פחות זה יותר או פחות זה משעמם? כך נשתלב בשיחה עם אדריכלים

להם קשה להסביר, לכולם קשה להבין: מה בעצם הם לומדים ומה הם עושים? הספר ''101 דברים שלמדתי בביה''ס לארכיטקטורה'' עוזר לאדריכלים להיזכר - ולסביבתם לפענח

איתי כ"ץ

|

29.11.18 | 13:44

איך לרשום קו? סוג הקו הייחודי ביותר לארכיטקטורה רשום עם הדגשה בהתחלה ובסוף. הוא מעגן את הקו לדף ומעניק לשרטוט כוונה ועוצמה (איור: מתיו פרדריק)
איך לרשום קו? סוג הקו הייחודי ביותר לארכיטקטורה רשום עם הדגשה בהתחלה ובסוף. הוא מעגן את הקו לדף ומעניק לשרטוט כוונה ועוצמה (איור: מתיו פרדריק)
אם הקווים שלכם מידלדלים בקצוות, הרישומים שלכם ייראו רכרוכיים ומעורפלים. אל תקשקשו את דרככם על הדף, כלומר אל תרשמו קו מטושטש המורכב מהרבה מקטעים קצרים וחופפים. ואל תמחקו את קווי העזר כשהשרטוט מוכן - הם יעניקו לו אופי וחיים (איור: מתיו פרדריק)
אם הקווים שלכם מידלדלים בקצוות, הרישומים שלכם ייראו רכרוכיים ומעורפלים. אל תקשקשו את דרככם על הדף, כלומר אל תרשמו קו מטושטש המורכב מהרבה מקטעים קצרים וחופפים. ואל תמחקו את קווי העזר כשהשרטוט מוכן - הם יעניקו לו אופי וחיים (איור: מתיו פרדריק)
קומפוזיציה סטטית משדרת עמידה במקום. בדרך כלל, אלה הן קומפוזיציות סימטריות. במיטבן, הן משדרות עוצמה, החלטיות, ודאות והמידות. דוגמאות מוצלחות פחות עלולות להיות סתמיות ומשעממות (איור: מתיו פרדריק)
קומפוזיציה סטטית משדרת עמידה במקום. בדרך כלל, אלה הן קומפוזיציות סימטריות. במיטבן, הן משדרות עוצמה, החלטיות, ודאות והמידות. דוגמאות מוצלחות פחות עלולות להיות סתמיות ומשעממות (איור: מתיו פרדריק)
קומפוזיציה דינמית מעודדת את העין לחקור. כמעט תמיד, אלה הן קומפוזיציות א-סימטריות. הן עשויות לשדר פעלתנות, התרגשות, הנאה, זרימה, תוקפנות ועימות. דוגמאות מוצלחות פחות עלולות לצרום לעין ולהקשות על ההתמצאות (איור: מתיו פרדריק)
קומפוזיציה דינמית מעודדת את העין לחקור. כמעט תמיד, אלה הן קומפוזיציות א-סימטריות. הן עשויות לשדר פעלתנות, התרגשות, הנאה, זרימה, תוקפנות ועימות. דוגמאות מוצלחות פחות עלולות לצרום לעין ולהקשות על ההתמצאות (איור: מתיו פרדריק)
מימין: הממרה ''פחות הוא יותר'' (Less is More) היא של המודרניסט לודוויג מיס ון דר רוהה, שתכנן את בית פארנסוורת' באילינוי; משמאל: התגובה המזלזלת ''פחות זה משעמם'' (Less is a Bore) הגיעה מהפוסט-מודרניסט רוברט ונטורי, שתכנן לאמו את הבית בפילדלפיה (איור: מתיו פרדריק)
מימין: הממרה ''פחות הוא יותר'' (Less is More) היא של המודרניסט לודוויג מיס ון דר רוהה, שתכנן את בית פארנסוורת' באילינוי; משמאל: התגובה המזלזלת ''פחות זה משעמם'' (Less is a Bore) הגיעה מהפוסט-מודרניסט רוברט ונטורי, שתכנן לאמו את הבית בפילדלפיה (איור: מתיו פרדריק)
הדרך תהיה מעניינת יותר, אם תסתירו מדי פעם את היעד בדרך אליו. זהו עיקרון ''המניעה והתגמול'' (איור: מתיו פרדריק)
הדרך תהיה מעניינת יותר, אם תסתירו מדי פעם את היעד בדרך אליו. זהו עיקרון ''המניעה והתגמול'' (איור: מתיו פרדריק)
 מה זה ''ברווז אדריכלי''? בניין שמעביר מילולית את משמעותו. למשל, בניין ''הסל'' של חברת הסלים לונגארברגר בעיר ניוארק, אוהיו (איור: מתיו פרדריק)
מה זה ''ברווז אדריכלי''? בניין שמעביר מילולית את משמעותו. למשל, בניין ''הסל'' של חברת הסלים לונגארברגר בעיר ניוארק, אוהיו (איור: מתיו פרדריק)
ציטוטים של אדריכלים מפורסמים תמיד יעזרו לרושם הנחוץ. הנה לואי קהאן, עם ''ארכיטקטורה היא עשייה מחושבת של חלל'' (איור: מתיו פרדריק)
ציטוטים של אדריכלים מפורסמים תמיד יעזרו לרושם הנחוץ. הנה לואי קהאן, עם ''ארכיטקטורה היא עשייה מחושבת של חלל'' (איור: מתיו פרדריק)

"ודאות בחייהם של סטודנטים לארכיטקטורה היא מצרך נדיר", כותב מתיו פרדריק בפתח ספרו. "תוכנית הלימודים היא יצור מבלבל ופראי ומתוכה נגזרים שעות עבודה ארוכות, קריאה בטקסטים צפופים, ולעתים קרובות, התמודדות עם תוכני הוראה סתומים". גם אם שיעורים בארכיטקטורה הם מרתקים (והם אכן כאלה), הם עמוסים בהחרגות ובהסתייגויות רבות כל כך, שסטודנטים יכולים בקלות לתהות אם קיים בכלל משהו ממשי שאפשר ללמוד על ארכיטקטורה".

 

ואם זו החוויה שזכורה לאדריכלים משנות ההכשרה האקדמית שלהם, מה יגידו שוחרי האדריכלות שמנסים לבסס את השכלתם בתחום, ואנשים שחייהם הפגישו אותם עם אדריכלים - חברים, בני משפחה וקולגות - ואינם מצליחים להבין מה בעצם עושים האדריכלים האלה, משום שהם מתקשים להסביר?

 

"101 דברים שלמדתי בבית הספר לארכיטקטורה" יצא לפני עשר שנים בארה"ב, ומגיע כעת לחנויות הספרים בתרגומו העברית (הוצאת "בבל"). עם איורים פשוטים וקלילים, ומולם הסבר רהוט בגובה העיניים (וכמה שזה נחוץ, לעומת טקסטים מפוחלצים שעולם האדריכלות מולעט בהם), הנושאים שעולים בספר הם מגוונים: מהסברים קונסטרוקטיביים בסיסיים, דרך הכנת פרזנטציות, מושגים בהיסטוריה של האדריכלות, טעויות נפוצות בתכנון, ציטוטים מפורסמים, וגם כמה עצות בענייני התדמית והדימוי, כמו איך לשרטט קו שישכנע את הזולת כי לפניו עומד אדריכל רציני (ראו הדוגמה הראשונה למעלה).

 

הנה עוד כמה דוגמאות, וכל השאר נמצא בספר:

 

בבניינים מסורתיים, הקירות החיצוניים עבים משום שהם תומכים במשקל הבניין ומופעלים עליהם עומסים גדולים מכיוון הרצפות, הגג והקירות שמעליהם, שאותם הם מעבירים לקרקע; בבניים מודרניים, הקירות החיצוניים דקים, והעומסים המבניים נמתכים בשלד עמודים וקורות מפלדה או בטון (איור: מתיו פרדריק)
    בבניינים מסורתיים, הקירות החיצוניים עבים משום שהם תומכים במשקל הבניין ומופעלים עליהם עומסים גדולים מכיוון הרצפות, הגג והקירות שמעליהם, שאותם הם מעבירים לקרקע; בבניים מודרניים, הקירות החיצוניים דקים, והעומסים המבניים נמתכים בשלד עמודים וקורות מפלדה או בטון(איור: מתיו פרדריק)

    מסגרו את הנוף, אל תסתפקו בחשיפתו בלבד. גם אם נדמה שקיר חלונות הוא הדרך להתמודד עם נוף דרמטי, חוויות עשירות יותר נובעות לעתים קרובות מבחירה, ממסגור או ממיסוך זהירים של הנוף, או אפילו מהסתרתו (איור: מתיו פרדריק)
      מסגרו את הנוף, אל תסתפקו בחשיפתו בלבד. גם אם נדמה שקיר חלונות הוא הדרך להתמודד עם נוף דרמטי, חוויות עשירות יותר נובעות לעתים קרובות מבחירה, ממסגור או ממיסוך זהירים של הנוף, או אפילו מהסתרתו(איור: מתיו פרדריק)



      ותתעודדו, אדריכלים פורחים מאוחר. רובם אינם מגיעים לשיאם המקצועי לפני גיל 50. קחו דוגמה מזאהה חדיד, האדריכלית המצליחה בעולם, שהחלה לפרוח מאוחר מאוד (אם כי מותה בא עליה בגיל מוקדם מאוד) (איור: מתיו פרדריק)
        ותתעודדו, אדריכלים פורחים מאוחר. רובם אינם מגיעים לשיאם המקצועי לפני גיל 50. קחו דוגמה מזאהה חדיד, האדריכלית המצליחה בעולם, שהחלה לפרוח מאוחר מאוד (אם כי מותה בא עליה בגיל מוקדם מאוד)(איור: מתיו פרדריק)

         

         

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד