהה ואלגנטי, לקיר הזכוכית שממנו נשקף הנוף. בין הארונות יש מעבר לחדר הרחצה הצמוד, והדלת הלבנה מובילה אל הדירה השנייה, הקטנה יותר. את החלונות אפשר למסך עם תריסי רפפה חשמליים (צילום: אסף פינצוק)
מעבר לקיר, בדירה שהייתה במקור נפרדת, נמצא חדר העבודה של בעל הבית. בין היתר הוא אספן נלהב של כלי כתיבה עתיקים, כאן הם נשמרים ומוצגים. המשרד האלגנטי, שבמרכזו שולחן עץ גדול, נהנה ממרפסת צמודה ונוף לכיוון דרום-מזרח (צילום: אסף פינצוק)
מעבר לקיר, בדירה שהייתה במקור נפרדת, נמצא חדר העבודה של בעל הבית. בין היתר הוא אספן נלהב של כלי כתיבה עתיקים, כאן הם נשמרים ומוצגים. המשרד האלגנטי, שבמרכזו שולחן עץ גדול, נהנה ממרפסת צמודה ונוף לכיוון דרום-מזרח (צילום: אסף פינצוק)
רק מיעוטם של החלונות נפתחים. "להכל כבר התרגלנו", מסכמת בעלת הבית, "חוץ מלדבר אחד - לנוף. אני ממשיכה לצלם כל הזמן את השקיעות" (צילום: אסף פינצוק)
רק מיעוטם של החלונות נפתחים. "להכל כבר התרגלנו", מסכמת בעלת הבית, "חוץ מלדבר אחד - לנוף. אני ממשיכה לצלם כל הזמן את השקיעות" (צילום: אסף פינצוק)
 

לקראת גיל 70 החליטו בני זוג - בעלי חברת ייעוץ לניהול סיכונים, שאותה הם מנהלים ביחד - להתקרב אל הילדים (שלושה) והנכדים (שישה), ולעבור מהדירה שבה גידלו את הילדים, בקומה השלישית בשכונת רמת אילן בגבעת שמואל, לדירה "מהניילונים" בקומה ה-43 במגדל השחר בגבעתיים.

 

המגדל, החולש על צומת המפגש בין גבעתיים, רמת גן ותל אביב, מתנשא לגובה 195 מטרים על פני 52 קומות - 37 מהן קומות מסחר ומשרדים מעל לובי כפול, ומעליהן 12 קומות מגורים שבהן 149 יחידות דיור (רובן קטנות), מעל לובי נוסף עם חדר כושר מפואר עבור הדיירים (יש גם חמישה מפלסי חניה תת קרקעית ושלוש קומות טכניות).

 

הקמת המגדל החלה ב-2012, אז הצטרפו בני הזוג לקבוצת הרכישה שלו, ובעל הבית התמנה ליושב ראש הקבוצה. התכנון הופקד בידי משרד האדריכלים ברעלי-לויצקי-כסיף, בשיתוף אמנון שוורץ אדריכלים. הבנייה, שנמשכה כחמש שנים, התבצעה על ידי חברה טורקית, שנשכרה על ידי חברת הבנייה תדהר, אחת מיזמיות הפרויקט.

 

בניית המגדל נמשכה כחמש שנים   (צילום: אסף פינצוק)
    בניית המגדל נמשכה כחמש שנים (צילום: אסף פינצוק)

      

    רוב הדירות, מספרים בני הזוג, נקנו להשקעה, ורובן כבר מושכרות ומאוכלסות. לעצמם הם רכשו שתי דירות צמודות בגדלים שונים, 95 מטרים רבועים ו-60 מטרים רבועים, שאותן חיברו לדירה אחת. "המחשבה היתה קדימה", הם מסבירים, "שאם נצטרך בעתיד מטפלת תהיה לה יחידת מגורים צמודה אלינו, וגם שתהיה אפשרות לפצל אותן בחזרה לשתי יחידות נפרדות". בהתאם לכך, הכינו מראש את כל הפונקציות הנדרשות למגורים בכל אחת מהדירות.

     

    את תכנון הפנים הפקידו בידי משרד הנקין-שביט, של מעצבי הפנים עירית הנקין וזוהר שביט. "התהליך בסוג כזה של פרויקט מאוד ארוך", מסבירה הנקין. "התכנון הראשוני מתחיל על הנייר, כשעוד אין בניין בכלל. אחר כך יש עבודה ותיאומים מול מחלקת שינויי דיירים, שמאוד מגבילה את טווח השינויים האפשריים. ואז מגיע שלב הפיקוח מול הקבלן שבונה את המגדל, ולבסוף, אחרי שמקבלים טופס 4, צריך להכניס קבלן פרטי כדי לסיים את כל מה שהקבלן הראשי לא היה מוכן לבצע".

     

    דלת הזזה בין חדר השינה למשרד

     

    המעצבים החליטו לשמור על המבנה הבסיסי של שתי הדירות הנפרדות, ולפתוח מעבר פנימי שמקשר ביניהן. בדירה הגדולה, שפונה לדרום ולמערב, תוכנן הבית המרכזי, שכולל סלון ומטבח פתוח, חדר אוכל, שירותי אורחים וחדר שינה. הדירה הקטנה יותר, שפונה דרומה, הפכה להיות משרדו של בעל הבית, שלצדו יש חדר אירוח לנכדים וחדר טלוויזיה. דלת הכניסה המקורית לדירה נשמרה, כך שבעתיד היא תוכל להפוך שוב לדירה נפרדת.

     

    תוכנית שתי הדירות שחוברו: מימין הקטנה, ומשמאל הגדולה (תוכנית: הנקין-שביט)
      תוכנית שתי הדירות שחוברו: מימין הקטנה, ומשמאל הגדולה(תוכנית: הנקין-שביט)

       

      המעבר בין שתי הדירות נעשה דרך דלת הזזה, הממוקמת בקיר המשותף לחדר השינה של בני הזוג ולמשרד הביתי. מעבר דרך החדר הכי פרטי בבית נראה, על פניו, תמוה. "הבניין בנוי ברובו בטון", מסביר שביט. "בתוך קירות הבטון שהפרידו בין שתי הדירות היה מקטע של קיר בלוקים באורך 1.2 מטר, וזה המקום היחידי שבו התאפשר לייצר את החיבור ביניהן".

       

      והתוצאה? "מכיוון שבעל הבית לא מזמן לקוחות למשרדו", אומר שביט, "נוח לו שגם בלילה, אם מתחשק לו קצת לעבוד, הוא קרוב לחדר השינה". המגבלה, מודה גם בעלת הבית, יצרה תוכנית שמתאימה למצבם המשפחתי העכשווי. "הנכדים שלנו קטנים", היא אומרת, "ויצא טוב שהחדר שלהם קרוב אלינו".

       

      ספרייה ארוכה בלי מקום לספרים

       

      הקו שמארגן של הדירה מבוסס על שני פסים מקבילים לציר האורך שלה. בחלק הציבורי זו ספרייה פתוחה, ובפרטי זהו קיר ארונות. למרות ההפרדה בין שתי היחידות, החומריות המשכית, ובשתיהן רצפת פרקט אלון מולבן ופריטי נגרות מרכזיים עם גימור של פורניר אגוז כהה.

       

      הרצפה בהירה, הנגרות כהה (צילום: אסף פינצוק)
        הרצפה בהירה, הנגרות כהה(צילום: אסף פינצוק)

         

        ספריית הקיר הפתוחה עשויה ממתכת צבועה בלבן, ומפורקת למקטעים. היא נמתחת מהכניסה, לאורך מסדרון קצר שמוביל לפינת האוכל. הפוגה ברצף מייצרת כניסה רחבה לחדר הצדדי. אחר כך היא נמשכת לאורך הקיר לכיוון הסלון, שם היא משמשת כרקע בצד המטבח. הפוגה שנייה, רחבה יותר, מאפשרת יציאה מהסלון למרפסת. בחלקה האחרון משמשת הספרייה כקיר נוי בגב הספה, צמוד לקיר הזכוכית המעוגל של המגדל. על המדפים הונחו עציצים, פריטי נוי ומעט ספרים.

         

        מבט מהמרפסת למטבח (צילום: אסף פינצוק)
          מבט מהמרפסת למטבח(צילום: אסף פינצוק)

           

          "היה למעצבים רעיון ליצור ספרייה ארוכה ואוורירית", אומר בעל הבית, "בפועל הספרייה יפה, אבל אני לא רואה איך הקונספט התממש. יש לנו המון ספרים, והספרייה הזו לא מכילה אותם. כרגע רובם נמצאים בשני המחסנים שיש לנו במרתף הבניין".

           

          המרחב המרכזי בדירה, המסתיים בקיר זכוכית מעוגל, צופה על נוף הבנייה התל אביבי: תחנת ארלוזורוב של הרכבת הקלה ושורת המגדלים הצומחים בין דרך מנחם בגין לנתיבי איילון. לסלון זוויות לא ישרות, מבנה שהכתיב את בחירת הרהיטים ואת צורת העמדתם. בחלל עומדת ספה חופשייה, כחולה ודקיקה, על שטיח צבעוני ואמורפי בצורתו. הספה מורכבת משתי יחידות המתחקות אחר זוויות החדר, ומפנה גב למרפסת ולנוף, לטובת מבט אל קיר הטלוויזיה והמטבח. כיוון שהנוף כל כך דומיננטי אין הכרח לשבת ממש מולו, הוא נוכח ממילא בכל החלל. לצד הספה שולחנות קפה קטנים ומולה שידת טלוויזיה שחורה, תלויה על הקיר. לסלון צמודה מרפסת מקורה.

           

          האי חופה בפורמייקה דמויית נירוסטה  (צילום: אסף פינצוק)
            האי חופה בפורמייקה דמויית נירוסטה (צילום: אסף פינצוק)

             

            המטבח אינו גדול. הוא מורכב מקיר ארונות גבוהים בגימור של פורניר אגוז כהה, שבו הוסוו המקרר ושאר מכשירי החשמל. אחת מהיחידות נפתחת, ובתוכה יש דלפק עבודה קטן נוסף. ממול יש אי לעבודה ולישיבה באורך שלושה מטרים. האי חופה בפורמייקה דמויית נירוסטה, עם משטח אבן קיסר בגוון אפור תואם. כשעובדים עליו יש מבט פתוח לנוף, וקשר ישיר עם היושבים בסלון. "המטבח אמנם לא גדול", אומרת בעלת הבית, "אבל מאוד פונקציונלי ומספיק לנו מבחינת אחסון".

             

            פינת האוכל בחדר נפרד וסגור לנוף   (צילום: אסף פינצוק)
              פינת האוכל בחדר נפרד וסגור לנוף (צילום: אסף פינצוק)

               

              ביום יום משתמשים בני הזוג בדלפק האכילה במטבח. ארוחות משפחתיות מתקיימות בפינת האוכל, המבודדת מעט וממוקמת בחדר שמחבר בין האזור הציבורי לפרטי. זהו חדר ריבועי אינטימי וסגור לנוף, שבמרכזו שולחן עגול מעץ בהיר. בקיר אחד חלון הפונה לעבר המרפסת, בקיר אחר דלת הכניסה לשירותי האורחים, ובשלישי דלת המובילה אל יחידת ההורים.

               

              המיטה הזוגית והמשרד מול נוף המגדלים

               

              החלק הפרטי של הדירה נמצא מעבר לפינת האוכל. פס ארוך של ארונות שנבנו מהרצפה לתקרה, מצופים פורניר אגוז, משמש כקיר שמפריד בין פינת האוכל לחדר השינה. יחידת הנגרות מכילה ארון בגדים גדול ודלת נסתרת לחדר הרחצה הפרטי של בני הזוג.

               

              כשהדלת בין שתי הדירות פתוחה, אפשר לראות את קיר הארונות ממשיך דרכה הלאה (צילום: אסף פינצוק)
                כשהדלת בין שתי הדירות פתוחה, אפשר לראות את קיר הארונות ממשיך דרכה הלאה(צילום: אסף פינצוק)

                 

                המיטה הזוגית ניצבת לצד קיר הנגרות הכהה והדומיננטי, ומצדה השני פרוש הנוף התל אביבי, הנשקף מבעד קיר הזכוכית המתעגל של המגדל, שאותו ניתן למסך עם תריסי רפפה חשמליים. בחדר הרחצה הצמוד נשמר הקו האלגנטי, עם שילוב בין ריצוף דמוי אבן בהירה וחיפוי קירות בגוון לבן-בטון, ובצורה של אדרת דג. 

                 

                חדר הרחצה הצמוד לחדר השינה (צילום: אסף פינצוק)
                  חדר הרחצה הצמוד לחדר השינה(צילום: אסף פינצוק)

                   

                  קיר הארונות הכהה ממשיך, מעבר לדלת ההזזה, לתוך המשרד הביתי הנמצא בשטח הדירה הקטנה. המשרד, שמשקיף לכיוון דרום-מזרח, הוא ממלכתו של בעל הבית, אספן של כלי כתיבה עתיקים, מומחה הכותב מאמרים בתחום. 

                   

                  המשרד הביתי מוקף בנוף. מכאן נכנסים לעוד שני חדרים (צילום: אסף פינצוק)
                    המשרד הביתי מוקף בנוף. מכאן נכנסים לעוד שני חדרים(צילום: אסף פינצוק)

                     

                    המשרד מרוהט באלגנטיות עם שולחן עבודה מעץ ושטיח צבעוני עדין. בארונות הכהים נמצא האוסף הכי גדול בארץ, מעיד בעליו, בתחום אספנות כלי כתיבה. העטים מוצגים על שולחן העבודה ומאוחסנים בשידת מגירות עתיקה, מעיזבונו של אספן קולגה.

                     

                    ארון האוסף של העטים העתיקים (צילום: אסף פינצוק)
                      ארון האוסף של העטים העתיקים(צילום: אסף פינצוק)

                       

                      לצד המשרד מרפסת הפונה לכיוון דרום-מזרח, ומצדו השני חדר אירוח לנכדים, וחדר נוסף עם מקלחת, שמשמש כחדר טלוויזיה ומשחק.

                       

                       

                      "זו בועה, אין קשר עם השכנים"

                       

                      בני הזוג גרים פה כבר יותר משנה, ומודים שהמעבר לא היה פשוט. "השינוי מאוד גדול", הם אומרים, "בשכונה שבה גידלנו את הילדים היו אינטראקציות עם השכנים, כאן זו בועה. אנחנו לא מכירים את השכנים, מגיעים לחניון, עולים במעלית ואנחנו בדירה. אין שום אפשרות לקשר עם השכנים, וזה רע מאוד".

                       

                      הם אמנם מאוד נהנים, לדבריהם, מהקרבה לתל אביב, אבל לבניין עצמו אין שום קשר לחוץ. "אין כאן באמת רחוב, יש רק גן שעשועים קטן וברכת נוי אקולוגית. לא הולכים ברגל לשום מקום, תמיד עם הרכב. היחס היחיד שיש כאן לחוץ, זה הנוף שנשקף מכל חדר בבית".

                       

                      כבר התרגלתם, או שאתם לא בטוחים שהמעבר היה הדבר הנכון לעשות?

                       

                      "היום אנחנו כבר מרגישים פה טוב, אבל לקח זמן להתרגל. הרבה זמן הרגשנו כמו בבית מלון. הכניסה לדירות מנוכרת, בבית הכל זכוכית, כמעט בלי חלונות אמיתיים. בדירה הקודמת היו לנו שלושה כיווני אוויר, כאן יש רק שניים, והדירה מבוססת על מערכת אוורור מלאכותית של הבניין. להכל כבר התרגלנו", מסכמת בעלת הבית, "חוץ מלדבר אחד - לנוף, ואני ממשיכה לצלם כל הזמן את השקיעות".  

                       

                      בואו לגלריית הבתים היפים של Xnet לחפש השראה וסגנונות:

                       

                      מאות בתים עם כל הפרטים (צילום: איתי בנית)
                      מאות בתים עם כל הפרטים (צילום: איתי בנית)

                       

                      • פרקטים: עץ ועצה
                      • דלתות: נילסן
                      • ריהוט וספריות: ריהוטים
                      • אביזרים: שגית גולדין
                      • מטבח: MyKitchen
                      • תאורה: יאיר דורם
                      • שטיחים: מואי לטולמנס
                      • אמנות: טל בן צבי, קייט פריזליס
                      • צמחייה: אנחנו אוהבים צמחים

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד