לקוחותי מרחוב ארנון: סיפורה של דירה שפוצלה וחוברה מחדש

דירה ברחוב ארנון ליד הים מגלמת את סיפורו של הנדל"ן התל אביבי. אחרי שפוצלה לשלוש דירות קטנטנות להשכרה, נרכשה על ידי יהודים צרפתים, ושבה למקורותיה

שרון היבש

|

18.01.18 | 08:58

המרפסת הפונה לכיוון דרום-מערב, אל הים. לאה גולדברג, שהתגוררה ברחוב הקטן, הקדישה לו את ספרה ''ידידי מרחוב ארנון'' (צילום: עדי כהן צדק)
המרפסת הפונה לכיוון דרום-מערב, אל הים. לאה גולדברג, שהתגוררה ברחוב הקטן, הקדישה לו את ספרה ''ידידי מרחוב ארנון'' (צילום: עדי כהן צדק)
שטחה של הדירה כ-105 מטרים רבועים. בעליה מגיעים מצרפת לתקופות ממושכות בארץ ומארחים את ילדיהם ונכדיהם, לכן ביקשו מהמעצב שהשטח הציבורי בדירה יהיה מרווח ומאוורר. הסלון סמוך למרפסת המוארת,  והחלל כולו נהנה מאור טבעי רב (צילום: עדי כהן צדק)
שטחה של הדירה כ-105 מטרים רבועים. בעליה מגיעים מצרפת לתקופות ממושכות בארץ ומארחים את ילדיהם ונכדיהם, לכן ביקשו מהמעצב שהשטח הציבורי בדירה יהיה מרווח ומאוורר. הסלון סמוך למרפסת המוארת, והחלל כולו נהנה מאור טבעי רב (צילום: עדי כהן צדק)
מימין: המסדרון המחבר בין שלושת חלקיה של הדירה המפוצלת, לפני השיפוץ.  משמאל המטבח באחת הדירות הקטנטנות, במראה העלוב המוכר לשוכרים רבים בעיר. ''במהלך ההריסה", מספר המעצב דורי רדליך, "הבנתי שבוצעו בדירה שינויים מבניים שלא מופיעים בתוכנית"
מימין: המסדרון המחבר בין שלושת חלקיה של הדירה המפוצלת, לפני השיפוץ. משמאל המטבח באחת הדירות הקטנטנות, במראה העלוב המוכר לשוכרים רבים בעיר. ''במהלך ההריסה", מספר המעצב דורי רדליך, "הבנתי שבוצעו בדירה שינויים מבניים שלא מופיעים בתוכנית"
בשיפוץ נהרסו כל החלוקות הפנימיות. הקירות לבנים, כיאה לבנייני הבאוהאוס ברחוב, ובסלון נוספו גוונים חמים - פרקט וספת קטיפה בחום-חמרה (צילום: עדי כהן צדק)
בשיפוץ נהרסו כל החלוקות הפנימיות. הקירות לבנים, כיאה לבנייני הבאוהאוס ברחוב, ובסלון נוספו גוונים חמים - פרקט וספת קטיפה בחום-חמרה (צילום: עדי כהן צדק)
שטחו של המטבח מוגדר באמצעות חיפוי אפוקסי כחול על הרצפה. שולחן האוכל צמוד לאי, שבו יש מקום ישיבה לשניים, על כיסאות בר. את גופי התאורה הגיאומטריים עיצב רדליך עם אסף וינברום. דלת הכניסה צבועה בכחול כהה והקיר לצדה, שבו מוסווה ארון, מחופה בציפוי דמוי בטון  (צילום: עדי כהן צדק)
שטחו של המטבח מוגדר באמצעות חיפוי אפוקסי כחול על הרצפה. שולחן האוכל צמוד לאי, שבו יש מקום ישיבה לשניים, על כיסאות בר. את גופי התאורה הגיאומטריים עיצב רדליך עם אסף וינברום. דלת הכניסה צבועה בכחול כהה והקיר לצדה, שבו מוסווה ארון, מחופה בציפוי דמוי בטון (צילום: עדי כהן צדק)
על קיר הסלון תלויה ספריית ברזל אוורירית שרדליך תכנן כמערכת של תיבות פתוחות וסגורות, המקיפה מסך וחובקת תחתיו שידה מרחפת מעץ  (צילום: עדי כהן צדק)
על קיר הסלון תלויה ספריית ברזל אוורירית שרדליך תכנן כמערכת של תיבות פתוחות וסגורות, המקיפה מסך וחובקת תחתיו שידה מרחפת מעץ (צילום: עדי כהן צדק)
מחיצת ההזזה, שעוצבה מברזל בהשראת משרבייה, מפרידה בין המרחב המשותף לחדרים הפרטיים. כשהיא סגורה היא מסתירה את המבואה של חדרי השינה, והדלת הצהובה של חדר הרחצה משמשת לה כרקע. כשהיא פתוחה היא מטילה דוגמאות צל על הקיר מאחוריה (צילום: עדי כהן צדק)
מחיצת ההזזה, שעוצבה מברזל בהשראת משרבייה, מפרידה בין המרחב המשותף לחדרים הפרטיים. כשהיא סגורה היא מסתירה את המבואה של חדרי השינה, והדלת הצהובה של חדר הרחצה משמשת לה כרקע. כשהיא פתוחה היא מטילה דוגמאות צל על הקיר מאחוריה (צילום: עדי כהן צדק)
חדר הרחצה צמוד לאזור השינה של בני הזוג. האזור הרטוב מחופה באריחים, והמקלחון מופרד מהמיטה בקיר זכוכית שחלקו חלבי (צילום: עדי כהן צדק)
חדר הרחצה צמוד לאזור השינה של בני הזוג. האזור הרטוב מחופה באריחים, והמקלחון מופרד מהמיטה בקיר זכוכית שחלקו חלבי (צילום: עדי כהן צדק)
חדר העבודה נמצא בהמשך למרפסת הסלון. השולחן המינימליסטי ניצב מתחת לקורת בטון חשופה (צילום: עדי כהן צדק)
חדר העבודה נמצא בהמשך למרפסת הסלון. השולחן המינימליסטי ניצב מתחת לקורת בטון חשופה (צילום: עדי כהן צדק)
בקצה המרפסת ספסל בנוי, מרחף מעל חלוקי נחל ומשמש לרביצה מול הים. קורה מונמכת חופתה בעץ, ותריס חשמלי ממנן את האוויר והאור (צילום: עדי כהן צדק)
בקצה המרפסת ספסל בנוי, מרחף מעל חלוקי נחל ומשמש לרביצה מול הים. קורה מונמכת חופתה בעץ, ותריס חשמלי ממנן את האוויר והאור (צילום: עדי כהן צדק)

מעמדו המיתולוגי של רחוב ארנון בתל אביב לא העסיק את אלו שהחליטו, לפני כמה שנים, לפצל דירה בת כ-105 מטרים רבועים לשלוש דירות קטנות, באחד מבנייני הרחוב - בניין בן ארבע קומות שנבנה ב-1933. תאוות הרווח המהיר לא מתחשבת בהיסטוריה או תרבות. אך אולי לא אבדה התקווה: רכישתה של הדירה המפוצלת על ידי זוג יהודים צרפתים, ועיצובה מחדש על ידי דורי רדליך, משיבים עטרת נדל"ן ליושנה.

 

לשמו הטוב של הרחוב השקט, הסמוך לים, אחראים כמה גורמים, והעיקרי בהם הוא בוודאי ספרה של לאה גולדברג, "ידידי מרחוב ארנון", שראה אור ב-1943, כשגולדברג התגוררה בבית מספר 15 ברחוב. על השפעת הספר הנהדר, שהיה לרב מכר גדול, יש להוסיף את בית המגורים הכחול, שתכנן אדריכל אריה לילינפלד בשנות השלושים של המאה שעברה, וניצב במקומו ברחוב עד היום; וגם שורה ארוכה של שחקנים, מוזיקאים ואנשי בוהמה מוכרים, שהתגוררו ברחוב במשך השנים.

 

שקיעה נוגה. מבט ממרפסת הדירה לכיוון הים בשעת ערב  (צילום: עדי כהן צדק)
    שקיעה נוגה. מבט ממרפסת הדירה לכיוון הים בשעת ערב (צילום: עדי כהן צדק)

     

    "רחוב ארנון איננו הרחוב הגדול ביותר בתל אביב, אדרבא, רחוב קטון הוא, כמעט סמטה", כתבה גולדברג בפתח ספר הילדים, ורדליך, שהגיע אליו לראשונה כשנשכר לתכנן ולעצב מחדש את הדירה המפוצלת,  התאהב בו. "התלהבתי מבנייני הבאוהאוס ברחוב", הוא מספר, "מהשקט, מהחצר הקדמית של הבניין ומחדר המדרגות של פעם. הרחוב והבניין גרמו לי לפרץ של יצירתיות".

     

    קורות נחתכו ללא אישור

     

    גם בדירה הוא התאהב. "בעיקר", הוא אומר, "מהחזית שפונה אל הים" (לכיוון דרום-מערב). בעלי הדירה החדשים, בני זוג בשנות ה-60 לחייהם, חיים בצרפת ומגיעים לישראל לתקופות ממושכות, שבמהלכן הם מארחים את ילדיהם ונכדיהם. הם ביקשו מהמעצב שבדירה יהיו מרחב ציבורי מרווח, מרפסת שממנה ניתן לראות את הים, חדר שינה גדול עם חדר רחצה צמוד, חדר אורחים וחדר עבודה.

     

    רדליך החליט להשיב את הדירה למקורותיה ולהרוס את החלוקה שלה לשלוש. הוא שבר קירות, ניתק דלתות מציריהן, עקר מרצפות והותיר רק את מעטפת הדירה. "במהלך ההריסה", הוא מספר, "הבנתי שבוצעו בדירה שינויים מבניים שלא מופיעים בתוכנית. גיליתי מקבץ של עמודי מתכת, שתומכים קורות שנחתכו ללא אישור".

     

    תוכנית הדירה המפוצלת לשלוש יחידות דיור  (תוכניות: dori interior design)
      תוכנית הדירה המפוצלת לשלוש יחידות דיור (תוכניות: dori interior design)

       

      לאחר התלבטות, הוא החליט שמבחינת תקציב וזמן לא כדאי ליצור לדירה תוכנית מבנית חדשה, ובתכנון הפנים המחודש שלה הוא התבסס על הקורות ועמודי הבטון הקיימים. "כמובן שעשינו להם תיקונים וחיזוקים", הוא מדגיש.

       

      תוכנית הדירה לאחר ביטול הפיצול (תוכניות: dori interior design)
        תוכנית הדירה לאחר ביטול הפיצול(תוכניות: dori interior design)

         

        מבט מהמרפסת אל הסלון והמטבח (צילום: עדי כהן צדק)
          מבט מהמרפסת אל הסלון והמטבח(צילום: עדי כהן צדק)

           

          חלל הדירה, שהושבה לקדמותה, חולק לשניים: משמאל לדלת הכניסה החלק הציבורי הפתוח - מטבח וסלון, שפונה עם ויטרינות גדולות למרפסת שממנה רואים את הים; ומצד ימין - החלק הפרטי, שבו יש מבואה עם חדר רחצה כללי, וממנה פונים מצד אחד לחדר האורחים, ומצד שני ליחידת השינה של בעלי הדירה, הכוללת, כנדרש, חדר רחצה ושירותים.

           

          המבואה בכניסה לחלק הפרטי בדירה, המובילה אל חדרי השינה. הדלת הצהובה היא דלת חדר הרחצה הכללי (צילום: עדי כהן צדק)
            המבואה בכניסה לחלק הפרטי בדירה, המובילה אל חדרי השינה. הדלת הצהובה היא דלת חדר הרחצה הכללי(צילום: עדי כהן צדק)

             

            ברזל ובטון בהשפעת הבאוהאוס ברחוב

             

            עיצוב הפנים של הדירה הושפע, בין השאר, מסמיכותה לבית הכחול ברחוב, וגווני כחול שולבו באלמנטים שונים בדירה, שרצפתה חופתה בפרקט שהונח בדוגמה של אדרת דג. דלת הכניסה צבועה בכחול כהה, והקיר מימינה, שבו מוטמע ארון, מחופה בציפוי דמוי בטון. את הקיר ממשיכה מחיצת ברזל לבנה וניידת, המעוצבת בהשראת משרבייה. כשהמחיצה סגורה היא מסתירה את המבואה שמובילה לחדרי השינה, והדלת הצהובה של חדר הרחצה הכללי משמשת לה כרקע. כאשר המחיצה פתוחה היא מייצרת דוגמאות בצל הנופל על הקיר שמאחוריה. 

             

            פינה במבואה של החלק הפרטי (צילום: עדי כהן צדק)
              פינה במבואה של החלק הפרטי(צילום: עדי כהן צדק)

               

              מבט לכיוון הסלון דרך מחיצת המשרבייה (צילום: עדי כהן צדק)
                מבט לכיוון הסלון דרך מחיצת המשרבייה(צילום: עדי כהן צדק)

                 

                המטבח הפתוח, משמאל לדלת הכניסה, מוגדר באמצעות חיפוי אפוקסי כחול על הרצפה. הוא בנוי כשני קווים מקבילים. חזיתות הארונות הלבנים מעוצבות בסגנון עכשווי, עם ידיות שקועות ועיטור של פרופילים עדינים מברזל. "הקרניזים מעניקים לארונות העכשוויים אופי קלאסי", אומר רדליך. "בגלל שברחוב יש בנייני באוהאוס, רציתי לשלב בין מודרניזם לבין קלאסיקה, ולכן בעיצוב הפנים השתמשתי בברזל ובטון".

                 

                הקרניזים על ארונות המטבח העכשוויים מוסיפים אופי קלאסי (צילום: עדי כהן צדק)
                  הקרניזים על ארונות המטבח העכשוויים מוסיפים אופי קלאסי(צילום: עדי כהן צדק)

                   

                  שולחן אוכל עם שישה מקומות ישיבה מואר בארבע מנורות תלויות, שרדליך עיצב עם אסף וינברום, בצורת גופים גיאומטריים. שולחן האוכל מוצמד אל האי הלבן במטבח. מצדו האחד של האי יש חלון, ובצדו הפונה לכיוון ארונות המטבח, יש מקום ישיבה עם שני כסאות בר גבוהים.

                   

                  לסלון מרפסת הפתוחה אל הים, ונוף ירוק בחלונות (צילום: עדי כהן צדק)
                    לסלון מרפסת הפתוחה אל הים, ונוף ירוק בחלונות(צילום: עדי כהן צדק)
                     

                     

                    הספרייה בסלון היא מערך של תיבות פתוחות וסגורות  (צילום: עדי כהן צדק)
                      הספרייה בסלון היא מערך של תיבות פתוחות וסגורות (צילום: עדי כהן צדק)

                       

                      בסלון הפתוח פרושה על הקיר המרכזי ספריית ברזל אוורירית, שרדליך תכנן רדליך כמערכת של תיבות פתוחות וסגורות המקיפה מסך טלוויזיה, שמתחתיו שידה מרחפת מעץ. הספה, מרופדת בבד קטיפה בגוון חום-חמרה, ניצבת מתחת לחלון, ומולה כורסה לבנה וכיסא עץ. במרכז הסלון פרוש שטיח בהיר, שעליו עומדים שולחנות קפה קטנים.

                       

                      לשירותים יש דלת מזכוכית

                       

                      בחדר השינה של בני הזוג יש מיטה מרווחת עם ראש מיטה מעץ כהה, שעליו תלויות כריות משען חומות, ולצד המיטה שידות לבנות. גופי התאורה בחדר שייכים לסדרת הגופים הגיאומטריים. בצד אחד של המיטה זו מנורת לילה עומדת, ובצד השני גוף תאורה שתלוי מהתקרה.

                       

                      יחידת ההורים: קיר זכוכית מפריד את המקלחון, ובחדר השירותים קיר בצבע חמרה (צילום: עדי כהן צדק)
                        יחידת ההורים: קיר זכוכית מפריד את המקלחון, ובחדר השירותים קיר בצבע חמרה(צילום: עדי כהן צדק)

                         

                        חדר הרחצה של ההורים בנוי כאזור פתוח, לצד חדר השינה. השטח הרטוב מרוצף באריחים כחולים, וקיר זכוכית, חלבי בחלקו, מפריד בין המקלחון לאזור השינה. קירות המקלחון מחופים באריחים לבנים קטנים, מלבניים. לצד ארון הכיור המרחף יש חלון גדול, עם וילונות בהירים מתקרה עד רצפה. חדר השירותים, מול המיטה, מופרד בדלת זכוכית חלבית, וקירותיו צבועים בגוון חמרה.

                         

                        בחדר הרחצה הכללי רובה בגוון חמרה מחברת בין האריחים (צילום: עדי כהן צדק)
                          בחדר הרחצה הכללי רובה בגוון חמרה מחברת בין האריחים(צילום: עדי כהן צדק)

                           

                          גם בחדר הרחצה הכללי הרצפה בגוון כחול. משטח קוריאן עם כיור מובנה הותאם כאן לארון מרחף בשילוב של לבן ועץ, ומעליו תלויים גופי תאורה. רובה בגוון חמרה מחברת בין האריחים הלבנים שמחפים את הקירות.

                           

                          מדפים כמו ציפורים

                           

                          חדר העבודה מינימליסטי. ניתן להיכנס אליו מדלת המוסווית בקיר הסלון, או מדלת במרפסת. על הקיר תלויים מדפוני ספרים דמויי ציפורים עפות. השולחן המינימליסטי ניצב מתחת לקורת בטון חשופה, ופניו אל חלון גדול המוסתר בווילונות בהירים מתקרה עד רצפה.

                           

                          מדפים כמו ציפורים בחדר העבודה  (צילום: עדי כהן צדק)
                            מדפים כמו ציפורים בחדר העבודה (צילום: עדי כהן צדק)

                             

                            במרפסת הרחבה, הממשיכה את הסלון, חופתה קורה נמוכה בתקרה בעץ, ועליה הורכבו גופי תאורה. בקצה אחד של המרפסת יש ספסל בנוי, מכוסה בכרית רכה, שתלוי מעל מצע של חלוקי נחל לבנים, ומשמש כאזור רביצה מול הים. בקצה הספסל יש אדנית.

                             

                            בצד השני של המרפסת כורסת ברזל מרופדת, ומעליה נישה שצבועה בגוון חמרה. המרפסת רוצפה באריחים כחלחלים, ותריס חשמלי לרוחבה מאפשר לשלוט בכמות האור והאוויר, עד כדי הפרדה מוחלטת שלה מן החוץ.

                             

                            התריס בקצה המרפסת מסנן את קרני השמש (צילום: עדי כהן צדק)
                              התריס בקצה המרפסת מסנן את קרני השמש(צילום: עדי כהן צדק)
                               

                               

                              • קבלן: דודי אסיף, רועי רדליך
                              • נגרות: ארז אילוז
                              • אלומיניום: סלע אלומיניום
                              • מיקרו טופינג: מיקרופלור
                              • סניטריה, אריחים ופרקט: מודי

                              -----------------------------------

                              עוד שיפוץ של דירה מול הים, עם ארבע מרפסות וגינה אנכית. לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

                               

                              מרפסת עם גינה - אנכית. לחצו לכתבה (צילום: עמית גרון)
                              מרפסת עם גינה - אנכית. לחצו לכתבה (צילום: עמית גרון)

                               

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד