בשבועות האחרונים קשה לפספס את החולצות המודפסות של היזם עידו גרינברג מהמותג MISMAS, שהפכו לאחד הטרנדים הבולטים ברשתות החברתיות והופיעו על גופם של לא מעט סלבס מקומיים כמו קרן פלס, נטלי דדון, אושרי כהן, יערה בנבנישתי, לירז צ'רכי ותום אבני, אלינה תדהר, חן אמסלם ועוד. כולם רצו לקחת חלק במגמה הרותחת שנולדה בעמוד האינסטגרם הפופולארי של גרינברג עם ההשטאג #משפטאחדביום, שהציע ציטוטים אירוניים ומשעשעים, עם משחקי מילים שהגה בעצמו, ואותם הציג בפונט מנוקד בעברית, ביניהם "תתאהב בי כבר, יא אפס", "אדם לאדם - רעב", "לטעות זה אנושי - צ'יפס זה אלוהי".
לפני כחודש החל גרינברג להדפיס את המשפטים על חולצות טי לבנות ושחורות בקולקציה בת 30 דגמים, שנמכרת באתר שהקים במחיר אחיד של 119 שקל. לקראת אירועי הגאווה החודש בתל אביב, אף יצר שיתוף פעולה מקומי עם רשת האופנה סטורי, שמוכרת את עיצוביו בחנויותיה.
כעת נראה כי הטרנד שיצר יצא משליטתו, לאחר שהתברר לגרינברג כי שתי רשתות ישראליות, פוקס ועמינח, אימצו לעצמן רעיון ושפה דומים למדי. בשבועיים החולפים יצאה חברת עמינח בפעילות פייסבוק בה הזמינה את הגולשים להציע משפטים משלהם. "הצטרפנו לטרנד 'משפט אחד ביום' והחלטנו לחלק זוג כריות מתנה למי שיכתוב לנו בתגובות את המשפט הכי מדליק", נכתב בפוסט בצירוף תמונה של טי שירט לבנה ועליה כיתוב בפונט עברי מנוקד: נ נח נח על עמינח.
ברשת פוקס, לעומת זאת, מוצעות למכירה בחנויות חולצות טי בשחור ולבן עם כיתובים פשטניים ומנוקדים בעברית, כמו "אין לתאר", "חיים שלי", "מי זאת?!" ועוד. מחירן: 59.90 שקל, כחצי מחיר מאלה שמציע גרינברג.
בכתב התביעה שהגיש גרינברג נגד שתי החברות נכתב כי, "הנתבעות החליטו לקצר את הדרך ו-"לגנוב" את הרעיון של התובע, ולא פחות חמור - את דרך הוצאתו לפועל וביצועו. הן החליטו 'לרכוב' על המוניטין שיצר התובע בעמל כפיו וליצור את הרושם כאילו מוצריהן שייכים לקולקציה זו של התובע. זאת עשו בין בדרך של שיווק חולצות זהות עד כדי להטעות מבחינת סגנון הפונט והניקוד (רק עם משפטים שונים) לציבור הרחב במחצית מהמחיר המשווק על ידי התובע". עוד נכתב בכתב התביעה, כי "התנהלותה הפסולה של פוקס חמורה במיוחד, שכן פוקס מציפה את השוק הישראלי (שוק קטן ומרוכז) בחולצות מפירות זולות, עובדה המובילה לחיסולו ולקריסתו המהירה והמוחלטת של הטרנד שהגה התובע, ואיתו לקריסת עסקו של התובע".
סצנת העיצוב הישראלית ידעה לאחרונה לא מעט התגוששויות בין מעצבים ומותגים בנושאי דמיון מחשיד של דגמים, שרק מעטות מהן מגיעות לבית המשפט. "זאת לא מחמאה עבורי שמעתיקים אותי", אומר גרינברג, מנהל קריאייטיב ודיגיטל בערוץ 10, בשיחה עם Xnet, שרואה במלחמתו הנוכחית מאבק של דויד בגוליית. "מחמאה היתה עבורי אם פוקס היתה פונה אליי בדרכים המקובלות, כמו רשת סטורי, ומציעה לי שיתוף פעולה. לבוא ולגרוף פירות של קמפיין שבניתי במו ידיי ולקחת את זה 1:1, זה לא מדליק אותי, זאת הפרנסה שלי. בשלב הראשון, אשמח שפוקס יפסיקו להציף את החולצות. כרגע אני עוד לא יודע לחשב את הפגיעה במותג שלי, או כמה חולצות הם מכרו. המסר כאן חשוב: יש פה מעצב צעיר, שעלה על שפה ייחודית, ורשת מאוד גדולה בתפוצה ארצית שבוחרת לרמוס אותו".
מעמינח נמסר בתגובה: "הופתענו לקבל את מכתב ההתראה, נלמד אותו ונגיב בהתאם"
מפוקס נמסר בתגובה: "החברה דוחה את הטענות, לא התקבלה תביעה אצל החברה, אם וככל שתתקבל, יתבררו הדברים בערוצים המקובלים".
______________________________________________________
ומה יש לארז עמירן להגיד למעצבים שמשוכנעים שהעתיקו מהם?