בחני את עצמך: כמה טוב את מכירה את המכונית שלך?

מה עושים כשנדלקת נורה אדומה ואיזו תקלה מחייבת עצירה מיידית של הרכב? 6 בעיות נפוצות - והפתרונות הבטיחותיים. חושבת שאת בקיאה? עני על השאלון שבסוף המדריך

כמו כל מערכת מיכנית, גם המכונית המודרנית מועדת לתקלות. איך נדע אם משהו אינו תקין, והאם חייבים לגשת למוסך או אפילו לעצור מיד בצד ולהזמין גרר? (צילום: Shutterstock)
כמו כל מערכת מיכנית, גם המכונית המודרנית מועדת לתקלות. איך נדע אם משהו אינו תקין, והאם חייבים לגשת למוסך או אפילו לעצור מיד בצד ולהזמין גרר? (צילום: Shutterstock)
למבוגרות יותר מבין הקוראות זכורות בוודאי הרפתקאות מוטוריות לא נעימות במיוחד מתקופת הילדות, תקופה בה כמעט כל יציאה לנסיעה ארוכה לוותה בחשש: האם המכונית תעמוד במאמץ? האם תצליח לטפס במעלה הקסטל התלול, בכביש לירושלים, מבלי להתחמם? האם המצמד, ה"קלאץ'", לא יעלה עשן? האם הבלמים לא יישחקו בכביש התלול היורד מדימונה לערבה? האם לא נסיים את הטיול בעמידה לצד הדרך, עם מכסה מנוע מורם, בתקווה שנהג אחר, אולי כזה ש"מבין", יעצור ויעזור?

 

הימים ההם חלפו. המכוניות כיום אמינות הרבה יותר, בנויות טוב יותר, עשויות מרכיבים איכותיים, שמחזיקים מעמד גם בעומס ובחום. לעזרתנו נמצא שם גם מחשב הרכב, שמתריע לפני ועל תקלות, ומזכיר, כשצריך, להכניס את המכונית לטיפול.

 

ובכל זאת, כמו כל מערכת מיכנית, גם המכונית המודרנית מועדת לתקלות. חלקן נובעות מתשתיות פגומות הפוגעות במכלולים שונים (למשל, בור בכביש או פס האטה – "באמפר"), תקלות אחרות נובעות מתנאי אקלים קשים (כמו טמפרטורות גבוהות ברכב העומד חשוף לשמש) או כתוצאה משימוש לא נכון במכונית.

איך נדע אם משהו אינו תקין, והאם חייבים לגשת למוסך או אפילו לעצור מיד בצד ולהזמין גרר?

 

1. נורית אזהרה נדלקת

מחשב הרכב מקושר לשורה של חיישנים המנטרים ובוחנים ללא הרף את תפקוד מערכות הרכב השונות. במקרה של תקלה – תידלק בדרך כלל נורית אזהרה כדי להתריע ולסמן לנהג שמשהו אינו תקין.

 

נדלקה נורית אדומה?

ברוב המכוניות נוריות האזהרה הן בצבעים צהוב, כתום או אדום. כמעט תמיד, נורית אדומה (שהפעלתה מלווה לעתים בצפצוף, שאמור להפנות את תשומת לב הנהג לבעיה), מסמנת לנו שקיימת בעיה חמורה, שמחייבת לעצור בהקדם. למשל: חום חריג במנוע, שנובע מתקלה במערכת הקירור; תקר בגלגל; שבר באחד מרכיבי המנוע או תיבת ההילוכים וכדומה.

 

מה עושים? עוצרים בהקדם האפשרי במקום בטוח בשולי הדרך, כבי את המנוע, הפעילי אורות מהבהבים, התרחקי ככל האפשר ממסלולי התנועה; נסי לברר את מהות התקלה.

 

אם מתברר שמדובר בבעיה חמורה שאינה מאפשרת את המשך הנסיעה – הציבי משולש אזהרה מאחורי הרכב, התרחקי מהכביש והתקשרי לגרר. טיפ: אם נתקעת במקום בעייתי ומסוכן – התקשרי למשטרה ובקשי עזרה.

 

נורית אדומה מסמנת לנו שקיימת בעיה חמורה, שמחייבת לעצור בהקדם (צילום: Shutterstock)
    נורית אדומה מסמנת לנו שקיימת בעיה חמורה, שמחייבת לעצור בהקדם(צילום: Shutterstock)

     

    נדלקה נורה צהובה או כתומה?

    לרוב מדובר בבעיה שאינה קריטית, שמאפשרת המשך נסיעה עד למוסך. למשל: נורה שרופה או בעיה במזגן. בכל מקרה, כדאי לעצור בהקדם (למשל, בתחנת דלק או בחניון קרוב), ולברר מה מהות התקלה.

     

    טיפ: רכשת רכב חדש? השקיעי קצת זמן בלימוד ספר הרכב, עברי במיוחד על הפרק העוסק בנורות ההתראה, כדי שתוכלי לזהות מהי מהות התקלה כשתידלק נורה.

     

    2. הרכב "מושך" לצד אחד

    מכונית חייבת להיות מאוזנת לגמרי במהלך הנסיעה, כך שגם אם עוזבים לרגע את ההגה – היא ממשיכה לנסוע בקו ישר. אם את מרגישה שהמכונית סוטה הצידה במהלך נסיעה, יתכן ויש תקר בגלגל. במקרה כזה, חייבים כמובן לעצור מיד במקום בטוח ולטפל בבעיה. במקרה ומרגישים בסטייה בעת בלימה – סביר

    להניח שקיימת בעיה בבלמים, ומומלץ להיכנס בהקדם האפשרי למוסך.

     

    אם את מרגישה שהרכב סוטה הצידה, יתכן ויש תקר בגלגל (צילום: Shutterstock)
      אם את מרגישה שהרכב סוטה הצידה, יתכן ויש תקר בגלגל(צילום: Shutterstock)

       

      3. חריקות, דפיקות וקולות לא שגרתיים

      מקורם של הרעשים שאת אמורה לשמוע בעת נסיעה הוא בפעולת המנוע, בחיכוך הצמיגים בכביש וברוח הנושבת בצדי הרכב (וכמובן, גם במערכת המוזיקה של הרכב). כל רעש חריג – חריקות בעת בלימה או בסיבוב ההגה, דפיקות מוזרות, חבטות וכדומה, מעידות שמשהו אינו תקין: בלמים שחוקים, בולמי זעזועים דולפים, מערכת הגה תקולה וכדומה.

       

      כל רעש חריג מעיד שמשהו אינו תקין (צילום: Shutterstock)
        כל רעש חריג מעיד שמשהו אינו תקין(צילום: Shutterstock)

         

         

        מה עושים? אם הרעשים חריגים בעוצמתם – עצרי מיד והזמיני גרר. אם מדובר במשהו "רגוע" יותר, פני בהקדם למוסך. כדאי לזכור, שגם תקלה גדולה ומסוכנת מתחילה בדרך כלל ב"קטנה".

         

        4. עשן, אדים

        עשן או אדים בוקעים ממכסה המנוע? עצרי מייד בצד, כבי את המנוע, הפעילי אורות מהבהבים, התרחקי מהרכב. אם מדובר באש – התקשרי לכבאים (טל' 102). אבל לרוב מדובר באדים, שמקודם במערכת הקירור (הרדיאטור) או בצנרת הקשורה למערכת זאת. כך או כך – אין לפתוח את מכסה המנוע כל עוד יוצאים אדים והמנוע חם, ובכל מקרה – אין להמשיך לנסוע או להפעיל את המנוע.

         

        עשן רב הבוקע ממערכת הפליטה (האגזוז)? במקרה הקל מדובר בשבר או בתקלה במערכת הפליטה, במקרה חמור יותר – בנקב בצינור מערכת הטורבו או בכשל במנוע. מומלץ לעצור במקום בטוח, לכבות את המנוע ולנסות לברר מה מהות הבעיה. במקרה של חשד לתקלה חמורה – לא להניע שוב, אלא להזמין גרר.

         

        עשן רב הבוקר מאגזוז עלול להעיד על תקלה במערכת הפליטה, או בכשל במנוע (צילום: Shutterstock)
          עשן רב הבוקר מאגזוז עלול להעיד על תקלה במערכת הפליטה, או בכשל במנוע(צילום: Shutterstock)

           

          טיפ: ריח חריף ושונה או עשן בחלל הרכב בעת נסיעה עלולים להעיד גם כן על בעיה במערכת הפליטה או במנוע. גם במקרה כזה – מומלץ לעצור במקום בטוח, ולנסות לברר מה מהות הבעיה. לא בטוחים שיודעים? לא ממשיכים לנסוע.

           

          5. תקלת תאורה בנסיעה בלילה

          נוהגת בחושך ופתאום נראה לך שאין לפנייך אלומות אור? ייתכן ומדובר בקצר חשמלי. בכל מקרה – אין לנהוג ללא תאורה, וחובה לעצור במקום בטוח ולנסות למצוא פתרון. רוב חברות שירותי הגרירה מחזיקות בניידות שירות, שבתוך זמן סביר (שעה עד שלוש) יגיעו וינסו להתגבר על התקלה.

           

          אין לנהוג ללא תאורה, וחובה לעצור במקום בטוח במקרה של תקלה (צילום: Shutterstock)
            אין לנהוג ללא תאורה, וחובה לעצור במקום בטוח במקרה של תקלה(צילום: Shutterstock)

             

            6. קשיים בהתנעה

            אם מנוע הרכב אינו נדלק מיד, כרגיל, אלא "משתעל" או זקוק להפעלה ממושכת של הסטארטר, לעתים יותר מפעם אחת, על-מנת להידלק ולפעול – סימן שמשהו אינו תקין: מצבר חלש, סטארטר שחוק או סתימה במערכת הדלק. לא כדאי להמר שהמצב ישתפר, כי בדרך כלל זה לא יקרה. לרוב, תקלת התנעה אינה נפתרת מעצמה (בדיוק כמו שכאב שיניים אינו חולף מעצמו). כדאי ורצוי לפנות למוסך, לפני שהרכב ייתקע במקום ובמועד בעייתי יותר.

             

            לרוב, תקלת התנעה אינה נפתרת מעצמה ורצוי לפנות למוסך (צילום: Shutterstock)
              לרוב, תקלת התנעה אינה נפתרת מעצמה ורצוי לפנות למוסך(צילום: Shutterstock)

               

              טיפ: אם המנוע אינו מונע אבל הסטארטר בכל זאת עובד, יתכן והתקלה אחרת: מיכל דלק ריק למשל, או הקשה שגויה של קוד האימובילייזר. כדאי לנסות לבדוק זאת עצמאית, לפני שמזמינים גרר יקר.

               

              חושבת שאת מכירה את המכונית שלך? עני על השאלות הבאות

               

               

               

              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדו לביא, סגנון: אייל אזרזד)
              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדו לביא, סגנון: אייל אזרזד)
               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד