אפשר כבר לומר שהמטבעות הווירטואליים הם הפרוזן-יוגורט של ימינו: בכל כמה חודשים צץ אחד חדש. לא רק מבחינה כלכלית הם עדיין בגדר חידה, אלא גם במבט עיצובי: עיצוב סמל למטבע הוא אתגר מורכב. בניגוד לעיצובו של של לוגו מסחרי (בעל צבע, קומפוזיציה וגופן קבועים), מסמל של מטבע נשאר בסוף רק הסימן הגרפי שלו. למשל, הסמל שיצר משה פרג ב-1985 לשקל החדש, ה-₪ - מקבל מופע אחר בכל גופן, אך צורתו נשמרת.
סקירה של ספרי המותג של המטבעות הווירטואליים מגלה, כי לא רק שהם שמרניים מאוד מבחינה מיתוגית, אלא שהם אפילו לא מוסכמים. יש גרסאות מעט שונות, מקבילות ועדיין "רשמיות" לאותו מטבע. ולמרות עתידם הלוט בערפל, התווים (גליפים) החדשים כבר נוספו לגופנים קיימים. כלומר, מעצבי הפונטים ברחבי העולם כבר החליטו שהמטבעות כאן כדי להישאר.
המטבע הווירטואלי הוא עצמאי וציבורי - כזה שאינו תלוי בגופים מרכזיים כמו בנקים ומדינות. נשמע מהפכני, ואכן סוחף חולמים ברחבי תבל, אבל מבחינה מיתוגית יש כאן סימן שאלה לא קטן. בניגוד לממשקים לא מוחשיים, או כאלה שמנסים להיות רדיקליים, התפישה המיתוגית של המטבעות החדשים נשענת על רעיונות מסורתיים של מותגים מסחריים: צבע, גופן וקומפוזיציות אחידים. אפילו רשת חנויות הביטקוין שצצה ברחובות תל אביב בחודשים האחרונים נראית כמו תחליף חסר תחכום לסניפי הבנקים הישנים, שנסגרים בזה אחר זה, ולא כמו הבטחה רעננה.
חוסר הבהירות הסגנונית נטוע כבר בראשיתו של התהליך, שמתוארכת ל-2009. מי שמכונה סאטושי נאקאמוטו המציא את מה שיבשיל למהפכה עשור מאוחר יותר: הביטקוין. עד היום לא הושגה הוכחה חותכת לזהותו, ויש טענה שמדובר בכמה אנשים שונים. למעשה, שתי חברות בינלאומיות מרכזיות סוחרות בביטקוין: bitcoin.org (המקורית), ו-bitcoin.com, שפירסמה לאחרונה ספר מותג רציני:
בין אם זה ניסיון לשדר יציבות המשויכת למוצר מוכר או למטבע שהיה כאן מאז ומתמיד: התפיסה המיתוגית של הביטקוין קונבנציונלית גם בעיצוב האייקון
,
שנשען על מסורות עיצוביות של סמליהם של מטבעות ממסדיים, ומשתמש בקווים שחוצים את האות הראשונה של שם המטבע.
כמו בכל תחרות מיתוג טובה, המתחרה הגדול של הביטקוין, שצץ ב-2013, מנסה (בהצלחה מרשימה למדי) להתבלט ולבדל את עצמו באופן מובהק מהחלוץ הצהוב. סמלו של האת'ריום עוצב כפירמידה תלת-ממדית בעלת שני קודקודים חדים ופתח במרכזה.
רוב המטבעות הווירטואליים נראים עדיין מעט ילדותיים ומאוד קלישאתיים, כאילו נלקחו ממשחקי קופסה או מסרטי מדע בדיוני מיושנים. נכון להיום ישנם 1,486 מטבעות ווירטואליים (!)
ולסיום, אצלנו, אברהם קורנפלד, טיפוגרף חד אבחנה (מבעלי סוכנות הפונטים אאא ומיזם הפונטימונים החדש), הוסיף לפונטים שלו תווים חדשים ורשמיים של הביטקוין. שיהיה לכולם בהצלחה.