המנדט של קרן מור: איך היו נראות הכוכבות בימי השלטון הבריטי?

תערוכה במגדל דוד בוחנת את השפעות הבריטים על חיי הירושלמים בימי המנדט. כעת היא זוכה לתוספת אופנתית – צילומי אופנה של סלבס לבושות בבגדי התקופה

איתי יעקב

|

02.08.18 | 11:40

"הנשים בירושלים הקפידו על לבוש עירוני ואירופאי, בניגוד לסגנון החלוצי שהיה בון טון בישראל באותם שנים". מתוך התערוכה "מסיבת תה" (צילום: תמר קרוון)
"הנשים בירושלים הקפידו על לבוש עירוני ואירופאי, בניגוד לסגנון החלוצי שהיה בון טון בישראל באותם שנים". מתוך התערוכה "מסיבת תה" (צילום: תמר קרוון)
"לא עניין אותי למחזר, אלא לייצר סדרת פורטרטים של נשים ברוח התקופה, כאילו הן ניצבות בסטודיו לצילום בירושלים בתקופת המנדט", אומרת תמר קרוון (צילום: תמר קרוון)
"לא עניין אותי למחזר, אלא לייצר סדרת פורטרטים של נשים ברוח התקופה, כאילו הן ניצבות בסטודיו לצילום בירושלים בתקופת המנדט", אומרת תמר קרוון (צילום: תמר קרוון)
"לא בחרתי אותן כי הן מפורסמות, אלא כי אני אוהבת לעבוד איתן" (צילום: תמר קרוון)
"לא בחרתי אותן כי הן מפורסמות, אלא כי אני אוהבת לעבוד איתן" (צילום: תמר קרוון)
יערה בנבנישתי ודקלה זקש במנהרת הזמן (צילום: תמר קרוון)
יערה בנבנישתי ודקלה זקש במנהרת הזמן (צילום: תמר קרוון)
"השחקנית חן אמסלם, לדוגמה, שאלה מה הקשר בינה לתקופת המנדט. מבחינתי, זאת בכלל לא שאלה". אמסלם וקרן מור (צילום: תמר קרוון)
"השחקנית חן אמסלם, לדוגמה, שאלה מה הקשר בינה לתקופת המנדט. מבחינתי, זאת בכלל לא שאלה". אמסלם וקרן מור (צילום: תמר קרוון)

התערוכה "לונדון בירושלים - תרבות ברחבי העיר", שנפתחה במאי במוזיאון מגדל דוד בירושלים, ובוחנת את חיי החברה בעיר לאורך שלושת עשורי המנדט הבריטי, תזכה בשבוע הבא (5 באוגוסט) לתוספת אופנתית מסקרנת - מיני תערוכה משלימה בשם "מסיבת תה", ובה תצלומי אופנה שהגתה תמר קרוון ברוח התקופה. את אווירת השחור-לבן של התקופה ההיא צבעה קרוון בדמויותיהן הססגוניות והמוכרות של קרן מור, חן אמסלם, מאיה ורטהיימר, מיקי ממון, רננה רז ואחרות, שנכנסו לנעליהן של נשים משנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת בירושלים, בסדרת הפורטרטים המוצגת כאן לראשונה.

 

"הדרישה לשחור-לבן היתה מהמוזיאון, כי אם לא עושים שיחזור של תמונות קיימות, אז לפחות שתהיה אווירה". רננה רז ורונית יודקביץ' (צילום: תמר קרוון)
    "הדרישה לשחור-לבן היתה מהמוזיאון, כי אם לא עושים שיחזור של תמונות קיימות, אז לפחות שתהיה אווירה". רננה רז ורונית יודקביץ'(צילום: תמר קרוון)

     

    "הרעיון הראשוני היה לעשות 'רימייק' לתמונות קיימות", מספרת קרוון. "בעבר עשיתי מספר פרויקטים בהם הענקתי פרשנות חדשה לדימוי קיים, כמו סדרת המוזיקאים, אבל הפעם הרגשתי שאני צריכה לגשת לפרויקט ממקום אחר. לא עניין אותי למחזר, אלא לייצר סדרת פורטרטים של נשים ברוח התקופה, כאילו הן ניצבות בסטודיו לצילום בירושלים בתקופת המנדט. לא היו לי רפרנסים, אלא קומפוזיציות שדמיינתי, כמו נשים שיושבות יחד ושותות כוס תה".

     

    "לא היו לי רפרנסים, אלא קומפוזיציות שדמיינתי, כמו נשים שיושבות יחד ושותות כוס תה". מאיה ורטהיימר ומיקי ממון (צילום: תמר קרוון)
      "לא היו לי רפרנסים, אלא קומפוזיציות שדמיינתי, כמו נשים שיושבות יחד ושותות כוס תה". מאיה ורטהיימר ומיקי ממון(צילום: תמר קרוון)

       

      התוצאה היא שתי סדרות זוגיות: תמונות שחור לבן במראה תקופתי, שנראות כאילו נשלפו מארכיון המנדט, וסדרת פורטרטים בצבע. "הדרישה לשחור-לבן היתה מהמוזיאון", מסבירה קרוון. "כי אם לא עושים שיחזור של תמונות קיימות, אז לפחות שתהיה אווירה. התמונות בצבע הן יותר הפרשנות שלי לנושא".

       

      מערכות לבוש תקופתיות מקולקציות של מעצבים ישראלים (צילום: תמר קרוון)
        מערכות לבוש תקופתיות מקולקציות של מעצבים ישראלים(צילום: תמר קרוון)

         

        בניגוד לעבודות קודמות של קרוון, בהן היא חתומה על הצילום והסטיילינג, הפעם הסתייעה בסטייליסטית שי לי נסים, שהרכיבה למצולמות מערכות לבוש תקופתיות מקולקציות של מעצבים ישראלים. נסים מספרת כי נכנסה לארכיונים של בית האופנה קום איל פו ושל המעצבת נעמה בצלאל, אבל גם אספה בגדים מקולקציות עכשוויות של עידן לרוס ושל המעצבת דורין פרנקפורט, כפי שמדגימות בצילום משותף צמד האדמוניות יערה בנבנישתי ודקלה זקש. לדבריה, במהלך התחקיר מצאה כי "הנשים בירושלים הקפידו על לבוש עירוני ואירופאי, בניגוד לסגנון החלוצי שהיה בון טון בישראל באותם שנים".

         

        "היה חשוב לי ולתמר שההפקה לא תיראה תיאטרלית ותקופתית, ושהדמויות לא ייראו מחופשות", אומרת הסטייליסטית שי לי נסים (צילום: תמר קרוון)
          "היה חשוב לי ולתמר שההפקה לא תיראה תיאטרלית ותקופתית, ושהדמויות לא ייראו מחופשות", אומרת הסטייליסטית שי לי נסים(צילום: תמר קרוון)

           

          על אף שנסים מדגישה כי "היה חשוב לי ולתמר שההפקה לא תיראה תיאטרלית ותקופתית, ושהדמויות לא ייראו מחופשות", ניכר כי הבחירה בסלבריטאיות, ולא בדוגמניות אנונימיות דווקא פוגע בניסיון הזה לייצר אותנטיות בתמונות. "לא בחרתי אותן כי הן מפורסמות, אלא כי אני אוהבת לעבוד איתן", מודה קרוון. "השחקנית חן אמסלם, לדוגמה, שאלה מה הקשר בינה לתקופת המנדט. מבחינתי, זאת בכלל לא שאלה. עבדתי איתה מספר פעמים בעבר ומאד התחשק לי לעבוד איתה שוב, ובתוצאה הסופית היא נראית כמו דמות מתקופת המנדט".

           

          צוות הצילומים: צילום: תמר קרוון, סטיילינג: שי לי נסים, איפור‫:‬ אסנת בית‫-‬און, שיער‫:‬ מוריה זגורי ובועז עוזרי, תאורה:‬ אסף שמע לסטודיו dna, ע סטיילינג‫:‬ מיטר גראד וגיל נסים

          ______________________________________________________

           

          הכירו: הדוגמנית המתגיירת שנכנסת למשפחת טראמפ

          מי את, קרלי קלוס? לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)
          מי את, קרלי קלוס? לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד