סובלים מחַטֶּטֶת? מה לא כדאי לכם לאכול ואילו מזונות ישפרו את המצב

    מתחילים את השנה עם פנים נקיות: תבחנו את התפריט שלכם ונקו אותו מכל המזונות שיוצרים דלקתיות בגוף ומעודדים את הופעת האקנה

    ליאורה חוברה

    |

    03.09.18 | 09:06

    זה מציק בכל הגילאיים - לא רק בגיל ההתבגרות (צילום: Shutterstock)
    זה מציק בכל הגילאיים - לא רק בגיל ההתבגרות (צילום: Shutterstock)

    תופעת האקנה (או בעברית: חַטֶּטֶת) עלולה להיגרם מסיבות שונות אך לא משנה מה הסיבה אין ספק כי התופעה מטרידה מאוד. בדרך כלל היא מתפרצת בגיל ההתבגרות אבל לעיתים נמשכת גם בגילאים מבוגרים יותר, מה שלא מוריד מרמת האי נעימות. כעיקרון, התזונה אינה גורמת או מרפאה אקנה אבל היא בהחלט עשויה להחמיר או לשפר את המצב.

     

    >> חשוב להדגיש כי כל האמור כאן  אינו מגיע במקום ייעוץ רפואי. מומלץ בכל מקרה לפנות לרופא מומחה לאבחון וטיפול. בנוסף מומלץ כמובן לפנות לטיפול קוסמטי מקצועי.

     

    מזונות שלא כדאי אכול במצבים של אקנה (או לפחות להפחית בצריכתם):

     

    מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה - מוצרים כמו לחם לבן, עוגיות תעשייתיות, עוגות קנויות, ממתקים, שתיה מתוקה ומוצרים דומים, מקפיצים את רמות הסוכר בדם, מה שמביא למגוון תופעות לוואי. אחת מהן היא הפיכת העור לשומני יותר והכנת הבמה להתפרצות אקנה. סקירת מחקרים מקיפה מצאה כי זהו הקשר החזק ביותר בין אקנה לתזונה.

     

    מזון שומני - מאכלים מטוגנים, פיצוחים, בצק עלים, חטיפים שומניים, גבינות מעל 5% שומן, בשרים שמנים, מזון מוכן המצופה בפירורי לחם ומוצרים דומים עלולים לגרום לשחרור חומרים המעודדים דלקתיות בעור למחזור הדם ובכך לגרום להיווצרות אקנה.

     

    שוקולד- השוקולד נחשד כגורם לאקנה עוד בתחילת שנות ה-20. אחד המחקרים העדכניים יותר מצא כי השוקולד גורם לדלקתיות שמעודדת היווצרות מיקרואורגניזמים המעורבים בהופעת אקנה.

     

    מזונות המכילים צבעי מאכל מלאכותיים, חומרים משמרים וממתיקים מלאכותיים - כלל החומרים האלה, המוספים למזון אינם מטיבים עם הגוף בלל ועם מצב העור בפרט.

     

    מזון חריף ומתובל מאוד, מזון מעושן או עשוי על האש

     

    מוצרים המכילים קפאין

     

    פירות טרופיים (בננות, מנגו)

     

    מוצרי חלב - קיימים מחקרים שונים המצביעים על הקשר שבין מוצרי חלב. בסיכומים נראה כי החלב כשלעצמו אינו גורם לאקנה אך ההורמונים המצויים בו או אחוזי שומן גבוהים בהחלט עלולים להחמיר את המצב של עור.

     

    >> ככלל, תופעת האקנה מתגברת ככל הצורכים יותר מזונות שאתם רגישים אליהם. אכילת מזון כזה מעלה את רמת הדלקתיות בגוף, מה שקשור באופן ישיר לאקנה.

     

    מה כדאי לאכול?

     

    דגנים מלאים, קמח מלא ומוצרים המכילים אותו, למשל: לחם מלא, פיתות או לחמניות מחיטה מלאה. רצוי לבחור לחם שאור, המוכן ללא שמרים. שלבו בתפריט גם פחמימות מלאות אחרות כמו אורז מלא, גריסים, תירס וקטניות.

     

    ירקות טריים ומבושלים, כאשר רצוי לשים דגש על ירקות ירוקים וכתומים. הירקות מכילים ויטמינים ומינרלים החיוניים למערכת החיסון שלנו שנלחמת בדלקתיות.

     

    מוצרי חלב עד 5% שומן וגם כאלה שאינם מיוצרים מחלב בקר - מעבר למוצרים מחלב צאן עשוי לשפר את המצב. כמו כן, כדאי לצרוך לפחות מוצר פרוביוטי אחד ביום שכן הפרוביוטיקה מקדמת בריאות מעיים טובה, הקשורה בהורדת הדלקתיות בגוף.

     

    מומלץ לשלב בתפריט עשבי תיבול ירוקים. תבלינים עדינים כמו כמון וכורכום (הידועים כמועילים כנגד דלקות)

     

    שתו הרבה, לפחות 10 כוסות ביום. בחרו במים או בחליטות עם נענע, מנטה או לימון.

     

    אל תחששו לשלב מתוקים בתפריט, אך חשוב שתשלטו בכמויות ותבחרו במוצרים ללא סוכר/קמח לבן. בכל מקרה לא כדאי לצרוך יותר מ-100 קלוריות ליום שמגיעות ממתקים.

     

     

    ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc. ומסטר NLP לבריאות ולהרזיה

     

    -------------------------------------------------------------------------------------------

     

    הכורכום הוא גם נוגד דלקות חזק וגם תבלין נהדר - כך תשתמשו בו:

     

    לחצו על התמונה כדי להגיע לכתבה (צילום: Shutterstock)
    לחצו על התמונה כדי להגיע לכתבה (צילום: Shutterstock)

     

     

     
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "סובלים מחַטֶּטֶת? מה לא כדאי לכם לאכול ואילו מזונות ישפרו את המצב"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד