משעמם? כך תמצאו את הדבר שגורם לילדכם להרגיש שהזמן טס

לכל אחד יש משהו כזה. אפרת לקט, אמא מאמנת, מסבירה איך למצוא את מה שגורם לילד הפרטי שלכם להיכנס למצב זרימה (ולא, זה לא כולל מסכים)

אפרת לקטפורסם: 05.03.18 08:53
שיר, בת 5, עוזרת לקפל כביסה ומוצאת שם רגע של זרימה (צילום: הילה אטיאס)
שיר, בת 5, עוזרת לקפל כביסה ומוצאת שם רגע של זרימה (צילום: הילה אטיאס)
כך תשמרו על זרימת המשחק של הילד. מימין: לפני ואחרי. הסברים בכתבה: מרחב לזרימה (צילום: עדי מרגלית באבו)
כך תשמרו על זרימת המשחק של הילד. מימין: לפני ואחרי. הסברים בכתבה: מרחב לזרימה (צילום: עדי מרגלית באבו)
איך יכול להיות שהילד שלך משתעמם? חדר הצעצועים שלו מפוצץ אפשרויות, כאלה שקנית לו בדיוק כשרצה או יצא או שמעת שזה אחלה - אז איך יכול להיות שמשעמם לו? איך יכול להיות שבדיוק כשאת מדברת בטלפון, מניחה לרגע את הראש או עסוקה עם האח הקטן שלו, בדיוק אז הוא קורא בקול גדול שמשעמם לו?

 

כדי לייצר מצב שבו הילד מצליח להעסיק את עצמו לאורך זמן ובלי תלות בך, יש לי כמה אפשרויות להציע לך לבדוק וחלק להציע לך לעשות. מקווה שתקראי. אולי אחדש לך ואולי לא ובכל מקרה יש לך שוב הזדמנות לבחור מה מבין מה שאציע לך מתיישב לך חכם או מתאים לבית הפרטי שלך. אלה הצעות מבוססות ניסיון, אבל רק את יודעת מה נכון וטוב בבית שלך. לפעמים, אם רק תנסי, תוכלי להחליט. מוכנה? בואי נתחיל.

 

ליהיא בת 4 מתאימה גדלים של מיכסים שונים לסרטוט שלהם (צילום: מורן ערד)
    ליהיא בת 4 מתאימה גדלים של מיכסים שונים לסרטוט שלהם(צילום: מורן ערד)

     

    שעמום וזרימה

    בשנות השישים, פסיכולוג בשם מיהיי ציקסנטמיהיי (נשבעת שזה השם שלו) מצא את מה שהוא מכנה ״חוויה פסיכולוגית מיטבית״. היא מתרחשת כשאנחנו, מבוגרים וילדים כאחד, עסוקים במשימה כלשהי עד שאנחנו הופכים להיות ״אחד״ איתה. הוא קרא לזה ״זרימה״ או באנגלית Flow.

     

    זרימה מתרחשת כשאנחנו מבצעים פעולה שמעמידה לנו אתגר. לא אתגר גדול מדי, שאז היא הופכת למתסכלת. לא אתגר נמוך מדי, שאז היא הופכת למשעממת. אתגר במידה מסוימת לצד עניין מאוד גדול שיש לנו באותה משימה. היא מעמידה לנו איזשהו אתגר אינטלקטואלי.

     

    הסימן המובהק לזרימה מתרחש כשאנחנו ״צוללים״ פנימה אל המשימה ומאבדים את תחושת הזמן. לא עסוקים בהאם אנחנו רעבים או צמאים, מה קורה סביבנו או איזו הודעה פספסנו בווטסאפ. כלום לא מעניין אותנו מלבד המשימה בה אנחנו עסוקים. זה יכול להיות דוח שאת כותבת, מצגת אותה את מכינה, ניסוי מדעי בו את מרוכזת. זה משתנה ומאוד אישי, אבל תוכלי לזהות את חוויות הזרימה כשאת עסוקה במשהו וכשאת מרימה את הראש את קולטת ש״עפו״ להן שלוש שעות שלמות.

     

    לפוסטים הקודמים של אמא מאמנת:

       

    עם ילדים, חווית זרימה חשובה מאין כמוה, כיוון שהיא מאמנת אותם לעבוד בריכוז ומחווטת במוחם הצעיר קשרים חדשים וחשובים.

     

    רק מה הבעיה? לפעמים, כשאנחנו רואות ילד מרוכז עד מאוד כבר כמה דקות ארוכות בפאזל, לגו או יצירה שהוא מכין ונדמה לנו שאנחנו חייבות ״לבדוק דופק״, לוודא שאנחנו בשליטה, אז אנחנו ניגשות להחמיא לו על הדרך שבה הוא עובד, על התוצר שהכין או סתם לבדוק אם הוא רעב או צמא או כל התשובות נכונות.

     

    וכאן, הפרעה קלה לזרימה של הילד עלולה לעתים לגרום לאיבוד עניין שלו במה שעד כה מאוד מאוד העסיק אותו, אפשר לו להתרכז, להתעניין ולחקור בעצמו את טיב הפעולה בה הוא עסוק.

     

    ככה לא שומרים על זרימה. איך כן? חפשו בסוף הכתבה (צילום: עדי מרגלית באבו)
      ככה לא שומרים על זרימה. איך כן? חפשו בסוף הכתבה(צילום: עדי מרגלית באבו)

       

      כמה הצעות לזמן זרימה

      אם מכאן תוכלי לאתר ולזהות את חוויות הזרימה של הילד שלך אמליץ לך על כמה אפשרויות:

       

      1. אל תפריעי לו

      התבונני בו, בדקי מהו הדבר, מהי המיומנות שמעסיקה אותו כל כך ובאיזו דרגת ביצוע או קושי הוא נמצא. אם תעקבי אחריו בסקרנות תוכלי לגלות מתי הוא בשל לקפיצת מדרגה, לעלות בדרגת הקושי של המיומנות.

       

      2. נסי לגלות את החוזקה שלו

      לרוב ילדים חווים זרימה במשימות שמעידות באופן מסוים על חוזקות שלהם - יצירה, ריקוד, מוסיקה, תכנון, בניה. אם תעקבי אחריו בסקרנות תוכלי להבין במה הילד שלך חזק ותוכלי לתת במה ומקום לאותן חוזקות (מוזמנת לקרוא גם את הטור הזה, בנושא עידוד).

       

      3. סדרו את החדר

      אם החדר של הילד שלך מציע לו משחקים או תרגילים המבוססים על תחומי העניין שלו, סביר להניח שהוא יוכל להעסיק את עצמו למשך זמן ארוך יותר ולך יהיה זמן לשתות קפה חם.

       

      4. לא כולל מסכים

      טלוויזיה ומסכים עלולים להיראות כמו זרימה. הם לא! משום שאינם מעמידים אתגר אינטלקטואלי, אלא רק סקרנות. הם לפעמים נראים כמו זרימה, אבל הם בעצם בהייה.

       

      רומי, בת 4, לומדת התאמת מספרים (צילום: ענבל שושטרי)
        רומי, בת 4, לומדת התאמת מספרים(צילום: ענבל שושטרי)

         

        שעמום ותלות

        לפעמים השעמום של הילד שלנו הוא סימן פשוט לתלות גורפת בך כאמא ולכן צריך לעבוד על כמה שיותר על עידוד העצמאות ובמרחבים שונים, לא רק כשהוא צריך אותך ולך בא לקרוא ספר.

         

        אתן לך דוגמא. נניח שהילד שלך עסוק עד מאוד בזרימה בחדר שלו. הוא סיים את הפאזל האהוב עליו ורוצה לעבור לדבר הבא בחדר שמעניין עבורו, נניח פליימוביל, אבל פליימוביל זה צעצוע יקר ולכן כדי שלא ייהרס הנחת אותו על מדף גבוה בחדר, כזה שהילד לא יכול להגיע אליו בכוחות עצמו. הוא זקוק לך כדי להגיע לתעסוקה הבאה שלו.

         

        אז הוא יוצא מהחדר. בדרך החוצה הוא בכלל שכח מה רצה (קורה לכולם, גם לנו המבוגרים). כשהוא יוצא ונניח שאפילו זכר למה הוא זקוק ממך את בדיוק, אבל ממש הרגע קיבלת טלפון חשוב ואת באמצע שיחה או בדיוק משחקת עם אחיו הצעיר. כל העמדות תפוסות והוא ממש רוצה להמשיך הלאה לשחק, אבל הוא לא יכול.

         

        אז הוא מתחיל למשוך לך במכנסיים, לרקוע ברגליים ולהגיד שמשעמם לו והוא ממש חייב אותך. ואת? לפעמים תחשבי בלב ״אלוקים שבשמים, אתה לא יכול להעסיק את עצמך לעשרים דקות?״ והוא? אם רק החדר היה מסודר ככה שכל מה שמעניין אותו נגיש לו, הוא היה מדלג ביתר קלות הלאה לדבר הבא.

         

        לא תמיד, לא כל הזמן, אבל כבר היית מרגישה שהוא פחות נודניק ויותר עסוק ומתעניין וסקרן ועצמאי. זהו. זאת מילת המפתח להכל באימון ילדים עצמאים ושולטים במידת האפשר בסיטואציה.

         

         ככל שההגשה של המשחק תהיה אטרקטיבית יותר, אסתטית יותר, כך היא תגרה את הילד, ממש תקרא לו אליה מתוך המדף (צילום: עדי מרגלית באבו)
          ככל שההגשה של המשחק תהיה אטרקטיבית יותר, אסתטית יותר, כך היא תגרה את הילד, ממש תקרא לו אליה מתוך המדף(צילום: עדי מרגלית באבו)

           

          מרחב לזרימה - כמה הצעות:

          אז אם את מזדהה ומבינה מה אפשר לעשות אחרת, אזמין אותך לכמה אפשרויות:

           

          1. ארגני את המרחב בו הילד משחק (בחדרו או בסלון) כך שכל מה שמעניין אותו נגיש לו.

           

          2. על הכוננית המיועדת למשחקים שלו סדרי בכל מדף משחק אחד בלבד. עומס משחקים על מדף אחד יוצר עומס בראש והילד לא מצליח לזהות מהו הדבר שמעניין אותו מביניהם.

           

          3. את המשחקים שכרגע אין לו בהם עניין שמרי במה שמריה מונטסורי קוראת לו ״אחסון שקט״ - ארגז אטום על הארון או מדף גבוה שאינו נגיש. אחת לכמה זמן החליפי את המשחקים. בכל פעם תראי שהילד מגלה בהם עניין מחודש.

           

          4. ככל שההגשה של המשחק תהיה אטרקטיבית יותר, אסתטית יותר, כך היא תגרה את הילד, ממש תקרא לו אליה מתוך המדף. כדי לכל זה לקרות את מוזמנת להציץ בתמונות שצירפתי כאן ולקבל רעיונות איך אפשר להנגיש כל משחק קופסא באופן חדש על מדף.

           

          תמונות סידורי הבתים באדיבות עדי מרגלית באבו .  

           

          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

           

          אפרת לקט, אמא לשניים, מחברת הספר "אמא מאמנת", ממקימי בית הספר המונטסורי בכפר הירוק, מרצה בארץ ובעולם ומכשירה אמהות להיות המאמנות של ילדי המאה ה-21.

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
          בת 42 שנים ומחוברת לאהבת חיי בדיוק מחצית מהן, מחברת הספר "אמא מאמנת", ממקימי בית הספר המונטסורי ״דרך הילד״ בכפר הירוק, תלמידה נצחית ולא מפסיקה לרגע ללמוד את מה שהגדרתי כתפקיד חיי - אמא מאמנת.
          במסגרת בית הספר לאימון אימהות שהקמתי, אני מכשירה אימהות כמאמנות לילדי המאה ה-21. הכלים שלי משלבים תכנים משלושה עולמות תוכן: אימון, חינוך מונטסורי ופסיכולוגיה חיובית. משמשת כמאמנת ראשית בבית אמא מאמנת ומרצה בארץ ובעולם כיצד להפוך כל דילמה הורית להזדמנות לאמן את ילדי המאה הזו למיומנויות שיידרשו להם בבגרותם.