לשאת ברחמך את האויב: "כל ההריון פחדתי שיצא לי בן, שיילקח ממני"

בחברה שממנה ברחה שרה איינפלד, החינוך של הבנים הוא בידי הגברים בלבד - בישיבה סגורה אליה אין לאמא כניסה. "שם מחנכים אותם לשנוא נשים. גם את אמא"

שרה איינפלדפורסם: 09.10.18 07:51
אני ובני השלישי. "בהריון שבא מאהבה, לא היה בי כבר פחד, לא היה משנה לי מה מין העובר" (צילום: טליה גוטמן אלק)
אני ובני השלישי. "בהריון שבא מאהבה, לא היה בי כבר פחד, לא היה משנה לי מה מין העובר" (צילום: טליה גוטמן אלק)

שערת השיבה הראשונה הדמיונית שלי צצה אי שם בשנתי ה-18. רוב חברותיי כבר היו מאורסות או נשואות, וחלקן עם ילדים. בנורמות של קהילה חרדית זה סבבה פלוס. והנה מנע ממני הגורל להלבין בחשאי בבית הורי, וללא כל כוונת זדון, מצאתי את עצמי נשואה בגיל 19 וחצי, מאוחר מאוד מאוד.

 

בלבוש מלא, בחושך - שני ילדים עד גיל 22

לפני כמה שנים עוד הבעתי זעזוע מכך שהתברר לי כי ילדות מגיל 17 שלא מצליחות להיקלט עוברות טיפולי פוריות, והלחץ החברתי להביא ילדים סוחף אותן. אבל כמו עוד הרבה נושאים חולים במדינה שלנו, גם זה כבר שלג דאשתקד. כאן אין גבולות. הכל מותר. הכל נורמלי.

 

גם אני בשעתו נסחפתי תחת הלחץ החברתי של הבאת ילדים לעולם. הגדולים שלי, בהבדל עצום של שנתיים וחצי ביניהם, הפכו אותי לאם לשניים בגיל בגיל 22. תהליך ההריון והלידה היה אירוני. הוא בעצם לא היה זוגי. יחסי המין נערכו תחת מטר הקפדות בוטות, לפי כללים קהילתיים הזויים, בלבוש מלא, בחושך, במיטות נפרדות, עם מינימום מגע.

 

לטורים הקודמים של שרה איינפלד:

  • מה עם הילדים שעדיין חטופים?
  • לבד בתחנה המרכזית: עוזבת את הבעל עם תינוק וילדה קטנה

      

    ההריון הראשון שלי היה לא קל. התפכחתי בו מהרבה מאוד תמימות. פעם, בנסיעה מחוץ לעיר, באוטובוס שבו נשים יושבות רק מאחור, הקאתי. מכרה שהיתה על האוטובוס עזרה לי. בלעדיה הייתי כנראה עד היום משתוחחת בבושת פנים על שולי המדרכה בואכה רחוב ירמיהו בירושלים, פיאתי ספוגה בקיא וגופי רועד מעויתות. וכל זה למה? כי לבעלי, שישב עם הגברים בקדמת האוטובוס, אסור היה לתמוך בי או לעזור, משום הימנעות ממגע פיזי למעט פעמיים בחודש, ומשום מראית עין.

      

    ההריונות הללו הם כבר היסטוריה, (כמו גם החברה ההיא, ממנה ברחתי יום אחד עם שני ילדים קטנים). הגברת הבכורה מככבת כיום במסדרונות חטיבת הביניים, רקדנית מקצועית ומופיעה בארץ ובקרוב בחו"ל, לאחר שמגיל 3 הצטיינה לאורך השנים בהתעמלות אמנותית, ג'ז, שחיה תחרותית במכביה, פלמנקו, קרקס ובלט. עם השנים הבנתי מדוע ריקודיה בבטן שלי הותירו אותי בבחילות לכל אורך שעות היממה. זה כנראה אופי מולד.

     

    בני האמצעי הנפלא, בשנה אחרונה ביסודי. הרבה לפני זה שהוא חתיך, הוא כבר שולט בשפות דיבור ותכנות, במוזיקה ועוד. אני תמיד תוהה מה היה יוצא ממנו בלי לימודי ליבה, אם הייתי נשארת שם – אפילו איי.בי.סי לא היו מלמדים אותו – ילד שמיועד לתוכנית מחוננים ייחודית.

     

    אבל את הסוד הכמוס ביותר בעולם עוד לא סיפרתי לו. הידעתם שיש סודות שהם תרבותיים? סודות שבאים מתכונות קהילתיות? סוד שהוא סודן של הרבה מאוד נשים. קבלו את זה: אנחנו, הנשים בקהילה, לא רצינו בנים. לא! רצינו! בנים!

     

    ירדתי לרחוב ובכיתי בכי תמרורים

    המשמעות של לגדל בן, עבור אם מקהילה חרדית סגורה (וכן, אני מתעקשת על המילה קהילה סגורה, שמא תקפוצנה כל אותן נשים בפאות גורמה וגישה לאינטרנט מהבית ותעלוזנה למולי. אז לא, נשים שהן חרדיות לייט, לא אתן, אני מדברת על אלפי אחרות שהיו מתות להיות אתן ולא יצא) – המשמעות של גידול בן עבורנו היא משמעות קשה מאוד.

     

    מגיל צעיר נכנסים הבנים בשערי מוסד חינוכי שאליו אסור לאמא להיכנס. הם חוזרים משם בשעות מאוחרות (וזה כמובן בלי לצאת עם שום תוכן בעל משמעות) ומשם עוברים לישיבות נוקשות שמחנכות אותם כנגד נשים. לא פלא שהם גדלים ואז מתחיל הקונצרט של אוטובוסים נפרדים, מדרכות נפרדות ועוד.

     

    כללי הלבוש השמרניים באותם מוסדות סגורים לבנים, איך אומר בלשון המעטה, גורמים לילדים להיראות כמו במופע הצדעה לשנות העשרים. זה לא חמוד. זה לא טבעי. לאמא אין שום מילה בנושא. היא חייבת להלביש את הילד רק במה שמותר, והמבחר דל וכעור, וכולל שלייקס, גטקס, חולצות מכופתרות בצבעים מסוימים ועוד. אמהות שיותר משקיעות וחורגות מעט מן הכללים – פוגעות אך ורק בילד. מכיתה א' הוא כבר מתויג כ"מודרני" ואז אין מה להתפלא שבגיל השידוכים מציעים לו בנות ממוצא מזרחי.

     

    והנקודה העמוקה ביותר - רובנו שודכנו לגברים שלא הכרנו. ברור שלא כל השידוכים עלו יפה. ברור שגבר שהתחנך לשנוא את המושג אישה – לא יהיה אביר חלומות בשנות הנישואים הראשונות. גם אם הוא יעבור שינוי בהמשך. הגבר בקהילה התפרש בעינינו כיצור אנטי נשי, לבוש שחורים ולא רומנטי, ולפעמים אף ממש ממש מתעלל ושנוא.

     

    ולכן הרגשנו שאם יש לנו בן בבטן, זה כמו לשאת את האויב, את המגזר שמתחנך להדיר אותי, ולבוז להיותי אישה. הרגשנו שאנחנו לא רוצות עוד יצור לא חמוד שבהגיעו לגיל הנישואים הוא יאמלל בתורו אישה מסכנה אחרת. זהו דיסוננס מופרע עד דמעות, שאליו נכנסות ילדות קטנות מתחת לגיל 20. שמעתי על אחת שהתפלקו לה חמישה בנים, והיא אמרה שלא תעצור עד בוא הבת המיוחלת. "אני לא שואלת את הרופא מה יש לי בבטן", סיפרה לי חברה אחרת. "כדי לא להתאכזב".

     

    גם אני, כשהתבשרתי שיש לי בן, כמעט קרסתי. ירדתי לרחוב ובקרן זווית בכיתי בכי תמרורים. סיפור אמיתי! ומביש למדי.

     

    ההריון השלישי שלי. כבר לא מפחדת ממה שהרופא יספר על מין העובר (צילום: עינת מאור)
      ההריון השלישי שלי. כבר לא מפחדת ממה שהרופא יספר על מין העובר(צילום: עינת מאור)

       

      אהבה בלי פחד, והריון חדש

      בהריון השלישי שלי, שבא מאהבה, בעולם הנורמלי, לא היה משנה לי מה מין העובר. אני אפילו נוטה לחבב יותר בנים, אני אוהבת את תחביביהם המצחיקים, והאופנה שמעצבים עבורם היא הרבה יותר מגניבה ויפה לדעתי. כנראה שכבר מיציתי את ענייני הורוד – קוקיות – ברביות – לק – חזיות – מליון נעליים – תקני לי – תעשי לי – קחי אותי – שיער כזה – שיער אחר - עם הגדולה. לצערי עדיין מעודדים היום מגדר וצבעים. ובעולמנו הבלתי מפותח מחשבתית כרגע, יותר נוח לי עם הקופים. אוכל, שתיה, מיטה, נעלי כדורגל מוגדרות כל עונה לפי השחקן האהוב, ג'ינס קרוע אחד ליום. נורמלי. צפוי.

       

      הגעתי לראות את בן ה-11 בחזרות של המקהלה בבית הספר. המחנכת דרבנה אותי, "את חייבת לראות, הוא כזה חמוד", ברגע שראה אותי, הוא פרש מהמקהלה. כה נח. עם הבת בטוח כבר הייתי גרה היום באולם ההופעות והיה לי אוהל פרטי בקדמת הבמה.

       

      ולסיכום, כמיטב המסורת, להלן "בן זכר" בגימטריה: האופל הגלקטי, בולקולציה, עובדי קבלן, אצלי או אצלך.

       

    • אפשר להזמין את שרה להרצאות. לחצו כאן.


    •  

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      שרה איינפלד מגיעה מקהילה חרדית סגורה. לאחר מלחמה על שני ילדיה מנישואים ראשונים, אשר רצו להפרידם ממנה על רקע דתי, נחשפה לעולם התקשורת והמדיה, ומעיתונאית חרדית עלומת שם הפכה לאחת מהדמויות הבולטות בעולם החרדי לשעבר. בעלת הבלוג חור בסדין, מפיקת אירועים לסקטור עסקי של תושבי חוץ, מרצה על העולם החרדי, יזמית, כותבת וחוקרת פרטית.
      מגדלת באושר את שני ילדיה מנישואים ראשונים יחד עם תינוק חדש ומוצאת את ייעודה ברכיבה על סוסים, גלישה בים, נגינה בצ׳לו ופעילות חברתית.