בזמן שזוגות צעירים נאלצים לעזוב את תל אביב בשל מחירי הדיור הגבוהים, קהל חדש, בעל יכולת כלכלית, גילה את מה שיש לעיר להציע. זוגות בני הגיל השלישי עוזבים בתים גדולים ומתרוקנים בפריפריה ועוברים לדירות קטנות (יחסית) במרכז העיר, קרוב לילדים ולנכדים, ולשפע אפשרויות של בילוי, תרבות ופנאי (בלי להזיז את האוטו מהחניה).
כזה הוא הזוג הרחובותי, ששתי בנותיהם וארבעת נכדיהם לחצו עליהם להתקרב - לעזוב דירת גג מרווחת ברחובות ולעבור לגור לידם במרכז העיר. לאחר חיפושים נמצאה הדירה המתאימה - 92 מטרים רבועים, עם מעלית וחניה פרטית, קומה רביעית בבניין ממוצע ברחוב שקט בלב העיר.
הדירה נבחרה לא רק בשל קרבתה לביתה של הבת הבכורה, אלא גם בזכות מרחק הליכה קצר לכיכר התרבות ושדרות רוטשילד. "יש לנו הכל כאן למטה", מספרת בעלת הבית. "כל יום שלישי אנחנו הולכים להצגה בהבימה, בערבים עושים סיבוב בשדרה, וכשבאים אורחים יורדים איתם לקפה נחמה וחצי מעבר לפינה".
קודם סגנון, אחר כך תכנון
הבנות היו מעורבות בחיפוש הדירה, רכישתה ובחירת המעצבים לשיפוץ. לאחר שנפגשו עם לא מעט מועמדים נבחרו לעבודה מעצבי הפנים אושרי אבירם ודנה קושמירסקי. "מעבר לכך שהתחברתי לסגנון שראיתי באתר שלהם", אומרת בעלת הבית, "אחרי הפגישה הראשונה הרגשתי שהם ילכו איתי וייקחו אחריות מלאה על כל התהליך. היה לי מאוד חשוב לדעת שאני לא לבד בזה".
תהליך העבודה של קושמירסקי ואבירם מתחיל בניסוח הסגנון המבוקש, ורק אז הם עוברים לתכנון החלל. "ללקוחה היתה חשובה דירה אלגנטית", אומרת קושמירסקי, "חיברנו את זה עם האידיאולוגיה שלנו, של שימוש בחומרים טבעיים בלבד. בנינו פלטה של חומרים וצבעים, ורק כשהקונספט היה מגובש התחלנו בתכנון עצמו". הפלטה שנבחרה מבוססת על ברזל, פליז, עץ אלון ואבן טבעית שחורה - חומריות שחוזרת בכל החדרים. למרות הפלטה המצומצמת נוצרת תחושה של עושר חומרי, בזכות השימוש המגוון במרקמים, עיבודים וגוונים.
אלמנט מרכזי בכל פונקציה
הדירה, שבמקור היתה מחולקת לחמישה חדרים, הפכה לדירת שלושה חדרים. האזור הציבורי בחלקה הקדמי פתוח לרחוב, והאזור הפרטי יותר ממוקם בעורפה. הרצפה כולה כוסתה בפרקט אלון מעושן בדוגמה של אדרת דג, בקורות רחבות במיוחד. בכל החלונות הותקנו חלונות ממוסגרים בפרופיל בלגי שחור.
החלל הציבורי, מהכניסה לבית ועד חזית הרחוב, כולל מטבח, פינת האוכל וסלון, הסמוכים זה לזה. כדי להגדיר את כל אחד מהאזורים, ויחד עם זאת לשמור על המשכיות וקשר ביניהם, בחרו המעצבים אלמנט מרכזי לכל פונקציה: ספסל עץ מרחף לרוחב החזית, ספרייה תלויה על קיר הסלון ושני עמודי ברזל במרכז החלל.
את שני העמודים - עמודי תמך מבטון שלא ניתן היה להוריד - עטפו המעצבים בברזל שחור עם מחברים חשופים, והם מסמנים מעין גבול בין הסלון למטבח ופינת האוכל, ומשתלבים באלמנטים המבניים החדשים: ספסל העץ והאי במטבח.
ספסל מרחף וספרייה תלויה
מסביב לקיר הוויטרינה הפונה לרחוב נבנתה מסגרת מלוחות אלון מושחר, שממסגרת את הנוף הנשקף מהחלון הגדול ומייצרת ספסל עמוק, המשותף לסלון ולפינת האוכל. בסלון הוא משמש כספסל רביצה, ולצד שולחן האוכל הוא מיועד לישיבה.
לכל אורכו של קיר הסלון המרכזי, מהכניסה ועד הוויטרינה הקדמית, נפרשת ספרייה א-סימטרית. מדפי הספרייה, מאלון מושחר ובאורכים משתנים, מושחלים דרך חוצצים טרפזיים מברזל שחור. חלק מהחוצצים ריקים וחלקם מלאים במשטחי פליז מחורר, בדוגמה גיאומטרית של טרפז מוקטן. המדפים העליונים בספרייה קצרים יותר ומשאירים קיר פנוי למסך הטלוויזיה.
הסלון מרוהט עם ''ספת אהבה'' (love sofa) גדולה ולבנה, שתי כורסאות מבסיס פליז וריפוד אפור-לבן בדוגמה גיאומטרית, ושני שולחנות אליפטיים בגווני אפור ובורדו חמים. השטיח בגוונים מעושנים.
במטבח משטחי אבן בגימור מוברש
המטבח תחום בין אחד מעמודי הברזל לקיר הבניין הדרומי, ובנוי משני קווים מקבילים ונקיים: יחידת ארונות גבוהים בגוון גרייז' (אפור-בז') מקיפה את המקרר, התנור והמזווה. במרכזה נפער אזור עבודה, עטוף במשטחי אבן שחורה בגימור מוברש, שבו כיור וארון קלפה עליון. מול הארונות הגבוהים במטבח, בין הקיר לעמוד התומך, נבנה אי, שהעמוד חודר לתוכו.
גם האי כוסה באבן שחורה מוברשת. הארונות שלו, הפונים לצד של משטח העבודה, צבועים בשחור פחם. על משטח האבן מצדו השני של האי, זה שפונה לכיוון החלל הפתוח ופינת האוכל, "רוכב" דלפק אכילה עשוי עץ מעושן בדוגמת קורות, כמו הספסל המרחף. שני כסאות הבר השחורים הם מסדרת In Between של חברת tradition& הסקנדינבית.
מעל האי תוכננה מערכת של מדפי ברזל – חלקם פתוחים וחלקם סגורים בדופן פליז מחורר, כמו בספרייה. המערכת האוורירית מייצרת הפרדה חלקית של המטבח, ובו בזמן מאפשרת קשר עין לשאר החלל. "עיצבנו מדפים שמייצרים משחק בין גלוי ונסתר", מסבירה קושמירסקי, "כדי ליצור במטבח הפתוח תחושה יותר אינטימית".
פינת האוכל סמוכה לספסל המרחף והוויטרינה שבחזית. שולחן העץ האליפטי, העשוי מעץ מושחר עם רגלי ברזל, הוכן בהזמנה. אליו הותאמו כסאות מאותה הסדרה של כסאות הבר (עד שהם יגיעו, יושבים על כסאות של MENU, המופיעים בצילומים). השולחן יכול להיפתח עבור 12 סועדים.
לרכך את הנוקשות עם גופי תאורה
"האלמנטים המרכזיים בחלל", אומרת קושמירסקי, "הספסל, הספרייה, האי ומערכת המידוף מעליו, הם מאוד גיאומטריים וישרים, לכן בריהוט הנייד, הקנוי, השתדלנו לבחור דווקא אובייקטים מעוגלים ורכים יותר, שיעדנו את הנוקשות".
האובייקטים הרכים הם השולחנות האליפטיים בסלון ובפינת האוכל, שולחן הצד העגול (של tradition&), האגרטלים בספרייה, הכריות על הספסל וגופי התאורה: מנורת העלים (מתוצרת Marset) מעל שולחן האוכל; המנורות המעוגלות על עמודי הברזל; מנורת Flowerpot של פנטון בספרייה; ושתי המנורות הגדולות של Brokis על הספסל. הרהיטים והאביזרים הקנויים מוסיפים גוונים עדינים לחומריות הטבעית ששולטת בחלל.
חדר הארונות הנסתר
מסדרון קצר מוביל אל החלק הפרטי בדירה. בתחילתו חדר עבודה, המשמש כחדר שינה נוסף. גם כאן בולטים רהיטים סקנדינביים - כיסא מסדרת in between של tradition&, פח מוזהב ומנורת שולחן של MENU. ובהמשך - חדר רחצה שבו חוזרת האבן השחורה: בריצוף (פסיפס של משושים בגוונים ובמרקמים שונים), באריחי המקלחון ובמשטח עליון מסיבי של שולחן הכיור, שניצב על ברזל דקיק, הממסגר גם את המראה המכסה את הקיר האחורי לכל גובהו.
מצדו השני של המסדרון ארון קיר ארוך, שנפסק בכניסה לחדר השינה הראשי בדלת מראה, וממשיך בפנים כארון בגדים. אחת מהדלתות, בקצה הארון הארוך, נפתחת לחדר ארונות קטן, נסתר. ידיות הארון עשויות עץ שחור, שחוזר בפרופורציות שונות על צורת הטרפזים.
בחדר השינה יש ספסל עץ שחור שנבנה לרוחב הקיר מתחת לחלון, ומשמש לישיבה ולאחסנה נמוכה. "עברנו לכאן מדירת גג גדולה", אומרת בעלת הבית, "וחששתי שלא יהיה לי מספיק מקום אחסון. אבל החששות התבדו. הכל מסודר ומאורגן, לכל דבר יש את הייעוד שלו".
אבן שחורה גם בחדר הרחצה
המיטה ניצבת במרכז החדר. גב המיטה גבוה ומרופד בדוגמת טרפז תלת ממדית, בגווני אפור חם וחום. משני הצדדים שידות עגולות מעץ מושחר, ומעליהן תלויות מהתקרה מנורות כדור מזכוכית לבנה ופליז.
המיטה פונה לקיר טלוויזיה, בין דלת הכניסה לדלת חדר הרחצה. שתי הדלתות כוסו מראה בגוון ברונזה, ממוסגרת בפרופיל בלגי. "מלבד התפקיד השימושי של המראות", מסבירה קושמירסקי, "הן חוזרות בבית כאלמנט של השתקפות, שמחדד את החזרתיות של הדוגמאות הגיאומטריות".
בחדר הרחצה של בעלי הבית חוזרת האבן השחורה, וכאן היא מחפה, חתוכה לאריחים, את כל הקירות. פינת הכיור עשויה רהיט נגרות שחור, ומעליו חוזר חיפוי הקיר במראה ממוסגרת בברזל שחור. בעלת הבית מאוד מרוצה. "אני קמה כל בוקר מאושרת שעברנו לגור כאן, ליד הילדים והנכדים", היא אומרת. "לבעלי היה יותר קשה בהתחלה, אז אנחנו נוסעים פעם בשבוע לרחובות, לפגוש חברים ולעשות סידורים".
- מרצפות, משטחים, אריחים, פרקט ואבן: אבני טל
- ברזים וכלים סניטריים: חזי בנק
- אביזרים בחדרי רחצה: טיראדור
- תאורה טכנית: אקסלוסיב
- מנורות תלויות לצד מיטה: pas normal
- אודיו, וידאו ומפסקים: KahaneABB
- ריהוט, גופי תאורה ואלמנטים משלימים: אדישן
- ריהוט וטקסטיל: לילו הום
- אביזרים: סטי, אדישן, פה נורמל
- שטיח: ג'וספון
- אמנות: גלריית למון פריים
-----------------------------------------------------
לחצו על התמונה לביתה של משפחה צעירה, שעברה מהגליל לעיר: