עינת קליש-רותם היא לא רק האשה הראשונה שנבחרה לעמוד בראש אחת משלוש הערים הגדולות בישראל – אלא גם ראש העירייה הראשונה, ככל הידוע, שמגיעה מתחום התכנון והאדריכלות. הידע והניסיון שלה, שבאו לידי ביטוי מובהק במאבקים שהיא זוהתה איתם מול ראש העירייה היוצא יונה יהב, אמורים לבוא לידי ביטוי מוחשי בחיפה, מהרגע שבו תיכנס ללשכתה ותתחיל לעבוד.
מה הם האתגרים הדחופים שמחכים לה בעיר השלישית הגודלה במדינה, ומה הם המהלכים הבולטים שהיא צריכה לבצע כדי לעשות את השינוי שחיפה זקוקה לו כמו אוויר נקי לנשימה? ערוץ האדריכלות של Xnet משרטט, בעזרת גורמים עירוניים, את הנקודות העיקריות בשני מישורים – מנגנון ומשימות.
נתחיל מדוגמאות שונות ברחבי העיר, שמעידות על מצב התכנון והניהול הקיים ועל צורך בשינוי דחוף:
- רחוב חביבה רייק - תוכנית בניין עיר לעיבוי-בינוי הפכה, בגלל תהליך הקלות מופרז, לגוש בינוי מאסיבי שהרס את הרחוב, יצר צפיפות מוגזמת ובעיות תנועה ותחבורה.
- המגדל שמוקם ברחוב אחד העם, בלב שכונת הדר ההיסטורית, בלי שום קשר למרקם הנמוך שנמצא סביבו, ופוצע את העין.
- הדר הכרמל בכלל היא סיפור כאוב של הזנחה לא נגמרת.
- התושבים העניים בשכונת נוה דוד אמורים להתפנות מהשיכונים הישנים, ולעבור למגדלים מפוארים. ברור שלא יוכלו לשאת בהוצאות תחזוקתם. ואם ירצו להשכיר את הדירה ולשכור במקום אחר - לאן בעצם יילכו? לשכונה מדורדרת אחרת?
- הפיתוח המואץ של שכונות פרווריות ולא עירוניות בעליל, תוך הזנחתו המתמשכת.
- פרויקט מגלומני מקודם באזור סטלה מאריס, בשעה שהמתחם הוגדר לשימור בתוכנית המתאר, שנמצאת בתהליכי אישור.
- מועדון גלישה, שאמור לקום מתחת לרמפה של מחלף אלנבי בבת גלים, תקוע כבר חודשים ארוכים בגלל חוסר תקציב.
לנהל מחדש את עיריית חיפה
ללא שינויים גדולים במנגנון העירוני, לא תוכל קליש להוציא לפועל את החזון שאותו הציגה לבוחריה. מבחנה המיידי הוא הבאת אנשי מקצוע ראויים ועוצמתיים, שיובילו את העיר קדימה ללא חשש מפוליטיקאים ובעלי ההון.
1. שדרת ניהול שמבינה אנשים ופרויקטים
כמו בעיריות אחרות בארץ, גם כאן שוררת בעיה מוכרת: אנשי מקצוע איכותיים בדרגי הביצוע והמקצוע, שכפופים לשכבת ניהול הרבה פחות מצטיינת - הן בניהול פרויקטים והן בניהול האנשים. פרויקטים מתבצעים בחובבנות או לא מתבצעים בכלל, ברק בעיניים של העובדים הוא מצרך נדיר, והקשר בין האגפים זקוק לשיפור.
קליש-רותם תיבחן מהר מאוד ביכולות המנהיגות והניהול שלה. האם תדע לאייש את משרות הניהול באנשים רציניים שיודעים לנהל, ומבינים כיצד להניע תהליכים ולהעצים אנשים? ולא פחות חשוב מזה: האם היא תשכיל לעבוד איתם יחדיו כצוות מנצח?
2. מינהל תקין בתהליכי התכנון והבנייה
התשתית הביורוקרטית העירונית בענף התכנון והבנייה אולי משביעה רצון מבחינה טכנית, אבל ברמה האנושית צריך לחסל את ה"מעקפים האנושיים" שפוגעים בעיר. בראש ובראשונה, קליש-רותם תעשה שינוי דרמטי אם תחסל את מצעד היזמים שפקדו בקביעות את החלונות הגבוהים, תוך שהם מסמאים את עיניהם של בכירים בהדמיות נוצצות של פרויקטים מגלומניים.
כאשר תהליך התכנון מוכתב בהנחתות בעייתיות מלמעלה, רואים את התוצאה בעיר: אין-ספור מיזמים נבנו בשנים האחרונות ללא כל הגיון תכנוני, עירוני ואדריכלי, ופגעו בצביון העירוני-נופי הרגיש שהוא חיפה במיטבה.
חיסול ההקלות ליזמים וקבלנים בוועדה המקומית לתכנון ובנייה: תב"עות (תוכניות בניין עיר) מצוינות הפכו לבדיחה בוועדה המקומית, שבשנים האחרונות אישרה הקלות תמוהות בדרך להיתרים. הדבר הביא לבינוי לא פרופורציונלי ולבעיות של מצוקת תשתית, במיוחד בתחבורה ובחניה. מי שיעמוד בראש הוועדה הזו יצטרך לפעול לשיפור החיים בשכונות העיר, תוך מיקסום הצביון המרקמי והנופי של כל שכונה – מבלי לפגוע בה.
גם ניקוי אורוות באגף הרישוי והפיקוח על הבנייה, הסדרת נהלי עבודה, והגברת אכיפה על עבירות בנייה יהפכו את חיפה לעיר הגונה יותר לתושביה – וראש העירייה החדשה יודעת היטב מה הן עבירות בנייה.
3. מהנדס עיר ואדריכל עיר
הרקע העשיר של קליש-רותם מסוגל להזניק את חיפה, אם היא תשכיל למנות אנשי מקצוע משובחים לתפקידי-המפתח בתחום התכנון והאדריכלות – כאלה שבאמת מבינים את המורכבות של חיפה ואת הפוטנציאל העצום שגלום בה.
קודם כל, מהנדס עיר מקצועי ומקושר, שמסוגל לעמוד בביטחון מול רשויות תכנון וגופים ממשלתיים כבדים; וגם החזרת התפקיד של אדריכל העיר, שלא קיים כבר שנים, כדי להתוות הנחיות עיצוב נכונות לעיר שהנופים הירוקים והכחולים הם הייחוד שלה. יונה יהב התיימר למלא את החלל בעצמו, והתעקש לאשר בחתימתו עיצוב של כל בניין ושלט בעיר. הוא אמנם התגאה בכך ש"יש לי טעם טוב, תסתכלו על אשתי", אך אולי בגלל חיבתו לחיפויים מתועשים ולעיצובים מגובבים, התמלאה העיר בקופסאות עגומות שרק הנציחו את הדימוי המת של חיפה.
משימות אסטרטגיות
1. תחבורה
לבחון מחדש את נחיצותו השנויה במחלוקת של פרויקט ה"רכבלית", כדי להשתמש בתקציב שלו לשדרוג מערך התחבורה הציבורית בכרמל. על הדרך, מומלץ למצוא פתרונות יצירתיים לתחבורה הציבורית לשכונות ברכס ההר, על בסיס מסלולים דינמיים.
תכנון מיידי של רכבת קלה-טראם לאורך ציר הכרמל.
קידום התוכנית למנהור מסילת הרכבת הכבדה מתחת לכרמל ופינוי מסילת החוף, כדי לחבר את ההר לים – כלומר את העיר לחוף.
סלילת שבילי אופניים, בהתאם לתוכניות קיימות שהונחו במגירות.
2. תוכניות בניין עיר
כל התב"עות שבצנרת צריכות להיכנס להקפאה מיידית, כדי להיבחן מחדש. עכשיו ההזדמנות לשקם את השכונות הוותיקות והמוזנחות, תוך שמירה על איכויותיהן האנושיות והפיזיות. הדר הכרמל (האוצר המרכזי והמדורדר של חיפה) תחילה, ואחריה חליסה, נוה פז, קרית אליעזר ובת גלים.
צריך לעצור תוכניות פינוי-בינוי מגדלים, כדי לתעדף פתרונות של בנייה מרקמית צפופה ונמוכה יותר, שמתאימה ליופיה של העיר ולנופיה הנדירים.
3. שטחים פתוחים וטבע עירוני
הטבע העירוני מוזנח, ויישאר כזה אם לא יקבל שדרוג משמעותי בכוח האדם, בתחזוקה ובשיפור בולט של המצב. יש להקים יחידה שתתמקד בשטחים הפתוחים, במיוחד בוואדיות העיר, ולהקצות תקציבים לתחזוקה שוטפת. לא מדובר רק בעניין אסתטי, תיירותי ואורבני – אלא בעיה חמורה שכבר זינקה לכותרות בשריפת הענק האחרונה, שככל הנראה אינה האחרונה.
4. תיירות וספורט
הפוטנציאל התיירותי של חיפה רדום כמו הדימוי של העיר כולה, למרות הנכסים יוצאי הדופן שרק חיפה ניחנה בהם. לכן, עמותת התיירות העירונית זקוקה למנהל ראוי, שיגדיר את המוצרים התיירותיים שימשכו קהל חדש שלא שוקל כיום נסיעה לחיפה.
גם בתחום הספורט יש לחיפה יתרון ייחודי, בזכות ההר והים. ענפי הגלישה והשיט, רכיבת אופני שטח, טריאתלון וניווט – הם ענפים בולטים שחיפה יכולה להוביל בהם את המדינה ולמתג את עצמה כעיר ספורט. כדי שזה יקרה, רשות הספורט זקוקה לרענון ולהרחבת משאבים לחינוך ולתשתיות.
5. שימור המורשת הבנויה והנופית
שימור המבנים הנפלאים ברחבי העיר הוא נושא כאוב. שורה של בתים נדירים באיכותיהם וביופיים מאוימים מצד קבלנים ואנשי נדל"ן, ללא הגנה אמיתית. מדיניות שימור זקוקה לתקציבים, ויש להכין מתווה לניוד זכויות (בדומה לתל אביב), כזה שיאפשר לפצות בעלי נכסים שמוגדרים לשימור.
6. שמירה על נכסים עירוניים
מכירת החיסול של הנכסים העירוניים לא צריכה להמשיך. אפשר להשתמש בנכסים הללו, בין השאר, כ"בנק לניוד זכויות בנייה" שיאפשר לשמור על אזורים רגישים בעיר.
7. תעשייה
קידום צמצום וסגירה של המפעלים הכימיים המזהמים, והפעם באמת, בהתאם ליוזמת המועצה הלאומית לכלכלה ומתווה דו"ח מקינזי.
8. צבא
התנעת פינוי בסיסי צבא מאזורים שונים בעיר, למשל בסטלה מאריס ובחוף הכרמל.
9. נמל וקישון
הרחבת תוכנית המתאר העירונית לאזורי הנמל, כדי לקדם את התוכנית להזזת שטחי עורף הנמל והמחסנים אל עומק עמק זבולון, ופינוי השטחים הקרובים לים לשימושים ראויים לציבור. כך תתחבר חיפה עם הקריות, תוך הסדרה והרחבה של פארק הקישון.