הוא רצה כפרי, היא רצתה מודרני: שילוב סגנונות עדין בבית בשוהם

בית בשכונת הרקפות הוותיקה שעל גבול יער שוהם עבר שיפוץ יסודי ועדכון סגנוני. לחדרים נוספו קורות עץ דקורטיביות, והגינה הפכה למפלט מפנק מהשגרה הלוחצת

אביטל ברוידא

|

06.12.18 | 10:18

הסלון מרוהט באווריריות, ומוקף קירות זכוכית הפונים לגינה וליער. בני הזוג, הורים לשלושה בנים, גרים בשוהם שנים, וחיפשו בית מרווח יותר (צילום: איתי בנית)
הסלון מרוהט באווריריות, ומוקף קירות זכוכית הפונים לגינה וליער. בני הזוג, הורים לשלושה בנים, גרים בשוהם שנים, וחיפשו בית מרווח יותר (צילום: איתי בנית)
לפני השיפוץ. הבית שרכשו, בשטח של 280 מטרים רבועים, נבנה בסגנון פרברי של שנות ה-90, עם חזיתות מעוטרות וגג רעפים שאותו מחייבת התב''ע המקומית. בתוכו הוא היה סגור וחשוך, אך משיקולי תקציב וזמן החליטו הרוכשים לא להרוס אותו אלא רק לשפצו מן היסוד (צילום: נטלי רשף)
לפני השיפוץ. הבית שרכשו, בשטח של 280 מטרים רבועים, נבנה בסגנון פרברי של שנות ה-90, עם חזיתות מעוטרות וגג רעפים שאותו מחייבת התב''ע המקומית. בתוכו הוא היה סגור וחשוך, אך משיקולי תקציב וזמן החליטו הרוכשים לא להרוס אותו אלא רק לשפצו מן היסוד (צילום: נטלי רשף)
בשיפוץ הוא נצבע לבן, ותריסי עץ נוספו לחלונות, ליצירת "אופי גלילי" שמתאים לגג, כפי שמגדיר זאת בעל הבית. את חומת האבן בחזית החליפה גדר ברזל אוורירית, והחניה הסגורה הוחלפה בפרגולה קלה. אותן בחירות חומריות נעשו גם בגינה מאחור (צילום: איתי בנית)
בשיפוץ הוא נצבע לבן, ותריסי עץ נוספו לחלונות, ליצירת "אופי גלילי" שמתאים לגג, כפי שמגדיר זאת בעל הבית. את חומת האבן בחזית החליפה גדר ברזל אוורירית, והחניה הסגורה הוחלפה בפרגולה קלה. אותן בחירות חומריות נעשו גם בגינה מאחור (צילום: איתי בנית)
בגינה האחורית, הפונה ליער שוהם, פוזרו מטבח חוץ ובר, אזור רביצה עם פופים, עמוד כושר ופינת ג'קוזי (צילום: איתי בנית)
בגינה האחורית, הפונה ליער שוהם, פוזרו מטבח חוץ ובר, אזור רביצה עם פופים, עמוד כושר ופינת ג'קוזי (צילום: איתי בנית)
קומת הכניסה לפני השיפוץ. הרוכשים רצו להתאים את המראה לטעמם, ולשפר את התפקודים המעשיים של הבית (צילום: נטלי רשף)
קומת הכניסה לפני השיפוץ. הרוכשים רצו להתאים את המראה לטעמם, ולשפר את התפקודים המעשיים של הבית (צילום: נטלי רשף)
אחרי השיפוץ. הקיר שחצה את הקומה הוסר, וסביב העמודים התומכים שנחשפו נבנו יחידות נגרות שמשרתות את שני חלקי הקומה בדרכים שונות (צילום: איתי בנית)
אחרי השיפוץ. הקיר שחצה את הקומה הוסר, וסביב העמודים התומכים שנחשפו נבנו יחידות נגרות שמשרתות את שני חלקי הקומה בדרכים שונות (צילום: איתי בנית)
מבט מאחד המעברים הרחבים אל יחידת הנגרות שעוטפת מצד המטבח את המקרר, ומצד הסלון משמשת כקיר טלוויזיה (צילום: איתי בנית)
מבט מאחד המעברים הרחבים אל יחידת הנגרות שעוטפת מצד המטבח את המקרר, ומצד הסלון משמשת כקיר טלוויזיה (צילום: איתי בנית)
המטבח תוכנן כציר ארוך בצד הבית. הדלתות של הארונות עשויות משורש אלון צרפתי, שמוסיף למכלול העדין חומריות טבעית ומחוספסת יותר (צילום: איתי בנית)
המטבח תוכנן כציר ארוך בצד הבית. הדלתות של הארונות עשויות משורש אלון צרפתי, שמוסיף למכלול העדין חומריות טבעית ומחוספסת יותר (צילום: איתי בנית)
במבואת הכניסה (משמאל בתמונה) משמשת יחידת הנגרות מצד אחד כשידת מפתחות, ומצד שני כארון נעליים פתוח  (צילום: איתי בנית)
במבואת הכניסה (משמאל בתמונה) משמשת יחידת הנגרות מצד אחד כשידת מפתחות, ומצד שני כארון נעליים פתוח (צילום: איתי בנית)
יחידת ההורים מוקמה בקומת הביניים. כדי ליצור אווירה יותר כפרית-רומנטית, הותקנו על התקרה קורות דקורטיביות מעץ שתואם לפרקט. לחדר צמוד גם חדר כושר, המופרד בדלתות זכוכית עם בידוד אקוסטי (צילום: איתי בנית)
יחידת ההורים מוקמה בקומת הביניים. כדי ליצור אווירה יותר כפרית-רומנטית, הותקנו על התקרה קורות דקורטיביות מעץ שתואם לפרקט. לחדר צמוד גם חדר כושר, המופרד בדלתות זכוכית עם בידוד אקוסטי (צילום: איתי בנית)
חדרי הרחצה של הילדים עוצבו באותו סגנון: רצפה מעוטרת כהה, קירות עם טיח פגמנטי אפור, ברזים וארון כיור שחורים (צילום: איתי בנית)
חדרי הרחצה של הילדים עוצבו באותו סגנון: רצפה מעוטרת כהה, קירות עם טיח פגמנטי אפור, ברזים וארון כיור שחורים (צילום: איתי בנית)
חדריהם של 3 הבנים מוקמו בקומה העליונה, תחת התקרה המשופעת. בחדרו של הבן האמצעי נוצלה גלריה בגג לפינת רביצה שאליה מטפסים בסולם (צילום: איתי בנית)
חדריהם של 3 הבנים מוקמו בקומה העליונה, תחת התקרה המשופעת. בחדרו של הבן האמצעי נוצלה גלריה בגג לפינת רביצה שאליה מטפסים בסולם (צילום: איתי בנית)
 

במהלך שנות מגוריהם בשוהם, בשכונה של קוטג'ים טוריים קטנים, ביקשו בני זוג, כיום בסוף שנות ה-40 והורים לשלושה בנים (16, 11, 8), לעבור לבית מרווח יותר. "רצינו להמשיך לגור כאן", מספר אב המשפחה. "שוהם אופטימלית לילדים, הכול מאוד מסודר ומאורגן מבחינת מערכות חינוך, חוגים ותנועות נוער, אבל קשה מאוד למצוא פה בית פרטי".

 

בסופו של דבר התמזל מזלם: זוג שילדיו גדלו ועזבו את הבית החליט לעבור לתל אביב, ובני הזוג רכשו מהם, לפני כשנה, מגרש בן 560 מטרים רבועים עם בית בן שלוש קומות, בשכונת "הרקפות" הפרושה בהיקף הדרום-מזרחי של היישוב, ובתיה פונים בגבם אל יער שוהם.

 

בשכונה, שהוקמה לפני 25 שנה והיא אחת הוותיקות ביישוב, בתים פרטיים בני שתיים ושלוש קומות, שנבנו בסגנון בנה ביתך פרברי של שנות ה-90: גגות רעפים; חזיתות קופצות ומדורגות עם חלונות קטנים ועיטורי בלוקים מזכוכית או בלוק משרבייה; וחומות מאבן ובטון. פה ושם כבר צצים בשכונה בתים חדשים, עכשוויים, בעלי מראה נקי יותר, וניכרים גם ניסיונות אדריכליים להסתיר את גגות הרעפים המחויבים על פי התב"ע המקומית.

 

כך נראתה הגינה האחורית עם קניית הבית (צילום: נטלי רשף)
    כך נראתה הגינה האחורית עם קניית הבית(צילום: נטלי רשף)

     

    ואחרי השיפוץ. פרגולת ברזל החליפה את המסגרת הבנויה (צילום: איתי בנית)
      ואחרי השיפוץ. פרגולת ברזל החליפה את המסגרת הבנויה(צילום: איתי בנית)

       

      את עיצוב ביתם החדש הפקידו בני הזוג - היא עורכת דין בכירה בשירות הציבורי, והוא יזם בתחום הנדל"ן ושותף בחברה לניהול פרויקטים - בידיה של מעצבת הפנים נטלי רשף, תושבת שוהם בעצמה, שעיצבה גם את ביתם הראשון ביישוב, אליו עברו לפני שמונה שנים.

       

      המסגרת נשארה, חומות האבן הוסרו

       

      הבית שרכשו היה בסגנון מיושן ומאוד סגור וחשוך, אך משיקולי תקציב וזמן החליטו בני הזוג לא להרוס אותו, אלא רק לשפץ מן היסוד. המסגרת נשארה - מרתף, קומת קרקע, מפלס ביניים וקומה עליונה (שהוקדשה לילדים ובה נסגרה מרפסת לטובת הרחבתה); הפנים הופשט עד לקונסטרוקציה ותוכנן כולו מחדש; ופתחי החלונות שונו והוגדלו.

       

      גדר ושער אווריריים החליפו חומת אבן   (צילום: איתי בנית)
        גדר ושער אווריריים החליפו חומת אבן (צילום: איתי בנית)
          

         

        גם פיתוח השטח הפונה לרחוב טופל. החניה הסגורה וחומות האבן הוסרו, ובמקומן הותקנה מערכת אוורירית - גדר ושער כניסה מברזל שחור, ולצדם פרגולה קלה מברזל ועץ, המסוככת על החניה. השיפוץ המאסיבי הצריך היתרי בנייה, ולשם כך נעזרו באדריכלית מקומית, זמירית לוי.

         

         

        שלוש תיבות עץ שימושיות מחלקות את הקומה

         

        הבית המחודש מתפרס על פני 280 מטרים רבועים. בקומת הכניסה נהרסו כל הקירות, ונותרו רק שלושה עמודי תמך גדולים. במקור נבלעו העמודים בתוך קיר ארוך, שחצה את הבית. בשיפוץ נחשפו ועמדו חופשיים במרכז המרחב הפתוח. המעצבת השתמשה בהם על מנת ליצור חלוקה חדשה של הקומה. מצדם האחד - סלון ופינת אוכל, שרוצפו בפרקט אלון כהה; ומצדם השני - מרחב נוח לעבודות הבית, עם מטבח, אזור כביסה מרווח ומבואה מרובת ארונות, שרוצפו באריחי פורצלן מדוקקים (150X300) בגוון המחקה בטון מוחלק.  

         

        בכניסה, מאחורי יחידת הנגרות, עוד ארונות וחדר כביסה (צילום: איתי בנית)
          בכניסה, מאחורי יחידת הנגרות, עוד ארונות וחדר כביסה(צילום: איתי בנית)
           

           

          מבט מהכיוון השני. כאן יש ארון מעילים ונעליים, וארון סגור לכביסה המלוכלכת, שמגיעה בצינור מחדר הרחצה שבקומה העליונה (צילום: איתי בנית)
            מבט מהכיוון השני. כאן יש ארון מעילים ונעליים, וארון סגור לכביסה המלוכלכת, שמגיעה בצינור מחדר הרחצה שבקומה העליונה(צילום: איתי בנית)

             

            העמודים נעטפו ביחידות נגרות בגוון קפוצ'ינו, וכך נוצרו לאורך הקומה שלוש תיבות, שביניהן פתחים גדולים למעבר חופשי. לכל אחת מהתיבות שתי פונקציות שימושיות - אחת גלויה וייצוגית, הפונה לכיוון אזור האירוח, והשנייה נסתרת ומעשית, לכיוון אזור העבודה.

             

            שתי התיבות הראשונות מייצרות מבואה פתוחה, עם שידת מגירות ושתי מראות בצדן הקדמי וארון נעליים באחורי. באחת מהן ארון סגור לכביסה מלוכלכת, שמגיעה בצינור ישר מחדר הרחצה של הבנים למעלה, ובשנייה ארונות סגורים. מאחורי שתי התיבות נוצר אזור שירות מוצנע אך מרווח מאוד, שבו יש קיר ארונות גדולים, בגוון ירקרק בהיר, שהופכים בקצה לחדר כביסה פתוח, ולצדו שירותי אורחים. המיקום של חדר הכביסה אינו טרוויאלי, אך הוא מאוד מעשי, ומכיוון שהוא חלק ממחשבה תכנונית אחת מוקפדת, הוא מתקבל כהמשך טבעי ואסתטי.

             

            תוכנית קומת הכניסה, עם 3 יחידות הנגרות שחוצות אותה (תוכנית: נטלי רשף)
              תוכנית קומת הכניסה, עם 3 יחידות הנגרות שחוצות אותה(תוכנית: נטלי רשף)

               

              התיבה השלישית נמצאת בהמשך הקומה. היא גדולה יותר ומפרידה בין הסלון למטבח. לכיוון הסלון היא משמשת כקיר טלוויזיה עם ארונות למערכות הטכניות, וכלפי המטבח היא עוטפת את המקרר. לקצה שלה מוצמד אי גדול, הפונה לסלון. זהו אובייקט עצמאי, עשוי עץ שנצבע שחור ומשטח דמוי אבן קררה.

               

              מבט מהסלון אל האי במעבר אל המטבח (צילום: איתי בנית)
                מבט מהסלון אל האי במעבר אל המטבח(צילום: איתי בנית)

                 

                ארונות המטבח: שורש אלון צרפתי

                 

                המטבח הוא פס ארוך שנמשך לצד הבית, ופונה, מבעד לחלון הגדול, לגינה שמקיפה אותו. הדלתות של ארונות המטבח עשויות משורש אלון צרפתי, שמוסיף למכלול חומריות טבעית, מחוספסת יותר ומנוגדת לגווני הנגרות הבהירים שסביבו. העידון חוזר במשטח העבודה - דמוי שיש קררה, כמו על האי.

                 

                כמו הסלון, גם המטבח מסתיים בחלון גדול הפונה לנוף מאחור (צילום: איתי בנית)
                  כמו הסלון, גם המטבח מסתיים בחלון גדול הפונה לנוף מאחור(צילום: איתי בנית)
                   

                   

                  הארונות נבנו כפס, עם חלונות לגינה בצד הבית (צילום: איתי בנית)
                    הארונות נבנו כפס, עם חלונות לגינה בצד הבית(צילום: איתי בנית)

                     

                    "הוא רצה כפרי והיא רצתה מודרני", מסבירה רשף את השילובים החומריים, "וכאן אני נכנסתי לתמונה. הייתי צריכה לאזן בין הרצונות של שניהם".  

                     

                    הסלון ופינת האוכל חולקים את אותו מרחב פתוח, מוקף ויטרינות גדולות שנפתחות אל הגינה האחורית. את פינת האוכל תוחם ארון ספרייה, שמסתיר את גרם המדרגות מצדו השני. כלפי הכניסה מנוצל החלל שמתחת למדרגות לארון מזווה עמוק. מדפי הספרייה הם רקע לפינת האוכל, ובדלתות הנגרות תחתיהם שולבו רשתות מתכת, שמאווררות את המסה האטומה. הרשתות חוזרות על עצמן בפריטי נגרות נוספים בבית ומקשרות ביניהם.

                     

                    מלפנים ארון מזווה עמוק, מהצד ספרייה גדולה שמשמשת רקע לפינת האוכל, ומאחור מוסתר גרם המדרגות. המנורות יוצאות מהקיר (צילום: איתי בנית)
                      מלפנים ארון מזווה עמוק, מהצד ספרייה גדולה שמשמשת רקע לפינת האוכל, ומאחור מוסתר גרם המדרגות. המנורות יוצאות מהקיר(צילום: איתי בנית)

                       

                      שתי מנורות גדולות מברזל שחור יוצאות מעל הספרייה ומאירות את שולחן האוכל (פלטה מעץ אלון על רגלי ברזל מאסיביות). הסלון רוהט באווריריות, מוקף בשני קירות זכוכית הפונים לגינה. דק עץ מקיף אותו מבחוץ, ומעליו פרגולת ברזל שיוצרת מסגרת חיצונית.  

                       

                      הסלון מוקף משני כיוונים בוויטרינות גדולות (צילום: איתי בנית)
                        הסלון מוקף משני כיוונים בוויטרינות גדולות(צילום: איתי בנית)

                         

                        הגינה משתלבת בנוף הטבעי סביב (צילום: איתי בנית)
                          הגינה משתלבת בנוף הטבעי סביב(צילום: איתי בנית)

                           

                          מעבר לדק פס דשא רחב, שבו שובצו מטבח חוץ עם בר, אזור רביצה עם פופים, עמוד כושר ופינת ג'קוזי. מעבר לגדר הברזל הלבנה מתפרש הנוף לעבר יער שוהם.

                           

                          בחדר ההורים: חדר כושר צמוד

                           

                          אל שני מפלסי המגורים העליונים, שרוצפו בפרקט, מוביל גרם המדרגות המקורי של הבית, שנשאר במקומו אך כוסה באלון תואם לפרקט, ונוספו לו מעקות ברזל ורשת.

                           

                          גרם המדרגות המקורי חופה באלון  (צילום: איתי בנית)
                            גרם המדרגות המקורי חופה באלון (צילום: איתי בנית)

                             

                            קומת הביניים הפכה ליחידת ההורים, עם חדר כושר צמוד, מופרד בדלתות זכוכית אקוסטיות, עבור אם המשפחה. לחדר השינה ניסתה המעצבת להכניס, לבקשת בני הזוג, אופי יותר "כפרי", באמצעות קורות עץ טבעי שהותקנו על התקרה, ללא כל תפקיד קונסטרוקטיבי. הקורות משלימות את האווירה הרומנטית, וגם הגוון הירקרק-בהיר שנבחר לחדר הארונות הפתוח. בחדר הרחצה הצמוד חומרים מחוספסים וצבעוניות כהה: אריחי שטיח כהים, טיח פיגמנטי אפור על הקירות, ארון כיור וברזים בשחור.

                             

                            בחדרי הילדים: נגרות מותאמת לחלל משופע

                             

                            הקומה העליונה שייכת לשלושת הבנים. שני הצעירים חולקים מרפסת גג וחדר רחצה משותף, והבן הבכור נהנה מיחידה פרטית. גם כאן ניסתה המעצבת לשלב בין מראה פשוט ונקי לאלמנטים וחומרים כפריים יותר. שלושת החדרים נצבעו באפור בהיר, ועל התקרה המשופעת שלהם הותקנו (לצורך דקורטיבי בלבד) קורות עץ מאסיביות, לבנות. הנגרות, שהותאמה לחדר המשופע, נצבעה בגוון הקיר, ובתוכה שולבו מדפים וידיות מעץ טבעי. בחדרו של הבן האמצעי נוצלה גלריה בגג לפינת רביצה, שעולים אליה עם סולם.

                             

                            על התקרה המשופעת בחדרי הילדים קורות עץ לבנות (צילום: איתי בנית)
                              על התקרה המשופעת בחדרי הילדים קורות עץ לבנות(צילום: איתי בנית)

                               

                              תפקידן קישוטי בלבד (צילום: איתי בנית)
                                תפקידן קישוטי בלבד(צילום: איתי בנית)

                                 

                                ארונות אפורים עם ידיות עץ תוכננו בהתאם לשיפוע הגג (צילום: איתי בנית)
                                  ארונות אפורים עם ידיות עץ תוכננו בהתאם לשיפוע הגג(צילום: איתי בנית)

                                   

                                  בחדרי הרחצה של הבנים הקו העיצובי זהה לזה של ההורים, עם אריחי שטיח כחולים כהים, טיח פיגמנטי אפרפר על הקירות, ארון כיור וברזים בשחור, עם משטח דמוי קררה, כמו במטבח.

                                   

                                  חדר הרחצה של ההורים אלגנטי, עם משטח דמוי שיש קררה (צילום: איתי בנית)
                                    חדר הרחצה של ההורים אלגנטי, עם משטח דמוי שיש קררה(צילום: איתי בנית)
                                     

                                     

                                    בשירותי האורחים האריחים המעוטרים על הקיר, ומשטח דמוי שיש קררה על הרצפה (צילום: איתי בנית)
                                      בשירותי האורחים האריחים המעוטרים על הקיר, ומשטח דמוי שיש קררה על הרצפה(צילום: איתי בנית)

                                       

                                      צביון כפרי מדוד בפנים וגם בחוץ (צילום: איתי בנית)
                                        צביון כפרי מדוד בפנים וגם בחוץ(צילום: איתי בנית)

                                         

                                        הכפריות הדקורטיבית שמופיעה במינונים מדודים בחדרי הבית ניכרת גם כלפי חוץ. בכל חדרי השינה הותקנו, בנוסף לתריסי גלילה חשמליים, תריסי עץ חיצוניים, שמעניקים גם לחזיתות הלבנות המחודשות מעט מה"אופי הגלילי", כפי שמגדיר אותו בעל הבית, שהיה, שלא כמקובל, בעל תפקיד יומיומי משמעותי בשיפוץ.

                                         

                                        עוצמה נשית אמיתית: לסמוך על בן הזוג

                                         

                                        "הדינמיקה בין בני הזוג", מספרת רשף, "הייתה מאוד ברורה לאורך כל התהליך: בעלת הבית נתנה את הקווים המנחים, הפרקטיים והסגנוניים, ההכרחיים מבחינתה, ובן זוגה היה איש החזון והביצוע. שניהם אנשי קריירה מאוד עסוקים, ואני לגמרי מבינה אותה. בזמן הפנוי הקצוב שיש לה, היא העדיפה להיות עם הילדים ולא לעבור על תוכניות. היא סמכה על בעלה ועלי כמעצבת, ובעיני זו עוצמה נשית אמיתית".

                                         

                                        לרשף יש מסר נוסף: "אני רוצה לומר לנשים - תשחררו. תסמכו על בן הזוג שלכן, כשהם רוצים הם יודעים". 

                                         

                                        תוכנית המגרש (תוכנית: נטלי רשף)
                                          תוכנית המגרש(תוכנית: נטלי רשף)

                                           

                                          קומת הכניסה לפני השיפוץ (תוכנית: נטלי רשף)
                                            קומת הכניסה לפני השיפוץ(תוכנית: נטלי רשף)

                                             

                                            תוכנית קומות המגורים (תוכנית: נטלי רשף)
                                              תוכנית קומות המגורים(תוכנית: נטלי רשף)

                                               

                                              ולפני השיפוץ (תוכנית: נטלי רשף)
                                                ולפני השיפוץ(תוכנית: נטלי רשף)
                                                 

                                                 

                                                • טיפול בהיתר בנייה, הגשות והיתרים: זמירית לוי
                                                • קבלן ראשי: שבט בנימין בנייה והנדסה
                                                • קונסטרוקטור: ויץ דורון מהנדסים
                                                • מנהל פרויקט: לירון רומי, דוד רז ניהול פרוייקטים
                                                • נגרות: אלפנט חרושת עץ
                                                • תאורה: אלפינה תאורה
                                                • אקססוריז לבית: prat living
                                                • אבן קיסר: שיש דורון
                                                • חיפויים: מודי וחזי בנק
                                                • פרזול: טיראדור
                                                • אמנות: גלריית למון פריים
                                                • שער חשמלי וגדר: סנפיר
                                                • פיתוח שטח, גינון: פלג להב, Eretz
                                                • סטיילינג לצילום: עומר דנן

                                                 

                                                 
                                                הצג:
                                                אזהרה:
                                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד