לשמונה המרינות הפועלות בישראל תצטרף מרינה חדשה, שתוכל לאכלס 300 יאכטות וסירות, בפארק רדינג שבצפון תל אביב, סמוך לשדה דב. שטחה של המעגנה יהיה 58 דונם והיא תהיה המרינה השנייה של תל אביב, בנוסף לוותיקה שפועלת מתחת לכיכר אתרים. שטחן של שתי המרינות דומה.
לצד היאכטות, יוקצה במעגנה החדשה שטח פעילות לחינוך ימי (כגון "צופי ים"). פיתוח הנוף בחלק היבשתי שעל גדות המעגנה, על שטח של 38 דונם, יכלול מבנה בן 250 מטרים רבועים שבו ימוקמו בית קפה קטן, משרד, אחסון ושירותים. המעגנה תתחבר לטיילת רדינג, תוך הכפלת רוחבו של גשר הולכי הרגל הקיים לכדי 15 מטרים, לנוכח התנועה הגדלה של הולכי רגל ורוכבי אופניים לאורך הטיילת.
ההדמיות שהוכנו בשלב זה, ושמתפרסמות כאן לראשונה, מציגות גם מתקני הצללה לאורך השבילים ומתקני משחק שממוקמים בתוך שטח חולי. עם זאת, מדובר בהדמיות שנעשות תוך כדי תהליך עבודה, והן אינן משקפות בהכרח את התוצר הסופי שיתקבל.
המרינה תתבסס על תשתית של מעגנה קיימת, שחסומה כיום בגדרות וסלעים. מדובר במעגנה ותיקה, שהוכשרה כבר בשנות ה-30 של המאה שעברה, כאשר הוקמה תחנת הכוח "רדינג". במקור נועדה המעגנה לאפשר שינוע ימי של מזוט (דלק נוזלי), שנועד להפקת החשמל. במרוצת השנים הורחבה המעגנה עד שהגיעה לגודלה הנוכחי, אך מאז שתחנת הכוח עברה לייצור חשמל בגז, הפסיקה המעגנה את פעילותה.
השטח הסמוך אליה הועבר מחברת החשמל לידיה של עיריית תל אביב-יפו, וב-2010 נפתח בו "פארק רדינג" הייחודי, שזיכה את מתכננותיו – אדריכליות הנוף עליזה ברוידא ורות מעוז - בפרס קרוון לאדריכלות גנים ונוף. הפארק הפך עד מהרה לאחת החוליות המושקעות, הנעימות והשקטות לאורך חוף הים של תל אביב-יפו. כעת, כמעט עשור מאז חנוכתו של הפארק, עמל צוות של מתכננים כדי להשמיש את המעגנה לפעילות אחרת – והשאלה היא אם הטיילת תישאר רגועה אחרי שתהיה בה מרינה.
למשרדו של האדריכל הוותיק ארי כהן, שעורך את תב"ע המרינה שתוגש לאישור הוועדה המקומית, אין אמנם ניסיון בתכנון מרינות, אך הפרויקט זוכה לליווי של אינג' רמי רביב, מבכירי המהנדסיים הימיים בישראל, ומי שתכנן מעגנות ברחבי הארץ. לאדריכל מיכאל וינד, ממשרדו של ארי כהן, חשוב להדגיש כי "המרינה קיבלה התייחסות בתוכנית מתאר ארצית שהסדירה את עתידה של תחנת הכוח, היא מאושרת ברשות הנמלים וגם מופיעה בתוכנית המתאר של תל אביב. עשינו סיורים במרינות, אבל הן פחות רלוונטיות למקרה הזה, כי כאן התשתית ההנדסית כבר קיימת".
צוות מצומצם שוקד על התוכנית בשנה האחרונה, בהתבסס על פרוגרמה שקידמו משרד התחבורה ואגף החופים בעירייה. כעת מתבצעות בדיקות במעבדה ימית באנגליה, כדי לבחון סוגיות בטיחותיות ואת מצב שוברי הגלים במעגנה, במטרה להבין אילו מהלכים יידרשו כדי להשמיש אותה. בעוד כתשעה חודשים, לאחר שתוצאות הבדיקות יוגשו לצוות התכנון, אמור התהליך להתקדם במהירות. בינתיים ממשיך הצוות בתיאומים מול חברת החשמל בנוגע לנגישות לאתר, לשימוש בבריכת מי הקירור הנמצאת בחלק המזרחי של המעגנה, ולתיאומים סטטוטוריים מול מוסדות התכנון.
אדריכלית הנוף נרתעת
באופן מפתיע, בתהליך התכנון טרם השתלב אדריכל נוף. "הרעיון שתהיה שם מרינה לא מתחשב בפארק רדינג", טוענת אדריכלית הנוף רות מעוז. אף שלא נחשפה לפרטי-פרטיה של התוכנית, היא נרתעת מהפיתוח האינטנסיבי. "אני חושבת שהמקום הזה לא צריך להיות מסחרי", אומרת מתכננת הטיילת. "חלק גדול מהיופי שלו זה שהוא משמר משהו קצת יותר טבעי ויותר פראי. הייתי שמחה לראות את המקום מתפתח בצורה אחרת, ולא בצורה של מרינה. בזמנו הלכתי לשיתופי ציבור ואמרו לי 'מרינה זה דבר נורא חשוב', אבל בעיניי לא כל כך".
וינד מבקש להרגיע, באמרו כי עם התקדמות העבודה ישולב אדריכל נוף בצוות, ואולי תהיה זו מעוז בעצמה. "קיבלנו מהעירייה הנחיות להשתמש בחומרים שהעמידו אדריכליות הנוף, והפיתוח ישקף את התוכנית שהן ערכו", הוא מבהיר.
מה עוד מתוכנן כאן? פארק שממחזר 4 מכולות ענק. לחצו על ההדמיה: