ההיפך מבישול מולקולרי: כלי
המטבח שחוזרים לתקופת האבן

בוגרת שנקר שעובדת במסעדת שף עיצבה 3 כלי אבן (עם מעט סיליקון), שמחזירים למטבח הביתי את חוויית הבישול הקדומה: אבן ריחיים, תבנית אפייה, עלי ומכתש

סיגל נמיר

|

30.08.18 | 07:27

שלושת הכלים בפעולה: פרויקט הגמר של עמליה שם טוב
צילום: מאי אלימלך, באדיבות שנקר
מימין תבנית אפייה מאבן, שאפשר להשתמש בה גם כמשטח ששומר על חום המנה, במרכז מכתש ועלי ומשמאל אבן ריחיים בקנה מידה ביתי (צילום: נמרוד סונדרס)
מימין תבנית אפייה מאבן, שאפשר להשתמש בה גם כמשטח ששומר על חום המנה, במרכז מכתש ועלי ומשמאל אבן ריחיים בקנה מידה ביתי (צילום: נמרוד סונדרס)

ביומיום עמליה שם-טוב עובדת במסעדת השף ''ברוט'', בפרויקט הגמר שלה בשנקר היא מחזירה את עידן האבן למאה ה-21, ללב הבית – המטבח. ליתר דיוק, היא החזירה את האבן לשמש ככלי מרכזי בהכנת אוכל, ובאמצעותה מגישה חוויית בישול קדומה, כשהיא מותאמת לכאן ולעכשיו.

 

הארוחה והבישול הם מאבני הדרך המסמלות את הרגעים בהם הפך האדם ליצור חברתי ותרבותי, היא כותבת. בעוד שפעם הכנת האוכל הייתה כרוכה בתהליך המחייב פעולה פיזית, היום, היא מצרה, בזכות העזרים הטכנולוגיים המקיפים אותנו, התוצאות מיידיות ומוחלטות ומושגות במאמץ קטן, ובכך נמנעות מאיתנו תחושות ההישג והסיפוק שמניבים תהליכים שדורשים את מעורבותנו הפעילה.

 

בפרויקט הגמר שלה, ROOTS, ביקשה שם טוב להחזיר את חוויית הבישול הקדומה במינונים מוגבלים למטבח העכשווי, כדי לאפשר לנו, המבשלים, להתחבר לחוויה יותר בסיסית ואינטימית של הכנת אוכל.

 

מכתש ועלי מאבן. מעורבות הגוף בפעולה קשורה לתחושות הסיפוק וההישג (צילום: מאי אלימלך)
    מכתש ועלי מאבן. מעורבות הגוף בפעולה קשורה לתחושות הסיפוק וההישג(צילום: מאי אלימלך)

     

    ROOTS התפתח מפרויקט שעיצבה שם טוב בשנה שעברה בבית הספר לעיצוב הברלינאי וויסנסי (Weissensee School of Art), במסגרת חילופי סטודנטים – קונספט של צלחות דינמיות שהודפסו במדפסת תלת ממד. שם נולד הרצון לבחון את הקשר בין תרבות לחווית אכילה.

     

    בין היתר פגשה את פרופ' אורי מאיר זייצ'יק, מומחה להיסטוריה ולפוליטיקה של התזונה והרפואה. ככל שהתקדמה במחקר, היא מספרת, מצאה את עצמה חוזרת בזמן "כדי להבין את המהות, את המקומות הראשוניים. עכשיו אלו היו המקומות שהכי עניינו וריגשו אותי", היא מספרת.

     

    בסופו של תהליך המחקר בחרה לזקק חוויה של ראשוניות בתוך המטבח העכשווי-טכנולוגי, ולאפשר אורך נשימה בהכנת האוכל. "לתהליך", היא אומרת, "יש ערך גדול בדברים שאנחנו עושים בחיים, ואת החיפוש אחר הדרך הטובה לנו אפשר לראות גם במגמות בולטות בתחומי העיצוב: מצד אחד אוטומיזציה ודיגיטציה, ומצד שני הסלואו מובמנט, סלואו דיזיין, סופט דיזיין – מגמות שמחפשות איפה אפשר להאט בחסות הטכנולוגיה".

     

    באבן הריחיים שולב בורג בהדפסת תלת ממד (צילום: מאי אלימלך)
      באבן הריחיים שולב בורג בהדפסת תלת ממד(צילום: מאי אלימלך)

       

      הבורג מאפשר לשלוט בעובי הקמח הנטחן  (צילום: נמרוד סונדרס)
        הבורג מאפשר לשלוט בעובי הקמח הנטחן (צילום: נמרוד סונדרס)

         

        שלושה עקרונות הנחו את מלאכת העיצוב: 1. הבחירה באבן כחומר הגלם ("כי לאבן, מעבר להיותה החומר הקדום והראשוני שתרבת האדם, יש יתרון על כל חומר גלם אחר בתהליך הבישול, ביכולתה לשמור על טמפרטורה חמה ולפזר אותה באחידות לאורך זמן"); 2. שימורן של העשייה הפיזית והתנועה ("כדי לערב את הגוף כמה שיותר בעשייה"). 3. הטמעה של תהליך בחוויית הבישול ("כי יש משהו בפעולות חזרתיות שהן כמעט מדיטטיביות, ומאפשרות מצב רגשי מסוים, איזשהו חיבור ומודעות, שזה משהו שקצת איבדנו בלחיצת הכפתור").

         

        סיליקון מחבר בין שתי שכבות האבנים ומעניק לתבנית גמישות, ואיתה רב שימושיות (צילום: נמרוד סונדרס)
          סיליקון מחבר בין שתי שכבות האבנים ומעניק לתבנית גמישות, ואיתה רב שימושיות(צילום: נמרוד סונדרס)
           

           

          שלושה מוצרי קונספט עיצבה שם-טוב (בהנחית דוד ספקטר): אבן ריחיים ביתית לטחינת גרגרי חיטה, מכתש ועלי לטחינת תבלינים, ותבנית אבני אפייה. עיצוב הכלים משלב חלקים שבהם השאירה את האבן טבעית, וחלקים שבהם הותיר עיבוד החומר עדות המשקפת את שפת המכונה. באבן הריחיים שולב בורג בהדפסת תלת ממד, שמאפשר שליטה בעובי הטחינה, ותבנית האבנים היא "הגרסה הביתית והנקייה של המדורה".

           

          משטח של אבן טבעית נחתך לאבנים שצורתן נקבעה מראש בתוכנת מחשב, ויריעת סיליקון מחברת שתי שכבות אבנים זו לזו ומקנה לתבנית גמישות. את התבנית מחממים בתנור, מוציאים ומעמידים במספר צורות. "כמו סטייק שמגישים במסעדה על אבן, כמו הסאג' שזורקים עליו בצק. ואפשר להשאיר אותה במצבה הפתוח כשהיא פרוסה כמגש, ואז היא תשמש כמשטח ששומר על חומו של האוכל".

           

          -----------------------------------------------------------------------

          לחצו על התמונה לעוד עבודות בוגרים מבתי הספר לעיצוב:

           

          מנורות שמשלבות קליעת ראטן והדפסת תלת ממד. לחצו לעוד עבודות בוגרים (צילום: באדיבות HIT)
          מנורות שמשלבות קליעת ראטן והדפסת תלת ממד. לחצו לעוד עבודות בוגרים (צילום: באדיבות HIT)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד