זו לא רק וילה נחשקת בשרון: היא בנויה מ-3 אגפים מקבילים ושונים

התהליך היה ארוך: התכנון התחיל ב-2004 והבנייה החלה כעבור שש שנים. היום נהנים בני הבית מסלון ופינת אוכל באולם פתוח ומחופה עץ, שמשקיף אל הבריכה ונוף הנחלה

מיכל בלאו

|

06.09.18 | 08:44

האגף המרכזי של הבית נבנה כאולם פתוח וכוסה בעץ: ארז על הקירות והתקרה, דק איפאה על הרצפה (צילום: אסף פינצ'וק)
האגף המרכזי של הבית נבנה כאולם פתוח וכוסה בעץ: ארז על הקירות והתקרה, דק איפאה על הרצפה (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט מהחצר האחורית. מכאן אפשר לראות את שלושת האגפים במלואם, מוגבהים בכמטר וחצי מהבריכה, וכל אחד מהם בסגנון אחר (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט מהחצר האחורית. מכאן אפשר לראות את שלושת האגפים במלואם, מוגבהים בכמטר וחצי מהבריכה, וכל אחד מהם בסגנון אחר (צילום: אסף פינצ'וק)
החזית הפונה לרחוב (מימין) מוסתרת. שביל ארוך מאבן ביר-זית מוביל אל דלת הכניסה (משמאל), שנפתחת במרכז האגף המרכזי, מול פטיו ועץ זית (צילום: אסף פינצ'וק)
החזית הפונה לרחוב (מימין) מוסתרת. שביל ארוך מאבן ביר-זית מוביל אל דלת הכניסה (משמאל), שנפתחת במרכז האגף המרכזי, מול פטיו ועץ זית (צילום: אסף פינצ'וק)
בסלון שתי פינות ישיבה ופינת אוכל. הוא פתוח משני צדיו בדלתות הרמוניקה מעץ, וחלונות סרט תוכננו במעלה הקירות (צילום: אסף פינצ'וק)
בסלון שתי פינות ישיבה ופינת אוכל. הוא פתוח משני צדיו בדלתות הרמוניקה מעץ, וחלונות סרט תוכננו במעלה הקירות (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט לכיוון החצר האחורית והבריכה. משני צדי האגף המרכזי נבנו שני אגפים מלבניים מקבילים, באחד חדרי השינה ובשני קליניקה והמטבח (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט לכיוון החצר האחורית והבריכה. משני צדי האגף המרכזי נבנו שני אגפים מלבניים מקבילים, באחד חדרי השינה ובשני קליניקה והמטבח (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט מתוך המטבח אל פינת האוכל, שממנה מדרגות היורדות לבריכה (צילום: אסף פינצ'וק)
מבט מתוך המטבח אל פינת האוכל, שממנה מדרגות היורדות לבריכה (צילום: אסף פינצ'וק)
בחדרי השינה רצפת אבן. מחדר ההורים דלתות הזזה נפתחות לחדר הארונות ולחדר הרחצה שמאחוריו (צילום: אסף פינצ'וק)
בחדרי השינה רצפת אבן. מחדר ההורים דלתות הזזה נפתחות לחדר הארונות ולחדר הרחצה שמאחוריו (צילום: אסף פינצ'וק)
מהצד השני משקיף חדר ההורים אל הפטיו ועץ הזית שבמרכזו. קורות גג הרעפים הושארו חשופות ונצבעו לבן, החלונות מוסגרו בשחור (צילום: אסף פינצ'וק)
מהצד השני משקיף חדר ההורים אל הפטיו ועץ הזית שבמרכזו. קורות גג הרעפים הושארו חשופות ונצבעו לבן, החלונות מוסגרו בשחור (צילום: אסף פינצ'וק)
המקלחון ושירותי ההורים חופו שיש קררה והוסתרו מאחורי דלתות זכוכית שחלקן האמצעי אטום. מכאן יש יציאה ישירה לגינה (צילום: אסף פינצ'וק)
המקלחון ושירותי ההורים חופו שיש קררה והוסתרו מאחורי דלתות זכוכית שחלקן האמצעי אטום. מכאן יש יציאה ישירה לגינה (צילום: אסף פינצ'וק)
הדק ברצפת חדר הרחצה ממשיך החוצה, עד לג'קוזי בגינה. לרוב חדרי הבית יש כניסה גם מתוכו וגם מבחוץ (צילום: אסף פינצ'וק)
הדק ברצפת חדר הרחצה ממשיך החוצה, עד לג'קוזי בגינה. לרוב חדרי הבית יש כניסה גם מתוכו וגם מבחוץ (צילום: אסף פינצ'וק)
שני חדרים לבנות עוצבו בצורה זהה, מינימליסטית, עם חדר רחצה צמוד וחלונות שממסגרים את נוף החצר (צילום: אסף פינצ'וק)
שני חדרים לבנות עוצבו בצורה זהה, מינימליסטית, עם חדר רחצה צמוד וחלונות שממסגרים את נוף החצר (צילום: אסף פינצ'וק)
אחד מהם נהנה ממראו של עץ הזית, כמו ההורים, ולשני חלון גדול לבריכה (צילום: אסף פינצ'וק)
אחד מהם נהנה ממראו של עץ הזית, כמו ההורים, ולשני חלון גדול לבריכה (צילום: אסף פינצ'וק)
דיר הכבשים קרוב לבריכה. ''אהבנו את המקום כי יש בו צביון חקלאי'', אומר האב (צילום: אסף פינצ'וק)
דיר הכבשים קרוב לבריכה. ''אהבנו את המקום כי יש בו צביון חקלאי'', אומר האב (צילום: אסף פינצ'וק)
תוכנית הבית והמגרש. שלושה אגפים מקבילים (תוכנית: סטודיו הנקין שביט)
תוכנית הבית והמגרש. שלושה אגפים מקבילים (תוכנית: סטודיו הנקין שביט)

אחרי 17 שנה בארצות הברית, הם חזרו עם שלוש בנותיהם לישראל. כדי להיות קרובים למשפחה ולבית הספר האמריקאי, שם עמדו הבנות ללמוד, החליטו ההורים לרכוש מגרש במושב בחוף השרון, ולבנות בו בית בבנייה קלה.

 

הם פנו לחברה בנייה, שנעזרה לצורך התכנון במשרד הנקין-שביט, של מעצבי הפנים עירית הנקין וזהר שביט. "רצינו בית שטוח על קומה אחת, עם קשר לגינה, שמחובר למקום ומתאים לאופי היישוב", מספרים ההורים. "רצינו שהחדרים בו לא יהיו רחוקים אחד מהשני, ושלכל ילדה תהיה יחידה משלה".

 

רק שלאחר שהבית כבר תוכנן, צצו מכשולים בירוקרטיים. בני הזוג נאלצו לעבור לבנייה רגילה, והחברה המקורית יצאה מהתמונה. מאחר שהנקין ושביט הם מעצבי פנים ולא אדריכלים, הם חיפשו יחד עם הלקוחות מתכנן – אדריכל, הנדסאי אדריכלות או מהנדס בניין – שיוכל לדאוג לאישור התכנון, לחתימה על התוכניות ולהתנהלות מול הרשויות. לביצוע המשימה נבחר מהנדס הבניין שמוליק צ'יבוטרו.

 

התכנון התחיל ב-2004, הבנייה יצאה לדרך כעבור שש שנים, והסתיימה לפני כשנתיים. "זה היה תהליך ארוך", מספר האב. "אנחנו אנשים עובדים, ולא הינו מודעים לכך שכל שינוי קל דורש המון זמן והתעסקות. אם לא היינו אוהבים כל כך את תכנון הבית, היינו מוותרים עליו מזמן".

 

עד שהבית יהיה מוכן, התגוררה המשפחה בתל אביב. "הייתה לנו דירה טובה והיה לנו כיף שם", נזכרת האם, פסיכואנליטיקאית במקצועה. "גם הילדות הבינו מהר מאוד שהן אוהבות את העיר ורוצות להישאר בה". כשכבר עברו לביתם החדש, שתי הבנות הגדולות כבר החזירו ציוד לבקו"ם אחרי שירות צבאי, ועזבו את הארץ. ההורים נשארו עם הבת הקטנה.

 

הבית הוא בן קומה אחת ומרתף, משתרע על שטח בנוי של 250 מטרים רבועים ונסוג מהרחוב בכ-20 מטרים – מה שמתאפשר הודות למגרש המלבני הנרחב, של כ-1.5 דונם. בקצה המגרש יש חצי דונם נוסף של חלקה חקלאית, ומאחוריה דיר כבשים. מקצה אחד של המגרש לקצהו השני יש הפרש מפלסים של כחמישה מטרים. "אהבנו את המקום כי יש בו צביון חקלאי", אומר האב. "לפעמים יש קצת רעש מהכבשים, אבל אנחנו אוהבים את זה".

 

בני הבית שמחים במיוחד על השילוב עם הנוף (צילום: אסף פינצ'וק)
    בני הבית שמחים במיוחד על השילוב עם הנוף(צילום: אסף פינצ'וק)

     

    בין הבית לכביש מפרידה גדר לבנה מברזל, שמסתירה את החזית. שביל צר וארוך מאבן ביר-זית מוביל מהשער אל רחבת הכניסה. משני צדדיו גדר לבנה בנויה ועצים. "נטענו את העצים בזמן שהבית היה עדיין שלד", מספרת הנקין. דלת פלדה שחורה בגובה 3.5 מטרים על ציר פיבוט מכניסה את הבאים למבואה פנימית, מול פטיו ירוק שבמרכזו עץ זית.

     

    הבית בנוי משלושה אגפים מלבניים ארוכים. כל אחד תוכנן ועוצב באופן שונה: יחידה דרומית עם גג שטוח במראה נקי ומודרני, המכילה את החללים הציבוריים: כניסה, קליניקה, שירותי אורחים ומטבח; יחידה צפונית עם גג רעפים עטוף קרניז, מחולקת באמצעות פטיו, ובה החדרים הפרטיים – סוויטת הורים וחדרי הילדות; ויחידה אמצעית שבנויה מקורות ועמודי עץ, ובה מרחב פתוח של סלון ופינת אוכל.

     

    מסדרון שלאורכו ארונות קיר מחבר בין חדרי השינה (צילום: אסף פינצ'וק)
      מסדרון שלאורכו ארונות קיר מחבר בין חדרי השינה(צילום: אסף פינצ'וק)

       

      "יש כאן שני בתים שלכל אחד צביון משלו, מחוברים בחלל שלישי מקשר", אומרת הנקין. "זה הוליד סיפורים במושב בזמן הבנייה", מוסיף האב, "חשבו שהולכים לבנות במגרש כמה בתים. היו שמועות שזוג מגיע עם הסבתות".

       

      לא היה חשש מריבוי הסגנונות, שהתוצאה תיראה לא קוהרנטית? "זה היה הקונספט", עונה הנקין, "כשראינו את המגרש לראשונה, זו הייתה תקופת החריש. התלמים באדמה תפסו את עינינו וכיוונו את התכנון. קראנו לו 'בית החריש' וזה הרעיון שיצר את החלוקות שאיתן רצינו להבדיל בין האגפים, פרוגרמטית וחומרית".

       

      את שלוש היחידות ניתן לראות במלואן רק מעורף הבית, שבניגוד למקובל, הפך לחזית הדומיננטית. במרכז הרחבה האחורית, בהמשך ליחידה המרכזית, יש בריכה שאליה יורדים בגרם מדרגות. מבט מהבריכה המונמכת אל הבית, המוגבה ממנה במטר וחצי, והעלייה אליו בגרם המדרגות, יוצרים תחושה של "עלייה לרגל הביתה" – תרתי משמע.

       

      כמעט לכל אחד מהחדרים יציאה ישירה החוצה (צילום: אסף פינצ'וק)
        כמעט לכל אחד מהחדרים יציאה ישירה החוצה(צילום: אסף פינצ'וק)

         

        מה שאין בתכנון הפנים, בניגוד למקובל, הוא הכוונה של תנועה. לרוב החדרים אפשר להיכנס ביותר מדרך אחת: מתוך הבית או ישירות מבחוץ. "הבית מאוד דינמי", סבורה הנקין, "היה אפשר לקרוא לו גם 'מעברים'".

         

        את הסטיילינג עשתה סופי מוס (sophie moos), חברתה הטובה של האם ובעלת סטודיו moos & co בניו יורק, בשיתוף פעולה עם המעצבים. ביחידה האמצעית אולם נטול חלוקות. חלונות מוארכים למעלה ובפאות הקצרות, ומפתח רחב עם דלתות הרמוניקה מעץ מאפשר מבט פתוח אל החצר האחורית והקדמית. הקירות והתקרה חופו עץ ארז ורצפתו כוסתה בדק איפאה, שממשיך עד לבריכה. למרות החריצים הדקים בין קורות הדק, לבני הבית אין שום בעיה עם הבחירה. "זהו חלל שמתפקד כמו חלק חיצוני של הבית", מסבירה המעצבת, "והוא מקשר כך בין החללים ובין הפנים לחוץ".

         

        חלון סרט פינתי במטבח (צילום: אסף פינצ'וק)
          חלון סרט פינתי במטבח(צילום: אסף פינצ'וק)

           

          שולחן האוכל, כמו האי במטבח, משקיף לבריכה (צילום: אסף פינצ'וק)
            שולחן האוכל, כמו האי במטבח, משקיף לבריכה(צילום: אסף פינצ'וק)

             

            במטבח חלון פינתי שפונה לגינה. ארונות המטבח נבנו בצורת ר', עם ציר של ארונות גבוהים וציר של ארונות נמוכים באפור כהה. במרכז אי רחב לאחסון ולישיבה, שחלקו העליון עשוי אלון גושני. דלת הזזה רחבה מזכוכית מובילה מהמטבח לפינת האוכל המלבנית, שצופה החוצה, לבריכה ולדיר הכבשים.

             

            במרכז הסלון ספה כחולה ניצבת מול שתי כורסאות בהירות, וביניהן שולחנות ושטיח. בקצה ספה נוספת בצורת ר', ניצבת מול מסך טלוויזיה תלוי. כאן גם שתי כורסאות אדומות ושולחן זכוכית, ומכאן אפשר לראות את החצר הקדמית. הרהיטים והמנורות נבחרו מחברות אירופיות מוכרות ויקרות, כמו Moooi ההולנדית, Cassina האיטלקית, menu הדנית וטום דיקסון הבריטי.

             

            שתי פינות ישיבה שונות בסלון (צילום: אסף פינצ'וק)
              שתי פינות ישיבה שונות בסלון(צילום: אסף פינצ'וק)

               

              מבט מאחד המעברים אל הסלון (צילום: אסף פינצ'וק)
                מבט מאחד המעברים אל הסלון(צילום: אסף פינצ'וק)

                 

                ביחידות הדרומית והצפונית הרצפה כוסתה באבן ביר-זית. קורות גג הרעפים נשארו חשופות ונצבעו בלבן, ולחלונות נבחר אלומיניום שחור. במרכז חדר ההורים מיטה נמוכה, מרופדת בבד אפור בהיר. במקביל לה דלת זכוכית, ממנה נשקף עץ הזית שבפטיו. דלתות הזזה נפתחות אל מעבר המוביל לחדר הארונות ולחדר הרחצה, שבמרכזו שידת עץ עם כיור עליון ומראה ונציאנית על הקיר. מכאן יש יציאה לחצר פרטית, עם דק שממשיך עד לג'קוזי שבחצר. המקלחון והשירותים חופו שיש קררה, והוסתרו מאחורי דלתות זכוכית שחלקן האמצעי אטום.

                 

                מראה ונציאנית בחדר הרחצה של ההורים (צילום: אסף פינצ'וק)
                  מראה ונציאנית בחדר הרחצה של ההורים(צילום: אסף פינצ'וק)

                   

                  שני חדרים לבנות עוצבו בצורה זהה, מינימליסטית. במרכז כל חדר מיטה נמוכה, מרופדת בבד אפור, מאחוריה חלון ממסגר את נוף החצר, ובצמוד חדר רחצה עם מקלחון רחב ונוח. בין חדרי הבנות מקשר מסדרון עם ארון לבן באורך של שמונה מטרים. מכאן, דלת הזזה מובילה לפינת האוכל ודלת נוספת לחצר האחורית.

                   

                  חלון לבריכה מחדרה של אחת הבנות (צילום: אסף פינצ'וק)
                    חלון לבריכה מחדרה של אחת הבנות(צילום: אסף פינצ'וק)

                     

                    לכל אחת מהבנות חדר רחצה נוח  (צילום: אסף פינצ'וק)
                      לכל אחת מהבנות חדר רחצה נוח (צילום: אסף פינצ'וק)

                       

                      בקליניקה של האם (צילום: אסף פינצ'וק)
                        בקליניקה של האם(צילום: אסף פינצ'וק)

                         

                        הרעיון היפה שעומד מאחורי תכנון הבית – שלושה מבנים בשלושה סגנונות שונים – סובל מעט מחוסר אבחנה ברורה בין השלושה. השוני יכול היה לבוא לידי ביטוי באמצעים כמו גובה, נפח, פתחים, חומרים ועוד, כשכולם מעוצבים באותה שפה סגנונית. ריבוי הסגנונות צריך לנבוע מסיבה מסוימת, כדי להישאר מוצדק אל מול השאלה מדוע זקוקים ליותר מסגנון אחד בבית אחד. 

                         

                        השכנים חשבו בהתחלה שבונים כאן שלושה בתים נפרדים (צילום: אסף פינצ'וק)
                          השכנים חשבו בהתחלה שבונים כאן שלושה בתים נפרדים(צילום: אסף פינצ'וק)

                           

                          אבל ההורים אוהבים מאוד את התוצאה. "לקום בבוקר ולדרוך על אדמה, ללכת בשטח שמחובר לקרקע, זאת מתנה", מסכם האב. "בבית יש אינטימיות ונשמרת פרטיות מהרחוב ומהשכנים", מוסיפה האם, "ועדיין, בזכות השילוב המיוחד של הבית עם הנוף, מרגישים את הסביבה, מרגישים את המושב".

                           

                          שרטוט חזיתות (תוכנית: סטודיו הנקין שביט)
                            שרטוט חזיתות(תוכנית: סטודיו הנקין שביט)

                             

                              (תוכנית: סטודיו הנקין שביט)
                              (תוכנית: סטודיו הנקין שביט)

                               

                              ---------------------------------------

                              לעוד בתים יפים ודירות מעניינות - לחצו על התמונה:

                               

                              לחצו על התמונה לכתבות על דירות בתכנון חכם  (צילום: אביעד בר נס)
                              לחצו על התמונה לכתבות על דירות בתכנון חכם (צילום: אביעד בר נס)

                               

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד