מינימל קומפקט: 6 רכבי סופר מיני חסכוניים שמתאימים למרחב העירוני

הגדולה, המהנה, היעילה, הצעירה, המשתלמת והשמרנית: שש מכוניות סופר-מיני שעושות עבודה טובה ומעניקות תמורה לכסף. ואיזו מהן הישראלים הכי אוהבים?

טויוטה יאריס. לחצו PLAY לנסיעת המבחן
newsroom.toyota.eu
השמרנית: אופל קורסה (צילום: מתוך int-media.opel.com)
השמרנית: אופל קורסה (צילום: מתוך int-media.opel.com)
הגדולה: סיטרואן C3 (צילום: מתוך int-media.citroen.com)
הגדולה: סיטרואן C3 (צילום: מתוך int-media.citroen.com)
המהנה: מאזדה 2 (צילום: מתוך media.mazda.com)
המהנה: מאזדה 2 (צילום: מתוך media.mazda.com)
הצעירה: סיאט איביזה (צילום: מתוך seatpress.co.uk)
הצעירה: סיאט איביזה (צילום: מתוך seatpress.co.uk)
המשתלמת: סוזוקי סוויפט (צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)
המשתלמת: סוזוקי סוויפט (צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)
היעילה: טויוטה יאריס (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
היעילה: טויוטה יאריס (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

כל מי שמבין דבר או שניים בענייני רכב ותחבורה, יודע שהעולם המוטורי כפי שאנו מכירים כיום ניצב בפני שינוי עצום: הרכב האוטונומי כבר גומע כבישים ומסלולי ניסוי; מנועי הדיזל הפופולאריים באירופה נזנחים במהירות בגלל זיהום האוויר שהם יוצרים; הצפיפות בכבישים - בעיקר בערים הגדולות ובמטרופולינים ברחבי העולם - הופכת את הנהיגה ומציאת מקום חנייה לסוג של סיוט; ותחליפים - בהם צמצום הבעלות על רכב פרטי-אישי - הופכים להיות רלוונטיים מתמיד.

 

תעשיית הרכב, שמייצרת כיום כמאה מיליון מכוניות חדשות מדי שנה - קרובה לתקרת זכוכית, שמעבר לה לא ניתן לצמוח יותר או למכור עוד ועוד מכוניות בטכנולוגיות ובשיטות ההנעה והשימוש של פעם, וודאי שלא בכמויות המוכרות.

 

מה זה אומר על המכונית החדשה שנקנה מחר? עד שהשינויים יחלחלו לאולמות התצוגה ולכבישים יחלפו עוד שנים לא מעטות, אבל בינתיים כדאי להתאים את החלום המוטורי למציאות העגומה שעל האספלט.

אחת הדרכים לעשות זאת היא לקנות מכוניות קטנות יותר, חסכוניות יותר, שמתאימות לתנועה ולחנייה במרחב האורבאני הצפוף, שבו רובנו מתגוררים או עובדים. מכוניות קטנות גם עולות פחות, כך שההפסד שלנו כתוצאה מאובדן מהיר של שווי הרכב – יהיה קטן יותר וכואב פחות.

 

את הקטנות ניתן לחלק לשלוש קבוצות: מכוניות המיני, בהן קיה פיקנטו, יונדאי i10, פיאט 500, רנו טווינגו, טויוטה אייגו או שברולט ספארק; קרוסאוברים קטנים, החל מסוזוקי איגניס דרך סיאט ארונה, רנו קאפצ'ר ופיג'ו 2008, ועד סיטרואן איירקרוס – שהושקה בישראל ממש לאחרונה.

 

ויש את הסופר-מיני. מכוניות בגודל ביניים, לא קטנות אבל גם לא גדולות מדי, ועם העיצוב והנדסת האנוש העכשוויים יכולות להסיע בנוחות עד זוג עם שני ילדים, להתנייד במרחב העירוני הצפוף וגם בכבישים בינעירוניים, ליהנות בדרך כלל מבטיחות טובה ולחסוך בכסף רב בקנייה, בתחזוקה ובשימוש השוטף.

 

באירופה אוהבים אותן. לא פחות משמונה דגמי סופר-מיני (פולקסווגן פולו, פורד פיאסטה, פיג'ו 208, רנו קליאו, סקודה פאביה, טויוטה יאריס ואופל קורסה) נמצאים ברשימת 20 דגמי המכוניות הכי נמכרים ביבשת, ומדובר במספרי מכירה גדולים. לפעמים דגם אחד של סופר-מיני מוכר באירופה בשנה אחת יותר מכל שוק הרכב בישראל. ב-2017 למשל, נמכרו באירופה 325,137 רנו קליאו, 271,057 פולקסוואגן פולו, 254,059 פורד פיאסטה, 243,872 פיג'ו 208, ו-231,334 אופל קורסה, נתונים מרשימים למדי.

 

ומה אצלנו, בישראל?

לא פחות מ-20 סופר-מיני נמכרות בשוק הישראלי. רבות המכר השנה הן סיאט איביזה (3,447 יחידות שנמסרו ללקוחות עד סוף ספטמבר), ניסאן מיקרה (3,791), מאזדה 2 (2,030), טויוטה יאריס (2,670) והונדה ג'אז (2,102). עוד נמכרו היטב: רנו קליאו (1,863), סקודה פאביה (1,781), יונדאי i20, קיה ריו (1,299), סוזוקי סוויפט, מיצובישי ספייס סטאר (1,015) ופיג'ו 208. בסך - כ-28,000 סופר-מיני עד ספטמבר 2018, שמהוות כ-13% משוק הרכב בישראל.

 

הנה 6 מתוך ה-20, חלק חדישות וצעירות, אחרות ותיקות ומוכרות, כל אחת בעלת אופי שונה וקהל משלה:

 

 

הגדולה: סיטרואן C3

 

סיטרואן C3. עיצוב מדליק ומרווח (צילום: מתוך int-media.citroen.com)
    סיטרואן C3. עיצוב מדליק ומרווח(צילום: מתוך int-media.citroen.com)

     

    אי-אפשר להביט ב-C3 ולא לחייך: המכונית נראית כאילו היא צוחקת בעצמה, עם פה פעור מלפנים, פסי מיגון-קישוט בצדדים, גג-כובע צבעוני מעל וגלגלים גדולי מידות, שמעניקים לה מראה שרירי-דינמי. במבט חטוף, אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר בסיטרואן קקטוס גדולה ממנה, או באיירקרוס – הג'יפון החדש של המותג הצרפתי.

     

    אבל העיצוב המדליק אינו הסיבה היחידה לתשומת הלב שצריכים להעניק לסופר-מיני הזאת. נתחיל מהממדים, שיכולים להציב אותה בליגה גבוהה יותר, של כמעט משפחתיות. תשוו אותה למשל לסוזוקי באלנו, שנתפסת אצל לקוחות רבים כרכב משפחתי קטן. הממדים כמעט זהים. חשוב עוד יותר הוא חלל תא הנוסעים. ב-C3 הוא מרווח, ואינו משרה תחושה קלסטרופובית של מכונית קטנה. עיצוב הפנים המדליק הופך את הכל לשמח יותר, ועושה חשק להיכנס ולנהוג.

     

    בהיבט המשפחתי: המושב האחורי יכול לאכלס בקלות שני מושבי בטיחות לילדים והנגישות אליו נוחה, ותא המטען – 300 ליטרים נפחו – גדול מהמקובל בקטגוריה.

     

    הארגונומיה טובה מאוד, המתגים ואבזרי התפעול נמצאים בהישג יד, ובתא הנוסעים יש לא מעט חללי אחסון. בידוד הרעשים טוב מאוד, נוחות הנסיעה מצוינת (בכל זאת, מדובר בסיטרואן).

     

    ביצועים? 110 כ"ס ומומנט מרשים של 20.9 קג"מ בסל"ד נמוך, מבטיחים כוח זמין. צריכת הדלק סבירה, לא יותר. כ-12-11 ק"מ לליטר. גרסת הדיזל, שאינה נמכרת כעת בישראל (וחבל), חסכונית באופן מדהים ומשיגה נתון (אמיתי) של 19-18 ק"מ לליטר, כמו רכב היברידי יקר.

     

    אבזור? עשיר. צג מולטימדיה גדול השולט על רוב תפעול הרכב (שצריך להתרגל ולתרגל את הפעלתו), מערכות בטיחות מקוריות כולל בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב בגרסה הבסיסית, וביקרה גם התראות על רכב בשטח מת ומצלמת דרך מקורית.

     

    • עלו לכבישי ישראל בשנת 2017: 1,131 יחידות.
    • עד סוף ספטמבר 2018: 889 יחידות.
    • למה כן? מרחב פנימי, עיצוב חדשני, אבזור מקורי, מחיר (בעיקר במבצעים).
    • למה לא? פחות חסכונית מהצפוי, פחות איכותית מהמצופה, רק 4 כוכבים במבחן הבטיחות של EuroNCAP מ-2017.
    • שורה תחתונה: עיצוב ותכנון מבריקים, ביצוע קצת פחות.


    סיטרואן C3. חסכונית באופן מדהים ומשיגה נתון (אמיתי) של 19-18 ק"מ לליטר, כמו רכב היברידי יקר (צילום: מתוך int-media.citroen.com)
      סיטרואן C3. חסכונית באופן מדהים ומשיגה נתון (אמיתי) של 19-18 ק"מ לליטר, כמו רכב היברידי יקר(צילום: מתוך int-media.citroen.com)

       

       

      המהנה: מאזדה 2

       

      מאזדה 2. נותנת לנהג חשק להישאר במכונית עוד ועוד (צילום: מתוך media.mazda.com)
        מאזדה 2. נותנת לנהג חשק להישאר במכונית עוד ועוד(צילום: מתוך media.mazda.com)

         

        שני דברים חשובים לפחות יש לומר לזכותה של מאזדה: הם יודעים לעצב מכוניות, והם יודעים לעשות אותן כיפיות ומהנות לנהיגה.

         

        הקרוסאובר הקטן שלהם, CX3, הוא המהנה ביותר לנהיגה במגוון העצום של דגמים בקטגוריה הזאת. גם אחיו הגדול, CX5, מעלה חיוך על שפתי חובבי הנהיגה (לא סתם הוא נמכר במספרים גדולים). גם ה-2 הקטנה יודעת לעשות בדיוק את אותו הדבר: לתת לנהג חשק להישאר במכונית עוד ועוד.

         

        מבחינת ממדים ובעיקר מרחב פנימי לנוסעים היא לא ממש מצטיינת. המושב מאחור די צפוף, והנוסעים בו לא נהנים ממרחב כמו שיש בסיטרואן C3 למשל. אבל היושבים מלפנים חוגגים, בעיקר כשמדובר בגרסאות היקרות יותר: חומרי דיפון וריפוד משובחים משולבים בעור, הנדסת אנוש טובה מאוד, אבזור עשיר, צג מולטימדיה ברור וקל לתפעול. אם צריך להגדיר אותה במילה אחת, אפשר לומר שהיא "מהודקת".

         

        מה חסר בה? אבזור בטיחות מקורי מלא. מאזדה משלבת כאן מערכות מקוריות לצד מובילאיי בהתקנה מקומית לצורך השלמות – וזה כבר קטע מיושן.

         

        למי היא מתאימה? לבודדים זוגות או הורים לעד שני ילדים קטנים, שמתגוררים בעיר או בפרברים, שאוהבים לנהוג ולעשות את זה בסטייל.

         

        • עלו לכבישים בשנת 2017: 2,076 יחידות.
        • עד סוף ספטמבר 2018: 2,692 יחידות.
        • למה כן? עיצוב, אבזור (בדגמים היקרים), מהנה בנהיגה.
        • למה לא? מחיר, אבזור דל בדגם הבסיסי. רק 4 כוכבי בטיחות במבחן שנערך ב-2015.
        • שורה תחתונה: מוצלחת במיוחד, חבל שיקרה.

         

        מאזדה 2. חומרי דיפון וריפוד משובחים משולבים בעור, הנדסת אנוש טובה מאוד, אבזור עשיר, צג מולטימדיה ברור וקל לתפעול (צילום: מתוך media.mazda.com)
          מאזדה 2. חומרי דיפון וריפוד משובחים משולבים בעור, הנדסת אנוש טובה מאוד, אבזור עשיר, צג מולטימדיה ברור וקל לתפעול(צילום: מתוך media.mazda.com)
           

           

          היעילה: טויוטה יאריס

           

          טויוטה יאריס. נראית טוב, מאובזרת לא רע, נוסעת היטב (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
            טויוטה יאריס. נראית טוב, מאובזרת לא רע, נוסעת היטב(צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

             

            קחו את המוניטין של טויוטה ואת האמינות שלה, ארזו הכל בסופר-מיני מעוצבת היטב, הוסיפו לה אופציה למערכת הנעה היברידית חסכונית, שדרגו הכל באבזור בטיחות מתקדם – והרי מתכון להצלחה. לא פלא, שהיאריס היא אחת משלוש-ארבע הסופר-מיני הכי נמכרות בישראל בכל אחת מהשנים האחרונות.

             

            היאריס נראית טוב, מאובזרת לא רע, נוסעת היטב; הביצועים סבירים, צריכת הדלק טובה מאוד (15-14 ק"מ לליטר, ובנסיעה בינעירונית אפילו טוב עוד יותר). לארבעה נוסעים יימצא מקום מרווח למדי, תא המטען סביר בנפחו (286 ליטר) ועוד יש בו גלגל רזרבי, המולטימדיה מוצלחת ואבזור הבטיחות המקורי טוב, בעיקר בדגמים היקרים.

             

            אבל לא הכל מושלם: תחושת הנהיגה סינתטית למדי, ומשדרת יעילות על פני הנאה. לנסיעות ארוכות היא לא הכי נוחה. ובכל זאת, כמכונית למשפחה קטנה היא מעניקה תשובה ראויה ומשתלמת.

             

            עלו לכבישים בשנת 2017: 4,846 יחידות (מתוכן 1,351 היברידיות).

            עד סוף ספטמבר 2018: 2670.

            למה כן? שימושית, מרווחת, מאובזרת. 5 כוכבי בטיחות במבחן שבוצע בשנת 2017.

            למה לא? הנדסת אנוש טעונה שיפור, מחיר יקר.

            שורה תחתונה: לא סתם היא רבת מכר.

             

             

            הצעירה: סיאט איביזה

             

            סיאט איביזה. מכונית עירונית זריזה, קלה לנהיגה ולהיגוי, בעלת הנדסת אנוש טובה מאוד, צריכת דלק חסכונית ותא מטען נדיב בנפחו (צילום: מתוך seatpress.co.uk)
              סיאט איביזה. מכונית עירונית זריזה, קלה לנהיגה ולהיגוי, בעלת הנדסת אנוש טובה מאוד, צריכת דלק חסכונית ותא מטען נדיב בנפחו(צילום: מתוך seatpress.co.uk)

              כמעט 34 שנה חלפו מאז הוצגה האיביזה הראשונה, ואחרי שכ-5.5 מיליון איביזות עלו על כבישי אירופה והמזרח התיכון, קשה לומר עליה שהיא "צעירה", אבל איכשהו – הדגם הזה תמיד זוהה עם נהגים בני עשרה פלוס, עם חופי ים שטופי שמש ונסיעות שטופות אדרנלין והורמונים לאורך הריביירות של ספרד וצרפת.

               

              גם הדגם החדש של האיביזה, שהוצג במהלך 2017, מנסה לשמור על רושם צעיר. העיצוב אמנם מאמץ קווים מסיאט ליאון המיועדת לקהל בוגר יותר, אבל האופי נותר שובב. אחראים לכך לא רק העיצוב החיצוני הדינמי, אלא גם ואולי בעיקר השילוב המצוין בין מנוע ה-1 ליטר החדש (115 כ"ס) ותיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים (מסוג DSG מבית פולקסווגן), אבזור הבטיחות המוצלח והמחיר הסביר.

               

              האיביזה היא מכונית עירונית זריזה, קלה לנהיגה ולהיגוי, בעלת הנדסת אנוש טובה מאוד, צריכת דלק חסכונית ותא מטען נדיב בנפחו. לעומת הדגם הקודם צמחו הממדים שלה לרוחב, לאורך ובעיקר במרחב הפנימי, מה שהופך את המושב האחורי שלה לשימושי יותר, ומתאים לעד שני מושבי בטיחות לילדים.

               

              טיפ: יש גם גרסה עם תיבת הילוכים ידנית. המנוע אמנם חלש במקצת והאבזור מופחת, אבל המחיר "רזה" בכ-10,000 שקל ואף יותר.

               

              • עלו לכבישים בשנת 2017: 4,568 יחידות (חלקן מהדגם הישן).
              • עד סוף ספטמבר 2018: 3,447.
              • למה כן? תדמית צעירה, מנוע, תיבת הילוכים, ביצועים, אבזור בטיחות. 5 כוכבי בטיחות במבחן שבוצע בשנת 2017.
              • למה לא? התייקרה לעומת הדור הקודם.
              • שורה תחתונה: הבחירה הראשונה של הצעירים.


              סיאט איביזה. הבחירה הראשונה של הצעירים (צילום: מתוך seatpress.co.uk)
                סיאט איביזה. הבחירה הראשונה של הצעירים(צילום: מתוך seatpress.co.uk)

                 

                 

                המשתלמת: סוזוקי סוויפט

                 

                סוזוקי סוויפט. רכב עירוני זריז, חסכוני ונוח (צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)
                  סוזוקי סוויפט. רכב עירוני זריז, חסכוני ונוח(צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)

                  סוזוקי הוא ממותגי הרכב האהובים בישראל, בגלל היסטוריה רבת שנים של אמינות, תמורה לכסף וביקוש לא רע בשוק המשומשות.

                   

                  הסוויפט החדשה ממשיכה את המסורת: זהו רכב עירוני זריז, חסכוני ונוח. בסוזוקי עבדו חזק כדי לצמצם את משקלה של הסוויפט והצליחו להגיע ל-900 ק"ג בלבד, 250-150 ק"ג פחות מסופר-מיני מתחרות בשוק, ויש לכך משמעות רבה על הביצועים וצריכת הדלק. כך יכולה הסוויפט להסתפק במנוע המפיק 90 כ"ס ומומנט עצל יחסית של 12.2 קג"מ, אבל לא להרגיש "עגלה" וגם להשיג צריכת דלק אמיתית של 16-15 ק"מ לליטר.

                   

                  המרחב הפנימי טוב ומספיק לארבעה מבוגרים (או זוג ושני ילדים על מושבי בטיחות), הארגונומיה משובחת, המולטימדיה מקורית עם מערכת הפעלה ישראלית מעניינת, אבל תא המטען קטן מדי (רק 242 ליטר) וחוויית הנהיגה סינתטית לגמרי.

                   

                  • למי היא מתאימה? לצעירים וזוגות עירוניים, שסומכים על המותג וקצרים בכסף.
                  • עלו לכבישים בשנת 2017: 1,169 יחידות.
                  • עד סוף ספטמבר 2018: 1,405.
                  • למה כן? היסטוריה של אמינות, חיסכון, מרחב פנימי, מחיר.
                  • למה לא? עיצוב מוכר מדי, אבזור בטיחות לא מקורי. זכתה ל-3 כוכבים בלבד במבחן ב-2017 בגלל היעדר מערכות בטיחות בדגם הנמכר כרגע בישראל.
                  • שורה תחתונה: יעילה, שימושית.


                  סוזוקי סוויפט. הארגונומיה משובחת, המולטימדיה מקורית עם מערכת הפעלה ישראלית מעניינת, אבל תא המטען קטן מדי  (צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)
                    סוזוקי סוויפט. הארגונומיה משובחת, המולטימדיה מקורית עם מערכת הפעלה ישראלית מעניינת, אבל תא המטען קטן מדי (צילום: מתוך media.suzuki.co.uk)

                     

                    השמרנית: אופל קורסה

                     

                    אופל קורסה. גג שמש, התראות בטיחות על סטייה מנתיב ומפני תאונה בחזית, מצלמת רוורס ומולטימדיה בעלת תוכנת "מירור" לחיבור הטלפון הנייד (צילום: מתוך int-media.opel.com)
                      אופל קורסה. גג שמש, התראות בטיחות על סטייה מנתיב ומפני תאונה בחזית, מצלמת רוורס ומולטימדיה בעלת תוכנת "מירור" לחיבור הטלפון הנייד(צילום: מתוך int-media.opel.com)

                       

                      הקורסה (דור חמישי שלה) נמצאת אתנו כבר משנת 2014, והחידוש הוא גרסה המכונה life&style, עם תוספת אבזור שנועדה לגשר במשהו על הפער שנפתח בינה לבין סופר-מיני מתחרות, חדשות וצעירות יותר, שמצטיינות במבחני הריסוק והבטיחות ובעושר האבזור. כך נוספו ל-life&style גג שמש, התראות בטיחות על סטייה מנתיב ומפני תאונה בחזית, מצלמת רוורס ומולטימדיה בעלת תוכנת "מירור" לחיבור הטלפון הנייד.

                       

                      העיצוב שלה סביר יחסית למכונית שהושקה לפני יוצר מחמש שנים, הביצועים בסדר, לא יותר: המנוע מפיק 90 כ"ס, התאוצה בינונית (מ-0 ל-100 קמ"ש בכמעט 14 שניות לעומת כ-11 בטויוטה יאריס, למשל). צריכת הדלק סבירה (כ-13.5 ק"מ לליטר). מבחן הבטיחות שלה נערך ב-2014, אז זכתה ל-4 כוכבים.

                       

                      אז מה הקטע שלה? המותג, שאולי אינו הכי פופולרי בישראל אבל יש לו לא מעט חסידים, שמעדיפים רכב גרמני על פני מותגים פופולאריים מיפן או קוריאה. כך או כך, בשנה הבאה כנראה נראה כבר קורסה חדשה, על בסיס פלטפורמה משותפת עם פיג'ו-סיטרואן, שצירפו לאחרונה את אופל לממלכה הצומחת שלהם.

                       

                      • עלו לכבישים בשנת 2017: 749 יחידות.
                      • עד סוף ספטמבר 2018: 778.
                      • למה כן: שימושית, מרווחת, אמינה.
                      • למה לא: קשישה למדי, משעממת לנהיגה, ביצועים פושרים, יקרה.
                      • שורה תחתונה: לאור המתחרות הצעירות יותר – הקורסה מתאימה בעיקר למכורים למותג הגרמני (ותתפלאו, יש לא מעט כאלה).

                       

                       

                      הערה לסיום

                      יש לקרוא נכון את דרוג כוכבי הבטיחות שניתנים על ידי ארגון EuroNCAP. הארגון מקשיח את הקריטריונים בכל שנתיים או שלוש. כך, רכב שזכה ל-5 כוכבים לפני עשור שנים, לא היה עובר את המבחן לפי הקריטריונים של 2018. לכן, שימו לב לשנה בה בוצע המבחן לדגם הרלוונטי.

                      מומלץ לבחון לעומק את התוצאות באתר euroncap.com/en

                       

                       

                      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
                      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד