1. מה את יכולה לספר לי על עצמך?
"זו אחת השאלות החשובות והמורכבות ביותר בריאיון עבודה", אומרת מיטל דגן, מומחית בהכנה לראיונות עבודה ובבניית אסטרטגיית שכר למחפשי עבודה ולמנהלים. לדבריה, זו ההזדמנות שלכן ליצור רושם ראשוני חיובי ולסמן את עצמכן כמועמדות חזקות:
- הציגי את עצמך בשמך המלא, את מקצועך או הגדרת תפקידך. למשל: רונית כהן, מהנדסת תוכנה. מומלץ לא לנדב מידע אישי, כגון מצב משפחתי או מספר ילדים. לידיעתך, החוק מאפשר לא להזכיר היריון עד שבוע 20, במטרה למנוע אפליה.
- התשובה צריכה להתאים במדויק לדרישות המשרה, ולכן נדרשת התנסחות קפדנית בזמן אמת. לשם כך עלייך לבוא מוכנה. ברגע שמגיעה שיחת הטלפון שבה מזמנים אותך לריאיון, רשמי מה הן דרישות המשרה, כדי שתוכלי לספק בריאיון מענה מדויק, בהתאם לנתונייך האישיים.
- כדי לשפר את יכולת האלתור, מומלץ לבנות מראש שניים־שלושה קטעי "ספרי לי על עצמך" לפי המשרה שמעניינת אותך, שהרי כל משרה מצריכה תכונות מעט שונות, ניסיון שונה. מובן שאם את מחפשת עבודה בתפקיד ספציפי, מספיק להכין פתיח אחד.
- היי מקצועית נטו: ספרי על ניסיונך המקצועי הרלוונטי למשרה, בסדר כרונולוגי אחורנית. המשיכי להשכלה שרכשת, אם יש כזו מעבר למה שנרמז בהצגה העצמית, וסיימי בפרויקט משמעותי שעשית, המהווה הישג. "ניסיונות מזויפים להיות נחמדה מדי, חנופה או דיבור חופשי - לא יועילו", מדגישה דגן.
2. למה עזבת את מקום העבודה האחרון שלך?
"בתשובה לשאלה זו חשוב להסתמך על מידע אובייקטיבי", מדגישה דגן. "השמעת ביקורת על מקום העבודה האחרון שלך עלולה להיתפס כלשון הרע שתפגע בסיכויי קבלתך לעבודה. ביקורת יכולה להיתפס גם כיוהרה, שעלולה להכשיל את הריאיון".
- אם פוטרת עקב התייעלות ארגונית או מכירת החברה, ספרי זאת במשפט אחד: "פוטרתי עקב שינוי המבנה הארגוני בחברה, הייתי העובדת האחרונה שנקלטה בחברה - ולכן גם הראשונה שפוטרה".
- לא מומלץ לחשוף פיטורים עקב אי־שביעות רצון הממונים עלייך - רצוי להכין מראש תשובה מספיק טובה לשאלה (כדאי להתייעץ עם מומחה בתחום).
- אם דרישות העבודה היו לא הגיוניות, למשל, אם נדרשת להחליף את מערכות המחשוב של הארגון בתוך 30 יום, תוכלי לציין זאת כסיבה.
- אם תנאי העבודה הפיזיים היו לא נוחים, ניתן לומר בדיוק את זה ולהדגיש שהדבר פגע באיכות עבודתך וביעילות שלך.
- אם התפקיד התפצל לשפע תפקידים קטנים, אפשר לציין זאת כגורם שלא אִפשר לך להתמקצע.
- אם עזבת מרצונך, ספרי שאת מחפשת קידום, עניין חדש או שאת רוצה לתת יותר מעצמך.
- אל תאמרי שהסיבה לעזיבתך היא רצונך להרוויח יותר כסף.
3. מהם החסרונות שלך?
מומלץ לסמוך על האינטליגנציה של המראיינת ולשקף תכונות אמיתיות. אם אינך ביישנית, לדוגמה, אל תגידי שאת טיפוס מופנם, מציעה דגן.
- הימנעי מתשובות בנאליות. אל תצייני תכונה שאינה מתאימה לאישיותך, רק בגלל שזו נחשבת לתשובה טובה. זה עלול לפגוע באמינותך.
- אל תאמרי שאת חסרת סבלנות או חסרת יכולת להכיל מצבי חוסר ודאות, תכונות שנחשבות ילדותיות ויכולות לפגוע בסיכויי קבלתך לעבודה.
- אמנם רוב התפקידים כיום כוללים עבודה בתנאי לחץ, אבל אם התפקיד הספציפי שאליו את מתראיינת אינו דורש עבודה בלחץ, את יכולה לציין זאת כתכונה שלילית ורק אם את באמת מתקשה בכך.
- אל תאמרי שאת רגישה.
- מה כן? שדרי אמינות והתמקדי בתכונה מקצועית שרלוונטית לתפקיד, בהלימה למי שאת. למשל: ביקורתית, דעתנית, מאוד הישגית ונוטה להתאכזב כשאת לא מקבלת את התוצאה הרצויה.
4. למה את רוצה את התפקיד הזה?
"בשלב זה חשוב מאוד לא להסתמך על ענייני יוקרה או כסף. לא להגיד: 'כי אתם גוגל, מה זאת אומרת?' או 'אתם הדבר החם היום' או 'שמעתי שאתם משלמים הרבה'", אומרת דגן.
- לא כדאי להפגין התלהבות מוגזמת מהחברה או לספר שחלמת לעבוד בה מאז ומעולם, כיוון שזה נשמע ילדותי. אפשר לומר משפט שמחובר לעובדות: החברה שלכם מעניינת אותי, אני עוקבת אחריכם בתקשורת, המוצר שאתם מפתחים נראה לי מהפכני.
- "היי מקצועית והדגישי כי דרישות התפקיד מתאימות לכישורייך ולחוזקות שלך. למשל, התפקיד מאפשר יצירתיות ואני אדם יצירתי, או הגדרתי לעצמי שהשלב הבא בקריירה שלי יהיה הטמעה של תוכנת סאפ, וזה מה שאתם דורשים", מציעה דגן.
5. אם נתקשר למנהלת הקודמת שלך, מה היא תגיד עלייך?
"במתן תשובה לשאלה זו חשוב להפגין ביטחון עצמי גבוה ולציין תכונות חיוביות בלבד - אני מסורה, עצמאית, אחראית ואכפתית", אומרת דגן. "עם זאת, יש לשמור על חיבור למציאות, מתוך הבנה שבסופו של דבר המראיינת עשויה באמת ליצור קשר עם המנהלת ולשאול אותה עלייך".
- אם הפרידה ממקום העבודה האחרון לא הייתה נעימה, אפשר לערוך שיחה מקדימה עם המנהלת, לפני שמוסרים את שמה כממליצה. כדאי לציין בשיחה זו כמה למדת ממנה, כמה כיף היה להוביל פרויקט יחד, הדגישי את החלקים הטובים שהיו לכן יחד ובקשי ממנה, עם צאתך לדרך חדשה, שתתרכז בהישגייך ותיתן המלצה חיובית.
- אם נותרו משקעים שליליים בינך ובין המנהלת ואת מרגישה שיש לך על מה להתנצל, שימי את האגו בצד והתנצלי. "ההתנצלות חשובה לא רק כדי לקבל המלצה, אלא כיוון שזה הדבר הנכון לעשות ומן הראוי לסיים דברים יפה. התנצלות פותחת את הלב וסוגרת מעגל", מסכמת דגן.
חמישה משפטים שכבר לא אומרים בראיונות: