"ליהודים יש את היכולת לבנות עולם יצירתי": בית האופנה שחוזר לחיים

לאחר בריחתה מהנאצים, ייסדה המעצבת היהודייה-צרפתייה פאולין טריג'ר מותג יוקרתי שפעל עד 1994. כעת הוא קם לתחייה, כשבראשו מעצב יהודי-קנדי עם אהבה למורשת

איתי יעקב

|

10.10.18 | 08:57

"אנו רוצים לקוחות בנות 19 או בנות 90, לקוחות עם סגנון על-זמני. להלביש נשים עם 'סטייל' ולא עם 'גיל'". הקולקציה של טריג'ר המחודש (צילום: Oskar Cecere)
"אנו רוצים לקוחות בנות 19 או בנות 90, לקוחות עם סגנון על-זמני. להלביש נשים עם 'סטייל' ולא עם 'גיל'". הקולקציה של טריג'ר המחודש (צילום: Oskar Cecere)
"היא המאסטר, ואני מחשיב את עצמי לתלמיד שלה". פאולין טריג'ר (מימין) ופרנקלין בנג'מין אלמן  (צילום: Oskar Cecere, Richard Avedon)
"היא המאסטר, ואני מחשיב את עצמי לתלמיד שלה". פאולין טריג'ר (מימין) ופרנקלין בנג'מין אלמן (צילום: Oskar Cecere, Richard Avedon)
"אין הרבה בתי אופנה עם היסטוריה של 60 שנה. זה כמו נדל"ן – הדברים הטובים כבר נרכשו". תצוגה של טריג'ר, 1976 (צילום: rex/asap creative)
"אין הרבה בתי אופנה עם היסטוריה של 60 שנה. זה כמו נדל"ן – הדברים הטובים כבר נרכשו". תצוגה של טריג'ר, 1976 (צילום: rex/asap creative)
"אנחנו נמצאים ברשתות החברתיות: אינסטגרם, פייסבוק, פינטרסט וכדומה, אבל עושים את זה בדרכנו. כלומר, לא בנרקיסיסטיות כמו שהאינסטגרם יוצר". קולקציית סתיו-חורף 2018-19 (צילום: Oskar Cecere)
"אנחנו נמצאים ברשתות החברתיות: אינסטגרם, פייסבוק, פינטרסט וכדומה, אבל עושים את זה בדרכנו. כלומר, לא בנרקיסיסטיות כמו שהאינסטגרם יוצר". קולקציית סתיו-חורף 2018-19 (צילום: Oskar Cecere)
"העבודה של מאדאם טריג'ר מוצגת בהמון מוזיאונים ומוסדות אופנה, כי היא על-זמנית" (צילום: Trigère Instagram)
"העבודה של מאדאם טריג'ר מוצגת בהמון מוזיאונים ומוסדות אופנה, כי היא על-זמנית" (צילום: Trigère Instagram)
ברחה מצרפת ב-1937 בעקבות התחזקות הנאצים, וייסדה את בית האופנה על שמה בשנת 1942 בניו יורק. פאולין טריג'ר בתצוגת אופנה בעיצובה (צילום: AP)
ברחה מצרפת ב-1937 בעקבות התחזקות הנאצים, וייסדה את בית האופנה על שמה בשנת 1942 בניו יורק. פאולין טריג'ר בתצוגת אופנה בעיצובה (צילום: AP)
לחצו לצפייה בצילומי הקולקציה החדשה של טריג'ר במוזיאון לאמנות

תעשיית האופנה הצרפתית ידעה בעשורים החולפים תהליך של "תחיית המתים", כשבתי אופנה רדומים כמו פוארה, קוראז', קארבן ולנוון, זכו לחיים חדשים בזכות תאגידי יוקרה שרכשו אותם ומעצבים צעירים ששובצו בעמדת המנהל האמנותי. אל הרשימה המכובדת הזו מצטרף העונה בית האופנה Trigre, שנוסד בשנת 1942 על ידי המעצבת היהודייה-צרפתייה פאולין טריג'ר, שהלכה לעולמה בפברואר 2002 בגיל 93. עשרים וארבע שנים לאחר שסגרה את בית האופנה שהקימה בניו יורק בתחילת שנות ה-40, נרכש השם מבניה על ידי איש העסקים הקנדי פיטר לואיס, שבחר במעצב היהודי-קנדי פרנקלין בנג'מין אלמן לתפקיד המנהל האמנותי של בית האופנה.

 

"כולם היום באובססיה לנעורים – איך נלביש את המילניום! – וזה לא העניין שלנו במותג". הקולקציה הנוכחית של טריג'ר (צילום: Oskar Cecere)
    "כולם היום באובססיה לנעורים – איך נלביש את המילניום! – וזה לא העניין שלנו במותג". הקולקציה הנוכחית של טריג'ר(צילום: Oskar Cecere)

     

    קולקציית סתיו-חורף 2018-19 בעיצובו הוצגה בניו יורק בפברואר השנה, ובשבוע שעבר נחשפה בפריז קולקציית אביב-קיץ 2019 של המותג. כך החזיר אלמן את פאולין טריג'ר הביתה, לאחר שבשנת 1937 נאלצה לברוח מאירופה עם משפחתה בעקבות עליית הנאצים לשלטון. "הנאצים עוד לא נכנסו לצרפת באותה שנה (גרמניה פלשה לצרפת ב-1940, א"י), אבל הם התחזקו בגרמניה השכנה, ופאולין היתה מספיק חכמה ובעלת מזל כדי לברוח משם", מספר אלמן בראיון מיוחד ל- Xnet שנערך במהלך שבוע האופנה במילאנו.

     

    "מאדאם טריג'ר יצרה בגדים פונקציונליים ללקוחות פרטיות, אבל היתה לה טכניקה של קוטור" (צילום: Trigère Instagram)
      "מאדאם טריג'ר יצרה בגדים פונקציונליים ללקוחות פרטיות, אבל היתה לה טכניקה של קוטור"(צילום: Trigère Instagram)

       

      פאולין טריג'ר נולדה בפריז להורים ממוצא רוסי. אביה אלכסנדר היה חייט ואמה ססיל היתה תופרת. בגיל צעיר החלה לעזור לאם בתפירה, ולאחר שסיימה בגיל 15 לימודי אופנה בקולג' ע"ש ויקטור הוגו, החלה להתמחות בבית ההוט קוטור הצרפתי Martial et Armand (שפעל בשנים 1957-1896) בכיכר ונדום בעיר. בהמשך עבדה עבור לקוחות פרטיות, ובשנת 1929 נישאה ללזאר רדלי. בעקבות עליית הנאציזם באירופה, החליטו השניים לברוח לבואנוס איירס בארגנטינה עם שני ילדיהם הקטנים, ובדרך עצרו במנהטן, שם נחשפה המעצבת לאלגנטיות של הבוטיקים בשדרה החמישית – אז מוקד האופנה של ניו יורק. הם החליטו להשתקע בעיר, וטריג'ר החלה לעבוד בבתי האופנה האמריקאיים בן גרשל, טרוויס באנטון והאטי קארנג'י.

       

      בגדים לטקס האוסקר: מריל סטריפ בעיצוב של טריג'ר, 1980 (צילום: AP)
        בגדים לטקס האוסקר: מריל סטריפ בעיצוב של טריג'ר, 1980(צילום: AP)

         

        וינונה ריידר בשמלת וינטג' של טריג'ר, 2000 (צילום: rex/asap creative)
          וינונה ריידר בשמלת וינטג' של טריג'ר, 2000(צילום: rex/asap creative)

           

          כשמאחוריה ניסיון עשיר בעיצוב, החליטה טריג'ר לצאת לדרך עצמאית ובשנת 1942 ייסדה את בית האופנה הנושא את שמה, שהציע בגדים מחויטים ואלגנטיים בתפירת עילית מוקפדת, שהתאימו למלתחה של האישה המודרנית. בשנת 1961 היא היתה המעצבת הראשונה ששילבה דוגמנית אפרו-אמריקאית בתצוגה שלה, ובשנת 1993 זכתה בפרס על מפעל חיים של מועצת המעצבים האמריקאית (CFDA). בין לקוחותיה היו נשים מפורסמות כמו אליזבת טיילור, ג'קי קנדי אונאסיס וגרייס קלי. בשנת 1980 היתה זו מריל סטריפ שלבשה בגד בעיצובה לטקס האוסקר, ובשנת 2000 היתה זו וינונה ריידר שכבשה את השטיח האדום של הטקס עם שמלת וינטג' בעיצובה.

           

          בשנת 1993 זכתה בפרס על מפעל חיים של מועצת המעצבים האמריקאית. פאולין טריג'ר (צילום: rex/asap creative)
            בשנת 1993 זכתה בפרס על מפעל חיים של מועצת המעצבים האמריקאית. פאולין טריג'ר(צילום: rex/asap creative)

             

            אלמן, 45, חי ופועל במילאנו ב-20 השנים האחרונות. הוא החל את דרכו כמתמחה בבית האופנה של דיור ומשם עבר לעצב נעליים עבור בתי האופנה קוסטום נשיונל, ריק אוונס, ז'יל סנדר, אלדו ודיסקוורד, שם שימש כמנהל העיצוב והפיתוח של קו הנעליים בשנים 2018-2009. "אני מוצא שיש קשר מטפיזי ביני לבין מאדאם טריג'ר", הוא אומר, "הקריירה שלנו הפוכה, אבל היא בעלת קווים מקבילים: היא אירופאית שעזבה לצפון אמריקה, אני קנדי ממונטריאול שהשפה הראשונה שלמד היתה צרפתית, ועזב לאירופה". את ההצעה להתמנות למעצב בית האופנה קיבל לאחר שהתבקש על ידי משפחת המשקיעים לאתר מותג בעל מורשת חזקה שניתן להקים מחדש כמותג עכשווי. "אין הרבה בתי אופנה עם היסטוריה של 60 שנה. זה כמו נדל"ן – הדברים הטובים כבר נרכשו", הוא מסביר.

             

            בגד של טריג'ר בעבר (צילום: Trigère Instagram)
              בגד של טריג'ר בעבר(צילום: Trigère Instagram)

               

              ועכשיו (צילום: Oskar Cecere)
                ועכשיו(צילום: Oskar Cecere)

                 

                אלמן מספר כי חיפש את המותגים המעניינים ביותר, עם דגש על בתי אופנה צרפתיים. "יש בתי אופנה טובים באיטליה ובאנגליה, אבל המורשת האמיתית של אופנה היא בפריז", הוא אומר, "טריג'ר זה מותג עם היסטוריה מאוד ארוכה, שנוסד עוד לפני כריסטיאן דיור (1946) וז'יבנשי (1952)". כעת עומד בפניו האתגר להפוך את טריג'ר למותג יוקרה נחשק. בכל זאת, לא מדובר בשם איקוני וידוע לכל, וגם אלמן, למרות הרזומה הרחב שלו, אינו מעצב-כוכב כמו ריקרדו טישי, ג'ון גליאנו או הדי סלימאן.

                 

                עיצוב משנת 1950 (צילום: AP)
                  עיצוב משנת 1950(צילום: AP)

                   

                  קולקציית הביכורים בעיצובו מציגה נשיות אלגנטית עם לא מעט דרמה, שמורכבת מפריטים בעלי נוכחות כמו מעיל לבן ארוך עם שם המותג כתוב בשחור, שמלות קטיפה עם שרוולים נפוחים, שמלות משי עם הדפס המדמה מריחות מכחול וחולצות עם שרוולים תלת-ממדיים. אלמן מספר כי במהלך העבודה הוא פנה לארכיב של המעצבת, שם נחשף לטכניקות התפירה המיוחדות שלה. טווח המחירים גבוה: שמלת יום מתומחרת סביב ה-1,800 יורו, בעוד מחירן של שמלות קטיפה יעמוד על 5,000 יורו בממוצע. "זה לא פוליאסטר!" אומר המעצב להגנתו, "מאדאם טריג'ר יצרה בגדים פונקציונליים ללקוחות פרטיות, אבל היתה לה טכניקה של קוטור. בעוד הרבה מעצבים מתחילים לעצב דרך איור – היא התחילה עם החומר ויצרה את הבגד על גוף האישה".

                   

                  ואיך אתה מתחיל לעצב?

                  "הלוואי שהיה לי את הידע הטכני שלה. היא המאסטר, ואני מחשיב את עצמי לתלמיד שלה. אני לא בליגה שלה", הוא מחייך.

                   

                  קולקציית סתיו-חורף 2018-19 (צילום: Oskar Cecere)
                    קולקציית סתיו-חורף 2018-19(צילום: Oskar Cecere)

                     

                    טריג'ר הוא לא שם מוכר לקהל הצעיר. אתם מנסים לפנות לדור המילניום? מקדמים את המותג ברשתות החברתיות?

                    "אנחנו נמצאים ברשתות החברתיות: אינסטגרם, פייסבוק, פינטרסט וכדומה, אבל עושים את זה בדרכנו. כלומר, לא בנרקיסיסטיות כמו שהאינסטגרם יוצר. אנחנו מאוד סלקטיביים במה שאנחנו מפרסמים. בנוסף, העבודה של מאדאם טריג'ר מוצגת בהמון מוזיאונים ומוסדות אופנה, כי היא על-זמנית".

                     

                    נראה שהמותג לא פונה לבלוגריות צעירות בנות 20.

                    "הלקוחות שלנו מבוגרות יותר. כולם היום באובססיה לנעורים – איך נלביש את המילניום! – וזה לא העניין שלנו במותג. אנו רוצים לקוחות בנות 19 או בנות 90, לקוחות עם סגנון על-זמני. להלביש נשים עם 'סטייל' ולא עם 'גיל'. נשים קוסמופוליטיות שמבינות אופנה ויכולות להיות מכל מקום – מלונדון או סינגפור, ביירות או מקאו, פריז או ניו יורק".

                     

                    לא לכל כיס (צילום: Oskar Cecere)
                      לא לכל כיס(צילום: Oskar Cecere)

                       

                      כיהודי חובב ישראל, אלמן ביקר לאחרונה בתל אביב ובירושלים, ובמהלך הראיון הוא נהנה להשחיל מילים בעברית ולדבר בהתלהבות על המדינה. לדבריו, הוא מבקר בישראל ככל שהוא יכול, ואף רואה ביהדותו יתרון. "ליהודים יש את היכולת לבנות עולם יצירתי", הוא אומר, "הם בנו את הוליווד, ולראיה יש גם הרבה מעצבים אמריקאים יהודים. אני יודע ששנקר מוערך מאוד בעולם, ואני מאמין גדול ביצירתיות של מעצבים ישראלים. אני גם מעריץ ענק של אלבר אלבז, אולי המעריץ הכי גדול שלו".

                       

                      ______________________________________________________

                       

                      ומה המחיר שמשלמת המעצבת קרן וולף על ההצלחה בחו"ל?

                      מעצבת התכשיטים קרן וולף: "לא יותר זוהר לחיות בחו"ל – זו הקרבה". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מאיר כהן)
                      מעצבת התכשיטים קרן וולף: "לא יותר זוהר לחיות בחו"ל – זו הקרבה". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מאיר כהן)

                       

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד