מכורה לסמארטפון שלך? מתברר שאת לא חייבת להיגמל ממנו

אשת רדיו אמריקנית לקחה על עצמה מטלה שנראית כמעט בלתי אפשרית: ללמד את מאזיניה איך לשמור על בריאות הנפש בעולם הדיגיטלי. התוצאות היו מדהימות

דפנה לוי

|

26.04.18 | 15:09

אחרי היום הראשון לפרויקט, 40 אחוז מהמשתתפים דיווחו, לדברי זומורודי, כי חשו פחות מוצפים ועמוסים במידע מכפי שנהגו להרגיש בשגרה. אחרי חמישה ימים, 71 אחוז דיווחו שהם חשים פחות מוצפים (צילום: Shutterstock)
אחרי היום הראשון לפרויקט, 40 אחוז מהמשתתפים דיווחו, לדברי זומורודי, כי חשו פחות מוצפים ועמוסים במידע מכפי שנהגו להרגיש בשגרה. אחרי חמישה ימים, 71 אחוז דיווחו שהם חשים פחות מוצפים (צילום: Shutterstock)

מאנוש זומורודי, אשת רדיו אמריקנית כריזמטית במיוחד, לקחה על עצמה בשנה האחרונה מטלה שנראית כמעט בלתי אפשרית: ללמד את מאזיניה (הרבים) איך לשמור על בריאות הנפש בעולם הדיגיטלי. היא לא מציעה להם להתנזר מרשתות חברתיות ואפילו לא לכבות את הטלפון הנייד. להפך, היא מנסה להעניק להם כלים להתנהלות בריאה עם הטכנולוגיה, לצד זרם המידע הבלתי פוסק, וכן, חלק מהכלים האלה נועדו כדי לאפשר לשעמום לחלחל אל תוך חיינו, בעולם שנדמה שכל כולו נועד לא להותיר רגע אחד שאינו טעון זיקוקים, התרגשויות וכמויות נדיבות של דופמין למוח.

 

מאנוש זומורודי: התנהלות בריאה עם טכנולוגיה (צילום: Amy Pearl)
    מאנוש זומורודי: התנהלות בריאה עם טכנולוגיה(צילום: Amy Pearl)

     

    זומורודי, מגישת הפודקאסט הפופולרי מאוד, Note to Self, היא מחברת רב המכר האמריקני Bored and Brilliant (משועממים ומבריקים). הספר שלה - כך היא מדגישה בראיונות שוב ושוב - אינו מתכון להינתקות. להפך, היא מודעת היטב ליתרונות שהטכנולוגיה, הרשתות החברתיות והאפשרות להתחבר בקליק לכל העולם הכניסו לחיינו. אבל בתוך העולם החדש הזה, זומורודי מחפשת את הדרכים שיאפשרו לנו לשמור על שפיותנו, לא להתמכר, לא לחוש שאנחנו מאבדים את עצמנו ואת האנשים הקרובים לנו.

     

    הספר שלה נולד מסדרת תרגילים שהיא תרגלה בזמן אמת יחד עם מאזיני הפודקאסט שלה (שאגב, זכה בשנת 2017 בפרס הפודקאסט הטוב בארצות־הברית, המוענק על ידי גוף של יוצרים ומאזינים הקרוי Academy of Podcasters). לצד הפרקים הרגילים שהקדישה לחיים בעולם הדיגיטלי ("על מה לחשוב לפני שאתם מפרסמים תמונה של הילד שלכם ברשת החברתית", "האם היכרויות ברשת חיסלו את הרומנטיקה"), היא הציבה בפני המאזינים שאלות כמו "האם הסמארטפון שלכם הוא החבר הכי טוב שלכם?", "האם אתם מרגישים משועממים כשאתם לא בודקים מה חדש בפייסבוק ובאינסטגרם?" ו"האם אתם חשים במתח מכך שאולי אינכם בעניינים?"

     

    רב המכר Bored and Brilliant, שנולד מסדרת תרגילים שתרגלה זומורודי עם מאזיני הפודקאסט שלה
      רב המכר Bored and Brilliant, שנולד מסדרת תרגילים שתרגלה זומורודי עם מאזיני הפודקאסט שלה

       

      מי שהשיבו בחיוב, הוזמנו להצטרף לסדרת תרגילים משותפת, שנועדה ללמד אותם איך להשתעמם במכוון, להניח למוח לאתחל את עצמו, וכך לפתוח מקורות חדשים של יצירתיות שלא ידענו שקיימים בתוכנו.

      אחרי היום הראשון לפרויקט, 40 אחוז מהמשתתפים דיווחו כי חשו פחות מוצפים מעודף מידע. מאזינים דיווחו שהם פרצו בבכי, לראשונה זה זמן רב, ניהלו שיחות אישיות עמוקות ואפילו חשו שיפור ביכולתם לעבוד

       

      עשרות אלפי מאזינים הצטרפו לסדרת התרגילים הראשונה שנקראה Infomagical ולזו שבאה בעקבותיה Bored and Brilliant, שממנה צמח הספר החדש. התוצאות היו מדהימות: למעלה מ־25 אלף מאזינים נרשמו לסדרה, וקיבלו מדי יום במייל או בהודעה מטלה חדשה (ראו בהמשך) ותזכורות לבצע אותה. אחרי חמישה ימים הם נתבקשו לדווח אם הם מרגישים שינוי בחייהם.

       

      על פי נתונים שהתפרסמו באתר שלה, זומורודי קיבלה 300 אלף מיילים, 1,100 הודעות קוליות ממאזינים ב־50 מדינות בארצות־הברית ולפחות מעשר מדינות נוספות בעולם. 31 אחוז מהנרשמים אמרו שמטרתם היא "להתחבר לעצמם מחדש". סיבות נוספות שציינו המשתתפים: להגביר את היצירתיות, למצוא יותר זמן לבילוי משפחתי (ובמקום האחרון) לצרוך מידע חדשותי בצורה בהירה יותר.

       

      אחרי היום הראשון לפרויקט, 40 אחוז מהמשתתפים דיווחו, לדברי זומורודי, כי חשו פחות מוצפים ועמוסים במידע מכפי שנהגו להרגיש בשגרה. אחרי חמישה ימים, 71 אחוז דיווחו שהם חשים פחות מוצפים. חלק מהמאזינים דיווחו שהם פרצו בבכי, לראשונה מזה זמן רב, ניהלו שיחות אישיות עמוקות ואפילו חשו שיפור ביכולתם לעבוד.

       

      זומורודי מקפידה לציין בספרה שלא מדובר בגמילה מהרשת, מהטלפון או מהטכנולוגיה. היא מציעה דרכים להמשיך להשתמש בטכנולוגיה מבלי לחוש חרדה ומתח, חשש מתמיד מכך שאולי אנחנו לא בעניינים ועייפות אינסופית מהצורך לעקוב, להתעדכן ולעבד מידע.

       

      חמש עצות שיעזרו לכן לא לקרוס מעודף מידע:

       

      1. מאמינות במולטי־טסקינג? הפנימו, אין באמת דבר כזה

      אל תעשו דברים במקביל. עשו בכל פעם דבר אחד בלבד, והפנו אליו את כל תשומת הלב שלכן. אם אתן קוראות מאמר או פוסט, אל תמהרו לשתף אותו ברשת. אל תסמנו ותעתיקו חלקים. קראו בלבד; אם אתן שותות קפה, קחו רגע או שניים, שבו עם הספל והתרכזו רק בלשתות קפה. זומורודי כותבת: "מחקרים רבים מראים שבני אדם לא באמת מסוגלים לעשות כמה דברים במקביל ושמולטי־טסקינג הוא רק מיתוס".

       

      מולטי-טסקינג: מיתוס בלבד (צילום: Shutterstock)
        מולטי-טסקינג: מיתוס בלבד(צילום: Shutterstock)

         

        "מעבר בין מטלות שונות מרוקן את רמות הגלוקוזה במוח, גורם לכן לרצות ממתקים וסוכר, מעייף ומקשה עליכן להתרכז בכל אחת מהמטלות. אתן לא באמת עושות חמישה דברים בבת אחת, אתן נעות מפעולה אחת לשנייה, ומתישות את המוח שלכן תוך כדי"

        לדבריה, מעבר בין מטלות שונות מרוקן את רמות הגלוקוזה במוח, גורם לכן לרצות ממתקים וסוכר, מעייף ומקשה עליכן להתרכז בכל אחת מהמטלות. היא מצטטת את חוקר המוח דניאל לוין, המסביר: "אתן לא באמת עושות חמישה דברים בבת אחת, כי המוח לא מסוגל לפעול כך. אתן נעות מפעולה אחת לשנייה ומתישות את המוח שלכן תוך כדי".

         

        2. הקולגות מפריעים לכן להתרכז? חנכו את עצמכן ולא אותם

        רובנו מאשימות את הסביבה, הבוס, הילדים ומי לא, בצורך האינסופי שלנו לבצע כמה מטלות במקביל ולמעשה, מי האדם שהכי מפריע לנו להתרכז? אנחנו. בריאיון שערכה זומורודי עם פרופסור גלוריה מרק מאוניברסיטת קליפורניה־אירווין, אמרה המומחית להנדסת מידע (Informatics) כי "לפני כעשר שנים גילינו שאנשים מסיטים את תשומת הלב שלהם מפעילויות מקוונות לפעילויות לא מקוונות בערך אחת לשלוש דקות. הנתונים העכשוויים מראים כי אנשים עוברים ממטלה למטלה בערך אחת לדקה וחצי".

         

        אנשים מסיטים את תשומת הלב שלהם מפעילויות מקוונות לפעילויות לא מקוונות בערך אחת לשלוש דקות (צילום: Shutterstock)
          אנשים מסיטים את תשומת הלב שלהם מפעילויות מקוונות לפעילויות לא מקוונות בערך אחת לשלוש דקות(צילום: Shutterstock)

           

          על פי הנתונים של מרק, ככל שאנחנו מתמקדים פחות, כך עולה רמת המתח שאנחנו חשים. זה מדאיג במיוחד, לדבריה, כי במקומות העבודה של היום אנחנו מוקפים בהפרעות אינסופיות, נדרשים להגיב כל הזמן למידע חדש שנכנס לתמונה ולענות למיילים והודעות בנייד בזמן אמת. בנוסף, אומרת מרק, וזה אולי הנתון הכי מפתיע, שמתצפיות על עובדים בתחומים שונים עולה כי אנשים נוטים לעבוד, למשל, על מסמך שהם כותבים ואז, בלי סיבה נראית לעין, הם מפסיקים ופותחים את תוכנת המייל, פייסבוק וכדומה. ההפרעות העצמיות האלה מתרחשות באותה תדירות של הפרעות מבחוץ.

          זומורודי ממליצה: כשאתן עובדות, אל תחששו לומר לסביבה, "אני צריכה להתרכז כעת, אל תפריעו לי". ומאחר שקשה לחנך את הבוס, את העמיתים לעבודה ואת בני הבית לא להפריע לכן, נסו לחנך את עצמכן. פתחו רק חלון אחד במחשב, התרכזו במטלה אחת ואל תרפו ממנה עד שתשלימו אותה.

           

          3. יש לכן עשרות אפליקציות?סדרו ומיינו אותן

          לפי נתונים שזומורודי מצטטת, המשתמש הממוצע מוריד לסמארטפון שלו לא פחות מ־80 אפליקציות שונות! מאחר שאיש מאיתנו לא באמת זקוק לכל כך הרבה אפליקציות, כדאי, היא אומרת, לסדר, לנקות ולמחוק, כדי לא לכרוע תחת העומס.

           

          כדאי לסדר, לנקות ולמחוק את האפליקציות כדי לא לכרוע תחת העומס (צילום: Shutterstock)
            כדאי לסדר, לנקות ולמחוק את האפליקציות כדי לא לכרוע תחת העומס(צילום: Shutterstock)

             

            מתקשות להיפרד מהאפליקציות? ארגנו אותן. כדאי לשקול ולהעריך כל אפליקציה שהורדתן, ולמחוק רק את אלה שבהן אתן לא משתמשות, או שאינן מוסיפות אושר לחייכן. את האחרות ארגנו בתיקיות מסודרות לפני נושאים, ואם אפשר, בחרו תמונת רקע שתזכיר לכן שאתן מחפשות שלווה, שקט ואפשרות לריכוז. את ההשראה לעצה הזו, קיבלה זומורודי מכריסטופר מימס, כתב הוול סטריט ג'ורנל, שהציע: "סידור האפליקציות בתיקיות ותיוג של תיקייה בשם, יהפכו את הטלפון שלכם לממוקד מטרה".

            למדו את עצמכן להתעלם מהנושאים הלוהטים, הסרטונים המדוברים, הרכילות החמה, הבדיחה שכולם חולקים. אם זה לא תורם ישירות למטרות האישיות שהצבתן לעצמכן, התעלמו

             

            4. שטף המידע מציף אתכן? אמצו את המשפט "עשיתי משהו אחר, ולא שמתי לב"

            מותר לכן לא לדעת. מותר לא להיות הכי מעודכנות. מותר לכן להחמיץ דברים. זומורודי מציעה לתרגל את המשפט "עשיתי משהו אחר, ולא שמתי לב". המטלה: להתאפק, לא לחפש ברשת ולא להקליק על מה שכולם מדברים עליו, אלא אם זה מאוד חשוב לתפקוד שלכן. למדו את עצמכן להתעלם מהנושאים הלוהטים, הסרטונים המדוברים, הרכילות החמה, הבדיחה שכולם חולקים. אם זה לא תורם ישירות למטרות האישיות שהצבתן לעצמכן, התעלמו.

             

            למדו לקרוא רק את מה שבאמת חשוב לכן (צילום: Shutterstock)
              למדו לקרוא רק את מה שבאמת חשוב לכן(צילום: Shutterstock)

               

              לא יקרה כלום אם לא תיכנסו לוויכוח לגבי אם צבע השמלה ההיא כחולה או זהובה (זוכרים?). לא באמת תפסידו משהו אם לא תראו 100 סרטונים שעוסקים בפאשלה האחרונה של איזה פוליטיקאי. אם קשה לכן להתאפק, זומורודי ממליצה: זכרו שמידע אינסופי לא תורם לכן ושהעובדה שכל כך הרבה מידע נגיש לנו בקלות כזו מבלבלת ומתסכלת, יותר משהיא מועילה. למדו לבחור: לקרוא רק את מה שבאמת חשוב לכן, להתמקד בזה ולהתעלם מכל השאר.

               

              5 פעולות שימנעו מכן לגשת לסלולרי בכל רגע שאתן משתעממות

               

              ברכבת, באוטובוס, כשאתן צועדות ברחוב – אל תוציאו את הטלפון מהכיס. תנו למחשבות לנדוד לאן שיתחשק להן. הביטו סביב. ראו מה קורה ברחוב, בקרון הרכבת. הביטו באנשים אחרים.

               

              כבו את המצלמה של הטלפון למשך יום שלם. אנחנו מצלמים כעשרה מיליארד תמונות ביום, ורובנו מעלים אותן לרשת. נסו לראות את העולם בעיניים בלבד, בלי קליק.

               

              התנתקו מהמייל, מהטלפון ומהמחשב לשעה. אחר כך לשעתיים ואז לחצי יום. נסו להתגבר על הדחף לבדוק אם מישהו חיפש אתכן בזמן הזה. כמה זמן החזקתן מעמד? אם תתרגלו את זה בכל יום, תגלו שאתן אפילו נהנות.

               

              התנתקו מהטלפון בהדרגה (צילום: Chayantorn Tongmorn/Shutterstock)
                התנתקו מהטלפון בהדרגה(צילום: Chayantorn Tongmorn/Shutterstock)

                 

                מחקו את האפליקציה שאליה אתן בורחות כשמשעמם לכן. נסו לעבור יום שלם בלי לשחק קנדי קראש ובלי לפתוח כל אפליקציה ממכרת אחרת. במקומה, מלאו את הזמן הפנוי ב... כלום.

                 

                התבוננו סביב וציינו לעצמכן פרט אחד, אחד בלבד, שהייתן מחמיצות לו הייתן תקועות כעת ברשת: אדם אחד שלא הייתן מבחינות בקיומו, שלט רחוב, כתובות גרפיטי, חתול, צמח, ענן, מרצפת במדרכה. זה לא חייב להיות משהו או מישהו קסום ומרהיב. אבל שימו לב: כשאתן מרימות את האף מהמסך, אתן רואות בעולם דברים שלא הייתן רואות אחרת.

                 

                הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו, סגנון: נופר אריאלי)
                הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו, סגנון: נופר אריאלי)
                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד