הרופא עזב את הבניין: לופט של 180 מ''ר בקופת חולים זמנהוף לשעבר

דירתו של איש היי-טק בבניין באוהאוס תל אביבי עוצבה כלופט תעשייתי. קוביית ברזל שחורה משמשת עוגן בלב החלל הפתוח, שבו הקירות אינם מחוברים למעטפת

אביטל ברוידא

|

28.06.18 | 08:09

קוביית ברזל שחורה בלב הדירה מחלקת את המרחב הגדול והפתוח שלה לאזור קדמי ציבורי, ולאזור אחורי פרטי.  בקצה התמונה מימין: הכניסה לאחד משני חדרי השינה. בתוך הקובייה השחורה יש שני חדרי רחצה, שירותי אורחים וארון למכונת הכביסה (צילום: עמית גרון)
קוביית ברזל שחורה בלב הדירה מחלקת את המרחב הגדול והפתוח שלה לאזור קדמי ציבורי, ולאזור אחורי פרטי. בקצה התמונה מימין: הכניסה לאחד משני חדרי השינה. בתוך הקובייה השחורה יש שני חדרי רחצה, שירותי אורחים וארון למכונת הכביסה (צילום: עמית גרון)
פרויקט המגורים החדש, שהוסב מסניף גדול של קופת חולים (בר אוריין אדריכלים). הבניין, שתיכנן במקור האדריכל יוחנן רטנר, תפס בלוק שלם במרכז תל אביב. בפאה השמאלית שבתמונה נראית הכניסה המוכרת לכל תל אביבי ותיק. בשיפוץ נוספו מרתף, חניון תת-קרקעי וקומות פנטהאוז (צילום: עמית גרון)
פרויקט המגורים החדש, שהוסב מסניף גדול של קופת חולים (בר אוריין אדריכלים). הבניין, שתיכנן במקור האדריכל יוחנן רטנר, תפס בלוק שלם במרכז תל אביב. בפאה השמאלית שבתמונה נראית הכניסה המוכרת לכל תל אביבי ותיק. בשיפוץ נוספו מרתף, חניון תת-קרקעי וקומות פנטהאוז (צילום: עמית גרון)
ויטרינות גדולות מובילות למרפסת שנוספה לבניין, בחזית שלא נדרשה לשימור. פסי התאורה יוצרים על תקרת הבטון החשוף קומפוזיציה חופשית ואת עבודות האמנות בחר ורכש בעל הדירה בפריז ובבוסטון (צילום: עמית גרון)
ויטרינות גדולות מובילות למרפסת שנוספה לבניין, בחזית שלא נדרשה לשימור. פסי התאורה יוצרים על תקרת הבטון החשוף קומפוזיציה חופשית ואת עבודות האמנות בחר ורכש בעל הדירה בפריז ובבוסטון (צילום: עמית גרון)
בחזית המקורית של הבניין, שעברה שימור, נותרו החלונות המשרדיים הקטנים עם תריסי העץ, תזכורת לימי המרפאות. האדריכלית הקיפה את החלונות במערכת של מדפי ברזל דקיקים, "שמסתירה את קופסאות התריס, מייצרת ספרייה והופכת את החלונות לחלק מקומפוזיציה, ולא עוד חורים בקיר" (צילום: עמית גרון)
בחזית המקורית של הבניין, שעברה שימור, נותרו החלונות המשרדיים הקטנים עם תריסי העץ, תזכורת לימי המרפאות. האדריכלית הקיפה את החלונות במערכת של מדפי ברזל דקיקים, "שמסתירה את קופסאות התריס, מייצרת ספרייה והופכת את החלונות לחלק מקומפוזיציה, ולא עוד חורים בקיר" (צילום: עמית גרון)
עמוד תמך גדול מסמן מעין הפרדה בין הסלון לפינת האוכל ולמטבח, הצמוד לקיר הכניסה לדירה. ארונות המטבח הגבוהים עשויים מאלומיניום וכך גם האי שמולם. האי הארוך חולק לשני בלוקים נפרדים עם רווח צר ביניהם - טיפול לא שגרתי ששובר את המסה ומעניק לו ממד פיסולי  (צילום: עמית גרון)
עמוד תמך גדול מסמן מעין הפרדה בין הסלון לפינת האוכל ולמטבח, הצמוד לקיר הכניסה לדירה. ארונות המטבח הגבוהים עשויים מאלומיניום וכך גם האי שמולם. האי הארוך חולק לשני בלוקים נפרדים עם רווח צר ביניהם - טיפול לא שגרתי ששובר את המסה ומעניק לו ממד פיסולי (צילום: עמית גרון)
קוביית הברזל משמשת גב לפינת הישיבה, ושטיח גדול וכהה משלים תיחומה במרחב הפתוח. הריהוט מודרני: ספה בהירה דקיקה, שתי כורסאות עור שחורות וכורסת אימס איקונית. במרכז שולחן ברזל ריבועי גדול (צילום: עמית גרון)
קוביית הברזל משמשת גב לפינת הישיבה, ושטיח גדול וכהה משלים תיחומה במרחב הפתוח. הריהוט מודרני: ספה בהירה דקיקה, שתי כורסאות עור שחורות וכורסת אימס איקונית. במרכז שולחן ברזל ריבועי גדול (צילום: עמית גרון)
מאחר שהיא אינה נוגעת במעטפת הדירה, המרווחים סביב קוביית הברזל משמשים כמעבר לחדרי השינה (חדרו של בעל הבית מציץ בתמונה מימין), והם גם שימושיים. למשל, פינת עבודה עם שולחן תלוי ומדפי ברזל הותקנה במגרעת (צילום: עמית גרון)
מאחר שהיא אינה נוגעת במעטפת הדירה, המרווחים סביב קוביית הברזל משמשים כמעבר לחדרי השינה (חדרו של בעל הבית מציץ בתמונה מימין), והם גם שימושיים. למשל, פינת עבודה עם שולחן תלוי ומדפי ברזל הותקנה במגרעת (צילום: עמית גרון)
שני חדרי השינה, אחד של בעל הדירה והשני לאורחים, נמצאים מאחורי קוביית הברזל. הכניסה אליהם היא מבעד לדלתות הזזה, שנפתחות לתוך קיר הקובייה. גם כשהדלתות פתוחות החדרים מוצנעים מעיני השוהים בסלון ובמטבח (צילום: עמית גרון)
שני חדרי השינה, אחד של בעל הדירה והשני לאורחים, נמצאים מאחורי קוביית הברזל. הכניסה אליהם היא מבעד לדלתות הזזה, שנפתחות לתוך קיר הקובייה. גם כשהדלתות פתוחות החדרים מוצנעים מעיני השוהים בסלון ובמטבח (צילום: עמית גרון)
בין שני חדרי השינה מפריד ארון דו-צדדי שלא מגיע לתקרה. מחיצת זכוכית שמשלימה את המרווח מאפשרת פרטיות אך מונעת תחושה של חדר אטום  (צילום: עמית גרון)
בין שני חדרי השינה מפריד ארון דו-צדדי שלא מגיע לתקרה. מחיצת זכוכית שמשלימה את המרווח מאפשרת פרטיות אך מונעת תחושה של חדר אטום (צילום: עמית גרון)
חדר הרחצה הקטן יותר, הצמוד לחדר האורחים. שניהם עוצבו בשחור-לבן, עם קירות שחופו ברזינה (חומר צמנטי עמיד בפני מים). "העובדה שהבניין עבר מהפך", אומרת האדריכלית אירית אקסלרוד, "נתנה לי את הגושפנקא להכניס לכאן משהו שהוא לא באוהאוס" (צילום: עמית גרון)
חדר הרחצה הקטן יותר, הצמוד לחדר האורחים. שניהם עוצבו בשחור-לבן, עם קירות שחופו ברזינה (חומר צמנטי עמיד בפני מים). "העובדה שהבניין עבר מהפך", אומרת האדריכלית אירית אקסלרוד, "נתנה לי את הגושפנקא להכניס לכאן משהו שהוא לא באוהאוס" (צילום: עמית גרון)
 

זקני תל אביב יתקשו בוודאי להאמין למראה הדירה המוצגת כאן, בבניין שהיה פעם סניף קופת חולים זמנהוף - אחד מסמליה של קופת החולים הכללית, ההסתדרותית. הפיכתו של בניין המרפאות המיתולוגי לבית מגורים סוקרה בהרחבה בערוץ האדריכלות של Xnet, כעת יש הזדמנות להציץ לעומק השינוי.

 

את מבנה הקופה המקורי תיכנן ב-1934 האדריכל יוחנן רטנר, והוא נחנך ב-1936, כמבנה בן שתי צלעות וארבע קומות בסגנון הבינלאומי. בשל צורתו הייחודית וממדיו הוא תפס שטח של בלוק מגורים שלהם, במה שהיה אז מרכז העיר. ב-1947 נוסף למבנה אגף חדש - צלע שלישית, ארוכה יותר מהשתיים הראשונות, ו-75 שנים מאוחר יותר, עם מכירתו של המבנה ב-2011 לקבוצת רכישה והפיכתו לבניין מגורים, נעשה המוסד לאחד מסמליו של התהליך הנדל"ני שעוברת העיר.

 

קופת חולים זמנהוף, רגע לפני השיפוץ (צילום: עודד בן יהודה)
    קופת חולים זמנהוף, רגע לפני השיפוץ(צילום: עודד בן יהודה)

     

    הבניין לאחר הסבתו ממרפאות למגורים. צמח לו פנטהאוז (צילום: עמית גרון)
      הבניין לאחר הסבתו ממרפאות למגורים. צמח לו פנטהאוז(צילום: עמית גרון)
       

       

      במהלך הסבתו של המבנה שומרו שתי הצלעות הקצרות שלו, והצלע הארוכה נהרסה ונבנתה מחדש על פי התוכנית המקורית של רטנר. לבניין נוספו חניון תת-קרקעי דו-קומתי, מרתף וקומת פנטהאוז, והוא הושלם ב-2017. את אחת הדירות בבניין המחודש, דירה בת 180 מטרים רבועים בצלע המזרחית של הבניין, רכש איש היי-טק שעבר לכאן מווילה בפרברי תל אביב.

       

      המגמה של בעלי בתים פרטיים שעוברים לגור במרכז תל אביב הופכת לשכיחה בשנים האחרונות, אך בניגוד לבחירה המקובלת לעבור לדירה במגדל חדש ויוקרתי, הדייר הזה בחר אחרת. "כמי שגדל במרכז העיר", הוא אומר, "רציתי לחזור לסביבה הזו, אבל לא למגדל. מגדלים זה ייבוא. אמנם גם זה פרויקט חדש, אבל עדיין בפרופורציות סבירות מבחינת העיר. זה הרבה יותר תל אביבי, הרבה יותר אורבני". כבדרך אגב הוא מוסיף: "כילד שגר בשכונה, זו לא היתה קופת החולים שלנו, אנחנו היינו במכבי".

       

      "כמו לופט בניו יורק"

       

      חלל הדירה גבוה (3.30 מטרים), בעל זוויות לא ישרות ושתי חזיתות מרכזיות מקבילות - אחת חדשה, עם ויטרינות ברזל גדולות ולבנות הפונות למרפסת שנוספה בשיפוץ; והשנייה היא החזית המקורית של הבניין, שעברה שימור. לכל אורכה יש שורת חלונות לבנים וקטנים עם תריסי עץ, תזכורת ממבנה המרפאות הישן.

       

      קיר החלונות הקטנים בחזית שעברה שימור. אתגר (צילום: עמית גרון)
        קיר החלונות הקטנים בחזית שעברה שימור. אתגר(צילום: עמית גרון)

         

        "זה היה האתגר העיקרי פה", אומרת האדריכלית אירית אקסלרוד, "למצוא את הדרך להתמודד עם החזרתיות הקשוחה של החלונות המשרדיים הקטנים, ועם הצורניות הלא ישרה של החלל".

         

        הפרויקטים של אקסלרוד ידועים במינימליזם צורני וחומרי, וגם כאן היא החליטה להכניס את השפה שלה למסגרת ה"באוהאוסית" הקיימת. "כשאת באה לבניין בסגנון הבינלאומי שעבר שימור", היא אומרת, "את בדרך כלל זורמת אתו בעיצוב. אבל כאן יש משהו אחר. העובדה שהבניין עבר מהפך מבניין שירותי לבניין מגורים, נתנה לי את הגושפנקא להכניס לכאן משהו שהוא מאוד לא 'באוהאוס', משהו תעשייתי, שמייצר ניגוד חזק בין המעטפת לפנים. כשסוגרים בלילה את החלונות, מרגישים כמו בלופט בניו יורק".

         

        מעטפת הדירה נשארה נקייה וחופשית - אין קירות חדרים שנוגעים בה. כך נחסכה ההתמודדות עם הזוויות הלא ישרות שלה, וכל מה שקורה בתוך המעטפת הוא חדש ומנותק ממנה, פיזית וסגנונית.

         

        הכניסה לדירה אכן מייצרת תחושה שזהו לופט - חלל זורם ופתוח, שאינו מופרע על ידי חדרים המחלקים אותו. כיאה ללופט, תקרת הבטון החדשה (הרצפה של הפנטהאוז מעל) נותרה חשופה, ועליה רצים שני צינורות מיזוג גדולים, מפח שנצבע בשחור; ופסי לד דקים וארוכים, שבחרה מעצבת התאורה אורלי אלקבץ. פסי הלד, שחוברו לנקודות החשמל הקיימות כדי לא לסתת בבטון החשוף, יוצרים על תקרת הדירה קומפוזיציה חופשית, המתייחסת לגיאומטריה המוזרה של הבניין.

         

        פרקט האלון מוסיף חמימות (צילום: עמית גרון)
          פרקט האלון מוסיף חמימות(צילום: עמית גרון)

           

          בניגוד לתחושה התעשייתית שמעניקה התקרה, הרצפה כוסתה בפרקט אלון בדוגמת אדרת דג. "הדוגמה נבחרה בגלל הכיווניות של הבית", מסבירה אקסלרוד. "אי אפשר להתקין כאן פרקט ישר, כי תמיד יהיו התנגשויות בקירות הזוויתיים. הצורה הזו מאפשרת להימנע מכך, וגם מכניסה חמימות של עץ טבעי".

           

          קיר החלונות הקטנים, שרץ לאורך כל הדירה בחזית ששומרה, יצר בעיה ויזואלית שנפתרה באמצעות מערכת של מדפי ברזל דקיקים, "שמסתירה את קופסאות התריס, מייצרת ספרייה, והופכת את החלונות לחלק מקומפוזיציה, ולא עוד חורים בקיר".

           

          על מדפי הברזל הניח בעל הדירה עבודות אמנות וספרים. "עוד לא הבאתי את כולם מהבית הקודם, אבל זה יהיה מלא בסוף", הוא מבטיח. "אסתטיקה חשובה לי, אני מכיר את התחום, חברות, מותגים, סגנונות, זה עולם שמעניין אותי". לכן היה שותף פעיל בכל הבחירות וההחלטות. את עבודות האמנות, התואמות לעיצוב, רכש בעצמו במיוחד לדירה, בגלריות שבהן ביקר בבוסטון ובפריז.

           

          עוגן בלב החלל: קוביית ברזל שחורה

           

          אל החלל המרכזי של הדירה הכניסה האדריכלית תוספת מבנית אחת - קוביית ברזל שחורה הניצבת במקביל לקדמת הבניין. קוביית הברזל יוצרת מעין עוגן בחלל הפתוח, ומחלקת אותו לאזור קדמי - הציבורי, ואזור אחורי - הפרטי. המרחב הציבורי של הדירה משתרע בין שתי החזיתות המקבילות, וסגנונו עכשווי ונקי. בגב הסלון קוביית הברזל השחורה, ושטיח גדול וכהה משלים את תיחומו במרחב הפתוח. פינת הישיבה רוהטה בספה בהירה ודקיקה, שתי כורסאות עור שחורות וכורסת אימס איקונית; ובמרכז שולחן ברזל ריבועי גדול, המהדהד את הקובייה שמאחור.

           

          עמוד התמך מסמן הפרדה בין הסלון למטבח (צילום: עמית גרון)
            עמוד התמך מסמן הפרדה בין הסלון למטבח(צילום: עמית גרון)

             

            במרכז החלל הפתוח בולט עמוד תומך גדול, שלא ניתן היה להזיז. העמוד חופה בטיח דמוי בטון, ועוזר בהפרדה ויזואלית בין הסלון למטבח. "אם הוא לא היה", צוחקת האדריכלית, "הייתי צריכה להמציא אותו".

             

            שולחן האוכל עשוי פלדה, והוא עגול, בניגוד לקווים הישרים סביב (צילום: עמית גרון)
              שולחן האוכל עשוי פלדה, והוא עגול, בניגוד לקווים הישרים סביב(צילום: עמית גרון)
               

               

              המטבח מוקם בקיר הכניסה לדירה, ובנוי מארונות מזווה גבוהים מאלומיניום. הארונות מנותקים מקיר המעטפת ומהתקרה, ומולם ניצב אי גדול, גם הוא מאלומיניום, עם משטח עבודה מנירוסטה. האי חולק לשני בלוקים נפרדים עם רווח צר ביניהם - טיפול לא שגרתי ששובר את המסה, ומעניק לאי ממד פיסולי, בנוסף לתפקידו השימושי.

               

              האי מחולק לשני בלוקים נפרדים. ערך פיסולי בחלל  (צילום: עמית גרון)
                האי מחולק לשני בלוקים נפרדים. ערך פיסולי בחלל (צילום: עמית גרון)

                 

                בניגוד לצורניות הקשוחה הזו, שולחן האוכל שנבחר הוא עגול, אך עשוי פלדה (Desalto), וסביבו כיסאות רשת מרופדים בעור (Wire Chair DKW) של הזוג אימס.

                 

                שתי הפאות הקצרות של קוביית הברזל מובילות מהחלל המרכזי לחדרים הפרטיים, ומייצרות חללי ביניים שגם להם יש שימוש. במגרעת בפאה אחת תוכננה פינת עבודה פתוחה, עם שולחן ומדפי ברזל מעליו; ובפאה הנגדית מוצנעים שירותי אורחים וארון למכונת הכביסה. בתוך הקובייה עצמה יש שני חדרי רחצה, ולתקרה המונמכת שלה הוכנסו מערכות המיזוג.

                 

                מבט אל חדר האורחים. באחת מפאות הקובייה (משמאל) שירותי אורחים וארון למכונת כביסה (צילום: עמית גרון)
                  מבט אל חדר האורחים. באחת מפאות הקובייה (משמאל) שירותי אורחים וארון למכונת כביסה(צילום: עמית גרון)

                    

                  בפאה הנגדית פינת העבודה, שתוכננה במגרעת (צילום: עמית גרון)
                    בפאה הנגדית פינת העבודה, שתוכננה במגרעת(צילום: עמית גרון)

                     

                    בקצה הקובייה, משני צדיה, פתחי הכניסה לחדרי השינה. דלתות הזזה לבנות נפתחות לתוך קיר הקובייה, ומחברות בינה לבין מעטפת הדירה. גם כשהן פתוחות, החדרים מוצנעים מהעין. 

                     

                    חדרי השינה עצמם, אחד של בעל הדירה והשני לאורחים, מופרדים ביניהם באמצעות ארון בגדים דו-צדדי שחור, עם דלתות זכוכית. גם הארון אינו מגיע עד לתקרה, והחלל שנותר מעליו נסגר במחיצת זכוכית, המבטיחה פרטיות מלאה אך מונעת תחושה של חלל אטום. 

                     

                    חדר הרחצה של בעל הדירה. קומפוזיציות של משטחים בשחור לבן ומחיצות זכוכית (צילום: עמית גרון)
                      חדר הרחצה של בעל הדירה. קומפוזיציות של משטחים בשחור לבן ומחיצות זכוכית(צילום: עמית גרון)
                       

                       

                      לכל חדר שינה יש חדר רחצה, ובהם משחק קומפוזיציות של משטחים בשחור-לבן ומחיצות זכוכית. בחדר הרחצה של בעל הדירה חופו הרצפה ואחד הקירות ברזינה שחורה (חומר צמנטי עמיד בפני מים). קיר המקלחת המקביל חופה ברזינה לבנה, ועל קיר שלישי הותקנה מראה גדולה, מהרצפה עד לתקרה. מחיצת זכוכית מפרידה בין אזור הרחצה הרטוב, המרוצף במשטח קוריאן לבן, לרצפה השחורה. ארון כיור תלוי ושחור עוטף משטח קוריאן לבן עם כיור אינטגרלי.

                       

                       

                      יהיו בוודאי מי שיטענו שהתוצאה הסופית מינימליסטית, קרה ולמרות לכידותה העיצובית - מנוכרת להקשר (מבנה באוהאוס). מה חושב על כך בעל הדירה? "זה בהחלט נושא שעלה במהלך התכנון", הוא אומר, "בעיקר בשלב של המטבח, פחדתי שאנחנו הולכים צעד אחד רחוק מדי. אבל אירית שכנעה אותי, ואני חושב שהיא צדקה. הקרירות כביכול, מתבטלת בזכות שלושה דברים: הרצפה, הספרים והאמנות".

                       

                      תוכנית הדירה. מעטפת בזוויות לא ישרות (תוכנית: אקסלרוד אדריכלים)
                        תוכנית הדירה. מעטפת בזוויות לא ישרות(תוכנית: אקסלרוד אדריכלים)

                         

                        • קבלן: ירון טיבט
                        • פיקוח: ליאת פילו
                        • עבודות מתכת: קנה קש
                        • נגרות: אייל כינרתי
                        • פרקט: מודי
                        • עיצוב תאורה: אורלי אברון אלקבץ
                        • תאורה: אקסקלוסיב
                        • ריהוט: הביטאט
                        • מטבח: טולמנ'ס
                        • ארונות בגדים ואמבטיה: קליינ'ס

                         

                        -----------------------------------------------------------

                        קר לכם? לחצו על התמונה לכתבה על בית כפרי במגרש של סבא:

                         

                        למי שעדיין חולם על בית כפרי בפרוורים. לחצו לכתבה (צילום: גלעד רדט)
                        למי שעדיין חולם על בית כפרי בפרוורים. לחצו לכתבה (צילום: גלעד רדט)

                         

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד