רימון מוסיף המון ונראה מיליון: הפרי המלכותי משדרג גם את האריזות שלו

    הכתר, הגוון הארגמני והגרעינים העסיסיים הפכו את הרימון לסמל כבר בימי קדם, ולא רק בתרבות שלנו. דוגמאות מרחבי העולם לשימוש בפרי היפהפה בעיצוב גרפי

    עודד בן יהודהפורסם: 03.09.18 08:42
    גזירות נייר והשראה ממאטיס על בקבוקי מיצים שעיצב הסטודיו היווני Beetroot. הרימון נצבע בצבעים שונים, וזה עובד
    גזירות נייר והשראה ממאטיס על בקבוקי מיצים שעיצב הסטודיו היווני Beetroot. הרימון נצבע בצבעים שונים, וזה עובד

    הרימון הוא אולי האח הכי מוצלח בקרב שבעת המינים, לפחות ביופיו. כבר בימי קדם היו מפיקים מצבע קליפתו דיו לצביעת בדים ועורות, וממיציו תרופות לבעיות עיכול ובטן. אם בפרקטיקה הוא נהנה מחיי מדף ארוכים במיוחד, הרי שבאסתטיקה הוא אחד הפירות היפים שהטבע יצר. צורתו וצבעו הייחודיים, יחד עם גרעיניו הרבים הביאו אותו לצמרת עולם העיצוב כבר בתקופת המקרא, אז הוטבע על גבי השקל הקדום. עד היום, נדמה שאין סדרת מטבעות עברית שפוסחת על המין היפה שבשביעייה.

     

    מטבעות עבריים עם סמל הרימון לאורך ההיסטוריה. מימין לשמאל: מטבע שקל בתקופת דוד המלך, לירה ישראלית שנות ה70, 5 אגורות שנות ה70, מטבע שני שקלים מ-2007 (עיצוב: האמן רובן נוטלס)
      מטבעות עבריים עם סמל הרימון לאורך ההיסטוריה. מימין לשמאל: מטבע שקל בתקופת דוד המלך, לירה ישראלית שנות ה70, 5 אגורות שנות ה70, מטבע שני שקלים מ-2007 (עיצוב: האמן רובן נוטלס)

       

      בארוחת ראש השנה נוהגים לברך ש"ירבו זכויותינו כרימון״, ואמנם, הרימון הוא אחד הסמלים של השנה העברית החדשה. אבל הוא לא רק שלנו: בתרבויות אחרות לגמרי, הוא מככב זה מכבר על גבי אריזות מעניינות של משקאות, קוסמטיקה וכמובן יין. מסע עיצובי-עולמי הוביל לממצאים הבאים:

       

      Deligiannis

       

      סטודיו העיצוב הסלוניקאי TOWMATCH! חשף לפני כמה חודשים אריזות בשפה איורית למפעל המקומי Deligiannis family, שמייצר משקאות על בסיס רימון ופלפל חריף. יש כאן בחירה מעניינת של קו איור ידני ופלטת צבעים חמה, כשבניגוד למצופה, דווקא הצבע הסגול נבחר להוביל. המרכיב המעניין ביותר במהלך הוא הלוגו הגרפי, שמאחד את האות היוונית דלתא (שפותחת את המלה דליגיאניס), פרי ועלה.

       

      העיצוב למפעל המשקאות היווני דליגיאניס
        העיצוב למפעל המשקאות היווני דליגיאניס

         

        הארגמן הרימוני הפך לסגול
          הארגמן הרימוני הפך לסגול

          שילוב של רימון ופלפל חריף, ופלטת הצבעים חמה בהתאמה
            שילוב של רימון ופלפל חריף, ופלטת הצבעים חמה בהתאמה

             

             

             

            Enzyme

             

            מיוון אנחנו ממשיכים לאי השכן קפריסין, שם סטודיו mousegraphics עיצב לקונצרן המזון הטאיוואני Uni-President Enterprises Corporation -

            משקאות למתרגלי יוגה. עם לא מעט הומור עצמי, הרבה כישרון איורי ושמירה על מינימליזם, התוצאה מעוררת לא רק את בלוטות הרוק, אלא גם דרייב לסשן של אשטנגה.

             

            רימונים למתרגלי היוגה
              רימונים למתרגלי היוגה

               

              Grenade

               

              מי אמר שעיצוב מזון ומשקאות לא יכול להישען על טיפוגרפיה בלבד? יצרנית הליקרים היוונית "גרנייד" (רימון) השיקה לפני שנתיים ליקר רימונים. באופן בלתי צפוי, אבל עם הרבה ציפוי (של פויל זהב על גבי הבקבוק), בחרו בסטודיו Dolphins - שוב מהעיר סלוניקי - לעטר את בקבוקי הליקר באותיות מוזהבות, וכך לשוות לו מראה יוקרתי.

               

              עלי זהב על רימונים
                עלי זהב על רימונים

                 

                 

                רימון מתפוצץ. מתוך הקמפיין
                  רימון מתפוצץ. מתוך הקמפיין

                   

                  Health Ade Kombucha

                   

                  כאן מדובר במותג מלוס אנג׳לס, שהושק לפני שש שנים במטרה לשווק מוצרים אורגניים בכבישה קרה, לשוחרי סגנון החיים הבריא, ואיך אפשר בלי הקומבוצ'ה שסוחף את העולם. אלא שלמרות העובדה שהסגנון המיתוגי בנוסח בית מרקחת/מעבדה הוא פופולרי מאוד בעשור האחרון, הנראות הכללית של Health Ade Kombucha לא מאוד מגרה את בלוטות החך.

                   

                  הסגנון ''הבריאותי'' בנוסח בקבוק בית מרקחת הוא הקונספט
                    הסגנון ''הבריאותי'' בנוסח בקבוק בית מרקחת הוא הקונספט

                    האם זה מעורר חשק לשתות?
                      האם זה מעורר חשק לשתות?

                       

                       

                      Humm

                       

                      מותג אמריקאי נוסף של משקאות בריאים, בן 10 שנים. את האסטרטגיה העיצובית שלו הכינו בסטודיו הניו יורקי  Ebbing Branding + Design,

                      ואת האיור המורכב והרווי בפרטים יצר המאייר האמריקאי Kerby Rosanes שאייר בין השאר לפינגווין, האחים וורנר ונייקי סינגפור.

                       

                      הקומבוצ'ה רוכבת שוב. ושוב על רימונים
                        הקומבוצ'ה רוכבת שוב. ושוב על רימונים

                         

                         

                        Pom Wonderful

                         

                        את אחד המותגים החזקים בעולם של מיץ רימונים בנו בתחילת המילניום זוג מיליארדים, סטיוארט ולינדה רזניק, שעשו את הונם מחקלאות. התפישה העיצובית פשוטה מאוד, מסחרית מאוד, ונשענת בעיקר על צורת הבקבוק, שמנסה להידמות לפרי הארגמני וגם מצליח - עד כדי מצליח, שהבקבוק הוכר כסימן רשום. ההצלחה הזו שייכת לבית העיצוב הבלגי CAVEMAN, שבין לקוחותיו  BMW, מזדה, LG ושוקולד נוטלה.

                         

                        הבקבוק כל כך מוצלח, שהוכר כסימן רשום
                          הבקבוק כל כך מוצלח, שהוכר כסימן רשום

                           

                           

                          ZOE Pomegranate Juice

                           

                          בשפה איורית עם סגנון של חיתוך צורות גס, הסטודיו היווני Beetroot יצר מראה קליל, פשוט ועדכני למותג המיצים ZOE. "מיץ רימונים הוא הסם המודרני של הנוער'', צוטט המעצב הראשי באתר עיצוב האריזות Dieline. ''כדי למתג ולעצב מחדש את המיץ, נסענו אל מחוזות ילדותנו. באמצעות גזירת ניירות ועשיית קולאז'ים, יצרנו עולם חדש ומלא''.

                           

                          קולאז' מאטיסי. זואי
                            קולאז' מאטיסי. זואי

                            אופטימיות פשוטה. זואי
                              אופטימיות פשוטה. זואי

                              כאן דווקא לא נצמדו לצבע האמיתי של הרימון, וזה עובד נפלא
                                כאן דווקא לא נצמדו לצבע האמיתי של הרימון, וזה עובד נפלא

                                 

                                ואכן, השימוש בצורות ''מאטיסיות'' יצר שיטה, שבה אפשר בכל משקה לתאר את ערבוב טעמיו. מעניין שעל אף צבעו המובהק של הרימון, הוא נצבע במקרה זה בצבעים שונים, וזה עובד נפלא.

                                 

                                 

                                Mothers Brewing Blush!

                                 

                                בהודעת אזהרה, כמו לפני כניסה לאתרי זימה, נפתח אתר האינטרנט של מותג המיצים המגניב בגלובוס. עם שמות של בירות ומיצים כמו MILF וFoggy Nation, וטונות של הומור עצמי על גבי התוויות והאריזות, BLUSH! מתמקם בראש חבורת הקולים הזו, וכולו על טהרת מיץ הרימון.

                                 

                                מותג המיצים הכי מגניב בגלובוס
                                  מותג המיצים הכי מגניב בגלובוס

                                  והם לא מנסים להיות פוליטיקלי קורקט
                                    והם לא מנסים להיות פוליטיקלי קורקט

                                     

                                     

                                     

                                    Aphrodite

                                     

                                    כשמו כן הוא: ל"אפרודיטה", מבין כל המוצרים שהעליתי בחכתי, יש המראה הסקסי, המסתורי והרומנטי ביותר, והוא בסך הכל קטשופ. המוצר נולד לפני שלוש שנים בבריטניה, כשהוא מתבסס דווקא על טעמי אגן הים התיכון, אך הודות למראה המלכותי שלו, הוא משווק בעיקר במעדניות יוקרתיות בלונדון.

                                     

                                    מאחורי המסתורין המיתולוגי הזה מסתתר קטשופ
                                      מאחורי המסתורין המיתולוגי הזה מסתתר קטשופ

                                      קטשופ יוקרתי במיוחד, שנמכר במעדניות איכותיות בלונדון
                                        קטשופ יוקרתי במיוחד, שנמכר במעדניות איכותיות בלונדון

                                        לא דומה לאף קטשופ אחר
                                          לא דומה לאף קטשופ אחר

                                           

                                          איזה מין קטשופ זה? המוצר מוגדר כמטבל רימונים לבנוני, סלסת עגבניות, מולסה (מעין סירופ דבשי) ותבלינים.  

                                           

                                          Milk

                                           

                                          מינימליסטי ואלגנטי כמו בושם היפסטרי, עם כיתוב לבן קטן, ןארוז כמו בושם. זהו שיתוף פעולה מעניין של בית העיצוב "מילק" מניו זילנד ויצרן הרטבים Huffman’s', שרקחו יחד רוטב רימונים עם צ׳ילי ותפוזים. המארזים נעשו במהדורה מוגבלת, ועליהם מוטבע הסלוגן Live a Little. 

                                           

                                          זה בושם? קרם? זהו, שלא
                                            זה בושם? קרם? זהו, שלא

                                            רוטב רימונים עם צ'ילי ותפוזים
                                              רוטב רימונים עם צ'ילי ותפוזים

                                               

                                               

                                              רימון

                                               

                                              מדובר בקו יינות שהושק ב-2012 ביקב "רימון" הגלילי, המייצר יינות על טהרת הרימונים. סטודיו "מרחב" התבקש לבנות קונספט לסדרת יינות קלילים, בעיצוב חף מהמסורתיות של עולם היין - כשהמלה המנחה הייתה "צעיר".

                                               

                                              יין Rimon. הצבע הלבן אינו שגרתי (עיצוב: סטודיו מרחב עבור יקב רימון)
                                                יין Rimon. הצבע הלבן אינו שגרתי(עיצוב: סטודיו מרחב עבור יקב רימון)

                                                 

                                                 צורות גיאומטריות בסיסיות - מלבן, עיגול ומשולש - מרכיבות שפה פשוטה ומובחנת. לדברי מיכל מרחב, בעלת הסטודיו, ״הטקסטים בגב האריזה ממשיכים את הקו הגיאומטרי הפשוט של החזית ומייצרים חזית מבודלת בפני עצמה״.

                                                 

                                                 

                                                Pomero

                                                 

                                                יותם בצלאל עיצב לפני שמונה שנים תווית יפהפייה למותג, שגם שמו נרקח בסטודיו של המעצב. "פומרו" הוא יין רימונים שנועד לייצוא, בעיקר לשוק היפני, ושמו משלב את המלה "רימון" באנגלית וביפנית.

                                                 

                                                יין הרימונים ''פומרו'' עם צילום יפהפה של גרעין הפרי
                                                  יין הרימונים ''פומרו'' עם צילום יפהפה של גרעין הפרי

                                                   

                                                  עיצוב הלוגו כגרעין רימונים נוצר בהשראת יהלום או אבן יקרה, ברמז לאיכות המיוחדת של הפרי. בצלאל מספר שאין כאן עבודת פוטושופ: להכנת הפרויקט נשכרה מצלמה עם עדשה מיקרוסקופית, שמאפשרת לצלם בחדות את גרעין הרימון תוך שמירה על הברק והשקיפות האופייניים לו.

                                                   

                                                   
                                                  הצג:
                                                  אזהרה:
                                                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                                                  אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                                                  בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                                                  להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                                                  odedbenyehuda@gmail.com