"דיאט פראדה": חשבון האינסטגרם שמהלך אימים על מעצבי האופנה

הצמד טוני ליו ולינדזי שוילר חושף את הצביעות, ההעתקות וחוסר הצדק של עולם האופנה וכוווולללם מפחדים מהרגע שהם ימצאו את עצמם יום אחד בפיד שלהם

(בתמונות למעלה: המותג Skazi (מימין) חוטף שיימינג על שהעתיק ז'קט של סקיאפרלי שלובשת סלין דיון ;הכוכב הבריטי העולה ריצ'ארד קווין (מימין) מציג דמיון לא מודרך לקולקציה של בלנסיאגה; קלואי קרדשיאן (מימין) מעתיקה את סאן לורן עבור הקו שלה Good American)

 

בתחילת החודש שעבר חצי מיליון העוקבים של חשבון האינסטגרם דיאט פראדה התעוררו לבוקר חדש. לאחר חודשים ארוכים של סקרנות וליקוט פירורי מידע על הצמד הכי מדובר בתעשייה, הפנים שלהם סוף סוף נחשפו בראיון מסעיר באתר האופנה Business of Fashion. בעידן שבו הרדיפה אחר נראות ופרסום חצתה כל גבול, ובמיוחד כשבסיס הפעילות שלהם מבוסס על פלטפורמה כמו אינסטגרם, היה ברור שהחשיפה של צמד הנפשות הפועלות, המתחזקות את החשבון המהולל, היא רק עניין של זמן.

 

כיצד הפך חשבון האינסטגרם של הצמד המסתורי להיסטריה שהוא? קבלו את כל התשובות.

 

הם שמרו על אנונימיות, לפרק זמן ארוך למדי, בעידן של אובר-חשיפה

הכל התחיל כשצמד המעצבים ושועלי האופנה טוני ליו (32) ולינדזי שוילר (30) פתחו חשבון אנונימי משותף בדצמבר 2014 והחלו להעלות אליו פוסטים שנונים, מחוכמים ולא מתנצלים שעוסקים באחת הסוגיות הכי נפיצות בעולם האופנה: הגבול בין השראה להעתקה. הם נפגשו ב2010 כשעבדו יחד והתחילו מסורת של פינג-פונגים אופנתיים שהתרכזו בקווי דמיון ספק העתקות בוטות של מעצבים, קמפיינים, לוקים מתצוגות אופנה וכל מה שאי פעם התנקז לסדר היום האופנתי שלהם. רק עמוק לתוך הפעילות הם גילו שהצחוקים הפנימיים שלהם יצרו דיבור.

 

הדרך לתהילה, להתעניינות הגלובלית ולהכרה לא הייתה קלה ואם נוברים בארכיון הפוסטים מגלים שרבים מהם קיבלו הכרה מצומצמת עם כמה עשרות לייקים בודדים ומעורבות עוקבים מסויגת. כפי שסיפרו בראיון ל-BOF, נקודת המפנה בתחושת החשיפה הייתה כשהעמוד הגיע ל1,000 עוקבים. גם כיום, כשלעמוד יש יותר מחצי מיליון עוקבים וחשוב מכך- כשהוא אפוף בבאזז בינלאומי שאי אפשר לכמת, הצמד נזכר ברגע הזה כאחד המכוננים. “כשהגענו לאלף עוקבים”, סיפר ליו, “הרגשנו כזה: “וואהו!”. אלף זה לא הרבה כיום אבל עבורנו זה היה יותר ‘וואו. אנשים עוקבים אחרי מה שיש לנו להגיד”.

 

לא פעם מיוחסות לפעילות שלהם מילים כמו "ציד מכשפות" ותארים אחרים כמו "מכבסי הכביסה המלוכלכת של התעשייה". היו גם פעמים שהועברה ביקורת על הטון המעט מרושע של חלק מהפוסטים שהועלו לעמוד

ההתעקשות להישאר מחוץ לאור הזרקורים השתלמה עבור השניים בגדול. המסתורין שאפף את החשבון התגבר וההתפעלות מהידע האופנתי המטורף בו אוחזים המפעילים רק הלכה והתעצמה. רק באוקטובר 2017 הוסרה הלשונית של פחית המשקה המוגז והקצף נשפך לכל עבר עם חשיפת השמות של העומדים בראש העמוד באכסניה המכובדת של ‘The Fashion Low ‘. במיוחד במציאות העכשווית בה כולם רגילים לקבל תשובות על הכל, ומהר כל כך, משהו באג’נדת השהות והאיפוק של ה’דיאטים’ הוכיח את עצמו ובגדול. בראיון החשוף הראשון שלהם ל-BOF העידו השניים שהחשיפה הנוכחית שלהם מונעת מרצון להצעיד את העמוד לנקסט לבל ולהפוך אותו לעסק. צעד שיהפוך להרבה יותר פשוט כשהחשבון כבר מגובה לא רק בשמות אלא גם בפנים מזוהות.

 

פאדיחות במגזינים #1: רירי (מימין) משיקה את קו האיפור שלה שנראה בדיוק כמו שער של מגזין "נומרו" מ-2002

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

פאדיחות במגזינים#2. משמאל: טימותי שאלמה על השער של GQ במרץ, וחודש אחרי ניק רובינסון עם אותו ז'קט ופוזה דומה ב-C מגזין. אופסי

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

 

הם הצליחו ליצר שיח פנים-תעשייתי

היחסים שהתפתחו בין העמוד לכמה מהשמות הכי חשובים בתעשיית האופנה הם לא פחות ממרתקים. כיום, עוקבים אחרי העמוד מעצבים (מארק ג'ייקובס עלינו על כל התגובות שאתה משאיר!) , עורכים, סלבריטאים ובלוגרים ולמרות שהפוסטים שלהם נחשבים לזורי אימה (יש מעצבים שהעידו בפתיחות על החשש הגובר מציד ההעתקות של ה'דיאטים') הם מצליחים לייצר שיח אמתי שלא משאיר טעם רע של איפה ואיפה.

 

לא משנה אילו מעצבים הצמד מעריך באופן אישי או מיהם הסלבז המועדפים עליהם, כשהשניים מזהים עדויות להעתקה או חוסר צדק מסוג אחר, הם ישלפו את השוטים. בראיון לאתר SSENSE הם נשאלו אם יעניקו יחס רחום יותר לדמויות החביבות עליהן באופן אישי. “אנחנו כל כך רחוקים מהסלבז”, הם ענו, “שזה לא ממש אכפת לנו. מדובר בביקורת ובדעות שלנו. האם אתה בוחר להיפגע מהן או לא וכמה משקל אתה שם על הדברים שלנו, תלוי בך. אנחנו לא ממש נמנעים”. וכמו שמעידים כמה מהפוסטים שלהם לפעמים הזירה הופכת לאמוציונלית וסוערת במיוחד וכן, היא סוחפת לשיח כמה מהשמות הכי מוכרים בתעשייה.

 

הפוסט שעשה אולי הכי הרבה רעש והעלה את החשבון על הרדאר של תעשיית האופנה, פורסם לפני כשנה וחצי ובו חשפו השניים את החשבון האוסטרלי העונה לשם Borrow My Balmain המוכר פריטים מזויפים של דיור. הפוסט זכה לסיקור נרחב בעיקר כי כוכבות אוסטרליות ידועות רכשו פריטים אלו והופיעו איתם על השטיח האדום, וכשנשאלו מה הן לובשות, הן ענו דיור, מה שכמובן היה חיקוי מובהק. אתרי האופנה של כל המגזינים המובילים דיווחו על הפוסט והשערורייה, ריאיינו את הכוכבות האוסטרליות ואת בעלת החנות, שירדה למחתרת, והעלו את "דיאט פראדה" על המפה.

 

מגיעים עד אוסטרליה:

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

אחת ממלחמות האינסטגרם הכי ידועות שהתנהלו בחשבון הייתה עם סטפנו גבאנה מדולצ’ה וגבאנה. בפוסט שהועלה באוקטובר 2017 נפנפנו ה’דיאטים’ בדמיון ויזואלי רב מדי של דיספליי של בית האופנה האיטלקי לזה של ענקית אופנה אחרת- גוצ’י. גבאנה, לא נותר אדיש והגיב בצרורות על הפוסט המבזה והאשים את מפעילי החשבון בבערות. כשגבאנה ביקש שיתנצלו בפניו (please say sorry to me!) חומר הבערה הפך למתוקשר ולאחר מכן הפך גם לחולצה ויראלית שמככבת עד היום בעמוד המרצ’נדייז הרשמי של הדיאטים.

 

החולצה של דיאט פראדה, ומימין התשובה של דולצ'ה וגבאנה(במחיר יקר פי 12):

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

החודש פתח החשבון חזית תוססת חדשה מול המעצב הצרפתי המצליח סימון פורטה ג'אקומו, מהמותג Jacquemus, כשחשף שג'אקומו לקח קרדיט לא לו על כובע הקש הענק שכיסה את ראשה (וחלק מגופה העירום) של בלה חדיד בצילום למגזין ווג מקסיקו:

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

עוד פוסטים שיצרו זירות דיון מעניינות הוקדשו ל'בייבי" של קים קרדשיאן- Kids Supply והתייחסות לעיצוביו של ג’ונתן אנדרסון אחד מהמעצבים המשפיעים והמוערכים כיום בתעשייה. אחד הפוסטים המפורסמים של החשבון התייחס לתיק ה’פירס’ (הנזם) המזוהה כל כך עם המותג הנושא את שמו של אנדרסון ולדמיון הגדול מדי שלו לתיק וינטג’ של הרמס. מנהלי החשבון אף נופפו בחיבתם הגלויה לעשייה הכללית של המעצב, אבל העידו שלא יכלו להישאר אדישים להעתקה הגסה.

 

אבל השיח הפנים-תעשייתי לא כולל רק את המעצבים-מותגים-בתי אופנה שמקבלים הגנה או צליבה בחשבון. גם גופי התקשורת העיתונאיים לא מקלים ראש בהשפעה של דיאט פראדה ומייחסים לחשבון תפקיד משמעותי בכמה מהתהליכים הגדולים והחשובים שעוברים על התעשייה. מגזין Dazed לדוגמה סיכם את 2017 כשנה שבה העתקות יצאו באופן רשמי וסופי מהאופנה והתייחס לתרומה של ה’דיאטים’ למהפכה. “זה ברור שלאנשים נמאס לראות שגונבים ממעצבים”, נכתב שם, ומוכנים לכך שקולם ישמע”. בגרדיאן הבריטי אף הגדילו ואמרו שכשהיסטוריוני אופנה ייגשו לנתח את המפה האופנתית לשנת 2018 העלייה המטאורית של החשבון הזה תחשב לאחד מהתהליכים המכוננים.

 

הם מורדים בסטטוס קוו הקיים של מסחור וצביעות

החתירה לשקיפות היא אחת מאבני היסוד של הפעילות של העמוד ובעידן שהמסחור כבש כל חלקה טובה באינסטגרם החשבון של הדיאטים עדיין נחשב לאי של שפיות. הצמד אמנם חילטר בתשלום עבור גוצ'י והשתלט על חשבון האינסטגרם שלו לסיקור תצוגת אביב קיץ 2018 של המותג אבל לא היסס להיכנס לעובי הקורה של הדיון בדבר ניכוס תרבותי סביב הטורבנים הסיקיים שהועלו על מסלול תצוגת המותג לסתיו-חורף 2018.

 

עמוד הנחיתה של החשבון מפנה אמנם לקטגוריית מרצ'נדייז התואמת לרוחו (חולצות, מחזיקי מפתחות וכוסות שרובם סולד אאוט לגמרי) אבל בהתחשב בהשפעה שצבר הדואו בתעשייה ברור שהמינוף העסקי היה יכול להיעשות בצורה הרבה יותר אגרסיבית ואורגנית פחות. מה העתיד העסקי שמחכה לשניים וכיצד הם יבחרו לנתב את אפיק ההשפעה? נצטרך לחכות ולראות.

 

הם לא מפחדים להלביש מלכים ערומים ולהפשיט, מהחיקויים הזולים, את אלו שלבושים

חופש ההתבטאות של דיאט פראדה נחשב לתופעה נדירה בתעשייה. הוא מבוסס על גורמים רבים וביניהם התעוזה של השניים, הביטחון בידע האופנתי, השחרור מכבלים מסחריים ופוליטיים של פלטפורמות אופנה אחרות וכנראה המעניין והכנה שבניהם- סוג של תחושת שליחות שמקדמת מקוריות, אותנטיות וחוסר לגיטימציה להעתקה. השניים מאמינים שהפעילות של העמוד שלהם מנקה את צינורות התעשייה, מאווררת את המצעים המיוזעים שמונחים לראשה ושהיא באמת מאפשרת התחדשות ותקווה.

 

"עבורנו", טען ליו בראיון ל-bof, "שום דבר אינו קדוש. אני לא יודע למה התעשייה הזו כל כך מגנה על עצמה. בכל תעשיה אחרת אנשים אומרים כל מה שהם רוצים ואני חושב שצריך שיהיה אפשר לעשות את זה גם בתעשיית האופנה”. שוילר הוסיפה כי: “אני לא רוצה להגיד לאנשים מה לעשות או איך לחיות את חייהם אלא לעזור לפתח עין ביקורתית. אני רוצה להיות מסוגלת לאהוב את תעשיית האופנה בצורה טהורה יותר. ככל שאני לומדת יותר אני חושבת- ובכן. זה זקוק לשינוי. צריך את השינוי כדי שאוכל להמשיך לאהוב את התעשייה הזו".

 

גם על גוצ'י (מימין) לא מרחמים: הדמיון המופרע לקמפיין האיפור של פאט מגראת' לא עובר מתחת לרדאר של ה"דאייטים":

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

הם יצרו קהילה

אחת המשימות הכי מורכבות ביקום האינסטגרמי היא להצליח לקבץ קהילה - קבוצת עוקבים שלא רק תרפד בפסיביות את העמוד אלא תהיה שותפה פעילה שלו. במשימה הזו הצליחו הדיאט-פראד'ס ובגדול עם תקשורת רציפה ופניות ישירות למי שמכונים ה-Dieters. ואכן, עשרות אלפי עוקבים מסביב לעולם גזרו על עצמם את הדיאטה הפראדאית המחייבת ונוקטים בשגרת תגובה, תיוג ושיתוף אדוקה. קברניטי הדיאטה מצדם, משתדלים להישאר נגישים, לענות לכמה שיותר פניות ישירות שמגיעות אליהם וכמובן- לתת קרדיט ראוי למי שצריך.

 

הם הרבה יותר מבית משפט ציבורי להעתקות

ככל שעובר זמן מתגלים עוד ועוד רבדים לפעילות של החשבון. עדיין ניתנת במה מכובדת לפריטים או לוקים שדומים מדי לפריטים או לוקים אחרים אבל זה לגמרי לא הכל. החל מחוסר גיוון בייצוגים אופנתיים, הקושי לדריסת רגל בתעשייה למי שלא מעורבב בה ותמיכה בקולות וכישרונות צעירים דרך נקיטת עמדה ברורה בכל מה שקשור להתנהגויות מיניות לא ראויות בתעשייה (החשבון התבטא בנחרצות בעניין ההאשמות נגד צלם האופנה ברוס וובר וטרי רידצ'רסון למשל ) ועד ניכוס תרבותי, האקטיביזם המובנה של העמוד מסועף ומרשים.

 

"זה לא שאנחנו איזה לוחמי צדק חברתי מחוללי ניסים", הם הרחיבו בראיון לSSENCE, "יש דברים שאנחנו לא יודעים אבל חלק מהתהליך הוא להקשיב לאנשים ולהבין שיש עניין חשוב שהרבה אנשים רוצים לדבר עליו. אנחנו מנסים להבין אותו ואז למנף את הכוח שלנו. זה לא שאנחנו מנסים לגעת בנושאים שלגמרי לא קשורים למה שאנחנו עושים".

 

והם גם מצחיקים

פוסט מהסדרה הקורעת "להרוס לאנשים דברים" שמציג דמיון גדול מדי בין תיק של המעצבת אניה הינדמארץ' ל... מעיים אנושיים:

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

תצוגת ההוט קוטור של ולנטינו מפעילה את הדמיון של ה"דיאטים" שעות נוספות. גם לכן ההד־פיס המוגזם הזכיר את "הסימפסונס"?

 

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד