70 שנה של אופנה: מה השתנה מימי קארין דנסקי לעידן שיר אלמליח

לרגל יום העצמאות העגול והחגיגי, הפגשנו בין הטופ מודל הראשונה לבין הדוגמנית המצליחה בהווה, לצילומים ושיחה בסימן "אז ועכשיו". צפו בהן שורפות את המצלמות

איתי יעקב

|

16.04.18 | 09:14

"את יודעת למה אני אוהבת אותך?" לחצו לצפייה בשיר אלמליח וקארין דנסקי מראיינות זו את זו
צילום: ירון שרון עריכה: אמיר סולומון
"שיר, נכון שאנחנו יכולות להיות חברות טובות?" קארין דנסקי בשמלה, בלנסיאגה באמור; מטפחת, איתי גונן. שיר אלמליח בשמלה, סטלה מקרטני באמור; מטפחת, איתי גונן (צילום: שי יחזקאל)
"שיר, נכון שאנחנו יכולות להיות חברות טובות?" קארין דנסקי בשמלה, בלנסיאגה באמור; מטפחת, איתי גונן. שיר אלמליח בשמלה, סטלה מקרטני באמור; מטפחת, איתי גונן (צילום: שי יחזקאל)
"היום כולם רוצים להיות בשואו ביזנס, לכן אני מעריכה דוגמניות כמו קארין, שנמצאת בתודעה יותר מ-50 שנה. לא פשוט לשמור על רלוונטיות, זה כישרון בעיניי". שיר אלמליח בשמלה וסרט – ליאורה טרגן; עגילים, ג'קי או; נעליים, דיור וינטג'. קארין דנסקי בבגדים – ליאורה טרגן; מטפחת ונעליים – זארה (צילום: שי יחזקאל)
"היום כולם רוצים להיות בשואו ביזנס, לכן אני מעריכה דוגמניות כמו קארין, שנמצאת בתודעה יותר מ-50 שנה. לא פשוט לשמור על רלוונטיות, זה כישרון בעיניי". שיר אלמליח בשמלה וסרט – ליאורה טרגן; עגילים, ג'קי או; נעליים, דיור וינטג'. קארין דנסקי בבגדים – ליאורה טרגן; מטפחת ונעליים – זארה (צילום: שי יחזקאל)
"רק בישראל סופרים לך את השנים כמו ברקוד בסופר. הכי חשוב זה מה שאת מקרינה. אני מרגישה כמו צעירה בת 40". קארין דנסקי בז'קט, אפרת שנהר פדואה; חולצה ומטפחת – איתי גונן. שיר אלמליח בחולצה, ליאורה טרגן; מעיל, אפרת שנהר פדואה; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
"רק בישראל סופרים לך את השנים כמו ברקוד בסופר. הכי חשוב זה מה שאת מקרינה. אני מרגישה כמו צעירה בת 40". קארין דנסקי בז'קט, אפרת שנהר פדואה; חולצה ומטפחת – איתי גונן. שיר אלמליח בחולצה, ליאורה טרגן; מעיל, אפרת שנהר פדואה; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
"היום להיות דוגמנית זה 'פיס אוף קייק'. מאחורי כל דוגמנית מתחילה עומדת תעשייה משומנת שכוללת סוכן, סטייליסט, מאפר ומעצב שיער, להבדיל מאיתנו, שנאלצנו להמציא את עצמנו מחדש ולעשות הכול ב-10 אצבעות". דנסקי בבגדים – ויוי בלאיש; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
"היום להיות דוגמנית זה 'פיס אוף קייק'. מאחורי כל דוגמנית מתחילה עומדת תעשייה משומנת שכוללת סוכן, סטייליסט, מאפר ומעצב שיער, להבדיל מאיתנו, שנאלצנו להמציא את עצמנו מחדש ולעשות הכול ב-10 אצבעות". דנסקי בבגדים – ויוי בלאיש; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
"לא נכון להיראות מסחרית מדי. זה לא שווה את הכסף, גם אם הוא מפתה". אלמליח בשמלה וסרט לשיער – ליאורה טרגן (צילום: שי יחזקאל)
"לא נכון להיראות מסחרית מדי. זה לא שווה את הכסף, גם אם הוא מפתה". אלמליח בשמלה וסרט לשיער – ליאורה טרגן (צילום: שי יחזקאל)
"אוי ואבוי לאדם שבונה את העתיד שלו על פרסום – באותו רגע הוא גמר את הקריירה". דנסקי בשמלה, בלנסיאגה באמור; מטפחת, איתי גונן (צילום: שי יחזקאל)
"אוי ואבוי לאדם שבונה את העתיד שלו על פרסום – באותו רגע הוא גמר את הקריירה". דנסקי בשמלה, בלנסיאגה באמור; מטפחת, איתי גונן (צילום: שי יחזקאל)
"יכולתי בקלות למנף את השם שלי אם הייתי יוצאת עם סלב מקומי לאחר הגירושים, אבל אני שומרת על התדמית שלי". אלמליח בשמלה וסרט לשיער – ליאורה טרגן; עגילים, ג'קי או. דנסקי בקימונו, ליאורה טרגן; מטפחת, זארה (צילום: שי יחזקאל)
"יכולתי בקלות למנף את השם שלי אם הייתי יוצאת עם סלב מקומי לאחר הגירושים, אבל אני שומרת על התדמית שלי". אלמליח בשמלה וסרט לשיער – ליאורה טרגן; עגילים, ג'קי או. דנסקי בקימונו, ליאורה טרגן; מטפחת, זארה (צילום: שי יחזקאל)

"את יודעת למה אני אוהבת אותך?" שואלת-מצהירה דוגמנית העבר קארין דנסקי לקראת תום המפגש עם שיר אלמליח, "את דוגמנית בגדי הים הכי טובה בארץ, כי את משדרת קלאס ואצילות כשאת מופיעה עם פיסת בד של שני משולשים ומשולש שלישי. לא פשוט להיראות מכובד בבגד ים".

 

כמעט 50 שנה מפרידות בין דנסקי, אישה ללא גיל ("בעוד שנתיים אחגוג 29", היא צוחקת), דוגמנית שמדינת ישראל שחוגגת השבוע 70, קטנה ממנה ועליה; לבין אלמליח, 28, מהדוגמניות המפורסמות ביותר בנות זמננו, שרק ב-2017 כיכבה בלא פחות משבעה קמפיינים, בין היתר למשרד התיירות, לי קופר ומותג התכשיטים ג'קי או. בין השתיים ניתן למתוח קו המחבר בין דור המייסדות של ענף הדוגמנות בישראל, עמו נמנית דנסקי האלמותית, ודור הדוגמניות העכשווי שמובילה אלמליח, לאחר שבמהלך עשור של קריירה מיתגה את עצמה כדוגמנית וסלבריטאית נחשקת. לרגל חגיגות ה-70 למדינה הפגשנו ביניהן להפקת אופנה משותפת ולשיחה על יופי, קריירה, עצמאות ופרסום – אז ועכשיו. צפו בהן מראיינות זו את זו על הסט בווידאו למעלה.

 

"היום הכול בנוי על אינסטגרם ועל כמות העוקבים שלך". אלמליח בשמלה, ויוי בלאיש; מעיל, Cos; נעליים, זארה; משקפיים, Private vintage collection; מטפחת, איתי גונן. דנסקי בשמלה ומעיל – ויוי בלאיש; נעליים, זארה; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
    "היום הכול בנוי על אינסטגרם ועל כמות העוקבים שלך". אלמליח בשמלה, ויוי בלאיש; מעיל, Cos; נעליים, זארה; משקפיים, Private vintage collection; מטפחת, איתי גונן. דנסקי בשמלה ומעיל – ויוי בלאיש; נעליים, זארה; מטפחת, איתי גונן; משקפיים, Private vintage collection(צילום: שי יחזקאל)

     

    את מלכת הדוגמניות קארין דנסקי כמעט שלא צריך להציג. היא החלה את הקריירה שלה באמצע שנות ה-60, הצליחה לכבוש את מיטב העבודות בארץ ומחוצה לה, ירדה מהמסלול בשנת 1998, ומאז הנחתה תצוגות אופנה והפכה ליועצת יופי ומדריכת דוגמניות, ול"בוררת של עולם האופנה", תואר שבו היא מתהדרת בפייסבוק. עם השנים היתה דנסקי לאייקון של אותם ימי בראשית שבהם הפכה האופנה הישראלית לשם דבר בעולם כולו. הופעותיה במדורי האופנה סימנו אותה גם כאייקון אופנה על זמני, בזכות סטיילינג מרהיב ואלגנטיות נדירה במחוזותינו, שמוכיחים כי סגנון אישי לא נעלם גם בגיל השלישי. גם בצילומי הכתבה שלפניכם היא ממשיכה להדהים ביכולותיה "לשרוף" את המצלמה.

     

    "אני לא מייצגת שום דור של דוגמניות - אני מייצגת מקצוענות", עונה דנסקי בהחלטיות, כשאנחנו מנסים לברר מה אפיין את הדוגמניות בתקופתה. "היום להיות דוגמנית זה 'פיס אוף קייק'. מאחורי כל דוגמנית מתחילה עומדת תעשייה משומנת שכוללת סוכן, סטייליסט, מאפר ומעצב שיער, להבדיל מאיתנו, שנאלצנו להמציא את עצמנו מחדש ולעשות הכול ב-10 אצבעות. היינו צריכות לחפש את העבודה, ללכת לאודישנים, וכשכבר נבחרנו, היינו צריכות להתאפר לבד, לעצב את השיער, לעשות סטיילינג ולהגיש חשבוניות למס הכנסה, שתמיד חיפשו אותנו".

     

    "אני לא מייצגת שום דור של דוגמניות - אני מייצגת מקצוענות". דנסקי בז'קט, אפרת שנהר פדואה; חולצה ומטפחת – איתי גונן; עגילים, אוסף אישי (צילום: שי יחזקאל)
      "אני לא מייצגת שום דור של דוגמניות - אני מייצגת מקצוענות". דנסקי בז'קט, אפרת שנהר פדואה; חולצה ומטפחת – איתי גונן; עגילים, אוסף אישי(צילום: שי יחזקאל)

       

      אל הצילומים מתייצבות השתיים בפנים חפות מאיפור, בלבוש נוח, ובהבדל בולט אחד: דנסקי מגיעה מצוידת בתיק נשיאה גדול של לואי ויטון מלא באביזרי אופנה שהביאה מהבית. "איך השרשרת הזאת?" היא שואלת את הסטייליסטית מזל חסון, "והעגיל המקסים הזה? הבאתי גם נעליים מהבית! והמשקפיים החתוליים האלה?", היא מחטטת עמוק בתיק ושולפת ממנו אוצרות שאספה לאורך השנים, בזמן שאלמליח עסוקה בצילומי סלפי לסטורי שלה באינסטגרם. "הבאתי, על כל בעיה שלא תהיה", אומרת דנסקי למראה הפנים המשתאות סביבה, שלא מורגלות בדוגמניות שנוקטות עמדה בענייני סטיילינג. "בזמנו הייתי מגיעה לתצוגות עם שני תיקים גדולים כמו סבל, זה בדי.אן.איי שלי".

       

      "לא היו לכן אז סוכנים?! אני מורידה בפנייך את הכובע", נדהמת אלמליח, שחתומה כיום בסוכנות יולי. "אבל אני מניחה שפעם היה קל יותר להצליח, כי היו פחות דוגמניות שעבדו. היום כולם רוצים להיות בשואו ביזנס, לכן אני מעריכה דוגמניות כמו קארין, שנמצאת בתודעה יותר מ-50 שנה. זה לא פשוט לשמור על רלוונטיות, זה כישרון בעיניי. קארין היא דוגמנית עבר מצליחה, שלדוגמניות כמוני יש רק מה ללמוד ממנה. מטורף בעיניי ההישגים שהיא הגיעה אליהם".

       

      "אפילו טלוויזיה לא היתה אז!", מחדדת דנסקי מצדו השני של החדר.

       

      "דוגמניות מתחילות שולחים היום לריאליטי, או מצמידים להן חבר מפורסם. זה מבאס, כי לא מעריכים כאן דוגמנית נטו כמו בחו"ל". אלמליח במעיל, אפרת שנהר פדואה; מטפחת, ליאורה טרגן; עגילים וטבעת – ג'קי או; משקפיים, Private vintage collection. דנסקי בבגדים – אפרת שנהר פדואה; כובע, ויוי בלאיש; עגילים, אוסף אישי; משקפיים, Private vintage collection (צילום: שי יחזקאל)
        "דוגמניות מתחילות שולחים היום לריאליטי, או מצמידים להן חבר מפורסם. זה מבאס, כי לא מעריכים כאן דוגמנית נטו כמו בחו"ל". אלמליח במעיל, אפרת שנהר פדואה; מטפחת, ליאורה טרגן; עגילים וטבעת – ג'קי או; משקפיים, Private vintage collection. דנסקי בבגדים – אפרת שנהר פדואה; כובע, ויוי בלאיש; עגילים, אוסף אישי; משקפיים, Private vintage collection(צילום: שי יחזקאל)

         

        "אני, לדוגמה, אדם מאוד אמביציוזי", ממשיכה אלמליח, "וכשאני מציבה לעצמי מטרות, אני עומדת בהן. אחת ההחלטות שעשיתי היא לא להוזיל את עצמי בבחירת העבודות או לייחצן כל דבר באינסטגרם. אני מפרגנת רק לחברות שאני עובדת איתן. לא נכון להיראות מסחרית מדי. זה לא שווה את הכסף, גם אם הוא מפתה".

         

        "אני הייתי הדוגמנייה של המדינה"

        חרף הבדלי הגילים והדורות, יש לא מעט נקודות השקה בין דנסקי לאמליח. שתיהן בנו קריירה ענפה בארץ, לצד דילוגים בעולם - דנסקי עבור בתי אופנה כמו סן לורן, טד לפידוס ולואי פרו, אלמליח לחברת בגדי הים והלנז'רי האיטלקית Sielei או חברת אינקנטו הפופולארית ברוסיה ואיטליה. גם דעתנות, ויש לומר, אפילו מעט שתלטנות, הן תכונות משותפות לשתיים, שמתעקשות להיות בשליטה על כל דבר הנוגע לתדמיתן, ודורשות מהצוות לא להעלות אף צילום שלהן לרשתות החברתיות ללא אישורן. הוסיפו לכך את העובדה ששתיהן התחתנו בגיל צעיר - דנסקי בגיל 24, אלמליח בגיל 23 – והתגרשו זה מכבר (רק לדנסקי יש ילד מנישואיה), ושתיהן מתגוררות כיום בצפון תל אביב, לא ביחד, כמובן.

         

        "אנחנו היינו צריכות לחפש את העבודה, ללכת לאודישנים, וכשכבר נבחרנו, היינו צריכות להתאפר לבד, לעצב את השיער, לעשות סטיילינג ולהגיש חשבוניות למס הכנסה, שתמיד חיפשו אותנו". דנסקי בבגדים – ליאורה טרגן; מטפחת ונעליים – זארה (צילום: שי יחזקאל)
          "אנחנו היינו צריכות לחפש את העבודה, ללכת לאודישנים, וכשכבר נבחרנו, היינו צריכות להתאפר לבד, לעצב את השיער, לעשות סטיילינג ולהגיש חשבוניות למס הכנסה, שתמיד חיפשו אותנו". דנסקי בבגדים – ליאורה טרגן; מטפחת ונעליים – זארה(צילום: שי יחזקאל)

           

          באופן טבעי, הצילומים הבין דוריים שנערכו בחללים המפוארים של בית הדיור המוגן היוקרתי פאלאס בתל אביב, מעמתים את המצולמות עם שאלת הגיל. "המעלית כאן היא כמו במלון הריץ בפריז", מתלהבת דנסקי, שפוגשת במקום במקרה במהלך יום הצילומים את שרי רונן, דיירת בפאלאס, ומי שהיתה בעברה שחקנית ומנחת תצוגות אופנה פופולארית. "שרי היתה המנחה של המדינה, ואני הייתי הדוגמנייה של המדינה", מטעימה דנסקי, שלאחר מכן תתבדח עם הצוות על כך שאין כל קשר בינה לבין הנשים מסביב, תוך שהיא מתעניינת בסכום הפיקדון שצריך להפריש לטובת דירה במקום. "בכל זאת, זה נראה כמו אירופה", היא נאנחת.

           

          "לדוגמניות כמוני יש רק מה ללמוד מקארין. מטורף בעיניי ההישגים שהיא הגיעה אליהם". אלמליח בשמלה, ויוי בלאיש; מעיל, Cos; נעליים, זארה; משקפיים, Private vintage collection; מטפחת, איתי גונן (צילום: שי יחזקאל)
            "לדוגמניות כמוני יש רק מה ללמוד מקארין. מטורף בעיניי ההישגים שהיא הגיעה אליהם". אלמליח בשמלה, ויוי בלאיש; מעיל, Cos; נעליים, זארה; משקפיים, Private vintage collection; מטפחת, איתי גונן(צילום: שי יחזקאל)

             

            בינתיים, היא מעדיפה את חברתן של נשים שהיו יכולות להיות הנכדות שלה. שעה אל תוך הצילומים, דנסקי ואלמליח כבר נראות כמו קולגות ותיקות, שפסעו ישבן לישבן בתצוגות גוטקס המיתולוגיות בשנות ה-70. "שיר, נכון שאנחנו יכולות להיות חברות טובות?", שואלת דנסקי. "ברור, זה בדיוק מה שאמרתי קודם לאדם המאפר", עונה אלמליח. "אין לי חברות בגילי", מסכמת דנסקי. "רק בישראל סופרים לך את השנים כמו ברקוד בסופר. הכי חשוב זה מה שאת מקרינה. אני מרגישה כמו צעירה בת 40".

             

            "להיות דוגמנית זה מקצוע, ולא משנה מי בן הזוג שלי"

            על דבר אחד שתיהן מסכימות פה אחד, לפחות בכל הנוגע לקריירה שלהן בהשוואה לאושיות ובלוגריות אינסטגרם שהפכו לדוגמניות, או כוכבות ריאליטי שפלשו להן לתחום - דוגמנות היא מקצוע, גם אם מהצד יש מי שחושב שיום צילומים הוא קייטנה. "דוגמניות מתחילות שולחים היום לריאליטי, או מצמידים להן חבר מפורסם", אומרת אלמליח. "זה מבאס, כי לא מעריכים כאן דוגמנית נטו כמו בחו"ל. אני הלכתי לאח הגדול כשכבר הייתי מפורסמת, וזה עשה לי רק טוב. אבל היום הכול בנוי על אינסטגרם ועל כמות העוקבים שלך. יכולתי בקלות למנף את השם שלי אם הייתי יוצאת עם סלב מקומי לאחר הגירושים, אבל אני שומרת על התדמית שלי. מבחינתי להיות דוגמנית זה מקצוע, ולא משנה מי בן הזוג שלי, או אם ירכלו וידברו עליי".

             

            "הבעיה של דוגמניות בנות דורי, זה שהן לא התפתחו בתחומים אחרים. אני מאמינה שצריך להשתמש בדוגמנות כקרש קפיצה". דנסקי במעיל ומכנסיים – אפרת שנהר פדואה; כובע, ויוי בלאיש; עגילים, אוסף אישי (צילום: שי יחזקאל)
              "הבעיה של דוגמניות בנות דורי, זה שהן לא התפתחו בתחומים אחרים. אני מאמינה שצריך להשתמש בדוגמנות כקרש קפיצה". דנסקי במעיל ומכנסיים – אפרת שנהר פדואה; כובע, ויוי בלאיש; עגילים, אוסף אישי(צילום: שי יחזקאל)

               

              "אני לא שוללת פרסום כשהוא ענייני וחיובי", מוסיפה דנסקי. "אבל אוי ואבוי לאדם שבונה את העתיד שלו על פרסום - באותו רגע הוא גמר את הקריירה. הבעיה של דוגמניות בנות דורי, זה שהן לא התפתחו בתחומים אחרים. אני מאמינה שצריך להשתמש בדוגמנות כקרש קפיצה. כשאני פרשתי עברתי להנחות תצוגות ולהדריך דוגמניות".

               

              את חושבת שהיית מצליחה לו היית דוגמנית פעילה היום, לצד שמות כמו בר רפאלי או סופיה מצטנר?

              "הייתי מצליחה יותר מהכוכבות שהזכרת".

               

              ומבחינה כלכלית, עשיתן כסף בהיקפים שהשתיים האלה משלשלות היום לכיסן?

              "הכול יחסי. היום דוגמניות מצליחות עושות כסף גדול".

               

              הפקת אופנה

              צילום: שי יחזקאל

              סטיילינג: מזל חסון

              עיצוב שיער שיר אלמליח: זיו אמסלם

              עיצוב שיער קארין דנסקי: אילנה גולן

              איפור שיר אלמליח: אדם משאלי לסולו במוצרי אסתי לאודר

              איפור קארין דנסקי: לי אלרום למאק

              ע. צלם: איתי ונטורה

              ע. סטיילינג: דניאלה אמסלם

              לוקיישן: פאלאס דיור מוגן בתל אביב

               

              ______________________________________________________

               

              ומה קרה במפגש של 5 דוגמניות-על מחמישה עשורים על סט אחד?

              כינסנו את חני פרי, מיכאלה ברקו, מיקי ממון, שרון גניש ושני זיגרון. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: יניב אדרי)
              כינסנו את חני פרי, מיכאלה ברקו, מיקי ממון, שרון גניש ושני זיגרון. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: יניב אדרי)

               

               

               
              הצג:
              כל התגובות לכתבה "70 שנה של אופנה: מה השתנה מימי קארין דנסקי לעידן שיר אלמליח"
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד