






עשרים ושבעה מטרים רבועים. בעולם עיצוב הפנים זהו שטחו של סלון מרווח, אבל מתברר שאפשר לתכנן במטראז' הזה גם דירה שאינה חסרה דבר, כמו זו שעיצבה הילית קרש בעיר התחתית בחיפה, ושתיפתח לקהל בסוף השבוע הקרוב, במסגרת אירועי ''בתים מבפנים''.
הבניין נבנה ברחוב שרה ב-1947, בשלהי המנדט הבריטי, ובגלגולו הקודם היה כאן מחסן בעל חלון אחד, הפונה לחניה האחורית. לפני ארבע שנים רכשו את הבניין ג'ודי ואלי אריאל – זוג יזמים חיפאים, שמצאו בו פוטנציאל. "הקרדיט מגיע לג'ודי, שהשכילה לצפות את השינוי בסביבה, שינוי שעכשיו מתרחש בגדול", אומר אבי.
במשך שנים נתפסה העיר התחתית כאזור מסחרי סואן בשעות היום, ובשעות אחר הצהריים והערב, בתום הפעילות העסקית, כאזור רפאים מפוקפק. בשנים האחרונות קיבל האזור המיושן ונטול כוח משיכה תנופת פיתוח: מסעדות, בתי קפה, גלריות וברים מייצרים סצנת בילוי שוקקת, היפסטרית משהו, המושכת בעיקר צעירים.

- ''בתים מבפנים'' יתקיימו בסוף השבוע הקרוב במסגרת אירוע האמנות "רציף פירמידה – מנמל חיפה לוואדי סאליב" (לתוכנייה המלאה לחצו כאן).
כחלק ממדיניותה של עיריית חיפה למנף את הסביבה הועברו לעיר התחתית שלוחות של מוסדות לימוד ומכללות. היה זה אך טבעי שזוג היזמים ייעד את הדירות בבניין שרכש להשכרה לסטודנטים, שמחפשים דיור קרוב למכללה. את המחסן שבקומת הכניסה הם החליטו להסב לדירה שתושכר לתיירים, במתכונת של airbnb. "נתוני הדירה, ובעיקר מיעוט החלונות, אינם מתאימים לשכירות ממושכת", מסביר אלי. "אבל לשהייה קצובה של תיירים שמגיעים לעיר היא מציעה הרבה יתרונות – קרבה למוקדי הבילוי ולאתרים כמו המושבה הגרמנית והגנים הבהאים, וגם נגישות טובה לתחבורה ציבורית, כולל תחנת הרכבת, שנמצאת במרחק פסיעה".
מחיר הדירה, אגב, הוא 85 דולרים ללילה, ובאתר ההשכרה יש כבר 27 ביקורות, שנותנות לה את הציון הגבוה ביותר האפשרי. ''החיסרון היחידי והמינורי של הדירה הוא מחסור באור יום'', כותב אחד המבקרים, ''קיימת מודעות לכך מצד המארחים והם אכן הציפו את הדירה בתאורה פנימית, שעזרה מאוד למצב''.
מחסור באור יום היה רק אחד האתגרים שניצבו לפני מעצבת הפנים הילית קרש, שהתבקשה להפוך את המחסן לדירת נופש. "זה היה מחסן עם תקרה גבוהה, אבל קטן ודחוס, עם חלון אחד לא גדול", היא מתארת. "המטרה הייתה להפוך אותו לדירה שתכלול את כל הפונקציות הנדרשות לשהייה נוחה". היא מבהירה שלא היה כאן שינוי ייעוד - לדבריה, זו הייתה במקור דירת מגורים, ובעליה הקודמים הפך אותה למחסן ב-20 השנים האחרונות.
קרש בחרה בסגנון עירוני צעיר, וניסתה לנצל כל מטר. במרכז תכננה קוביית גבס שמחלקת את הדירה לשני אזורים מוגדרים – פינת ישיבה ומטבח – ומכילה חדר רחצה וארון. בעוד שבאזור הסלון נשמר גובה המרחב במלואו – ארבעה מטרים וחצי – השטח שמעל המטבח והקובייה נוצל ליצירת גלריה, שבה מוקמו מיטה ואמבטיה לידה. ההנמכה בוצעה באמצעות קורות פלדה שביניהן יריעות פח, ומעליהן לוחות ''צמנט בורד'' דקיקים (קרשי עץ בתערובת מלט), ששימשו לריצוף הגלריה, בלי לגרוע מנפחה. השירותים מוקמו בנפרד, בקדמת הדירה, לצד דלת הכניסה. בסך הכל מתפרשת הדירה על 27 מ''ר - 18 בקומת הכניסה ועוד תשעה בגלריה.
בחירת החומרים נועדה לשוות לדירה מראה צעיר ועכשווי, שהולם את הסביבה העירונית ומתייחס להיסטוריה שלה. קונסטרוקציית הגלריה נותרה חשופה במתכוון, ושניים מקירות אזור ההסבה כוסו לכל גובהם בפח גלי, שהונח במצג אופקי, התורם לאשליית מרחב. לריצוף נבחרו אריחים בדוגמה עדינה, כפרשנות עכשווית למרצפות המצוירות של המאה הקודמת. קרש: "המוטיב הדקורטיבי של האריחים מהדהד את עיטורי המרצפות המסורתיות, אך מידותיהם הגדולות – 80X80 סנטימטרים – וצבעוניות של שחור ולבן, מנטרלות תחושת רטרו מובהקת".

מאחר שהחלון היחיד שהיה במחסן מאיר עכשיו בחלקו את המטבח, ובחלקו מעל המיטה בגלריה, תאורת ה''סלון'' מתבססת על פסי צבירה עם ספוטים, מינון מדוד של מנורות דקורטיביות, ותאורה נסתרת מאחורי קורה מבנית, המפיצה אור רך על חיפוי הפח הגלי.
החלון מעל משטח העבודה במטבח הקטן מכניס אליו, גם אם בצמצום, אור יום טבעי ואוויר. הארונות התחתונים כוסו בפורמייקה צהובה, ובמשטח שולבו כיור וכיריים קרמיים קטנים. בהיעדר מקום למקרר רגיל הוצבו תחתיו שני מקררים משרדיים קטנים, זה לצד זה.

דופן הקובייה שמפרידה בין המטבח לסלון מורכבת מצד המטבח מדלתות הזזה מזכוכית שקופה, שנוסכת אווריריות. במרכז הדופן הזכוכית הופכת לחלבית, כדי לשמור על פרטיותם של המתרחצים. בצד שפונה לפינת הישיבה הקובייה אטומה כקיר (כאן נתלה מסך טלוויזיה), ורק בקצה נפרץ פתח שקוף, מעין הצצה שנועדה להוסיף לזרימה בין חלקי הדירה. מבעד לזיגוג נראית המקלחת, שצוידה בווילון גלילה. השימוש בו, לדברי קרש, "נתון לבחירת הרוחצים, תלוי עד כמה הם נועזים".
לגלריית השינה מוביל גרם מדרגות מרחף, שנבנה צמוד לקיר, עשוי מקונסטרוקציית פלדה, מדרכי עץ ומעקה של מסגרת נירוסטה ורשת, ותורם לעניין העיצובי. מעל המיטה יש חלון צר – חלקו העליון של חלון המטבח, הממוקם תחתיה. באופן מפתיע יחסית לשטח הקטן, הגלריה מכילה גם אמבטיית ג'קוזי שעוצבה כאלמנט מרשים ומפנק: היא נעטפה בבלוקים שיוצרים סביבה מעין ספסל/מדף, אריחים שחורים מחפים את הפינה, וחיפוי הפח הגלי שמטפס מלמטה מהווה להם רקע משלים.

הרהיטים שנבחרו לדירה נקיי קווים וחפים מיומרה: ספה אפורה נפתחת, צמד כורסאות מעוגלות, שולחנות צד קטנים וצבעוניים, שטיח ומנורה עומדת. את קיר הפח הגלי מעטרות תמונות מארכיון העיר, שמנציחות את חיפה של תחילת המאה שעברה. התמונות הוגדלו ומוסגרו, וכסוג של טוויסט שולבה בעיבוד שלהן זריקת צבע קטנה.
בביקור בדירה קשה לדמיין אותה כמחסן מאובק. "זה היה אתגר שחייב אותי להילחם על כל סנטימטר ללא עלויות השקעה גבוהות", אומרת קרש. התקציב שהוגדר היה כ-150 אלף שקלים, והאלמנטים היקרים בשיפוץ היו בניית הגלריה וגרם המדרגות. הרהיטים נקנו בחנויות זולות יחסית, הריצוף תוצרת הארץ (ממפעל ''נגב'' טרום סגירתו), והפח הגלי שמכסה את הקיר משמש בדרך כלל למוסכים, וקיבל כאן מראה אחר בזכות התאורה. אלי מסכם: "כיזם, ברור שתמיד קיימים אצלי שיקולי רווחיות, אבל תכנון מושכל יצר כאן דירה מסוגננת, ללא חריגה מהתקציב שקבענו".

----------------------------------------
מחפשים פתרונות לדירה קטנה? לחצו על התמונה לדירת 50 מ''ר בנווה צדק: