הקרקס של באס רועש ודורש: "אפשר לקבל את תשומת לבכם, בבקשה?''

אמש נפתחה במוזיאון העיצוב חולון "מחבואים", תערוכת היחיד התיאטרלית של מרטן באס. ''אל תשאלו אותי אם זה עיצוב או אמנות, תחליטו בעצמכם'', אמר בסיור המקדים

ענת ציגלמן

|

28.11.18 | 09:58

את הסיור פתח באס בעבודתו הראשונה: ''הסדרה 'עשן' החלה בעבודת הגמר שלי מאיינדהובן, ב-2002. מוזיאון כרונינגן הציע לי פריטים בארוקיים מהאוסף הישן שלו, כאלה שלא יוצגו יותר לקהל אלא אם נעשה אתם משהו. הם נתנו לי רשות לשרוף אותם, וכך הפכו שוב לחלק מהאוסף. הקהל ההולנדי היה בהלם'' (צילום: שי בן אפרים)
את הסיור פתח באס בעבודתו הראשונה: ''הסדרה 'עשן' החלה בעבודת הגמר שלי מאיינדהובן, ב-2002. מוזיאון כרונינגן הציע לי פריטים בארוקיים מהאוסף הישן שלו, כאלה שלא יוצגו יותר לקהל אלא אם נעשה אתם משהו. הם נתנו לי רשות לשרוף אותם, וכך הפכו שוב לחלק מהאוסף. הקהל ההולנדי היה בהלם'' (צילום: שי בן אפרים)
''החלק הזה הוא מתערוכת יחיד שהצגתי בניו יורק ב-2004. הם רצו 'פרק חדש' בסיפור. קנינו פריטי עיצוב איקוניים מהמאה ה-20, כדי לשרוף אותם. כך שהקריירה שלי התחילה בשריפה של פריטים שהכרתי מספרי הלימוד שלי, עבודות של האחים קאמפנה, אטורה סוטסאס ואחרים''  (צילום: שי בן אפרים)
''החלק הזה הוא מתערוכת יחיד שהצגתי בניו יורק ב-2004. הם רצו 'פרק חדש' בסיפור. קנינו פריטי עיצוב איקוניים מהמאה ה-20, כדי לשרוף אותם. כך שהקריירה שלי התחילה בשריפה של פריטים שהכרתי מספרי הלימוד שלי, עבודות של האחים קאמפנה, אטורה סוטסאס ואחרים'' (צילום: שי בן אפרים)
''מאווררי החמר הם מיצב מ-2006, קונספט ראשון שלי אחרי smoke. הרגשתי שאני צריך לבוא עם רעיון חדש, לומר – הי, אני יכול לעשות עוד משהו חוץ מלשרוף דברים! בחרתי בחמר כי הוא ההיפך ממשהו אינטליגנטי ומתוחכם, מעין טריק מגושם'' (צילום: שי בן אפרים)
''מאווררי החמר הם מיצב מ-2006, קונספט ראשון שלי אחרי smoke. הרגשתי שאני צריך לבוא עם רעיון חדש, לומר – הי, אני יכול לעשות עוד משהו חוץ מלשרוף דברים! בחרתי בחמר כי הוא ההיפך ממשהו אינטליגנטי ומתוחכם, מעין טריק מגושם'' (צילום: שי בן אפרים)
''את 'זמן אמיתי' הצגתי במילאנו ב-2009. זה פרפורמנס של 12 שעות, מצולם בווידאו. לפעמים אני מתייחס לעבודות שלי כאל עיצוב תפאורה למחזה יותר מאשר עיצוב שימושי. 'מפעילי השעונים' הם שחקנים, אבל היו שמועות אחרות – קיבלתי מכתבים שהאשימו אותי בניצול'' (צילום: שי בן אפרים)
''את 'זמן אמיתי' הצגתי במילאנו ב-2009. זה פרפורמנס של 12 שעות, מצולם בווידאו. לפעמים אני מתייחס לעבודות שלי כאל עיצוב תפאורה למחזה יותר מאשר עיצוב שימושי. 'מפעילי השעונים' הם שחקנים, אבל היו שמועות אחרות – קיבלתי מכתבים שהאשימו אותי בניצול'' (צילום: שי בן אפרים)
''ב-2014 חזרתי למילאנו עם מופע קרקסי, אחרי כמה שנים של היעדרות משבוע העיצוב. הקמתי במחסן גדול שואו שלם: שלטים מהבהבים, מוזיקה, קרוסלה של כסאות, מכונת ממתקים עם תרופות במקום מסטיקים. הסתובבתי עם מגאפון, מעין הצהרה לגבי מילאנו, אבל כזו שנכונה לגבי החברה כולה'' (צילום: שי בן אפרים)
''ב-2014 חזרתי למילאנו עם מופע קרקסי, אחרי כמה שנים של היעדרות משבוע העיצוב. הקמתי במחסן גדול שואו שלם: שלטים מהבהבים, מוזיקה, קרוסלה של כסאות, מכונת ממתקים עם תרופות במקום מסטיקים. הסתובבתי עם מגאפון, מעין הצהרה לגבי מילאנו, אבל כזו שנכונה לגבי החברה כולה'' (צילום: שי בן אפרים)
''בסדרה 'כמעט שוויון' מ-2016 רציתי לערער על ההנחות של כוח המשיכה, שאם הבסיס צר והראש רחב הכל מתמוטט. בחרתי בסגנון נאיבי, ילדי, כמו ציור ילדים שהפך למונומנט עשוי ברונזה. הסדרה גדולה יותר, כאן מוצגות 3 דוגמאות מתוכה'' (צילום: שי בן אפרים)
''בסדרה 'כמעט שוויון' מ-2016 רציתי לערער על ההנחות של כוח המשיכה, שאם הבסיס צר והראש רחב הכל מתמוטט. בחרתי בסגנון נאיבי, ילדי, כמו ציור ילדים שהפך למונומנט עשוי ברונזה. הסדרה גדולה יותר, כאן מוצגות 3 דוגמאות מתוכה'' (צילום: שי בן אפרים)
''יש לי יחסי שנאה-אהבה עם פסטיבלי העיצוב. המיצב 'אני יכול לקבל את תשומת לבכם, בבקשה?', שהצגתי ב-2017, הוא תגובה למצב מסוים, לכל הקולות שרוצים להישמע. כל רמקול משמיע משהו אחר: לחש, שירה, דעה, מתכון. קשה לשמוע את קולנו שלנו מבעד לכל הקולות האחרים'' (צילום: שי בן אפרים)
''יש לי יחסי שנאה-אהבה עם פסטיבלי העיצוב. המיצב 'אני יכול לקבל את תשומת לבכם, בבקשה?', שהצגתי ב-2017, הוא תגובה למצב מסוים, לכל הקולות שרוצים להישמע. כל רמקול משמיע משהו אחר: לחש, שירה, דעה, מתכון. קשה לשמוע את קולנו שלנו מבעד לכל הקולות האחרים'' (צילום: שי בן אפרים)
''בפברואר תיפתח תערוכה חדשה שלי בגלריה לאמנות באמסטרדם. איך מחליטים מה מציגים בגלריה לאמנות ומה בגלריה לעיצוב? אלה הגלריות שעושות את ההבחנה - אם הן מוכרות רהיטים, או פסלים וציורים. גם הפעם התמה תהיה 'אפשר לקבל את תשומת לבכם, בבקשה?', בכלכלה של מתן ולקיחת תשומת לב'' (צילום: איתי כ"ץ)
''בפברואר תיפתח תערוכה חדשה שלי בגלריה לאמנות באמסטרדם. איך מחליטים מה מציגים בגלריה לאמנות ומה בגלריה לעיצוב? אלה הגלריות שעושות את ההבחנה - אם הן מוכרות רהיטים, או פסלים וציורים. גם הפעם התמה תהיה 'אפשר לקבל את תשומת לבכם, בבקשה?', בכלכלה של מתן ולקיחת תשומת לב'' (צילום: איתי כ"ץ)
מתוך התערוכה ''מחבואים'', במזויאון העיצוב חולון

אמש נפתחה במוזיאון העיצוב חולון "מחבואים", תערוכת היחיד של מרטן באס ההולנדי, אחד היוצרים הבולטים בסצנת העיצוב הבינלאומית. באס בן ה-40 עשה את הפריצה שלו ב-2002, עם פרויקט גמר שהתגלגל לסדרה Smoke. שלשום במוזיאון העיצוב חולון, חבוש כובע ברט, הוא הדריך את המבקרים בין הסדרות המפורסמות של עבודותיו, בתערוכה שיובאה בשלמותה ממוזיאון כרונינגן (אוצרים: מרק וילסון ואן דר זייפ).

 

באס עסוק במה שהוא קורא לו ''כלכלה של מתן ולקיחת תשומת לב''. הביקורת שלו על הרצון העז להשמיע קול ולהציג פאסון נוצץ, נכונה, לדבריו, לעולם העיצוב כמו לחברה כולה.

 

צפו במיצב ''באס הגיע לעיר'', שהוצג לראשונה במילאנו ב-2014:

 

 

ולמי שמחפש פעילויות לחופשת חנוכה נאמר שהתערוכה התיאטרלית והמשחקית, שמפתיעה ומשעשעת בשילובים שלה, תתאים גם לילדים.

 

מרטן באס במוזיאון העיצוב חולון, השבוע (צילום: איתי כ"ץ)
    מרטן באס במוזיאון העיצוב חולון, השבוע(צילום: איתי כ"ץ)

     

    התערוכה תופסת את שני האולמות המרכזיים של מוזיאון העיצוב, ושתי תערוכות קטנות יותר נלוות אליה: האחת - ''מכונות זמן'' - מציגה 25 עבודות של מעצבים ישראלים העוסקות בזמן, מתוכן עשר שהוזמנו ונוצרו במיוחד עבורה. 

     

    מתוך ''מכונות זמן''. עבודה של טל בטיט (צילום: איתי כ"ץ)
      מתוך ''מכונות זמן''. עבודה של טל בטיט(צילום: איתי כ"ץ)

       

      השנייה - "עובדים ביחד: עיצוב והנדסה'' - מציגה את החדשנות הטכנולוגית והעיצובית בשואבי האבק הפופולריים של חברת ''דייסון'', מעין תוכן שיווקי - גם אם רלוונטי - שמסייע לכלכלת המוזיאון. 

       

      לחצו על התמונה כדי לקרוא על המנוע של סר ג'יימס דייסון, העומד בראש הענקית הבריטית: 

       

      איך הפך מעצב הפנים ג'יימס דייסון לממציא ויצרן מצליח? לחצו לכתבה (צילום: Dyson)
      איך הפך מעצב הפנים ג'יימס דייסון לממציא ויצרן מצליח? לחצו לכתבה (צילום: Dyson)

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד