אתם רואים בניינים, אני רואה סרטים: הצעיר שמשעשע את האדריכלים

בין חשבונות אינסטגרם בנאליים ורציניים מדי, הפך ''Paperboyo'', שמדביק ''המשכים'' לבניינים נודעים, לסיפור הצלחה. הכל החל משעמום מול הביג בן, הוא מספר

מנור בראון

|

21.10.18 | 09:31

ריץ' מק'קור, שעומד מאחורי חשבון האינסטגרם Paperboyo, הרכיב את החלק החסר ממלחמת הכוכבים לכנסייה הגדולה בריקיאוויק, איסלנד (צילום: paperboyo@)
ריץ' מק'קור, שעומד מאחורי חשבון האינסטגרם Paperboyo, הרכיב את החלק החסר ממלחמת הכוכבים לכנסייה הגדולה בריקיאוויק, איסלנד (צילום: paperboyo@)
מוזיאון גוגנהיים בניו יורק (מימין)  ושער הניצחון בפאריז. ''מה המטרה בלצלם אותה תמונה בדיוק כמו מישהו אחר'', הוא אומר (צילום: paperboyo@)
מוזיאון גוגנהיים בניו יורק (מימין) ושער הניצחון בפאריז. ''מה המטרה בלצלם אותה תמונה בדיוק כמו מישהו אחר'', הוא אומר (צילום: paperboyo@)
בניין מוזיאון הניאון בלאס וגאס (צילום: paperboyo@)
בניין מוזיאון הניאון בלאס וגאס (צילום: paperboyo@)
השמלה של ג'סיקה ראביט היא בעצם מלון ''פורטה פירה'' בברצלונה, ויש גם עצירה בפיניקס, במבנה של מסעדת Super Salad (צילום: paperboyo@)
השמלה של ג'סיקה ראביט היא בעצם מלון ''פורטה פירה'' בברצלונה, ויש גם עצירה בפיניקס, במבנה של מסעדת Super Salad (צילום: paperboyo@)
בית הספר למשפטים באוניברסיטת טורונטו. ''אדריכלות עכשווית יותר מתאימה לעבודות שלי'' (צילום: paperboyo@)
בית הספר למשפטים באוניברסיטת טורונטו. ''אדריכלות עכשווית יותר מתאימה לעבודות שלי'' (צילום: paperboyo@)
בית העירייה בלונדון. ''הזוויות והפיתולים מזמנים את המשחקיות'' (צילום: paperboyo@)
בית העירייה בלונדון. ''הזוויות והפיתולים מזמנים את המשחקיות'' (צילום: paperboyo@)
צפו בתהליך העבודה של האמן

ריץ' מק'קור (Rich McCor), בן 31 מלונדון, רואה את האדריכלות קצת אחרת. כשהוא מביט במוזיאון גוגנהיים בניו יורק, בתכנונו של האדריכל פרנק לויד רייט, הוא רואה קערת גלידה ענקית; את מגדל המלון "פורטה פירה", שתכנן טויו איטו, הוא רואה כשמלתה האדומה של ג'סיקה ראביט; ואת בניין מוזיאון הניאון בלאס וגאס - כשמלתה המתנופפת ברוח של מרלין מונרו.

 

את הדימויים ההומוריסטיים שלו הוא מביע באמצעות מגזרות נייר שחורות, שאותן הוא חותך בעבודת יד קפדנית, ומניח אותם על רקע הבניינים והאתרים המפורסמים שהוא מצלם. התוצאה עולה לחשבון האינסטגרם של מק'קור, "Paperboyo", שאחריו עוקבים כמעט 400 אלף איש, בהם כמה ממשרדי האדריכלים והמגזינים המובילים בעולם.

 

לערוץ האדריכלות של Xnet מספר מק'קור, איך מלאכת יד משועשעת הפכה אותו לכוכב אינסטגרם במשרה מלאה. "אין לי רקע בארכיטקטורה או באמנות",

הוא מדגיש. "ההתעניינות שלי באדריכלות התפתחה רק לאחר שהתחלתי לעסוק בשילוב של מגזרות נייר עם מונומנטים אדריכליים".

 

מאיפה מגיעה ההשראה לעבודותיך, אם כך?

 

"זה התחיל כשצילמתי את לונדון, העיר שבה אני גר. אני זוכר שיום אחד צילמתי את ה'ביג בן', ומשמאלי ראיתי ארבעה אנשים מצלמים את אותה תמונה, בדיוק כמוני. זה גרם לי לחשוב - מה אני יכול לעשות שונה מהם? ולא רק זה - מה המטרה בלצלם את אותה תמונה בדיוק כמו מישהו אחר? איפה היצירתיות כאן? זה מה שגרם לי לרצות להתנסות ולאתגר את הצילומים שלי. הסיבה שהחלטתי להשתמש במגזרות נייר היא שכמה שנים קודם לכן, יצא לי לעבוד עם מגזרות דומות כשיצרתי קליפ 'סטופ-מושן' ללהקה של חבר".

 

יש לך מושג למה חשבון האינסטגרם שלך הפך לכל כך וויראלי?

 

"לדעתי, אינסטגרם התחילה להתמלא בתמונות שדומות מדי זו לזו, במיוחד בקרב הלונדונים, אז התמונות שלי היו משהו מרענן, מושלם בשביל דור האינסטגרם. העמוד צבר פופולריות גדולה יותר כשהתחלתי לנסוע, לטייל ולייצר עבודות דומות במקומות שונים".

 

שבוע של הכנות לכל תמונה, בממוצע. גשר הזהב, סן פרנסיסקו (צילום: paperboyo@)
    שבוע של הכנות לכל תמונה, בממוצע. גשר הזהב, סן פרנסיסקו(צילום: paperboyo@)

     

    איך אתה בוחר אתר צילום, וכמה ניסיונות נדרשים כדי לקבל את הפריים המדויק?

     

    "לקראת כל תמונה אני עושה מחקר מקדים ותכנון עיצוב, ולכן לוקח בערך כשבוע להחליט על האתר או הבניין שיתאימו ליצירה שלי. בשלב הבא אני משרבט רעיונות ומשחק עם כמה קונספטים, עד שאני מוצא את הרעיון האהוב עליי. אז אני מעצב את מגזרות הנייר ויוצר אותן. לאחר מכן, אני יוצא אל היעד כדי לצלם. לנסיעות האלה אני לוקח איתי את הסכין ואת משטח החיתוך, למקרה שביעד אצטרך לשפר את עיצוב המגזרות שהכנתי. לרוב, הרעיונות הכי טובים שלי הם תוצאה של מחקר מקדים, שלוקח שעות".

     

    יש לך אדריכל אהוב או סגנון אדריכלות מועדף?

     

    "אני נוטה לחשוב שאדריכלות עכשווית מתאימה יותר לעבודות שלי. הזוויות והפיתולים מזמנים את המשחקיות. האדריכלות של זאהה חדיד אידיאלית לצילומים שלי,  למרות שבמקומות שבהם נמצאות העבודות הטובות ביותר שלה עדיין לא ביקרתי".

     

    עם יותר מ-500 פוסטים בעמוד, וזמן ממוצע של שבוע עבודה לכל תצלום, ספק אם נשאר למק'קור זמן לעבודה אחרת.  בשנתיים האחרונות הפך העיסוק האינסטגרמי שלו לעבודה במשרה מלאה. ערים, מדינות, ארגונים וחברות מסחריות הבינו את פוטנציאל התפוצה הרחב והחשיפה שמקבלת כל עבודה, ויצרו איתו שיתופי פעולה שניכרים בחשבון שלו.

     

    זאת לא שמשייה. והוא חוצה את גבולות האדריכלות (צילום: paperboyo@)
      זאת לא שמשייה. והוא חוצה את גבולות האדריכלות(צילום: paperboyo@)

       

      אתה מוכר את העבודות שלך באינטרנט, מלבד ספר ב''אמזון''?

       

      "עדיין לא, אבל אני בודק אפשרות של מכירת הדפסים במהדורה מוגדלת".

       

      יש תוכנית לצלם גם בישראל?

       

      "אני אשמח. שמעתי הרבה דברים טובים על ישראל, אבל מעולם לא ביקרתי בה".

       

      ומה יהיה השלב הבא בעבודותיך?

       

      "שאלה טובה! חשוב להתפתח ולהפתיע את הקהל, ולכן אני מפתח את סגנון העבודה שלי. מלבד התמונות אני יוצר סרטונים קצרים, ועכשיו אני צריך להבין מה הלאה. בשלב זה אני משתמש רק במגזרות נייר שחורות, ואני חושב להתחיל ולהשתמש בספקטרום רחב יותר של צבעים, ולבדוק איך זה ייראה".

       

       
      הצג:
      כל התגובות לכתבה "אתם רואים בניינים, אני רואה סרטים: הצעיר שמשעשע את האדריכלים"
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד