ליטוש באזור המוסכים של דרום תל אביב: העיצוב של ''מנסורה'' ו''קו''

חנות פרחים שהפכה למסעדה טרנדית, ומסעדה שהפכה לחנות מינימליסטית וסטודיו לעיצוב אופנה, מביאות רוחות חדשות לקו התפר בין תל אביב ויפו

אירה רוז'בסקי

|

05.04.18 | 07:52

במסעדת "מנסורה", ברחוב סלמה בדרום תל אביב. האדריכליות והמעצבות נעה קידר וטל ניסים בחרו לשמר בחלל המסעדה את זכרון עברו, באמצעות קיר בטון שנותר חשוף משכבות הצבע ורצפת בטון  אפורה. הריהוט אקלקטי, וגופי התאורה קורצים לימי הפלורסנט  (צילום: מתן כץ)
במסעדת "מנסורה", ברחוב סלמה בדרום תל אביב. האדריכליות והמעצבות נעה קידר וטל ניסים בחרו לשמר בחלל המסעדה את זכרון עברו, באמצעות קיר בטון שנותר חשוף משכבות הצבע ורצפת בטון אפורה. הריהוט אקלקטי, וגופי התאורה קורצים לימי הפלורסנט (צילום: מתן כץ)
המסעדה ממוקמת בחלל שבעבר היו בו חנות פרחים ומוסך. את העיצוב החדש מגדירות המעצבות כ"חוסר שלמות חיובי", ומכוונות לשילוב שעשו בין ליטוש לחספוס   (צילום: מתן כץ)
המסעדה ממוקמת בחלל שבעבר היו בו חנות פרחים ומוסך. את העיצוב החדש מגדירות המעצבות כ"חוסר שלמות חיובי", ומכוונות לשילוב שעשו בין ליטוש לחספוס (צילום: מתן כץ)
בלב המסעדה בר גדול ומעוגל. בינו לבין המטבח חלון, שמאפשר לבעלי המסעדה להיות בעניינים גם כשהם במטבח. מטעמי תקציב, הרהיטים לוקטו ממקורות שונים ואינם אחידים. תריס הגלילה המקורי (מימין) משמש כאלמנט דקורטיבי, ואת גופי התאורה עיצבה בהזמנה נעמה הופמן (צילום: מתן כץ)
בלב המסעדה בר גדול ומעוגל. בינו לבין המטבח חלון, שמאפשר לבעלי המסעדה להיות בעניינים גם כשהם במטבח. מטעמי תקציב, הרהיטים לוקטו ממקורות שונים ואינם אחידים. תריס הגלילה המקורי (מימין) משמש כאלמנט דקורטיבי, ואת גופי התאורה עיצבה בהזמנה נעמה הופמן (צילום: מתן כץ)
אריחי החרסינה התכולים, הכיורים שנרכשו בשוק הפשפשים ומרצפות הטראצו מעניקים לחדרי השירותים מראה מישראל של פעם, שנראה כאן הולם (צילום: מתן כץ)
אריחי החרסינה התכולים, הכיורים שנרכשו בשוק הפשפשים ומרצפות הטראצו מעניקים לחדרי השירותים מראה מישראל של פעם, שנראה כאן הולם (צילום: מתן כץ)
חנות הבגדים "קו", של מעצבת האופנה דיקלה עינת. מחיצות הגבס האפורות, שלא מגיעות עד התקרה, משמשות רקע לתצוגת הבגדים ולהפרדה בין החנות לסטודיו של המעצבת. נישות התצוגה עשויות מעץ ליבנה. הרצפה כוסתה במיקרוטופינג בגוון אפור (צילום: עמית גרון)
חנות הבגדים "קו", של מעצבת האופנה דיקלה עינת. מחיצות הגבס האפורות, שלא מגיעות עד התקרה, משמשות רקע לתצוגת הבגדים ולהפרדה בין החנות לסטודיו של המעצבת. נישות התצוגה עשויות מעץ ליבנה. הרצפה כוסתה במיקרוטופינג בגוון אפור (צילום: עמית גרון)
החלל, שהיה בעבר מסעדה, עבר תחת ידיה של האדריכלית קרן אופנר שינוי קיצוני: היא תרגמה, כדבריה, את הדיוק והטוטאליות של הבגדים למראה המוקפד של החנות (צילום: עמית גרון)
החלל, שהיה בעבר מסעדה, עבר תחת ידיה של האדריכלית קרן אופנר שינוי קיצוני: היא תרגמה, כדבריה, את הדיוק והטוטאליות של הבגדים למראה המוקפד של החנות (צילום: עמית גרון)

האזור הדרומי של מתחם נגה, הגובל בדרך שלמה (סלמה) בדרום תל אביב, עובר בשנים האחרונות שינויים רבים. שני עסקים חדשים שנפתחו בו לאחרונה, מסמנים עוד שלב בהתפתחות המתחם וסביבתו.

 

מסעדת "מנסורה": חספוס מקומי וליטוש עדכני

 

שלושת השותפים שפתחו את מסעדת "מנסורה" בדרך שלמה 13 בדרום תל אביב, התאהבו בחלל למרות מיקומו הלא טריוויאלי, באזור מוסכים מפויח. לפני שהיה למסעדה, שכנה בחלל חנות פרחים, ולפניה פעל בו מוסך.

 

המסעדה, בבעלותם של אלעד דגן, עופרי לורי וטל סוחמי, היא סנונית קולינרית ראשונה מסוגה ברחוב הסואן, ובחלל המעוצב שלה נשמר איזון בין מלוטש למחוספס. "חוסר שלמות חיובי", מגדירות אותו האדריכליות והמעצבות נעה קידר וטל ניסים מסטודיו This is it, שהופקדו על שיפוץ ועיצוב החלל.

 

המראה המחוספס, מעין מחווה לעברו של החלל ולאופיה של הסביבה, נשמר עם קיר בטון מלא בסימני הזמן (מימין לכניסה), שממשיך כקיר לבנים חשופות. גם רצפת הבטון ותריס הגלילה הישן, שמשמש כיום כדקורציה בלבד, מחברים את המקום לעברו.

 

גריד מתכת על הקירות יוצר טקסטורה תלת ממדית (צילום: מתן כץ)
    גריד מתכת על הקירות יוצר טקסטורה תלת ממדית(צילום: מתן כץ)
     

    שני הקירות האחרים בחלל צבועים בחלקם התחתון בירוק פסטלי עדין, שמקרין רוך וחמימות. על חלקם העליון של הקירות האלה תלויים גרידים מתכתיים אפורים, שמייצרים מעין טקסטורה תלת ממדית ומשמשים כמדפים לעציצים. הצמחייה נבחרה בקפידה כדי להתאים למקום שבו מוגש מזון. גווני הירוק ממשיכים אל חיפוי השיש של הבר הגדול, שהוא לב המסעדה, ואל הריפוד של כיסאות הבר.

     

    צורתו המעוגלת של הבר ומיקומו נגזרו מרצונם של הבעלים להרגיש גם מתוך המטבח את הקהל וההתרחשות בחלל האירוח. בין שני החלקים מקשר חלון גדול.

     

    את המנורות (למעט התאורה הטכנית) יצרה בהזמנה מיוחדת מעצבת התאורה נעמה הופמן. צינורות הפרספקס שבתוכם פסי לד עברו התזת חול, ותלייתם עם אבזרי תלייה משתנים קורצת לעולם הפלורסנטים. אך בניגוד להם, אלה כאן מספקים תאורה רכה. מטעמי תקציב, את הרהיטים ליקטו המעצבות במקומות שונים. כך נוצרה במסעדה תערובת של שולחנות קיבוץ, שולחנות שיש/ מתכת, כסאות עץ ופלסטיק, וגם ספסל עץ שנרכש בשוק הפשפשים וגילו ניכר.

     

    הכניסה לשירותים. אריחים תכולים וקירות שנצבעו בגוון זהה (צילום: מתן כץ)
      הכניסה לשירותים. אריחים תכולים וקירות שנצבעו בגוון זהה(צילום: מתן כץ)

       

      באזור השירותים נמשכים הצבעים הפסטליים באריחי הקרמיקה ובקירות בצבע תכלת, וברצפת טראצו ורדרדה. הכיורים, שנרכשו גם הם בשוק הפשפשים, מעניקים, בשילוב המרצפות, מראה של ישראל ''של פעם'', שנראה כאן הולם.

       

      לאורך קיר המסדרון תלוי אותו גריד מתכתי עם עציצים שבו השתמשו גם מחוץ למסעדה, כמעין סימון טריטוריה וגדר תוחמת לאזור הישיבה שבחוץ.

       

      סטודיו Kav: מינימליזם מותאם לבגדים

       

      במרחק מאות מטרים בודדים מערבה מ"מנסורה", בבית מספר 3 במדרחוב בת עמי, שמוביל מדרך סלמה עד לתיאטרון גשר בשכונת נגה, נמצאת חנות הבגדים "קו" - מותג האופנה של דיקלה עינת. החנות, שנפתחה בתחילת 2018, כוללת בצידה האחורי גם את הסטודיו של המעצבת.

       

      גם דלפקי התצוגה עשויים MDF צבוע (צילום: עמית גרון)
        גם דלפקי התצוגה עשויים MDF צבוע(צילום: עמית גרון)

         

        שטחו הכולל של החלל 83 מטרים רבועים, 45 מהם תופסת החנות. המקום שימש בעבר מסעדה, ועבר תחת ידיה של האדריכלית והמעצבת קרן אופנר שינוי מקצה לקצה. אופנר תרגמה את הדיוק והטוטאליות (כהגדרתה) של בגדי המותג, ואת הסקלה הצבעונית המצומצמת שלו, לעיצוב החלל.

         

        בין החנות לסטודיו מפרידות מחיצות גבס צבועות באפור, שלא מגיעות עד התקרה. בעזרתן נוצרו גם נישות התלייה של בגדי הקולקציה והמדפים להצגתם. בצידן הפנימי מחופות הנישות בעץ ליבנה בהיר, היוצר ניגוד ורקע מדויק לבגדים.

         

        מעל הדלפק תלויים גופי תאורה בעיצוב אסף וינברום (צילום: עמית גרון)
          מעל הדלפק תלויים גופי תאורה בעיצוב אסף וינברום(צילום: עמית גרון)
           

           

          הדלפק במרכז החנות, המדפים החלולים בקדמתה (מצד ימין), ושולחן הקובייה/פודיום (מצד שמאל) יוצרו מ-MDF ונצבעו בצביעת שלייפלק. הרצפה כוסתה במיקרוטופינג, וגם היא אפורה. מעל הדלפק תלויים שני גופי תאורה מינימליסטיים בעיצובו של אסף וינברום, שפיתח אותם מתוך התייחסות ללוגו של המותג. שאר התאורה היא תאורת ספוטים גליליים לבנים על פסי צבירה.

           

          עיצוב מינמליסטי בהתאמה לאופיו של המותג (צילום: עמית גרון)
            עיצוב מינמליסטי בהתאמה לאופיו של המותג(צילום: עמית גרון)

             

            כדי לשבור בצורה מעודנת את המונוכרומטיות של החלל, נבחרו לו ספה מינימליסטית של המותג הסקנדינבי Muuto בגוון ורוד-כתמתם בהיר, ועציץ חמרה עם צמח גדול שעומד מימין לכניסה.

             

            הספה היא של המותג הסקנדינבי Muuto. רוחות חדשות בדרום תל אביב (צילום: עמית גרון)
              הספה היא של המותג הסקנדינבי Muuto. רוחות חדשות בדרום תל אביב(צילום: עמית גרון)

               

              ---------------------------------------------------------------------

               

              ואילו רוחות נשבו החורף הזה משבוע העיצוב בשטוקהולם? לחצו על התמונה:

               

              שיתוף פעולה שבדי-בוסני. לחצו לכתבה המלאה (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
              שיתוף פעולה שבדי-בוסני. לחצו לכתבה המלאה (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד