איך חוסכים בדלק? כל הטיפים והעצות שיעזרו לך לעמוד במשימה

אלפי שקלים בשנה מוציאים הישראלים על תדלוק הרכב שלהם. בואי לבדוק איזה סוג של נהגת את - חסכנית או בזבזנית, ואיפה את יכולה לצמצם בהוצאות

גם אם לא תחליפו מכונית לחדשה וחדישה, לא תעברו להיברידית או לדיזל ותישארו עם המכונית הקשישה שלכם, אפשר לחסוך בהוצאות (צילום: Shutterstock)
גם אם לא תחליפו מכונית לחדשה וחדישה, לא תעברו להיברידית או לדיזל ותישארו עם המכונית הקשישה שלכם, אפשר לחסוך בהוצאות (צילום: Shutterstock)

11,000 שקל מדי שנה, כמעט אלף שקל מדי חודש, זה, פחות או יותר, הסכום שאתם מוציאים מדי שנה על רכישת דלק בעבור המכונית שלכם.

 

 

איך הגענו לנתון הזה?

מרחק הנסיעה הממוצע של מכונית פרטית בישראל עומד על כ-19,000 ק"מ בשנה; עם צריכת דלק ממוצעת של כ-12 ק"מ לליטר – "שותה" המכונית שלכם כ-1,600 ליטרים של דלק מדי שנה. וכשמחירו של ליטר בנזין 95 נושק בימים אלה ל-6.60 שקלים, הסכום שתוציאו בשנה הוא, פחות או יותר, 11,000 שקל.

 

כמובן, שהנתון הנ"ל הוא ממוצע בלבד: כלי רכב המשמשים לעבודה עושים קילומטראז' גבוה בהרבה, כמו גם מכוניות שאתם מחזיקים בהסדר ליסינג ממקום העבודה, עסקה שלרוב כוללת דלקן ודלק על חשבון המעביד, עניין שמעודד לנסוע יותר ולבזבז יותר. אבל הנתון של הממוצע מספיק מבהיל על מנת לחשוב על דרכים לחיסכון, במיוחד בתקופה הנוכחית בה מחירו של הדלק זוחל כלפי מעלה.

 

עד כמה המחיר זוחל?

לפני קצת יותר משנה עמד מחירו של ליטר בנזין על 5.60 שקלים לליטר, כשקל פחות ממחירו כיום. זה קורה כמובן בגלל עליית מחיר הנפט בעולם. מחירה הממוצע של חבית נפט בשנת 2016 היה כ-43 דולר, והשנה – כ-68 דולר. זינוק של כ-50%, שבגלל שיטת מיסוי הדלק בישראל לא מתבטאת במלואה במחיר בתחנה, לא כשהנפט מתייקר וגם לא להפך, כשמחיר הנפט יורד.

 

כמה אנחנו משלמים יותר?

אם הצריכה הממוצעת היא, כאמור, כ-1,600 ליטרים בשנה, הרי שבשנתיים האחרונות עלתה ההוצאה הממוצעת על תדלוק כל מכונית בכ-1,600 שקל. יש לכם שתי מכוניות במשפחה? אתם משאירים בתחנות הדלק השנה 3,200 שקל יותר מאשר ב-2016.

 

ובכן, הגיע הזמן לחסוך. איך עושים את זה?

שלושה גורמים עיקריים משפיעים על צריכת הדלק של המכונית שלכם:

  1. כמות הקילומטרים שאתם נוסעים.
  2. אופי הנהיגה שלכם.
  3. המכונית שאתם נוהגים בה. 

 

אז איך חוסכים?

============

 

1. נוסעים פחות במכונית הפרטית

כמה שזה נשמע פשוט ופשטני – ככה זה נכון. אבל איך עושים את זה? לפני כל נסיעה, עוצרים לרגע לחשוב: האם היא חיונית? האם לא כדאי יותר וגם בריא יותר ללכת ברגל או לרכב על אופניים? האם קיימת דרך חילופית ואף נוחה יותר – של שימוש בתחבורה ציבורית? האם אפשר לחלק את ההוצאה באמצעות נסיעה שיתופית עם שכנים / בני משפחה / קולגות לעבודה או אף להיעזר באפליקציות המאפשרות למצוא נהגים שמוכנים תמורת תשלום סמלי יחסית (השתתפות בהוצאות הדלק) להסיע אתכם לקרבת מחוז חפצכם?

 

קיימות כמה אפליקציות המחברות בין נהגים לנוסעים במסגרת נסיעות שיתופיות (קארפול, או באנגלית - Carpooling). המוכרות שבהן הן מוביט (goo.gl/YhNjK5) ווייז (waze.com/he/carpool). מורידים את האפליקציה לנייד, עוברים תהליך הרשמה ובודקים האם קיימת אופציה כזאת באזור שבו אתם מתגוררים או עובדים ובנתיבי הנסיעה הקבועים שלכם. שווה לנסות.

 

לפני כל נסיעה, עוצרים רגע לחשוב: האם קיימת דרך חלופית ואף נוחה יותר של שימוש בתחבורה ציבורית? (צילום: Shutterstock)
    לפני כל נסיעה, עוצרים רגע לחשוב: האם קיימת דרך חלופית ואף נוחה יותר של שימוש בתחבורה ציבורית?(צילום: Shutterstock)

     

     

    2. משנים את אופי הנהיגה

    נשמע מסובך, אבל זה ממש לא: מכירים את הנהגים האלה, שנצמדים אליכם מאחור, מהבהבים באורות, עוקפים בפראות מימין ומשמאל ובסופו של דבר בולמים לצדכם ברמזור הבא? לא רק שהם נוהגים באופן לא בטוח – המסכן אותם ואת הנוהגים והנוסעים סביבם – הם גם מבזבזים המון דלק, ולמעשה על כלום.

     

    • כדאי לדעת: אופי וסגנון הנהיגה משפיעים על צריכת הדלק בשיעור המגיע ל-30%, ולעתים אף יותר. נהג המאיץ ובולם ללא הרף, שנהיגתו תזזיתית, שמקפץ ומדלג בין נתיבים – מבזבז דלק רב. לעומתו, מי שנוהג רגוע, שמהירות קבועה פחות או יותר, מסיר לעתים קרובות את הרגל מדוושת הגז ובמקום לבלום ברגע האחרון לפני רמזור או צומת – מאט וגולש במתינות עד עצירה – חוסך. והבונוס: הנהיגה שלו בטוחה יותר.

     

    מי שנוהג רגוע ובמהירות קבועה - חוסך (צילום: Shutterstock)
      מי שנוהג רגוע ובמהירות קבועה - חוסך(צילום: Shutterstock)

       

      3. נוהגים במכונית חסכונית

      טכנולוגיות של חיסכון בדלק, ולצדן גם בזיהום אוויר, התפתחו מאוד בעשורים האחרונים. אמנם, מכוניות חשמליות שימושיות עדיין רחוקות מלהיות נפוצות, אבל מכוניות היברידיות – שמשלבות מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי - הופכות לפופולאריות יותר ויותר. למעשה, המכונית הכי נמכרת בישראל מתחילת 2018 היא היברידית - יונדאי איוניק. לצדה תמצאו רבות מכר נוספות בהן הקרוסאובר ההיברידי קיה נירו, מכוניות המנהלים יונדאי סונטה וקיה אופטימה, המשפחתיות הפופולאריות של טויוטה – פריוס ואוריס, ומבין הקטנות – טויוטה יאריס. יש גם מגוון של מכוניות יוקרה היברידיות, משל מרצדס, לקסוס, וולוו, ב.מ.וו וטויוטה.

       

      כמה חוסכות ההיברידיות? במבחני נהיגה שונים שנעשו מתברר שצריכת הדלק בהן טובה בשיעורים ניכרים מדגמים מקבילים שאינם היברידיים. נתונים כמו 20-18 ק"מ לליטר – סבירים ומקובלים לגמרי בדגמים היברידיים רבים, כמובן – גם בעזרת נהיגה רגועה, כפי שמפורט בסעיף הקודם.

       

      אבל לא רק ההיברידיות חסכוניות: מנועי הדיזל הוותיקים הפכו למושמצים בגלל זיהום האוויר שהם מייצרים. כמה יצרנים, בהם פיאט-קרייזלר, כבר הודיעו שבתוך שנים ספורות יפסיקו להשתמש בהם לצורך הנעת מכוניות פרטיות. אבל אי-אפשר לקחת מהדיזל את היתרון העיקרי שלו – חיסכון של 30-25% בצריכת דלק לעומת מנועי בנזין. למעשה, צריכת הדלק של כמה מדגמי הדיזל הפופולרים בישראל (למשל רנו מגאן או הקרוסאובר רנו קדג'אר, קיה סיד או פיג'ו 208) דומה לזו של הדגמים ההיברידיים, כך שאם המחיר סביר – אפשר לקחת אותם בחשבון, מה עוד שהביצועים של כמה מהם טובים מאלה של מנועי בנזין מקבילים.

       

      הגודל כן קובע: וכמובן, אסור לשכוח את הכלל הפשוט,ש בדרך כלל עובד גם בעולם הרכב: ככל שהמכונית גדולה וכבדה יותר, וככל שהמנוע שלה גדול יותר בנפחו ובעל מספר צילינדרים רב יותר – כך הוא בזבזני יותר. זו הסיבה, שהדור המכוניות החדש קל יותר במשקלו לעומת הדורות הקודמים, ושמנועי ה-1600 סמ"ק שהיו פעם פופולאריים כל-כך מוחלפים במנועים קטנים יותר, לפעמים אפילו בנפח ליטר אחד (1,000 סמ"ק), שתוספת של מגדש טורבו הופך אותם לחזקים יותר ולרוב גם חסכוניים מהמנועים הגדולים המיושנים.

       

      ויש גם את עניין ההילוכים: תיבת הילוכים אוטומטית גורמת למכונית לצרוך כ-10% יותר דלק מאשר הילוכים ידניים. התיבה הרובוטית – זו שרבים לא אוהבים – נמצאת היכנשהו באמצע: חוסכת יותר מאוטומטית, ולעתים (לא תמיד) אף טובה יותר מידנית. קחו את זה בחשבון, כשאתם קונים מכונית חדשה.

       

       

      צריכת הדלק במכוניות ההיברידיות טובה בשיעורים ניכרים מדגמים מקבילים שאינם היברידיים (צילום: nitinut380/Shutterstock)
        צריכת הדלק במכוניות ההיברידיות טובה בשיעורים ניכרים מדגמים מקבילים שאינם היברידיים(צילום: nitinut380/Shutterstock)

         

        4. עושים סדר בבית

        גם אם לא תחליפו מכונית לחדשה וחדישה, לא תעברו להיברידית או לדיזל ותישארו עם המכונית הקשישה שלכם, אפשר לחסוך. איך עושים את זה?

         

        מתחילים בצמיגים. לחץ אוויר נמוך מדי גורם לבזבוז דלק ובמקביל הופך את הנסיעה ברכב למסוכנת. הקפידו לפחות פעם בשבועיים לבדוק את לחץ האוויר ולמלא כשצריך בהתאם לרשום בספר הרכב.

         

        לחץ אוויר נמוך מדי גורם לבזבוז דלק ואף הופך את הנסיעה למסוכנת (צילום: Shutterstock)
          לחץ אוויר נמוך מדי גורם לבזבוז דלק ואף הופך את הנסיעה למסוכנת(צילום: Shutterstock)

           

          עוברים למנוע. טיפולים נכונים ובזמן ותחזוקה קפדנית מאפשרים לשמור את ביצועי המכונית קרובים ככל האפשר לנתונים מהם יצאה ממפעל ההרכבה. מנוע שאינו מכוון, רכיבים שהתבלו ולא הוחלפו בזמן – גורמים לביצועי מנוע ירודים ולבזבוז דלק.

           

          מארגנים את הסביבה. חפצים מיותרים המונחים בתא המטען מוסיפים למשקל המכונית וגורמים לבזבוז דלק; חלון פתוח בזמן נסיעה מפחית מהאווירודינמיות של המכונית – וגורם לבזבוז דלק (עדיף לסגור חלונות ולהפעיל את המזגן).

           

          מתדלקים בזול. מחיר הסולר אינו נתון לפיקוח ומשתנה מתחנה לתחנה. למחיר הבנזין יש "גג", אבל תחנות לא מעטות מציעות הנחות. כדאי להכיר תחנות זולות שנמצאות בקרבת מקום המגורים או העבודה ולתדלק בהן. הוזלה של 10 אגורות במחיר ליטר דלק משמעותה בממוצע חיסכון של 160 שקל בשנה. ותודו, אף פעם לא מצאתם סכום כזה מונח על הרצפה.

           

           

           

           

          הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: אלה אוזן, סגנון: לירון שמעוני)
          הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: אלה אוזן, סגנון: לירון שמעוני)
           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד