מסגנון כפרי למודרני: אדריכל שב כעבור עשור לסיבוב שני בבית שתכנן

בעליו החדשים של בית בשרון הזמינו את אדריכלו לשוב ולבצע בו מהפך: קורות עץ הוסתרו, תריסי כנף פורקו וקירות לבנים הוחלפו בדלתות הזזה ובעמודי פלדה

מיה אור

|

01.11.18 | 08:58

הכניסה לבית, לאחר המהפך: "המשימה העיקרית", אומר האדריכל איתי שחר, "הייתה לעדכן את חזותו הכפרית-מובהקת של הבית. המעטפת נותרה כשהייתה, למעט חידוש חומרי, ואילו הפנים עבר מהפך של ממש" (צילום: עמית גרון)
הכניסה לבית, לאחר המהפך: "המשימה העיקרית", אומר האדריכל איתי שחר, "הייתה לעדכן את חזותו הכפרית-מובהקת של הבית. המעטפת נותרה כשהייתה, למעט חידוש חומרי, ואילו הפנים עבר מהפך של ממש" (צילום: עמית גרון)
הבית המקורי: מבנה בן 300 מטרים רבועים, הפרושים בשני גושים לא זהים - אחד חד קומתי והשני בגובה קומה וחצי. החזות שנבחרה אז - כפרית (צילום: שי אדם)
הבית המקורי: מבנה בן 300 מטרים רבועים, הפרושים בשני גושים לא זהים - אחד חד קומתי והשני בגובה קומה וחצי. החזות שנבחרה אז - כפרית (צילום: שי אדם)
אותה זווית צילום, אחרי השיפוץ. הגינה תוכננה מחדש, תריסי העץ התכולים הוסרו, ופרופילי החלונות הבהירים הוחלפו באלומיניום בגוון גרפיט. קומת הקרקע בחלקו הגבוה של הבית משמשת כמרחב הציבורי. במפלס העליון שלו נמצאים חדריהן של הבנות, ובחלק הנמוך מוקמה יחידת הורים מפנקת (צילום: עמית גרון)
אותה זווית צילום, אחרי השיפוץ. הגינה תוכננה מחדש, תריסי העץ התכולים הוסרו, ופרופילי החלונות הבהירים הוחלפו באלומיניום בגוון גרפיט. קומת הקרקע בחלקו הגבוה של הבית משמשת כמרחב הציבורי. במפלס העליון שלו נמצאים חדריהן של הבנות, ובחלק הנמוך מוקמה יחידת הורים מפנקת (צילום: עמית גרון)
המרחב המשותף פונה אל גינה אחורית רחבת ידיים. קורות עץ, שהיו קודם חשופות מתחת לגג המשופע, כוסו בתקרת גבס. אלמנטים קונסטרוקטיביים מבטון הוחלפו בקורות ובעמודי פלדה. בחלל המחודש יש לברזל תפקיד דומיננטי (צילום: עמית גרון)
המרחב המשותף פונה אל גינה אחורית רחבת ידיים. קורות עץ, שהיו קודם חשופות מתחת לגג המשופע, כוסו בתקרת גבס. אלמנטים קונסטרוקטיביים מבטון הוחלפו בקורות ובעמודי פלדה. בחלל המחודש יש לברזל תפקיד דומיננטי (צילום: עמית גרון)
בסלון משתלבת ספרייה עשויה מתכת מדוקקת, שמבעד למדפיה הפתוחים נראה נופו של קיר ירוק בגינה. הצבעוניות נרקמה מגווני אפור ושחור, עם שיבוץ מדוד של סגול (צילום: עמית גרון)
בסלון משתלבת ספרייה עשויה מתכת מדוקקת, שמבעד למדפיה הפתוחים נראה נופו של קיר ירוק בגינה. הצבעוניות נרקמה מגווני אפור ושחור, עם שיבוץ מדוד של סגול (צילום: עמית גרון)
"בעלת הבית שוחרת אסתטיקה", אומר האדריכל, "היא ליקטה רהיטים, פריטים דקורטיביים ואמנות, והצמצום החומרי נועד ליצור מסגרת נייטרלית, שלא תתחרה בהם"  (צילום: עמית גרון)
"בעלת הבית שוחרת אסתטיקה", אומר האדריכל, "היא ליקטה רהיטים, פריטים דקורטיביים ואמנות, והצמצום החומרי נועד ליצור מסגרת נייטרלית, שלא תתחרה בהם" (צילום: עמית גרון)
מבט מתוך חדר המשפחה אל המטבח, שעוצב בגוון גרפיט כהה, ומשלב זכוכית מט שחורה עם ארונות שנצבעו בתנור. האי במרכז נדיב ממדים ומשמש גם כשולחן אוכל. מעליו משתלשלים שני גופי תאורה גדולים, שאחד מהם משמש גם כקולט אדים  (צילום: עמית גרון)
מבט מתוך חדר המשפחה אל המטבח, שעוצב בגוון גרפיט כהה, ומשלב זכוכית מט שחורה עם ארונות שנצבעו בתנור. האי במרכז נדיב ממדים ומשמש גם כשולחן אוכל. מעליו משתלשלים שני גופי תאורה גדולים, שאחד מהם משמש גם כקולט אדים (צילום: עמית גרון)
לכל אחד מחדרי הילדות בקומה העליונה חדר רחצה צמוד (צילום: עמית גרון)
לכל אחד מחדרי הילדות בקומה העליונה חדר רחצה צמוד (צילום: עמית גרון)
יחידת ההורים בחלקו הנמוך של הבית מרווחת ונחלקת לאזורי שינה, רחצה והלבשה, עם יציאה לרחבה פרטית. היא סוגננה ברוחה האקלקטית של בעלת הבית, ובולט בה טפט עם הדפס דקלים, החובר בגווניו לנוף הגינה (צילום: עמית גרון)
יחידת ההורים בחלקו הנמוך של הבית מרווחת ונחלקת לאזורי שינה, רחצה והלבשה, עם יציאה לרחבה פרטית. היא סוגננה ברוחה האקלקטית של בעלת הבית, ובולט בה טפט עם הדפס דקלים, החובר בגווניו לנוף הגינה (צילום: עמית גרון)
מבט אל הגינה הקדמית. מאחור שובצו שלל פינות חמד (צילום: עמית גרון)
מבט אל הגינה הקדמית. מאחור שובצו שלל פינות חמד (צילום: עמית גרון)
בגינה האחורית שבילים מובילים בין פינות שונות: ג'קוזי באווירה אסיאתית; פינת אש; בוסתן עצי פרי; אזור משחקים; וכמובן פינות ישיבה, אוכל ומטבח חיצוני מאובזר, שמוקמו סמוך ליציאה מהסלון. "בני הבית הם אנשים שמרבים לארח, והשטח הנרחב מאפשר להם לעשות זאת בנוחות", אומר האדריכל  (צילום: עמית גרון)
בגינה האחורית שבילים מובילים בין פינות שונות: ג'קוזי באווירה אסיאתית; פינת אש; בוסתן עצי פרי; אזור משחקים; וכמובן פינות ישיבה, אוכל ומטבח חיצוני מאובזר, שמוקמו סמוך ליציאה מהסלון. "בני הבית הם אנשים שמרבים לארח, והשטח הנרחב מאפשר להם לעשות זאת בנוחות", אומר האדריכל (צילום: עמית גרון)

משפחה ששבה לארץ לאחר כמה שנות שהות באירופה החליטה לרכוש בית באחד מיישובי השרון האמידים. הסגנון ה''כפרי-שואף לטוסקני'', שבלט במיוחד בעיצוב הפנים, התאים פחות לטעמם של הבעלים החדשים, אך זיהוי הפוטנציאל האדריכלי של הבית הביא אותם להתחקות אחר האדריכל שתכנן אותו במקור, כדי להפקיד בידיו גם את תכנונו מחדש.

 

האדריכל איתי שחר תכנן את הבית לפני כעשור, כמבנה בן 300 מטרים רבועים הפרושים בשני גושים לא זהים - אחד חד קומתי והשני בגובה קומה וחצי - בית הבנוי על מגרש גדול (שני דונם) וצופה אל נוף פתוח. המפגש עם הדיירים החדשים זימן לכולם הפתעה, כשהתברר כי בעל הבית החדש הוא מכר ותיק של האדריכל מימי השירות הצבאי, ואת רעייתו הכיר שחר מהימים בהם היה סטודנט לאדריכלות בניו יורק.

 

הכניסה אל הבית המחודש (צילום: עמית גרון)
    הכניסה אל הבית המחודש(צילום: עמית גרון)

     

    החצר האחורית בגרסתה הישנה (צילום: שי אדם)
      החצר האחורית בגרסתה הישנה(צילום: שי אדם)

       

      ולאחר השיפוץ (צילום: עמית גרון)
        ולאחר השיפוץ(צילום: עמית גרון)

         

        "לצד התחושה המחמיאה על האדריכלות שמצאה חן בעיניהם עד כדי רצון לפנות למי שביצע אותה", מספר שחר, "הם הגיעו מגובשים עם תפיסת עיצוב מודרנית שאני מזדהה איתה, והמשימה העיקרית הייתה 'לעדכן' את חזותו הכפרית-מובהקת של הבית. המעטפת נותרה כשהייתה, למעט חידוש חומרי", הוא מוסיף, "ואילו הפנים, כולל תקרת עץ גבוהה ומשופעת וקירות מחופי לבנים, עבר מהפך של ממש 'ונוסח' מחדש".

         

        פרק ב': מחליפים את התשתית

         

        בזמנו תוכנן הבית באוריינטציה ירוקה, "תוך שילוב מערכות אקולוגיות והקפדה על מיקום פתחים, להבטחת נוחות אקלימית בחלל הפנים. העמדתו על המגרש הותירה שטחים נדיבים מאחור ומלפנים". במסגרת השיפוץ הוחלפו כל מערכות התשתית, שתוכננו מחדש כמערכות סמויות, והמעטפת טופלה לקבלת חזות עכשווית יותר: ארגזי הרוח מתחת לגג הוחלקו ונצבעו בשחור, הקירות חופו בטיח שפכטל חלק; תריסי הכנף התכולים, שהיו עשויים עץ, פורקו, ובמקום הפרופיל הבלגי הבהיר שמסגר את כל פתחי הבית, הותקנו דלתות הזזה וחלונות עם פרופיל אלומיניום דק בגון גרפיט.

         

        הסלון בגרסתו הקודמת, עם תקרה משופעת, קורות עץ ולבנים (צילום: שי אדם)
          הסלון בגרסתו הקודמת, עם תקרה משופעת, קורות עץ ולבנים(צילום: שי אדם)

           

          הטיפול בעיצוב הפנים כלל הסרה, החלפה או הצנעה של האלמנטים המבניים השונים שבלטו בו, כמו הסתרה של קורות העץ של הגג המשופע באמצעות תקרות גבס; הסרת קירות האבן שתחמו-הגדירו את פינת הישיבה; והחלפת אלמנטים קונסטרוקטיביים מבטון בקורות ובעמודי פלדה.

           

          מבט אל דלת הכניסה, מבפנים (צילום: עמית גרון)
            מבט אל דלת הכניסה, מבפנים(צילום: עמית גרון)

             

            כך, בבית המחודש משחק הברזל תפקיד דומיננטי, כשהוא משתלב עם פלטת חומרים מצומצמת: ריצוף עץ, קירות לבנים ותאורה מינימליסטית, שמושתתת על פסי צבירה עם ספוטים עשויים עץ. שחר: "בעלת הבית, שוחרת אסתטיקה ובעלת מודעות גבוהה לעיצוב, ליקטה באירופה רהיטים, פריטים דקורטיביים ואמנות שייעדה לבית בארץ, והצמצום החומרי נועד ליצור מסגרת נקייה ונייטרלית, שתכיל אותם כראוי ולא תתחרה בהם". את רוב הפריטים הביאה איתה משנות מגוריהם בספרד, שם עבדו בתחום המרקום.

             

            גוף תאורה במטבח משמש גם כקולט אדים

             

            בהתאם לתוכנית שהוגדרה, קומת הקרקע של המבנה הגבוה מבין השניים נועדה לשמש כסלון, מטבח ופינת אוכל. במפלס העליון שלו תוכננו חדריהן של הבנות, ובמבנה הנמוך מוקמה יחידת הורים מפנקת. הסרת קירות הפנים יצרה מרחב ציבורי פתוח ואוורירי, תחום בדלתות הזזה המייצרות חזית שקופה, פתוחה אל נוף הגינה האחורית. חדר משפחה מופרד מהמרחב העיקרי בעזרת מחיצות הזזה שקופות למחצה, שהותקנו בפתחו ומאפשרות שימוש גמיש.

             

            פתחי המזגנים ופסי התאורה הודגשו בשחור (צילום: עמית גרון)
              פתחי המזגנים ופסי התאורה הודגשו בשחור(צילום: עמית גרון)

               

              מבט לכיוון חדר המשפחה, המופרד בדלתות זכוכית מהמטבח (צילום: עמית גרון)
                מבט לכיוון חדר המשפחה, המופרד בדלתות זכוכית מהמטבח(צילום: עמית גרון)

                 

                בסלון משתלבת ספרייה עשויה מתכת מדוקקת, שמבעד למדפיה הפתוחים וקיר הזכוכית שמאחוריה נחשף נופו של קיר ירוק בגינה. בצדו השני של הסלון, בסמיכות נוחה, מוקמו פינת האוכל והמטבח. פריטי העיצוב שליקטה בעלת הבית מצטרפים לשפה אסתטית אקלקטית, עשירה במרקמים ובחומרים, מסוגננת ונינוחה. הצבעוניות נרקמת מגווני אפור ושחור, עם שיבוץ מדוד של גוונים נוספים, סגול בעיקר, וגימורים מגוונים הבולטים בעיקר בשטיח ובשפע הכריות בפינת הישיבה.  

                 

                המטבח, שעוצב בגוון גרפיט כהה, משלב זכוכית מט שחורה עם ארונות שנצבעו בתנור, וכולל אי נדיב ממדים, המשמש גם כשולחן אוכל. המשטח העליון עשוי פלטת אבן, מעליו משתלשלים שני גופי תאורה גדולים, שאחד מהם משמש גם כקולט אדים. את המראה המוקפד משלימים כיסאות בר נוחים בריפוד סגול.

                 

                למעלה - חדרי הבנות

                 

                אל הקומה העליונה, שבגלגולו הקודם של הבית כללה גלריה, מוביל גרם מדרגות מרחף, עשוי ברזל. חדרי הבנות תוכננו כסוויטות נוחות, עם חדרי רחצה צמודים.

                 

                 

                מדרגות ברזל מרחפות אל הקומה העליונה (צילום: עמית גרון)
                  מדרגות ברזל מרחפות אל הקומה העליונה(צילום: עמית גרון)

                   

                  אחד מחדרי הרחצה של הבנות (צילום: עמית גרון)
                    אחד מחדרי הרחצה של הבנות(צילום: עמית גרון)

                     

                    והשני (צילום: עמית גרון)
                      והשני(צילום: עמית גרון)

                       

                      יחידת ההורים שבחלקו הנמוך של הבית מרווחת ונחלקת לאזורי שינה, רחצה והלבשה, עם יציאה לרחבת ישיבה פרטית-אינטימית, ומעוצבת באותה רוח אקלקטית, שיש בה אמירה אישית. כך, לדוגמה, תמונת טפט של דקלים, המכסה את הקיר בגב המיטה וחוברת בגווניה הירוקים לנוף הגינה; שידות צד זהובות; או שידה מיוחדת המעוצבת כמעשה שיבוץ, בגווני ירוק וכחול.

                       

                      פינת ישיבה ביחידת ההורים המרווחת (צילום: עמית גרון)
                        פינת ישיבה ביחידת ההורים המרווחת(צילום: עמית גרון)
                         

                         

                        חדר הרחצה של ההורים (צילום: עמית גרון)
                          חדר הרחצה של ההורים(צילום: עמית גרון)

                           

                          גם הגינה זכתה לעדכון (בידי "איתמר עיצוב בנוף"), שהותיר בשטחה עצים ותיקים. "הגינה היא בעצם המשך ישיר של הבית", אומר שחר, "בני הבית הם אנשים חמים שמרבים לארח, והשטח הנרחב מאפשר להם לעשות זאת בנוחות". הגינה הקדמית עוצבה כמבואה מזמינה, טבולה בצמחייה רכה, ומשתלבת בה פינת ישיבה קטנה, מוצלת בערבות בוכיות. בסמוך לה משמיע מפל קול פכפוך מים עדין.

                           

                          פינות ישיבה בגינה הקדמית (צילום: עמית גרון)
                            פינות ישיבה בגינה הקדמית(צילום: עמית גרון)
                             

                             

                            בגינה האחורית נוצלו הפרשי הגבהים של השטח המשופע לשילוב פינות חמד המחוברות ביניהן בשבילי טיול, למרגלות עצי חורש ארץ ישראליים כאלונים, אלות ועצי דולב - חלקם היו נטועים וחלקם ניטעו כתוספת לאווירה.

                             

                            אחד משבילי הגינה מוביל לפינת ג'קוזי בסגנון אסיאתי (צילום: עמית גרון)
                              אחד משבילי הגינה מוביל לפינת ג'קוזי בסגנון אסיאתי(צילום: עמית גרון)

                               

                              אזור האירוח החיצוני (צילום: עמית גרון)
                                אזור האירוח החיצוני(צילום: עמית גרון)

                                 

                                בין השבילים משתלבות פינת ג'קוזי, ששוקעה במשטח דק ועוצבה בסגנון אסיאתי עם צמחייה אופיינית ושמשיות במבוק; פינת אש; בוסתן עצי פרי; אזור משחקים; וכמובן פינות ישיבה, אוכל ומטבח חיצוני מאובזר, שמוקמו סמוך ליציאה מהסלון.

                                 

                                "מבחינתי, לתכנן ולעצב את אותו בית בלי לגעת במעטפת, ועל בסיס נקודות מוצא אסתטיות שונות בתכלית, היה תהליך אחר ומעניין", מסכם שחר. ''הוא הוכיח לי יותר מכל שחלל איכותי עם זרימת תנועה טובה וקשרים טובים בין אזוריו 'יודע' לקבל שינויים באופן טבעי, שמייצר הרמוניה חדשה".

                                 

                                תוכנית הקומה התחתונה, בשני חלקי הבית (תוכנית: איתי שחר)
                                  תוכנית הקומה התחתונה, בשני חלקי הבית(תוכנית: איתי שחר)

                                   

                                  תוכנית חדרי הילדות בקומה העליונה בחלק הגבוה של הבית (תוכנית: איתי שחר)
                                    תוכנית חדרי הילדות בקומה העליונה בחלק הגבוה של הבית(תוכנית: איתי שחר)

                                     

                                    • קבלן ראשי: טימסית הנדסה
                                    • גינה: איתמר תכנון בנוף
                                    • פיקוח וניהול פרויקט: יורם ויצמן
                                    • מטבח: דאדא
                                    • דלתות פנים: סקריניו
                                    • דלתות פנים והזזה: טולמנס רמדיסיו
                                    • כלים סניטריים: חזי בנק
                                    • גופי תאורה: אסף וינברום
                                    • ריהוט פנים, ריהוט חוץ ואביזרים: טולמנ'ס
                                    • וילונות: הנרי
                                    •  

                                    -----------------------------------------

                                    בעין הוד נבנה בית שכולו עץ ואבן. לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

                                     

                                    בית אבן ועץ. לחצו לכתבה (צילום: יעלי גבריאלי)
                                    בית אבן ועץ. לחצו לכתבה (צילום: יעלי גבריאלי)

                                     

                                     
                                    הצג:
                                    כל התגובות לכתבה "מסגנון כפרי למודרני: אדריכל שב כעבור עשור לסיבוב שני בבית שתכנן"
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד