פנטזיה למכירה: מה קורה כשמחברים בין מותגים לסטודנטים?

שלושה פרויקטים חדשים מציעים עבודות של תלמידי אופנה צעירים שזכו להיכנס לייצור המוני. איך נראות התוצאות בחנויות ומה מרוויח כל אחד מן הצדדים?

איתי יעקב

|

14.06.18 | 12:01

המשימה שניתנה לסטודנטים מקורס "יוצא מן הכלל" בשנקר: לייצר דגם אמנותי לצד תרגום מסחרי שלו. עיצובים של ליה פתאל (צילום: גיא נחום לוי)
המשימה שניתנה לסטודנטים מקורס "יוצא מן הכלל" בשנקר: לייצר דגם אמנותי לצד תרגום מסחרי שלו. עיצובים של ליה פתאל (צילום: גיא נחום לוי)
מתוך 20 יצירות של סטודנטים בקורס, בחר חן לייצר שבעה דגמים שחלקם עברו התאמה בסטודיו שלו לייצור מסחרי. עיצובים של נוי אברהם (צילום: גיא נחום לוי)
מתוך 20 יצירות של סטודנטים בקורס, בחר חן לייצר שבעה דגמים שחלקם עברו התאמה בסטודיו שלו לייצור מסחרי. עיצובים של נוי אברהם (צילום: גיא נחום לוי)
שמלה בהשראת ירקות ופירות מעוותים, שנראית מזמינה יותר בגרסתה המסחרית. עיצובים של כליל שילה (צילום: גיא נחום לוי)
שמלה בהשראת ירקות ופירות מעוותים, שנראית מזמינה יותר בגרסתה המסחרית. עיצובים של כליל שילה (צילום: גיא נחום לוי)
כל אחד מהסטודנטים גם זכה למלגה כספית מהמעצב, כשהמקום הראשון גרף 3,000 שקל, השני – 2,000 שקל, ושאר הסטודנטים 1,000 שקל כל אחד. הפתעת הפרויקט: האוברול של סתיו אופמן (צילום: גיא נחום לוי)
כל אחד מהסטודנטים גם זכה למלגה כספית מהמעצב, כשהמקום הראשון גרף 3,000 שקל, השני – 2,000 שקל, ושאר הסטודנטים 1,000 שקל כל אחד. הפתעת הפרויקט: האוברול של סתיו אופמן (צילום: גיא נחום לוי)
על כל דגם הנמכר בחנויות המעצב רונן חן מצוין שם הסטודנט. עיצובים של אילונה מגדייב (צילום: גיא נחום לוי)
על כל דגם הנמכר בחנויות המעצב רונן חן מצוין שם הסטודנט. עיצובים של אילונה מגדייב (צילום: גיא נחום לוי)
הסטודנטית דנה קריב הפכה את הדגם האמנותי שהיה עשוי מטלאים שנתפרו בשכבות, לשמלת מקסי עם תיפור שבור המדמה צווארון (צילום: גיא נחום לוי)
הסטודנטית דנה קריב הפכה את הדגם האמנותי שהיה עשוי מטלאים שנתפרו בשכבות, לשמלת מקסי עם תיפור שבור המדמה צווארון (צילום: גיא נחום לוי)

בחלונות הראווה של חנויות רונן חן מוצג בימים אלה שיתוף פעולה חדש שיזם המעצב עם תלמידים משנה ג' במחלקה לאופנה בשנקר. זו השנה השנייה ברציפות שסטודנטים בקורס "יוצא מן הכלל" (מנחות: עידית ברק, אליסה לוינטון) חוברים לפרויקט משותף עם ענף האופנה המקומי, מתוך מטרה להיחשף לתהליך עשייה מסחרי ופונקציונאלי, שלרוב נפקד מהחשיבה האמנותית והקונספטואלית שעליה הם מתחנכים. במסגרת שיתוף הפעולה עם חן, התבקשו הסטודנטים לייצר שני דגמים: דגם אמנותי ותרגום מסחרי שלו.

 

למעלה: שמלה של כליל שילה x רונן חן. למטה: שמלה של פארס עבאד אל רחמן x רונן חן (צילום: גיא נחום לוי)
    למעלה: שמלה של כליל שילה x רונן חן. למטה: שמלה של פארס עבאד אל רחמן x רונן חן(צילום: גיא נחום לוי)

     

    זו אולי נשמעת כמו משימה קלה, אבל לסטודנטים שרגילים בעיצוב נטול חשיבה מסחרית הכוללת מלאי בדים, עבודה מול מתפרות ותקצוב של עבודות יד, מדובר במפגש ראשון עם המציאות מחוץ לכותלי חממת בית הספר. מתוך 20 יצירות של סטודנטים בקורס, בחר חן לייצר שבעה דגמים שחלקם עברו התאמה בסטודיו שלו לייצור מסחרי. הקולקציה נמכרת בחצי מחנויותיו של המעצב, ועל כל דגם מצוין שם הסטודנט. כל אחד מהסטודנטים גם זכה למלגה כספית מהמעצב, כשהמקום הראשון גרף 3,000 שקל, השני – 2,000 שקל, ושאר הסטודנטים 1,000 שקל כל אחד.

     

    "היה לי חשוב שהם יהיו עם הרגליים על הקרקע. שסטודנט יבין שכדי לייצר את הדגם באופן מסחרי הוא צריך בד שבמלאי ולא יריעה מיוחדת שהוא מצא באורך שני מטרים בלבד". רונן חן
      "היה לי חשוב שהם יהיו עם הרגליים על הקרקע. שסטודנט יבין שכדי לייצר את הדגם באופן מסחרי הוא צריך בד שבמלאי ולא יריעה מיוחדת שהוא מצא באורך שני מטרים בלבד". רונן חן

       

      לדברי חן, הדיאלוג עם הסטודנטים התקיים לאורך כל הסמסטר, ובו נחשפו לפערים בין דגם One of a Kind שהם רגילים לעצב לבין "בגדים אמיתיים". "היה לי חשוב שהם יהיו עם הרגליים על הקרקע", הוא מסביר, "שסטודנט יבין שכדי לייצר את הדגם באופן מסחרי הוא צריך בד שבמלאי ולא יריעה מיוחדת שהוא מצא באורך שני מטרים בלבד". חן מסביר כי מתוך הפרויקטים שהוצגו בפניו, בחר את אלה שהיו לדעתו בסגנון עיצוב עכשווי ושהתאימו לרוח המותג שלו. "דברים שנראו כמו חלק מהקולקציה שלי, והוסיפו לה מעט תבלון", הוא אומר.

       

      מתוך הקולקציה בשיתוף פעולה של שנקר ורונן חן. למעלה: עיצוב של ליה פתאל. למטה: עיצוב של נוי אברהם (צילום: גיא נחום לוי)
        מתוך הקולקציה בשיתוף פעולה של שנקר ורונן חן. למעלה: עיצוב של ליה פתאל. למטה: עיצוב של נוי אברהם(צילום: גיא נחום לוי)

         

        בין הדגמים הבולטים בקולקציה אפשר לסמן את השמלה הלבנה שיצרה כליל שילה בהשראת ירקות ופירות מעוותים, שנראתה מזמינה יותר בגרסתה המסחרית, ואת התרגום המעניין שעשתה דנה קריב, שהפרויקט שלה נעשה בהשראת האחים עומר וליינלי קולייר – שהיו נצר למשפחה מבוססת, אך חיו בעוני מופגן בבית עמוס חפצים שאגרו. את הדגם האמנותי שהיה עשוי מטלאים שנתפרו בשכבות, הצליחה קריב לזקק לתיפור שבור המדמה צווארון על שמלת מקסי שחורה, ובכך ללכוד את המהות של הפרויקט ולא בהכרח את החזות הוויזואלית שלו. לדברי חן וברק, הפתעת הפרויקט היה אוברול שעיצבה סתיו אופמן, שהפך ל"בסט סלר". חן מגלה כי הוא שינה את צבעו מחום לכחול, כדי להתאים אותו לצרכי לקוחותיו.

         

        החינוך לחשיבה מסחרית מסתמן כמגמה שבתי ספר לעיצוב אופנה רוצים לקחת בה חלק. לאחרונה הסתיים במגמה לאופנה בתיכון "רעות לאמנויות" בחיפה פרויקט משותף בין תלמידי כיתה י"א למותג האופנה twentyfourseven, בו יצרו התלמידים שתי חולצות: דגם "פנטזיה" ותרגום מסחרי שלו. בימים אלה שוקדת מחלקת האופטיק של סופר-פארם על פרויקט דומה עם סטודנטים מהמחלקה לצורפות בשנקר. בשני המקרים יועברו הדגמים הסופיים לייצור וישווקו בחנויות החברה: twentyfourseven באוגוסט הקרוב, סופר-פארם במהלך 2019. הסטודנטים והתלמידים לא יזכו לראות תשלום מהמכירות, ובמקרה של twentyfourseven שאלת הקרדיט לכל תלמיד עדיין תלויה באוויר.

         

        "ככל שאתה מתחיל את התהליך מוקדם יותר, אתה מכניס אותו לתודעה של התלמידים. חשוב שהם יבינו את התהליכים המסחריים והמהירים של ייצור בגד", מסביר עדו רקנטי, ראש המגמה לאופנה בתיכון רעות לאמנויות, על שיתוף הפעולה עם טוונטיפורסבן (צילום: גילי חן)
          "ככל שאתה מתחיל את התהליך מוקדם יותר, אתה מכניס אותו לתודעה של התלמידים. חשוב שהם יבינו את התהליכים המסחריים והמהירים של ייצור בגד", מסביר עדו רקנטי, ראש המגמה לאופנה בתיכון רעות לאמנויות, על שיתוף הפעולה עם טוונטיפורסבן(צילום: גילי חן)

           

          כל הגורמים המעורבים בשיתופי הפעולה שאיתם שוחחנו, הסכימו כי המפגש עם תעשיית האופנה חשוב לשני הצדדים – הסטודנטים זוכים להצצה לתהליכי העשייה מחוץ למסגרת הלימודים, והמותג זוכה לקולקציית קפסולה של כישרונות צעירים בתחילת דרכם. "ככל שאתה מתחיל את התהליך מוקדם יותר, אתה מכניס אותו לתודעה של התלמידים. חשוב שהם יבינו את התהליכים המסחריים והמהירים של ייצור בגד", מסביר עדו רקנטי, ראש המגמה לאופנה בתיכון רעות לאמנויות.

           

          "תהליך ההפשטה של דגם לא בהכרח מוריד מהכישרון שלך כמעצב – אלא מוביל אותך למקום חדש, ללמוד איך ליצור איזון בין הפנטסטי למסחרי", מוסיפה ענבל באבו בת ה-17 מקרית מוצקין, שלקחה חלק בפרויקט, "אבל עדיין יותר מעניין אותי המקום האמנותי, שמאפשר לי לבטא את עצמי בצורה מקסימלית".

           

          ______________________________________________________

           

           

          ואיך הוכתרה פתאום אשת רודן צפון קוריאה כאייקון אופנה?

          הנשק החם של צפון קוריאה: חליפות הפסטל ותיקי השאנל של אשת הרודן. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)
          הנשק החם של צפון קוריאה: חליפות הפסטל ותיקי השאנל של אשת הרודן. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד