הבעל השומרוני שלי: מה קורה כשחילונית מתאהבת בבן הקהילה?

למרות המכשולים בדרך, אולה יאסינובי נישאה לגיא יהושע והפכה לשומרונית. כעת הם מספרים איך החיים נראים בקהילה של 807 איש, ועל חופשת פסח השנתית בהר גריזים

אולה יאסינובי וגיא יהושע. אולה: "ראיתי את התמונות של השומרונים עם הכותנות הלבנות והכובעים האדומים, ואמרתי 'אלוהים ישמור'" (צילום: יובל חן)
אולה יאסינובי וגיא יהושע. אולה: "ראיתי את התמונות של השומרונים עם הכותנות הלבנות והכובעים האדומים, ואמרתי 'אלוהים ישמור'" (צילום: יובל חן)

לפני עשר שנים, כשאולה יאסינובי וגיא יהושע יצאו לדייט הראשון שלהם, היא רצתה לשאול מאיזו עדה הוא – אבל הרגישה שזה לא מנומס. אז היא המתינה עד הדייט השני ואז שאלה. הוא השיב בנונשלנטיות: "אני שומרוני". היא חייכה ועברה לנושא אחר. כשהגיעה הביתה, נכנסה מיד לגוגל כדי לבדוק מה זה, לעזאזל, שומרוני – ונבהלה.

 

"ראיתי את התמונות של השומרונים עם הכותנות הלבנות והכובעים האדומים, ואמרתי 'אלוהים ישמור'", היא נזכרת. "אבל אז אמרתי לעצמי: 'אולי גיא לא כזה דתי. הוא בהחלט לא

אולה: "אמא שלי אמרה לי שמדובר בכת, שהם ייקחו ממני את הילדים. חברות שלי שאלו למה אני צריכה להיכנס לזה בכלל. אחרי חודשיים החלטתי לחתוך את הקשר, אבל כשהגיע הרגע, לא יכולתי להיפרד ממנו"

 נראה ככה'. אמרתי שאתן לו עוד צ'אנס, לבדוק את המטריה".

 

מתי הבנת שזה יותר מורכב?

"אחרי שיצאנו כמה שבועות הוא הסביר לי יותר ויותר, ואני נלחצתי. שאלתי את עצמי איך אוכל לעבור מחיים של חילוניות גמורה לחיים בדת כזאת. כשסיפרתי על זה לאמא שלי, היא בכלל נלחצה. היא אמרה לי שמדובר בכת, שזה מסוכן, שהם ייקחו ממני את הילדים ועוד כל מיני סיפורי זוועה. גם חברות שלי שאלו אותי למה אני צריכה להיכנס לזה בכלל. שזה להכניס ראש בריא למיטה חולה. אחרי חודשיים החלטתי לחתוך את הקשר, אבל כשהגיע הרגע, לא יכולתי להיפרד ממנו".

גיא: "בערך באותו זמן תקפה אותי שפעת קשה. הייתי חולה מת. אולה באה לבקר אותי, וזו הייתה הפעם הראשונה שהיא הגיעה אליי הביתה וראתה את ההורים שלי. אני חושב שהיא הופתעה לטובה. היא ראתה שמדובר במשפחה נורמלית לחלוטין. זמן קצר אחרי זה הזמנתי אותה לעשות אצלנו שבת".

 

איך היא הגיבה כשהיא ראתה אתכם בכותנות הלבנות?

"בהתחלה היא נקרעה מצחוק. אני זוכר שגם אבא שלי היה מאוד נבוך".

 

"בחיים לא נוכל להתגורר בחו"ל, וגם בשום מקום חוץ מחולון" (צילום: יובל חן)
    "בחיים לא נוכל להתגורר בחו"ל, וגם בשום מקום חוץ מחולון"(צילום: יובל חן)

     

    סופי צדקה, מכירה?

     

    גיא (38) הוא איש מחשבים, אולה (35) היא מנהלת פרויקטים בחברת אינטרנט. הם נשואים שמונה שנים, מגדלים שתי בנות (בנות חמש וחצי ושנה) ומתגוררים בחולון. למרות העובדה שהם נראים כמו כל זוג רגיל, השניים בהחלט שונים מרוב הזוגות שאתם מכירים: הם משתייכים לקהילה השומרונית, קבוצה דתית מצומצמת שמקורה ביהדות – אך היא שונה ונפרדת ממנה.

     

    גיא, בן למשפחה בת שלושה ילדים, גדל בחולון ולמד בגן ובבית ספר ממלכתי בעיר. "למרות שאנחנו לא מאמינים מבחינה דתית בחגים כמו ל"ג בעומר, פורים או חנוכה, חגגנו כמו כולם",

    גיא: "אם בחורות היו שואלות אותי מאיזו עדה אני, הייתי ממציא. הייתי אומר למשל שאני סורי. בשלב מסוים החלטתי להגיד מיד את האמת, אבל בטון כזה שלא עושה מזה סיפור: 'אני שומרוני, אז מה אמרת שחשבת על הסרט?'"

    הוא מספר. "אני התחפשתי, הבערתי מדורות, ולא פעם קראו לאבא שלי לברך על נרות חנוכה בבית הספר והוא בירך בכיף. אנחנו מספיק חזקים בדת ולא חוששים מהתבוללות".

     

    אבל גיא מודה שבילדותו הרגיש שונה, דבר שהלך והתעצם כשהפך לנער. "כשהגיע השלב להתחיל לצאת עם בנות, הבנתי מיד שיחסי הכוחות לא לטובתי", הוא מספר. "ידעתי שבניגוד לחבריי היהודים, שהם דג באוקיינוס, אני דג באקווריום. מספר הבחורות השומרוניות הפוטנציאלי שעמד לרשותי היה אולי ארבע, ומובן שאחת יכלה לא להיות לטעמי, השנייה – אני לא הייתי לטעמה, השלישית הייתה מאוהבת בחבר שלי והרביעית הייתה בת דודה שלי. בגלל זה כל החיים יצאתי רק עם יהודיות. תמיד סבלתי מחוסר ביטחון. פחדתי שברגע שהן ידעו שאני שומרוני, הן לא ירצו בכלל להיכנס לזה. אפילו לא ייתנו לי צ'אנס. למה לבחורה חילונית לצאת עם מישהו כמוני?" .

     

    באיזה שלב סיפרת לבחורות שאתה שומרוני?

    "בהתחלה לא הייתי מספר מיד. אם הן היו שואלות אותי בדייטים הראשונים מאיזו עדה אני, הייתי ממציא. הייתי אומר למשל שאני סורי. אבל אז זה יצר בעיות. פתאום הבחורה הייתה יכולה להגיד: 'וואו, איך אני אוהבת את המאכל הזה שלכם', והייתי מתחיל להסתבך. בשלב מסוים החלטתי להגיד מיד את האמת, אבל בטון כזה שלא עושה מזה סיפור. כשהיו שואלות: 'מאיזו עדה אתה?' עניתי: 'אני שומרוני, אז מה אמרת שחשבת על הסרט?' מובן שלפעמים הן היו חוזרות לנושא ואומרות: 'מה זה בדיוק שומרוני?' ואני הייתי אומר: 'סופי צדקה, מכירה? אז כמוה'. ידעתי שהן חוזרות הביתה, חורשות את האינטרנט, מתוודעות רק לשברי אמת ומתות מפחד".

     

    מה היחס של השומרונים למערכת יחסים מחוץ לקהילה?

    "אין איסור לצאת עם יהודייה, אבל כדי להתחתן,

    אולה: "כשגיא הפגיש אותי עם חברי הקהילה הוקסמתי מאוד מהשבטיות שלהם. איך שגם החברים נוהגים זה כלפי זה כמו משפחה. היה בזה משהו מאוד חם"

    שני הצדדים חייבים להיות שומרונים. ידעתי שבת הזוג שלי תהיה חייבת להפוך לשומרונית בעצמה כדי שנוכל להתחתן ולהקים משפחה".

     

    לא חששת שאף אחת לא תסכים?

    "לא, כי כבר ראיתי מספיק זוגות מהקהילה שאצלם זה קרה. לפני שפגשתי את אולה היו לי שתי מערכות יחסים רציניות עם יהודיות שידעו שאני שומרוני. נפרדנו בסוף מסיבות שלא קשורות לדת שלי, למרות שבהתחלה היו מכשולים. גם עם אולה היו קשיים בתחילת הדרך".

     

    אולה (35), נולדה ברוסיה ועלתה לישראל עם משפחתה בגיל שבע, היישר לערד. בגיל 23 עברה לרמת־גן ולמדה פסיכולוגיה וניהול. בגיא היא נתקלה באתר היכרויות. "יצאתי להרבה דייטים באותה תקופה. חיפשתי מערכת יחסים רצינית", היא מספרת. "התאהבתי בגיא כי הוא היה אינטליגנטי, שנון, מצחיק, וגם אהבתי מאוד את איך שהוא נראה. כשהוא הפגיש אותי עם חברי הקהילה הוקסמתי מאוד מהשבטיות שלהם. איך שגם החברים נוהגים זה כלפי זה כמו משפחה. היה בזה משהו מאוד חם".

    גיא: "מההתחלה היה לנו מאוד כיף, ומהר מאוד דמיינתי את העתיד שלנו ביחד. ברור שחששתי שהיא תגיד שהיא לא מוכנה להיות שומרונית. ידעתי שהכל יכול לקרוס בגלל מישהו שאומר לה משהו שהוא לא ממש מבין בו".

     

    סופי צדקה. השומרונית הידועה ביותר (צילום: רפי דלויה)
      סופי צדקה. השומרונית הידועה ביותר(צילום: רפי דלויה)

       

       

      יש לך דופק? התקבלת

       

      עשרה חודשים אחרי שהתחילו לצאת, גיא הציע לה נישואים. "הזמנתי לנו צימר בצפון, ארגנתי ארוחת ערב חגיגית, ושתלתי את הטבעת בתוך הקינוח", הוא מספר.

       

      אולה, באיזו נקודה הבנת שאם תינשאו תצטרכי להפוך לשומרונית?

      "אני לא זוכרת רגע דרמטי שבו הוא בישר לי את זה. זה משהו שפשוט חלחל לאט־לאט".

       

      איזה תהליך צריך לעבור בעצם כדי להפוך לשומרונית?

      אולה: "בניגוד ליהודים, אין תהליך גיור או משהו דומה".

      גיא: "אצלנו זה 'דופק והתקבלת'".

      אולה: "את הופכת לשומרונית ברגע שאת מאמצת

      אולה: "לכל בית אב יש בית בהר גריזים שנותר ריק לאורך כל השנה. בפסח אנחנו עוברים להתגורר בו למשך שבוע, כי הרעיון הוא לא להיות במקום שבו היה חמץ"

       את כללי המסורת. בתעודת זהות שלי אני עדיין רשומה כיהודייה".

      גיא: "אולה יכולה ללכת למשרד הפנים ולשנות את סעיף הדת בתעודת הזהות לשומרונית, אבל אין בזה שום טעם. אני לא זקוק לזה. מבחינתי אנחנו נשואים לפי כללי הדת שלי וזה מספיק לי. זה רק יכול להזיק לה. אם, למשל, נחליט יום אחד להתגרש והיא תרצה להתחתן עם יהודי, היא תצטרך להתגייר בשביל זה".

      אולה: "עד 2009 שומרוני יכול היה להתחתן עם יהודייה, אבל אז אלי ישי אסר את זה. אני רשומה במשרד הפנים כרווקה, שזה אבסורד. אני וגיא יכולים להתחתן בחתונה אזרחית בקפריסין ולהיות מוכרים בארץ כזוג נשוי, אבל אנחנו לא עושים את זה בפרינציפ. ביומיום זה לא ממש מפריע לנו, אבל מה שמעצבן זה שכשנולד לך תינוק, בעלך צריך לגשת למשרד הפנים ולהצהיר שהוא האב".

       

      אילו כללי מסורת את צריכה לאמץ כדי להיחשב לשומרונית?

      "בחגים את צריכה לנסוע עם כל המשפחה להר גריזים. לכל בית אב יש בית בהר שנותר ריק לאורך כל השנה. בפסח אנחנו עוברים להתגורר בו למשך שבוע, כי הרעיון הוא לא להיות במקום שבו היה חמץ. אז אנחנו ישנים שם ומשתעממים".

      גיא: "אוי, זה ממש לא נכון. זה כמו לצאת לנופש. אנחנו עושים על האש, מבלים עם המשפחה, עם חברים, רואים טלוויזיה, יש לנו שם אפילו 'יס'. אולה גם תמיד יכולה לקפוץ לקניון פתח־תקווה, זה מרחק של חצי שעה נסיעה".

       

      אולה: "יש כמובן גם את עניין הנידה. כשלאישה יש מחזור, במשך שבוע אסור לה לבוא במגע עם בעלה ועם כלי הבית. הבעל הוא זה שצריך לנקות ולבשל".

       

      נשמע נהדר. איפה נרשמים?

      גיא: "בהחלט. תחשבי שאת באה מהעבודה ואת פטורה מכל מלאכה. לא מנקה, לא מטפלת בילדים".

       

      רגע, סליחה: אסור לי לגעת בילדים שלי?

      גיא: "אמממ... בערך... לא בדיוק".

      אולה: "את יכולה לגעת בילדים, אבל כדי שבעלך

      אולה: "כשלאישה יש מחזור, במשך שבוע אסור לה לבוא במגע עם בעלה ועם כלי הבית. את יכולה לגעת בילדים, אבל כדי שבעלך יוכל לגעת בהם אחרי זה, הם צריכים להתקלח"

      יוכל לגעת בהם אחרי זה, הם צריכים להתקלח".

       

      אני בשוק.

      גיא: "למה?"

      אולה: "אתה רואה, אמרתי לך שזה הכי גרוע".

      גיא: "צריך להבין מה ההיגיון שעומד מאחורי זה. פעם לא היו אמצעי ההיגיינה שיש היום. בגלל שהדימום של האישה יכול היה להעביר חיידקים, אמרו שהכי טוב שהיא תשב בצד. זה נועד להגן על בני המשפחה מפני מחלות".

       

      זו בדיוק הביקורת כלפי הקהילה שלכם: שאתם נצמדים לתורה שבכתב ולא מתאימים את עצמכם לעולם המודרני.

      "אבל זה מה ששומר על הקהילה. אנחנו מאמינים שברגע שאתה עושה חור בסוודר, זה רק עניין של זמן עד שכל הסוודר יתפורר".

      אולה: "אני מודה שלי מאוד קשה עניין המחזור. זה בהחלט נראה לי מיושן. בגלל זה, אני ובנות אחרות מהקהילה, בזמן שאנחנו לא רוצות להיכנס להיריון, משתמשות באמצעי מניעה שגורמים למחזור להגיע רק פעמיים בשנה. מצד שני, יש את כל עניין הנידה גם בזמן שאת יולדת. אם את יולדת בן, הנידה תקפה ל־40 יום, ואם זו בת – ל־80 יום, ובתקופה הזו לגבר אסור לגעת גם בך וגם בתינוק. פורים שעבר, למשל, נפל על התקופה שאחרי לידת בתי הקטנה, ונורא התבאסתי שלא יכולתי לחפש את הבת הגדולה שלי ולאפר אותה".

      גיא: "בסדר, בסדר. אז אחותי איפרה אותה. זה

      גיא: "אולה אמרה לי בפירוש: 'אני אקבל את כל הכללים חוץ מזה. לילדים הקטנים שלנו לא אתן לצום ביום כיפור'. אחרי שהתחתנו היא ראתה שזה לא כזה נורא"

      לא היה כזה נורא. נכון שהמנהגים שלנו נתפסים כתמוהים, אבל לא מדובר במשהו ברברי או טיפשי. תחשבי איך יסתכלו עוד 200 שנה על ברית מילה".

       

      הבנתי שהילדים אצלכם צמים ביום כיפור מגיל אפס.

      גיא: "אם התינוק לא יונק זה נכון. בתורה כתוב בפירוש 'כל הנפש'".

      אולה: "עם זה היה לי הכי קשה".

      גיא: "אחרי שאולה הסכימה להתחתן איתי, היא אמרה לי בפירוש: 'אני אקבל את כל הכללים חוץ מזה. לילדים הקטנים שלנו לא אתן לצום'. אמרתי לה: 'בסדר, נחצה את הגשר כשנגיע אליו'. אחרי שהתחתנו והיא בילתה איתי בפעם הראשונה את יום כיפור, היא ראתה שזה לא כזה נורא. כדי שהילדים לא ישתעממו, אנחנו קונים להם המון משחקים וכל הזמן מעסיקים אותם. אנחנו נוגעים בהם כל הזמן כדי לבדוק שהם לא מתייבשים, שוטפים את הפנים שלהם במים, ואף פעם לא קרה אצלנו אסון. מובן שיש אצלנו גם פיקוח נפש. אם מישהו מרגיש שהצום מסכן את הילד, הוא רשאי לעבור על המצוות".

       

       

      350 שומרונים בבופה

       

      דווקא החתונה של בני הזוג, לדברי אולה, הייתה "כמעט רגילה לגמרי. התחתנו בגן האירועים חצר נצר, ולבשתי שמלה של גליה להב. מה שכן, אצל השומרונים טקס החתונה נפרד מהמסיבה. לפני שהגענו לאולם, הכוהן הגדול – האיש הכי מבוגר בקהילה – חיתן אותנו ברחבה ליד בית הכנסת בשכונה. כשהגענו

      גיא: "יש אצלנו גם יחס שוויוני לנשים. נשים יכולות לפתח קריירה ולהתלבש רגיל לגמרי. הן יכולות ללבוש ביקיני וללכת עם חצאיות מיני בלי שום בעיה. אפילו בשבת"

      לאולם, ביקשתי שיעשו לנו בו מעין טקס פיקטיבי עבור בני המשפחה והחברים החילונים. אצל השומרונים נהוג להזמין את כל הקהילה, ועוד לעבור מבית לבית ולתת לכל אחד את ההזמנה באופן אישי. למזלי, לא הייתי צריכה לעשות את זה".

      יהושע: "אני הלכתי עם אמא שלי ועם דוד שלי לחלק הזמנות. מובן גם שלא כל השומרונים באים בסוף לחתונה. הגיעו כ־350 שומרונים, פלוס חברים ובני משפחה חילונים".

       

      אולה, מה ההבדל המהותי ביניכם ובין זוג יהודי?

      "אולי העובדה שבחיים לא נוכל להתגורר בחו"ל, וגם בשום מקום חוץ מחולון".

      גיא: "אנחנו קהילה מאוד שבטית. תמיד, למשל, יש מי שישמור לך על הילדים. יש אצלנו גם יחס שוויוני לנשים. נשים יכולות לפתח קריירה ולהתלבש רגיל לגמרי. הן יכולות ללבוש ביקיני וללכת עם חצאיות מיני בלי שום בעיה. אפילו בשבת".

       

      אז ללבוש מיני זה לא בעיה, אבל למצוא בן זוג שיסכים להפוך לשומרוני – זה, מתברר, דווקא בעיה גדולה. גם אישה שומרונית זכאית לצאת עם יהודי בתנאי שיהפוך לשומרוני, רק שזה מעולם לא קרה. "אני הסכמתי להתחתן עם גיא כי מאוד אהבתי אותו", אומרת אולה, "ומצד שני ידעתי שגם אם אהפוך לשומרונית, לא יהיו לי יותר מדי חובות. אצל גברים זה סיפור אחר. גבר שומרוני צריך ללמוד את התפילות, בשבתות ובחגים להתפלל כמה שעות

      אולה: ידעתי שגם אם אהפוך לשומרונית, לא יהיו לי יותר מדי חובות. אצל גברים זה סיפור אחר. גבר שומרוני צריך ללמוד את התפילות, בשבתות ובחגים להתפלל כמה שעות בבית הכנסת"

      בבית הכנסת. אני חושבת שבגלל זה אף גבר יהודי לא מסכים".

       

      אבל זה לא אומר, כמובן, שנשים שומרוניות לא נישאו ליהודים. מה שקרה זה שהן פשוט עזבו את הקהילה. "אף אחד לא אוסר עליהן להמשיך לגור בשכונה", מבהיר גיא. "אבל מבחינה חברתית הן ירגישו לא נעים. תחשבי על גבר הומו חרדי שחוזר בשאלה. את חושבת שהוא ירצה אחרי זה להמשיך לגור במאה שערים?".

       

      יש לכם שתי בנות. מה אם הן ירצו בעתיד להתחתן עם יהודי?

      גיא: "אני מאוד מקווה שזה לא יקרה. שהן יבינו מי הן ויכבדו את השורשים שלהן. חשוב לי לשמור על הישרדות הקהילה, ובנוסף הייתי רוצה שבחגים הן והנכדים שלי יהיו איתי".

      אולה: "לי הכי חשוב שהן יהיו עם מי שמסב להן אושר. אני אומר להן שעדיף שיצאו עם שומרוני, אבל שאם הן לא ימצאו, מבחינתי זה בסדר גמור שיצאו גם עם מישהו אחר".

       

       

      אז מה זה בעצם השומרונים?

      ====================

      השומרונים הם קהילה דתית מצומצמת, שמזכירה את היהדות, אבל עומדת בפני עצמה. מקורה של הקהילה בשבטים אפרים, מנשה ולוי, שהתיישבו בשומרון לאחר הפיצול לממלכות יהודה וישראל בתקופת בית ראשון. המחלוקת הגדולה בין השומרונים ליהודים היא לגבי המקום הקדוש ביותר: מבחינת השומרונים זהו הר גריזים, כי שם נראה המשכן בפעם האחרונה. היהודים החליטו לבנות בית מקדש בירושלים, ולכן הם רואים בה את עיר הקודש.

       

      בניגוד ליהודים, לשומרונים אין תורה שבעל פה, והם מסתמכים רק על התורה שבכתב. הם חוגגים רק שבעה חגים: פסח, פסח שני, ראש השנה, שבועות, יום כיפור, סוכות ושמיני עצרת. כיום הקהילה מונה 807 איש, שמחציתה מתגוררת בחולון ומחציתה בהר גריזים שבשומרון.

       

      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדי אורני, סגנון: לימור ריחאנה)
      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדי אורני, סגנון: לימור ריחאנה)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד