כל אלו הופכים לקשים ומורכבים עוד יותר בעת נהיגה בתנאים קשים: גשם, ערפל, תאורה לקויה. כל התנאים הללו קיימים באופן תדיר בעונת החורף, והם אלו שהופכים אותה לקשה ומסוכנת כל כך לנוהגים, לנוסעים ולכל מי שנמצא ליד ובקרבת כלי רכב. איך עושים את זה נכון יותר?
שבו נכון
כשאתם יושבים נכון, כשנוח לכם, כשההגה, ידית ההילוכים והמתגים השונים נמצאים בהישג יד ובלא צורך להתאמץ, להתעוות ולהתכופף אליהם, וכשמחווני לוח השעונים נמצאים מול עיניכם – הכל פשוט ובטוח יותר.
כנסו לרכב, התאימו את גובה המושב ואת זווית גב המושב לאופן שבו נוח לכם לשבת. ככלל, רצוי לשבת גבוה ככל האפשר (ובכך לקבל נקודת מבט גבוהה ורחבה יותר מהשמשה הקדמית ומצדי הרכב) וזקוף ככל האפשר (ובכל לשלוח מהר ונכון יותר ברכב, ולא במן תנוחת חצי-שכיבה שנהוגה אצל נהגים מסוימים).
התאימו את מראות הצד והשמשה הקדמית לזווית הישיבה שלכם; אחזו את ההגה בשתי הידיים; הימנעו מלהניח יד על ידית ההילוכים (בטווח הארוך זה עלול לגרום לנזק מצטבר לתיבת ההילוכים); הביטו לפנים, הימנעו מלהביט לתוך הרכב, להוריד את העיניים מהכביש או להסתובב לצדדים. גם לא לילדים – אם הם ישובים ברכב. ודאי שלא תוך כדי נסיעה.
הורידו בגדים
קר בחוץ, אבל בדרך כלל – חם בתוך הרכב. אם אתם עטופים בסוודר ובמעיל מסורבלים, חובשים כובע ולובשים כפפות – הרי שבתוך המכונית אתם הופכים לסוג של זומבי: חנוקים מחום, מתקשים בתנועה ובתגובה, קשובים פחות לסביבה.
לכן: לפני שמתיישבים במושב הנהג – מורידים מעיל וסוודר, ומסירים כובע וכפפות. מזכיר לכם התכוננות לפעילות ספורטיבית או אקסטרימית? אתם צודקים, נהיגה זה בדיוק דבר כזה.
כבו את הרדיו
כשאתם נוהגים בגשם (או בערפל, או בחשיכה), כל החושים שלכם חייבים להיות ממוקדים במה שקורה לפני ובסביבת הרכב, כולל חוש השמיעה. מוזיקה רועשת מפריעה לריכוז ומונעת חלוקת קשב נכונה, וטיפות הגשם שמכות ברכב מבחוץ מוסיפות למהומה.
לכן, בגשם, כמו את המוזיקה, והתרכזו במה שקורה ונשמע מסביב.
הכירו את הרכב
נהיגה בגשם או בערפל היא לא בדיוק הזמן ללמוד את הרכב ולברר היכן מפעילים את המגב האחורי, איפה נמצאים מתגי אור הערפל או מפשיר השמשה, ומה עושים כשהשמשה הקדמית מתכסה פתאום בשכבה עבה של אדים.
אם אינכם בטוחים היכן נמצאים כל המתגים הללו, ארגנו לעצמכם היכרות עם המכונית לפני הנסיעה.
סעו לאט, שמרו מרחק
גם נהג מתחיל יודע, שככל שהרכב נוסע מהר יותר – כך זמן התגובה ארוך יותר. בגשם, כשהכביש רטוב וחלק, כשהראות לקויה וכשיכולת הקליטה והתגובה של הנהג איטיים יותר – זמן התגובה ארוך הרבה יותר. לכן, סעו לאט יותר, שמרו מרחק גדול הרבה יותר, והיו מוכנים כל העת לטעויות של נהגים אחרים: סטייה ממסלול או בלימה פתאומית.
הגיעו מוכנים
זוכרים את הסלוגן שרץ עד לפני שנים לא מעטות, לפיו כדי להיות מוכנים לחורף צריך לבדוק צמיגים, מגבים, בלמים ואורות? ובכן, כל זה נכון, אבל למעשה חשוב מאוד לשמור על תקינות המערכות האלה במשך כל השנה, לא רק בחורף. לכן, כל הרעיון של "בדיקת חורף" הוא למעשה מופרך למדי (והראייה – הנושא ירד מסדר היום השיווקי של משרד התחבורה). ובכל זאת: עשו לעצמכם טובה, ובדקו האם הרכב שלכם תקין. צמיגים שחוקים, בלמים עייפים, מגבים יבשים או אורות לא מכוונים – הם מתכון לסכנה.