אל תקחו לילד את דמי הכיס: לא
    יהיה לכם שיעור כלכלי חשוב מזה

    "לא התנהגת יפה? לא תקבל". דמי כיס הם לא פרס על התנהגות טובה או אפשרות להעניש - הם הזדמנות לשיעור חשוב לילדים - שממש לא כדאי לכם להפסיד

    אפרת לקטפורסם: 06.12.17 07:48
    עמר, בת 12, מומחית לכלכלת ילדים, בהרצאה מחג חנוכה שעבר, שמסבירה איך לנצל נכון את דמי חנוכה ודמי הכיס
    אלה, בת 9, חסכה במשך 11 חודשים את דמי הכיס והמירה מתנות יום הולדת לכסף כדי לרכוש מחשב שעכשיו היא מציגה בו מצגות בנושא האהוב עליה - חיות
    אלה, בת 9, חסכה במשך 11 חודשים את דמי הכיס והמירה מתנות יום הולדת לכסף כדי לרכוש מחשב שעכשיו היא מציגה בו מצגות בנושא האהוב עליה - חיות

    תחשבי על זה אמא, בשום מקום, אף אחד, לא מלמד את הילדים שלנו התנהלות כלכלית נכונה ואולי אף אחד לא אמור ללמד אותם. אולי כמו עוד נושאים ומיומנויות רבות, גם זה התפקיד שלנו ההורים. כמאמנת, אני מוצאת שדמי כיס הם קרקע פוריה להתאמן במיומנויות מגוונות ולאורך זמן. פרסתי בפנייך רק חלק מהמיומנויות עליהן מתאמן ילד באמצעות דמי הכיס שהוא מקבל.

     

    דמי כיס גם מאפשרים לך לאתגר את הילד שלך ולמטרה שלו להיות מדידה וברת השגה. אז האם לתת דמי כיס, מאיזה גיל, כמה לתת? הנה תמצית ההמלצות שעבדו לי. את מוזמנת לבחון ולבדוק כיצד ההמלצות שלי רלוונטיות לילדים הפרטיים שלך על פי הערכים שאת מחנכת אליהם בבית שלך.

     

    דמייני שאתם והילד נכנסים אל מגרש אימונים חדש, מגרש האימונים הכלכלי וכמו אמא מאמנת, כדאי לרתום את הילד אל תוך התהליך, אל העבודה עם דמי הכיס ואל המגרש האימוני אליו אתם נכנסים יחד. כדאי להתחיל את מסורת דמי הכיס בשיחה שמטרתה היא הסבר כללי על כסף, איך משיגים אותו (בעבודה. הזדמנות מצויינת לספר לילד במה כל אחד מההורים עוסק, אם זה לא קרה עד כה). בתוך השיחה הציגו את הסכום שהקצבתם לחודש ותנו לילד לבחור האם יקבל את חלקו בכל שבוע או את כולו בסופו או בתחילתו של החודש: האם אתה מעדיף לקבל 5 ש״ח בכל שבוע או 20 שקל פעם בחודש.

     

    באותה שיחה, תנו לילד להכין טבלה קטנה ובה כל חודשי השנה. את הטבלה תלו במקום בולט בבית (אצלנו הרשימה תלויה לצד המקרר) ושם באחריותו של הילד לסמן שקיבל דמי כיס על פי מפתח הזמן שנקבע והוא זה שאחראי לבקש אותם. בחודשים הראשונים תפקידנו לעזור לו לזכור לבקש, לזכור לסמן, אבל אחרי כמה פעמים שההתנהגות הוטמעה, שוב אפשר להעביר את מלוא האחריות אל הילד.

     

    השיחה ממשיכה ביצירת כללי עשה ואל תעשה עם הכסף של דמי הכיס. מה מותר ומה אסור לקנות בכסף הזה. לשם הדוגמא, יש בתים שלא יסכימו לילדים לרכוש ממתקים או אוכל משום סוג שהוא בכסף של דמי הכיס ויש בתים שכן. אצלנו בבית לא קונים אוכל, קניות הקשורות בלימודים וחוגים או ספרים (מתוך מחשבה שאם הילד רוצה לקרוא ספר, לא ייאלץ לבחור בין ספר או משחק אחר שבו הוא חפץ).

     

     

    אביתר בוחר גיטרה שמתאימה לתקציב של הכסף שחסך ועבד עבורו

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ההמלצה שלי היא להתחיל לתת דמי כיס החל מגיל 5. הסכום נתון לבחירתך אם כי כדאי להתחיל בסכום נמוך ולהעלות ממנו בכל שנה קצת (אנחנו התחלנו מ-20 שקל לחודש בגיל 5 ובכל שנה עלינו ב-10 שקל עד שהסכום התייצב על 50 שקל.

     

    המושג כסף עבור ילדים הוא מושג מופשט ומתוך כך לא מובן. את העולם הם לומדים בצורה הטובה ביותר כשהוא מוחשי עבורם - כשהם יכולים לחוש אותו, לראות אותו, לשמוע אותו, לגעת בו. מבחינתם, עד שקיבלו דמי כיס, הם מבינים שכשהם רוצים משהו, אבא או אמא ״פשוט״ מביאים להם את הדבר בו חפצו או שאבא ואמא מוציאים מהארנק איזה כרטיס משונה והכרטיס הזה מאפשר להם לקבל את רצונם. ככה מופשטת החשיבה שלהם. אבל את יכולה להמחיש לילד שלך את כל התהליך שמתחיל בדרך לצבור כסף ועד האופנים השונים להשקיע אותו.

     

    בדרך את יכולה להסביר וללמד אותו מה זה כרטיס אשראי ואיך בדיוק משתמשים בו, מה זה צ׳ק, חשבון בנק ועוד מושגים. הנה כמה רעיונות למיומנויות בהן ניתן לאמן ילד באמצעות דמי הכיס:

     

    אימון בתרגילי חשבון

    הבן שלך רוצה לרכוש משחק חדש ונניח שהמשחק עולה 260 שקל. בשיחת האימון שתנהלי איתו, נסי לבדוק וגם ללמד אותו כמה שבועות יידרשו לו לשמור את דמי הכיס עד שיחסוך את הסכום שדרוש לו כדי לרכוש את המשחק (בדרך ילד לומד חשבון בדרך מוחשית שקשורה לחייו האמיתיים).

     

    באותו האופן את יכולה ללמד אותו המרה: כמה מטבעות של 10 אגורות נכנסות בשקל אחד, כמה שקלים מרכיבים מטבעות ושטרות שונים. סביב דמי הכיס והכסף אפשר ליצור חגיגה אמיתית של תרגילי חשבון שמבוססים כולם על כסף.

     

    חנוכה הוא הזדמנות מצויינת לבחון עם הילד האם הוא יכול להעריך כמה עולה כרטיס למופע חנוכה האהוב עליו ולחשב כמה חודשי דמי כיס ״עולה״ כרטיס למופע.

     

     

    איתמר, בן 10, יוצא לקמפיין מימון המון בקרב חברים ומשפחה, לטובת מימון מחנה ספורט בקיץ
      איתמר, בן 10, יוצא לקמפיין מימון המון בקרב חברים ומשפחה, לטובת מימון מחנה ספורט בקיץ

        

      אימון לצרכנות נבונה

      לפני שנחליט מהי המטרה ומהו הסכום שהילד צריך לחסוך, כדאי שנלמד אותו לבחון ולבדוק הצעות מחיר נוספות למשחק הזה. ברשת קיימים מספר אתרי השוואת מחירים שאת הבדיקה אפשר לערוך באמצעותם. אפשר לבחון האם המשחק עולה זול יותר בחו״ל ולבדוק האם נוכל להזמין אותו משם. ככלל, למדי את הילד את החשיבות של סקר צריכה. במאה ה-21 התחרות על כל צרכן גדולה מאוד. למדי אותו להשתמש בה בתבונה.

       

      אימון בדחיית סיפוקים

      האימון לצבור את הסכום הנדרש למשחק הנחשק הוא אימון לדחיית סיפוקים ובכל העת עד שישיג את המשחק, הילד יידרש להתאפק מול גירויים אחרים שיש לו ולמעשה בכל פעם שיתאפק או שלא, הוא מתאמן על בחירה והשלכותיה, בחירה ותוצאותיה.

       

      אימון ביזמות

      נסי לבדוק איתו באילו עוד דרכים הוא יכול להשיג עוד כסף? למשל, עודדי אותו למכור דברים שהוא לא זקוק להם - משחקים לא בשימוש ועוד או לחילופין עודדי אותו לעשות שימוש ביכולת ובכישורים שכבר יש לו ואותם למכור: ציורים שהוא מצייר, צילומים שהוא מצלם, אוריגמי שהוא יודע לקפל וככה הלאה.

       

      יהונתן, אחד מילדיה של אחת התלמידות האהובות עלי רצה להשיג ציוד די-ג׳יי במהלך חופשת הקיץ. הילד בן התשע, מוכשר מאוד באימוני קרוס פיט. הוא החליט בעצה אחת עם אמו - אמא מאמנת, שיערוך בבית קייטנת קרוס פיט לילדי השכונה. זו חוזקה שלו, זה משאב שלו והנה הוא יכול למנף אותו לטובת יצירה של הכנסה (האין כך בדיוק היינו רוצים שילמד לעשות בגילאים מאוחרים יותר?). יחד הם חשבו על שיווק הקייטנה, עיצבו, הדפיסו ופרסו פליירים בכל השכונה, הרימו טלפונים לילדים מתעניינים ובנו יחד מערכי שיעור. לאורך כל החופש הגדול, שניהם יחד, אמא וילד, בנו את התהליך ולמדו אותו תוך כדי תנועה. עבור שניהם היתה זו הפעם הראשונה שהם מתמודדים עם האחריות ללמד 5 ילדים שבחרו להשתתף בקייטנה, האחריות והמקצוענות בהכנת מערכי שיעור, גביית הכסף, מוסר עבודה, רצינות ועוד. אלה לא חומרים שלומדים בבתי הספר וחשוב שהילד יפגוש אותם מוקדם ככל שהוא יכול.

       

      אימון בהעזה

      למכור משהו, כל דבר, בין אם זה משחק שכבר אין לילד שימוש בו או קייטנת קרוס פיט, יצירות אומנות שהכין או כל דבר אחר, קשורה בהעזה - ביכולת לעמוד מול אדם אחר ולהתמקח, לבקש תשלום עבור מרכולתי. החיים האמיתיים הם כאלה שיזמנו לילד כל העת אפשרות למכור את עצמו ואת מרכולתו. ככל שנקדים לאמן אותו כך יהיה לו יותר ניסיון, כך יוכל להשתפר ובבוא העת להרגיש שתהליך מכירה זה טבע שני בעבורו.

       

      אימון בלמידה של מושגים כלכליים

      ריבית, חיסכון, פיקדון - מושגים שאינם נלמדים באף בית ספר. עודדי את הילד שלא לבזבז את כל הכסף שלו בבת אחת; למדי אותו תמיד להשאיר מעט כסף בצד, למקרה שפתאום ירצה לקנות משהו אחר. תני לו ריבית על החיסכון ולמדי אותו לנהל רישום ותיעוד של ההכנסות וההוצאות שלו.

       

      אימון בבחירה

      הגעתם לחנות והילד רוצה לרכוש משהו בדמי הכיס? עודדי אותו לשוטט ולבחור מבין 3 אפשרויות. רגע לפני שאתם מתחילים את הסיבוב בחנות הצעצועים, הסבירי לילד איך אתם הולכים לפעול יחד. מתוך המבחר העצום בחרו יחד 3 פריטים שעומדים בתקציב והילד רוצה בהם. איך תבחרו אותם? הנה הדרך שאציע:

       

      1. נכנסתם לחנות, קחו עגלה והזמיני אותו לבחור מה הוא רוצה לרכוש. וודאו ועזרו לו לראות שמה שבחר עומד בתקציב שיש לו. בכל רגע נתון יהיו בעגלה שלושה פריטים בלבד. את הראשון יהיה קל לאסוף, גם את השני והשלישי, אבל, כשהילד יבחר את הפריט הרביעי - שם בדיוק מתחיל האימון לבחירה.
      2. כשיש בעגלה שלושה פריטים, הזמיני אותו לבחור מבין האפשרויות הבאות: אתה רוצה לבחור מה מבין שלושת האפשרויות אתה קונה? אתה רוצה לחפש דברים נוספים בתקציב שלך?
      3. אם הילד בחר את האופציה השניה, על כל פריט שיכניס לעגלה הוא מוציא פריט אחר, ככה שתמיד תמיד יהיו בעגלה 3 אפשרויות בלבד. יותר מזה זה מבלבל וככה בכל בחירה נוספת שלו הוא נאלץ לשוב ולבחור את הצעצוע עליו הוא מוותר מבין השלושה הקיימים כבר בעגלה. ייתכן וזה ייקח זמן והתהליך יהיה ארוך. תהליך אימון אמיתי הוא תהליך. הוא לוקח זמן ובזמן הזה, בכל רגע הילד מתאמן בבחירה, ניהול תקציב, מיקוד.
      4. בשום אופן, כשהילד כבר בחר, אל תנסי לשכנע אותו לבחור משהו שלך נראה מוצלח / חזק / עמיד / יפה / חשוב / וואטאבר. להיפך! עודדי אותו על הבחירה שעשה. אם את חושבת שהוא לקח צעצוע שיישבר אחרי פעם אחת - תמליצי לו, תאמרי את דעתך, אבל תמיד תחזירי את ההחלטה לידיים שלו. את מאמנת אותו לבחור, את זוכרת? והבחירה צריכה להיות שלו ורק שלו. את מאמנת שריר חשוב הרבה יותר מצעצוע שביר, את מאמנת את שריר הבחירה של הילד שלך.

       

      אימון בעצמאות

      דמי כיס חוסכים הרבה מאוד שיטוטים חסרי תועלת אחרי מתנות ללא סיבה וטעם במהלך השנה. אצלנו בבית קונים מתנות בראש השנה, פסח ובימי הולדת מתנה קטנה. לפעמים אני מציעה לכל האחיות שלי להתאחד ואז כל ילד מקבל מתנה משמעותית אחת מכל המשפחה, במקום 3 מתנות קטנות. מגשימים לו משאלת לב בלי לחסל את הכיס של הדודים.

       

      אם יש לילד דמי כיס ויש בהירות במשפחה מתי מקבלים מתנות, מעכשיו כל מה שירצה יוכל לבחור או לחכות לקבל אותו כמתנה באחת ההזדמנויות לאורך השנה או לחסוך או לרכוש מכספו. איזו תחושת עצמאות ויכולת את מפתחת אצלו!

       

      בחודשים הראשונים ולאורך זמן אמליץ שלא לרכוש שום דבר עבור הילד ו״על חשבון״ ו״תחזיר לי בבית״. כלומר, אם אתם מסתובבים בחנות או בקניון והילד מבקש לרכוש משהו, הציעי לו שלקראת הפעם הבאה שבה ישוטטו בקניון או בחנות, תוכלי לעזור לו לזכור לקחת איתו את ארנק דמי הכיס שלו. רק כשהמיומנות הוטמעה והתבססה תוכלו לרכוש עבור הילד ולהקפיד שממש כשחוזרים הביתה, יוחזר הכסף שהוצאתם. הילד יחוש ויראה בעיניו את הארנק מתרוקן מכסף - ככה הוא לומד את המושג המופשט הזה באופן המוחשי ביותר.

       

      שתי הערות חשובות לסיום:

      1. בשום אופן ובשום מקרה, אל תתני את מתן דמי הכיס בהתנהגות טובה של הילד. זכרי שמטרת דמי הכיס היא לאמן אותו על שלל המיומנויות שהצגתי ועל עוד שתחשבי עליהן בעצמך. אם הילד יבין שדמי הכיס משמשים פרס להתנהגות טובה או עונש להתנהגות פחות טובה, הוא יאבד עניין בהם ובכל המטרות הטובות שאת רוצה להשיג. אני מבטיחה שבאחד הטורים הקרובים אתייחס בהרחבה לנושא פרסים ועונשים עם ילדי המאה ה-21. עד אז, אל תגעי בדמי הכיס שלו.
      2. בשום אופן ובשום מקרה אל תתגמלי ילד על עבודות בית, כאלה שכל בני הבית צריכים לקחת בהן חלק. אל תתני כסף על פינוי מדיח, טאטוא, סידור החדר או הסלון. אלה פעולות שכל הנוכחים בבית צריכים לקחת בהן חלק ובטור אחר שלי ארחיב איך אפשר לרתום את הילדים שלנו לעזור בבית. תוכלי לתגמל ילד במטלה שעליה את משלמת ממילא לגורם שלישי. למשל, במקום לתת את הרכב לשטיפה – הילד שוטף אותו (באופן שתואם את גילו, רק מבחוץ, רק מבפנים) ומתוגמל בהתאמה.

       

      ואחרונה חביבה: חנוכה בפתח. אם תתחילי את מסורת דמי הכיס והשיחה על כסף טרום מופעי החג תוכלו לעשות תיאום ציפיות מה רוכשים, אם בכלל, במעמד המופע. זו יכולה להיות הזדמנות מצויינת לאפשר לילד לבחור לעשות שימוש מושכל בדמי הכיס או לחילופין ללמד אותו להביא חטיף ושתיה מהבית כי הכרטיס עצמו – הוא הוצאה מספיקה.

       

      אני מקווה שההמלצות כאן שימשו אותך לחשוב על סוגיית דמי הכיס. יהיה לי הכי כיף אם תשתפי אותי כאן או בקבוצה, מה עשית עם ההמלצות.

       

      בת 42 שנים ומחוברת לאהבת חיי בדיוק מחצית מהן, ממקימי בית הספר המונטסורי ״דרך הילד״ בכפר הירוק, תלמידה נצחית ולא מפסיקה לרגע ללמוד את מה שהגדרתי כתפקיד חיי - אמא מאמנת.

      במסגרת בית הספר לאימון אימהות שהקמתי, אני מכשירה אימהות כמאמנות לילדי המאה ה-21. הכלים שלי משלבים תכנים משלושה עולמות תוכן: אימון, חינוך מונטסורי ופסיכולוגיה חיובית. משמשת כמאמנת ראשית בבית אמא מאמנת ומרצה בארץ ובעולם כיצד להפוך כל דילמה הורית להזדמנות לאמן את ילדי המאה הזו למיומנויות שיידרשו להם בבגרותם.

       

      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

       

      אפרת לקט, אמא לשניים, ממקימי בית הספר המונטסורי בכפר הירוק, מרצה בארץ ובעולם ומכשירה אמהות להיות המאמנות של ילדי המאה ה-21.

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      בת 42 שנים ומחוברת לאהבת חיי בדיוק מחצית מהן, מחברת הספר "אמא מאמנת", ממקימי בית הספר המונטסורי ״דרך הילד״ בכפר הירוק, תלמידה נצחית ולא מפסיקה לרגע ללמוד את מה שהגדרתי כתפקיד חיי - אמא מאמנת.
      במסגרת בית הספר לאימון אימהות שהקמתי, אני מכשירה אימהות כמאמנות לילדי המאה ה-21. הכלים שלי משלבים תכנים משלושה עולמות תוכן: אימון, חינוך מונטסורי ופסיכולוגיה חיובית. משמשת כמאמנת ראשית בבית אמא מאמנת ומרצה בארץ ובעולם כיצד להפוך כל דילמה הורית להזדמנות לאמן את ילדי המאה הזו למיומנויות שיידרשו להם בבגרותם.