בית כמו שילדים מציירים: הדימוי הבסיסי קפץ מהנייר אל המציאות

מעבר לצורה הפשוטה יש בביתו החדש של האדריכל הפורטוגזי פיליפה סראיבה הפתעות כמו חדר מוזיקה שצופה אל החניון המקורה ויחידת הורים אטומה כלפי חוץ

מיכאל יעקובסון

|

11.01.18 09:58

פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (האדריכל פיליפה סראיבה שאב את ההשראה לביתו מציורי ילדים - אבא, אמא ושני ילדים בבית רבוע עם גג משולש)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (הבית נמצא בפינתו של מגרש גדול בעיירה קטנה במחוז אורם, במרכז פורטוגל. כל שאר השטח משוחרר לטובת גינה רחבת ידיים)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (מבט מלמעלה. הצמחייה מקומית - עצי זית, ברושים, גינת ירק - ומרצפות בטון עגולות מובילות אל המרפסת הקדמית, המרחפת מעל הקרקע)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (משני צדיו נראה הבית כמנסרה אטומה כמעט לגמרי, שעשויה מלוחות בטון מושחרים)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (גם הכניסה לבית אטומה, ומדופנת בלוחות של פלדת קורטן)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (מימין: השביל המוביל לדלת הכניסה המקורה. משמאל הדלת מבפנים)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (מבואת הכניסה היא גם חדר מוזיקה. בעל הבית יכול לשקוע בשז-לונג ולבהות ברכב האספנות שלו, שנמצא מצדו השני של קיר שקוף)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (החניה המקורה באחורי הבית יכולה להכיל ארבע מכוניות)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (החלק המואר ביותר של הבית הוא מרחב הסלון והמטבח, שפתוח אל הנוף בקיר זכוכית עצום. מאחר ששלד הבית הוא גם המעטפת שלו, הפנים משוחרר מעמודים או קירות הנושאים את הגג. שתי פינות ישיבה מפנות גב זו אל זו - אחת פונה אל הקמין והשנייה אל המסך)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (מבט מהסלון אל המטבח והמדרגות המובילות אל הקומה העליונה. החוץ שחור אך הפנים בהיר, עם קירות לבנים ורצפה של בטון מוחלק ובוהק)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (בגלריה למעלה חדר עבודה משפחתי ומזמין, עם שולחן גדול שסביבו יכולים לשבת ארבעת בני המשפחה)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (שני החדרים של הבנים כמעט זהים: לכל אחד מהם חלון וחדר רחצה צמוד)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (יחידת ההורים בקומת הקרקע היא אגף חד קומתי, שחור ואטום כלפי חוץ)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (אך הוא מואר היטב בזכות חצר פנימית שהוא מקיף. מסדרון של ארונות מוביל מחדר השינה לאזור הרחצה)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (החצר רוצפה באבנים קטנות, ויכולה לשמש כסולריום אינטימי)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (האדריכל במרפסת הסלון, שנעטפה בקורות עץ מרווחות, היוצרות מעין פרגולה עצומה)
פיליפה סראיבה בית פורטוגל
פיליפה סראיבה בית פורטוגל (בגלל השיפוע של המגרש חלקו הקדמי של הבית נראה כמרחף באוויר)

הדימוי הבסיסי של בית, כפי שאנו מכירים אותו מציורי ילדים – אבא, אמא ושני ילדים בבית רבוע עם גג משולש – יכול להתגשם במציאות. כאשר האדריכל פיליפה סראיבה (Filipe Saraiva) ניגש לתכנן את בית משפחתו, בעיירה קטנה במחוז אורם (Ourém) שבמרכז פורטוגל, נחה עליו ההשראה מאותם ציורים. את הצורה הדו-ממדית מתח והפך למנסרה אטומה יחסית בדופנותיה אך פתוחה בקצותיה. ההחלטה הזו מעניקה למבנה את ייחודו האופנתי, ומציגה פרשנות חדשה לדימוי הילדותי של הבית.

 

הדימוי הזה לא תלוש מהמציאות: הבנייה הכפרית באירופה התבססה בדיוק על אותו רעיון, אלא שהוא השתנה מאוד במאה ה-20, בעקבות שינויים טכנולוגיים ושינויים בסגנון החיים. סראיבה גם אינו הראשון שבוחר להשתעשע עם הדימוי: לפניו עשו זאת האדריכלים השווייצים ז'ק הרצוג ופייר דה מרון באולמות התצוגה של חברת הרהיטים "ויטרה" בגרמניה, וגם האדריכלים הישראלים שולמית ומיכאל נדלר בקולנוע "רחל", בשכונת אפרידר באשקלון (קולנוע שנהרס בינתיים).

 

החלק הקדמי מרחף באוויר

הבית ממוקם בפינת המגרש הגדול, כך שכל שאר השטח משוחרר לטובת גינה רחבת-ידיים ורציפה. בגלל שיפוע הקרקע במגרש, יש הבדל גובה של ארבעה מטרים וחצי בין קצותיו, והבית מונח כך שחלקו הקדמי נראה כמרחף באוויר. בגינה שתל האדריכל צמחייה מקומית, בעיקר עצי זית וברושים, וגם גינת ירק ותבלינים – בהתאם לאופי החקלאי של האזור. החצר האחורית, שממנה מגיעים לחניה המקורה, מרוצפת כולה בבטון ומשמשת בעיקר כמגרש הכדורגל של שני ילדי המשפחה.

 

צילום: Joao Morgado
מלפנים: כמו מנסרה שהונחה על הקרקע. שביל הגישה משמאל, צמוד לגדר המגרש (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
מהצד: צמחייה שמתאימה לאופיו החקלאי של האזור (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
מאחור: חצר מרוצפת בבטון, המשמשת גם כמגרש הכדרוגל של שני הילדים (צילום: Joao Morgado)

 

אפשר להיכנס לבית מלפנים, בדילוג על מרצפות בטון עגולות, המבצבצות מתוך הצמחייה המוקפדת, שבה שולבו גם מקומות ישיבה ובריכת נוי. דלת הכניסה נמצאת בדופן המערבית של הווילה, אבל האדריכל רצה לשמור על חזות אטומה ואחידה, ולכן הכניסה מדופנת ומחופה בלוחות של פלדת קורטן, המתמזגים עם המשטחים המושחרים שמכסים את החזית.

 

שלד הבית הוא גם המעטפת שלו, בהרכב של לוחות בטון טרומיים זהים בגודלם. הפנים משוחרר מעמודים או קירות הנושאים את הגג, והדבר איפשר לתכנן בחופשיות יחסית את חלוקת החדרים ולהשאיר גמישות לשינויים בעתיד.

 

צילום: Joao Morgado
מדרכים עגולים מובילים מפינת ישיבה בחצר הקדמית אל מרפסת הסלון (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
הבית עטוף בשחור, כולל מסגרות החלונות (צילום: Joao Morgado)

 

בניגוד למעטפת השחורה, הקירות בפנים צבועים בלבן. בקומת הקרקע הרצפה עשויה מבטון מוחלק, בהיר ובוהק, ובקומה העליונה מעץ בהיר. הצבע השחור חוזר במסגרות החלונות, ובחלקו גם בריהוט, שמאזן בין פריטים מעץ טבעי לבין פריטים שחורים.

 

דלת הכניסה מובילה הישר אל תוך מבואה גדולה כחדר, שמוקדשת להאזנה למוזיקה. מסך זכוכית מפריד בינה לחניה המקורה באחורי הבית, וכך יכול בעל הבית לשקוע ברוגע אל תוך העתק מדויק של השז-לונג שעיצב האדריכל לה קורבוזיה, להאזין לסימפוניה כלשהי ולבהות ברכב האספנות BMW סדרה 02 שלו.

 

צילום: Joao Morgado
מבואה חיצונית מקורה בפלדה (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
בפנים: קשר בין המבואה, שמשמשת כחדר מוזיקה, לחניה. מכאן, מימין, גם הכניסה לאגף ההורים (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
מבט מהחניה באחורי הבית אל חדר המוזיקה/מבואה (צילום: Joao Morgado)

 

החניה המקורה באחורי הבית

מצדו השני נפתח חדר המוזיקה אל החלקים הציבוריים של הבית: מטבח, פינת אוכל ושתי פינות ישיבה – אחת מול מסך הטלוויזיה והשנייה מול האח – כולם מקושרים לכולם ומתנשאים לכל גובה הבית. זהו החלק המואר ביותר בווילה, הודות למסך זכוכית הנמתח עד לגג, ומצדו השני מרפסת מקורה וגדולה הפונה דרומה, אל הגינה והנוף.

 

כדי לאפשר אינטימיות בסלון בעת הצורך, או סתם למנוע סינוור של קרני שמש נמוכות, הותקנו וילונות בחלק התחתון של מסך הזכוכית. בשונה משאר חלקי הבית המרפסת עטופה בקורות עץ עם מרווחים, שיוצרות מעין פרגולה ומסננות את קרני שמש החודרות למרפסת.

 

צילום: Joao Morgado
וילונות הותקנו בחלק התחתון של קיר הזכוכית, כדי לאפשר פרטיות (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
המטבח ופינת האוכל עוצבו בעץ (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
יש גם מקרר יינות שקוף (צילום: Joao Morgado)

 

מחדר המוזיקה נכנסים (באופן מעט נסתר) לאגף קטן וחד-קומתי, שבו נמצאת סוויטת ההורים. הם בחרו להיצמד לקרקע ולהשאיר את הקומה העליונה לשני בניהם. האגף הקטן אטום כולו כלפי חוץ, אך מואר ומאוורר היטב בזכות חצר פנימית, המרוצפת ברובה באבנים זעירות ויכולה לשמש גם כסולריום אינטימי. ההורים נהנים מחדר שינה עם חדר רחצה מרווח ומאובזר, שאפשר להשקיף אליו מחלונות הקומה העליונה – אם לא סוגרים את הווילון הגדול.

 

צילום: Joao Morgado
מסדרון ארונות מחבר בין חדר ההורים לחדר הרחצה שלהם (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
שבו מקלחת מרווחת ואמבטיה עומדת (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
החצר הפנימית של אגף ההורים (צילום: Joao Morgado)

 

לחדרי הקומה העליונה עולים במדרגות עץ בהירות. חדר העבודה המשפחתי הוא כמעט נטול קירות, פתוח אל המדרגות ומשקיף על הסלון ואל הנוף. מצדו השני הוא פונה אל חצר עליונה, בפאה הצפונית של המגרש. הספרים והצילומים האישיים מעידים כי זהו מקום מפגש משפחתי, ולא רק חדר עבודה סטנדרטי. שולחן גדול וסביבו ארבעה כיסאות מזמינים את כל בני הבית לשבת בו יחדיו.

 

צילום: Joao Morgado
מדרגות עץ בהיר מובילות אל גלריה שבה חדר עבודה משפחתי עם ספרייה (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
מבט מכיוון הגלריה (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
החלל מוצף אור (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
בזכות מעין פטיו עליון, המוקף קירות זכוכית (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
מבט מאחד מחדרי הבנים אל המסדרון בקומה העליונה (צילום: Joao Morgado)

 

שני חדרי הבנים קטנים יחסית, אך לכל אחד מהם חדר רחצה משלו. הם פונים מזרחה, ובקירותיהם נפתחו חלונות. חדר נוסף פונה מערבה, והוא אטום כלפי חוץ, אך כמו יחידת ההורים – גם הוא מואר ומאוורר בזכות חצר פנימית שאליה הוא פונה.

 

תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos
תוכנית המגרש (תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos)

 

תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos
חתכים (תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos)

 

תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos
תוכניות הקומה העליונה (מימין) וקומת הקרקע (תוכנית: FILIPE SARAIVA Arquitectos)

 

צילום: Joao Morgado
מבט מהמרפסת הקדמית, לעת ערב (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
האדריכל במרפסת ביתו (צילום: Joao Morgado)

 

צילום: Joao Morgado
(צילום: Joao Morgado)

 

---------------------------------------------------------------

בית שמזכיר ציורי ילדים גם בקיבוץ גבעת השלושה.

לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

 

צילום: עמית גרון
חמיצר לוי בית קיבוץ גבעת השלושה (צילום: עמית גרון)

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד