מעמדו המיתולוגי של רחוב ארנון בתל אביב לא העסיק את אלו שהחליטו, לפני כמה שנים, לפצל דירה בת כ-105 מטרים רבועים לשלוש דירות קטנות, באחד מבנייני הרחוב - בניין בן ארבע קומות שנבנה ב-1933. תאוות הרווח המהיר לא מתחשבת בהיסטוריה או תרבות. אך אולי לא אבדה התקווה: רכישתה של הדירה המפוצלת על ידי זוג יהודים צרפתים, ועיצובה מחדש על ידי דורי רדליך, משיבים עטרת נדל"ן ליושנה.
לשמו הטוב של הרחוב השקט, הסמוך לים, אחראים כמה גורמים, והעיקרי בהם הוא בוודאי ספרה של לאה גולדברג, "ידידי מרחוב ארנון", שראה אור ב-1943, כשגולדברג התגוררה בבית מספר 15 ברחוב. על השפעת הספר הנהדר, שהיה לרב מכר גדול, יש להוסיף את בית המגורים הכחול, שתכנן אדריכל אריה לילינפלד בשנות השלושים של המאה שעברה, וניצב במקומו ברחוב עד היום; וגם שורה ארוכה של שחקנים, מוזיקאים ואנשי בוהמה מוכרים, שהתגוררו ברחוב במשך השנים.
"רחוב ארנון איננו הרחוב הגדול ביותר בתל אביב, אדרבא, רחוב קטון הוא, כמעט סמטה", כתבה גולדברג בפתח ספר הילדים, ורדליך, שהגיע אליו לראשונה כשנשכר לתכנן ולעצב מחדש את הדירה המפוצלת, התאהב בו. "התלהבתי מבנייני הבאוהאוס ברחוב", הוא מספר, "מהשקט, מהחצר הקדמית של הבניין ומחדר המדרגות של פעם. הרחוב והבניין גרמו לי לפרץ של יצירתיות".
קורות נחתכו ללא אישור
גם בדירה הוא התאהב. "בעיקר", הוא אומר, "מהחזית שפונה אל הים" (לכיוון דרום-מערב). בעלי הדירה החדשים, בני זוג בשנות ה-60 לחייהם, חיים בצרפת ומגיעים לישראל לתקופות ממושכות, שבמהלכן הם מארחים את ילדיהם ונכדיהם. הם ביקשו מהמעצב שבדירה יהיו מרחב ציבורי מרווח, מרפסת שממנה ניתן לראות את הים, חדר שינה גדול עם חדר רחצה צמוד, חדר אורחים וחדר עבודה.
רדליך החליט להשיב את הדירה למקורותיה ולהרוס את החלוקה שלה לשלוש. הוא שבר קירות, ניתק דלתות מציריהן, עקר מרצפות והותיר רק את מעטפת הדירה. "במהלך ההריסה", הוא מספר, "הבנתי שבוצעו בדירה שינויים מבניים שלא מופיעים בתוכנית. גיליתי מקבץ של עמודי מתכת, שתומכים קורות שנחתכו ללא אישור".
לאחר התלבטות, הוא החליט שמבחינת תקציב וזמן לא כדאי ליצור לדירה תוכנית מבנית חדשה, ובתכנון הפנים המחודש שלה הוא התבסס על הקורות ועמודי הבטון הקיימים. "כמובן שעשינו להם תיקונים וחיזוקים", הוא מדגיש.
חלל הדירה, שהושבה לקדמותה, חולק לשניים: משמאל לדלת הכניסה החלק הציבורי הפתוח - מטבח וסלון, שפונה עם ויטרינות גדולות למרפסת שממנה רואים את הים; ומצד ימין - החלק הפרטי, שבו יש מבואה עם חדר רחצה כללי, וממנה פונים מצד אחד לחדר האורחים, ומצד שני ליחידת השינה של בעלי הדירה, הכוללת, כנדרש, חדר רחצה ושירותים.
ברזל ובטון בהשפעת הבאוהאוס ברחוב
עיצוב הפנים של הדירה הושפע, בין השאר, מסמיכותה לבית הכחול ברחוב, וגווני כחול שולבו באלמנטים שונים בדירה, שרצפתה חופתה בפרקט שהונח בדוגמה של אדרת דג. דלת הכניסה צבועה בכחול כהה, והקיר מימינה, שבו מוטמע ארון, מחופה בציפוי דמוי בטון. את הקיר ממשיכה מחיצת ברזל לבנה וניידת, המעוצבת בהשראת משרבייה. כשהמחיצה סגורה היא מסתירה את המבואה שמובילה לחדרי השינה, והדלת הצהובה של חדר הרחצה הכללי משמשת לה כרקע. כאשר המחיצה פתוחה היא מייצרת דוגמאות בצל הנופל על הקיר שמאחוריה.
המטבח הפתוח, משמאל לדלת הכניסה, מוגדר באמצעות חיפוי אפוקסי כחול על הרצפה. הוא בנוי כשני קווים מקבילים. חזיתות הארונות הלבנים מעוצבות בסגנון עכשווי, עם ידיות שקועות ועיטור של פרופילים עדינים מברזל. "הקרניזים מעניקים לארונות העכשוויים אופי קלאסי", אומר רדליך. "בגלל שברחוב יש בנייני באוהאוס, רציתי לשלב בין מודרניזם לבין קלאסיקה, ולכן בעיצוב הפנים השתמשתי בברזל ובטון".
שולחן אוכל עם שישה מקומות ישיבה מואר בארבע מנורות תלויות, שרדליך עיצב עם אסף וינברום, בצורת גופים גיאומטריים. שולחן האוכל מוצמד אל האי הלבן במטבח. מצדו האחד של האי יש חלון, ובצדו הפונה לכיוון ארונות המטבח, יש מקום ישיבה עם שני כסאות בר גבוהים.
בסלון הפתוח פרושה על הקיר המרכזי ספריית ברזל אוורירית, שרדליך תכנן רדליך כמערכת של תיבות פתוחות וסגורות המקיפה מסך טלוויזיה, שמתחתיו שידה מרחפת מעץ. הספה, מרופדת בבד קטיפה בגוון חום-חמרה, ניצבת מתחת לחלון, ומולה כורסה לבנה וכיסא עץ. במרכז הסלון פרוש שטיח בהיר, שעליו עומדים שולחנות קפה קטנים.
לשירותים יש דלת מזכוכית
בחדר השינה של בני הזוג יש מיטה מרווחת עם ראש מיטה מעץ כהה, שעליו תלויות כריות משען חומות, ולצד המיטה שידות לבנות. גופי התאורה בחדר שייכים לסדרת הגופים הגיאומטריים. בצד אחד של המיטה זו מנורת לילה עומדת, ובצד השני גוף תאורה שתלוי מהתקרה.
חדר הרחצה של ההורים בנוי כאזור פתוח, לצד חדר השינה. השטח הרטוב מרוצף באריחים כחולים, וקיר זכוכית, חלבי בחלקו, מפריד בין המקלחון לאזור השינה. קירות המקלחון מחופים באריחים לבנים קטנים, מלבניים. לצד ארון הכיור המרחף יש חלון גדול, עם וילונות בהירים מתקרה עד רצפה. חדר השירותים, מול המיטה, מופרד בדלת זכוכית חלבית, וקירותיו צבועים בגוון חמרה.
גם בחדר הרחצה הכללי הרצפה בגוון כחול. משטח קוריאן עם כיור מובנה הותאם כאן לארון מרחף בשילוב של לבן ועץ, ומעליו תלויים גופי תאורה. רובה בגוון חמרה מחברת בין האריחים הלבנים שמחפים את הקירות.
מדפים כמו ציפורים
חדר העבודה מינימליסטי. ניתן להיכנס אליו מדלת המוסווית בקיר הסלון, או מדלת במרפסת. על הקיר תלויים מדפוני ספרים דמויי ציפורים עפות. השולחן המינימליסטי ניצב מתחת לקורת בטון חשופה, ופניו אל חלון גדול המוסתר בווילונות בהירים מתקרה עד רצפה.
במרפסת הרחבה, הממשיכה את הסלון, חופתה קורה נמוכה בתקרה בעץ, ועליה הורכבו גופי תאורה. בקצה אחד של המרפסת יש ספסל בנוי, מכוסה בכרית רכה, שתלוי מעל מצע של חלוקי נחל לבנים, ומשמש כאזור רביצה מול הים. בקצה הספסל יש אדנית.
בצד השני של המרפסת כורסת ברזל מרופדת, ומעליה נישה שצבועה בגוון חמרה. המרפסת רוצפה באריחים כחלחלים, ותריס חשמלי לרוחבה מאפשר לשלוט בכמות האור והאוויר, עד כדי הפרדה מוחלטת שלה מן החוץ.
- קבלן: דודי אסיף, רועי רדליך
- נגרות: ארז אילוז
- אלומיניום: סלע אלומיניום
- מיקרו טופינג: מיקרופלור
- סניטריה, אריחים ופרקט: מודי
-----------------------------------
עוד שיפוץ של דירה מול הים, עם ארבע מרפסות וגינה אנכית. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: