אוצרת התערוכה על רונית אלקבץ: "היתה לה תודעת שימור יוצאת דופן"

בדיוק ביום הולדתה ה-53, נחשפים הפריטים מארונה של השחקנית ואייקון האופנה, שאותם מתברר כי שימרה ואצרה עוד בחייה, כאילו התכוננה להנצחה שלה עצמה

איתי יעקב

|

27.11.17 11:48

לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2011
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2011 (רונית אלקבץ, 2011. "לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול")
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2006
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2006 (רונית אלקבץ כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה)
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר (מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ", הנפתחת היום. כ-200 פריטי לבוש, תכשיטים ואביזרי אופנה )
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 1986 לערך
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 1986 לערך (אלקבץ מאחורי הקלעים בתקופת הדוגמנות, 1986)
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2009
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2009 ("לבגדים של רונית היה תפקיד נוסף מעבר ללכסות ולהפוך אותה ליפה יותר - היתה להם משמעות סימבולית ורגשית, מקור לכוח ולעוצמה", אומרת אוצרת התערוכה יערה קידר)
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2007
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2007 (בצילום מתוך התערוכה של שרון בק, "1920". המחוך-בגד גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל)
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר (הצבה ייחודית ועושר של מוצגים. מתוך התערוכה)
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 1994
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 1994 (על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994)
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר חתונה אבנר ישר 2010
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר חתונה אבנר ישר 2010 (בחתונתה עם אדריכל אבנר ישר, 2010, אלקבץ בחצאית לבנה בעיצובו של אלבר אלבז ללנוון)
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2014
רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2014 ("רונית לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול". 2014)
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2006
לשימוש הכתבה בלבד רונית אלקבץ תערוכה מוזיאון העיצוב חולון אוצרת יערה קידר 2006 (כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה)

כשהאוצרת יערה קידר נכנסה לראשונה אל ארון הבגדים של השחקנית המנוחה רונית אלקבץ, היא נדהמה לגלות ארכיון מסודר של למעלה מ-500 פריטי לבוש ואביזרים, שהמתינו לה עטופים בניירות משי ובסרט שעליו כתוב שם המעצב, השנה בה נלבשו, וההפקה בה צולמו. עוד בחייה הבינה אלקבץ את כוחם של הבגדים שלבשה על שטיחים אדומים, בטקסי פרסים ובהפקות קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, אבל כעת מתברר כי הבינה גם את חשיבות שימורם לטובת הדורות הבאים והמורשת. ייתכן אפילו שאלקבץ קיבלה על עצמה בהכנעה את התואר "אייקון אופנה" שהוצמד לה, ורצתה לסייע מראש על מלאכתם של מי שיהפכו את ארונה הפרטי לצוואתה האופנתית. 

 

צילום: איתי יעקב
מתוך התערוכה. "התרבות הישראלית אינה תרבות של ארכיונים, היא תרבות של להשתמש ולזרוק", אמר שלומי אלקבץ (צילום: איתי יעקב)

 

"אני רוצה להודות לרונית שאספה במשך 30 שנה באדיקות וכישרון רב, את כל מה שהיה צריך להיות בתערוכה", אמר הבוקר אחיה, שלומי אלקבץ, המנהל האמנותי של התערוכה. "הכול היה פשוט שם, מוכן ועטוף. והיתה שם כוונה, וזה מאוד מעניין שמישהו מייצר אוסף וארכיון. התרבות הישראלית אינה תרבות של ארכיונים, היא תרבות של להשתמש ולזרוק".

 

צילום: עדי קפלן
רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)

 

"אצל רונית הכול היה מוקפד, מגוהץ ונקי, עם נייר משי וסרט שכתוב עליו, למשל, שמלה בעיצוב גדעון אוברזון לטקס פרסי אופיר ב-2001 (שבו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על משחקה בסרט "חתונה מאוחרת", א"י), או תכשיט בעיצוב ישראל טגורי, שענדה לטקס שבו זכתה בפרס שחקנית השנה על תפקידה בסרט 'ביקור התזמורת'", מספרת קידר, שאצרה את התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ", שנפתחת הערב במוזיאון העיצוב חולון. "היה מדהים לגלות את הארון הזה. אני לא מכירה אף אדם שעושה את זה, ואני מתעסקת עם בגדים ואוספים שנים רבות. לצד הבגדים היא שמרה גם קטעי עיתונות, תסריטים, סרטוני וידאו - זו תודעת שימור יוצאת דופן". 

 

אוצרת התערוכה יערה קידר. "היה מדהים לגלות את הארון הזה"

 

"אני לא מיסטיקן", אמר הבוקר נרגש אבנר ישר, בעלה של אלקבץ במסיבת העיתונאים לרגל הפתיחה. "אם רונית היתה באה לבקר בתערוכה, בטח היו לה מעט הערות, אבל היא היתה מרוצה. אם היא שמרה ארכיון כזה גדול, התערוכה היא מתנה נהדרת שאנחנו נותנים לה היום".

 

צילום: איציק שוקל
"התערוכה נולדה מתוך אוסף הבגדים של רונית, אבל היא הפכה לסיפור על יצירה, קולנוע, חלומות, ועל האופן בו בגד נושא איתו זיכרון, אבל גם יכול לבנות זהות". 1988 (צילום: איציק שוקל)

 

כפי שחשפנו ב-Xnet, , התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" (נעילה: 30 באפריל 2018) נפתחת שנה וחצי לאחר מותה של השחקנית ממחלת הסרטן בגיל 51, ולא במקרה ההשקה מתקיימת בדיוק היום, 27.11, יום הולדתה ה-53 של אלקבץ. התערוכה מוצבת בשתי קומות המוזיאון, ובמקביל, יוצגו באולם "המעבדה" בימי הפעילות סרטים בכיכובה ובבימויה של אלקבץ. במרכז התערוכה יוצגו כ-200 פריטי לבוש, תכשיטים ואביזרי אופנה מארונה של אלקבץ, כמו גם מהפקות בהן השתתפה, וכן תצלומי אופנה בהשתתפותה, קטעי וידאו מסרטים בהשתתפותה ובבימויה, לצד סרטונים שנוצרו במיוחד לתערוכה. אחד מהסרטונים צולם רק לפני כשבועיים במרוקו על ידי שלומי אלקבץ והאמן דוד עדיקא. כל הפריטים בתערוכה ייכנסו בהמשך לאוסף הקבוע של המוזיאון, שמחזיק כיום גם באוסף בגדי הים של חברת גוטקס. 

 

צילום: איציק בירן
שלומי ורונית אלקבץ זוכים בפרס הסרט הטוב ביותר על "גט" בטקס פרסי אופיר ב-2014 (צילום: איציק בירן)

 

"התערוכה נולדה מתוך אוסף הבגדים של רונית, אבל היא הפכה לסיפור על יצירה, קולנוע, חלומות, ועל האופן בו בגד נושא איתו זיכרון, אבל גם יכול לבנות זהות", מסבירה קידר. "לבגדים של רונית היה תפקיד נוסף מעבר לכסות ולהפוך אותה ליפה יותר - היתה להם משמעות סימבולית ורגשית, מקור לכוח ולעוצמה". על התערוכה עבדה קידר בצמוד לשלומי אלקבץ, אחיה הצעיר של רונית, במאי ומורה לקולנוע, החתום על הניהול האמנותי של התערוכה. השניים הכירו דרך חבר משותף, לאחר ששלומי ביקש להתייעץ עם קידר לגבי אוסף הבגדים של רונית, שנותר בדירותיה בתל אביב ובפריז. 

 

צילום: רפי דלויה
"גיליתי אישה עם חוש הומור, שאהבה לחייך ולצחוק, וגיליתי גם את העשייה החברתית של רונית, שהיתה נשיאת ארגון 'אחותי'" (צילום: רפי דלויה)

 

ההתייעצות התגלגלה לכדי תערוכה, וקידר יצאה לחיפושים אחר פריטים איקוניים נוספים שבהם צולמה אלקבץ - חלקם הושאלו לתערוכה מבתי אופנה בינלאומיים, כמו לנוון בעיצוב אלבר אלבז, שהיה חברה הקרוב של אלקבץ והלביש אותה במספר הזדמנויות לשטיח האדום ולערב הפתיחה של שבוע האופנה TLV בשנת 2015; או המעצב כריסטיאן לקרואה, שאלקבץ לבשה מספר שמלות בעיצובו בעבודת הווידאו "ציון" של האמן ג'וזף דדון. "תהליך האיתור והאיסוף היה ארוך", אומרת קידר ומגלה כי, "לטובת השמלות של לקרואה נסעתי לארכיון שלו בפריז, כי הם לא ידעו בדיוק איזה שמלה היא לבשה, והארכיון שלו לא מקוטלג על פי שנים. הייתי צריכה לנבור בכל תצוגה בין השנים 1998 ל-2006, עד שזיהיתי את שתי השמלות מהעבודה". 

 

צילום: עדי קפלן
על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)

 

בתערוכה מוצגים גם פריטים נדירים ששמרה אלקבץ, כמו פרויקט הגמר שלה במגמה ללימודי אופנה בתיכון, שנמצא בבית הוריה, חולצת טי עם קרע אבלות שלבשה בסרט "שבעה", או חצאית לבנה בעיצובו של אלבר אלבז ללנוון, שלבשה בחתונתה ב-2010 לאדריכל אבנר ישר - אותה החצאית שנקרעה לעיני המצלמות כשעלתה לקבל את פרס הסרט הטוב ביותר על "גט" בטקס פרסי אופיר ב-2014. 

 

לדברי קידר, אלקבץ היתה מעורבת בכל האספקט החזותי של עיצוב התלבושות בהפקות בהן השתתפה, כך אמרה בעבר ל-Xnet גם מעצבת התלבושות לי אלמביק, שעבדה בצמוד לאלקבץ בסרט "גט". 

 

צילום: איתי יעקב
מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" (צילום: איתי יעקב)

 

 

מבין כל תערוכות האופנה שנעשו עד כה בישראל, ז'ה טם היא השלמה והמרהיבה ביותר, בזכות ההצבה הייחודית ועושר המוצגים. המבקרים בתערוכה יפגשו בכניסה את שמלת השמש בעיצובו של אלבר אלבז, שלבשה אלקבץ בשבוע האופנהTLV ב-2015, כשסביבה פרוסים פרחים אדומים שיצר לתערוכה המעצב ויקטור (ויוי) בלאיש, המסמלים את הפרח שנתלה על ראשה. אבל הדרמה הגדולה מתחוללת בקומה השנייה, שם יצרו אלקבץ וקידר גשר ארוך המוביל אל קיר ובו תלוי באור ניאון הכיתוב This is not cinema, המרמז כי זהו אינו עוד תפקיד בפילמוגרפיה של אלקבץ, כשתחתיו מוצג וידיאו ארט המדמה את קו החוף ואת הגלים הנשברים, כמו החיים עצמם.

 

צילום: AP, Gettyimages
"לצד הבגדים היא שמרה גם קטעי עיתונות, תסריטים, סרטוני וידאו" (צילום: AP, Gettyimages)

 

קידר עבדה גם עם מעצבי אופנה מקומיים על התערוכה. המעצב רונן לוין, למשל, יצר בשיתוף עם חברה להדפסות דיגיטליות שחזורים של שמלות איקוניות של דמויות שגילמה אלקבץ בסרטים, כמו השמלה הפרחונית שלבשה דינה בסרט 'ביקור התזמורת', או שמלה בדוגמת זיגזג שלבשה פנינה בסרט 'שחור'. "נוצרו לתערוכה עוד מספר שיתופי פעולה", מספרת קידר, "המעצבים יניב פרסי ובטי אלדד תפרו ארבעה דגמים שרונית הזמינה מהם לפני מותה ומעולם לא זכתה לקבל, ואילו המעצב ויקטור (ויוי) בלאיש תפר שמלות מחווה לשני התפקידים האחרונים והבינלאומיים שרונית היתה אמורה לגלם: דונה גרציה נשיא ומריה קאלאס". 

 

 

צילום: AP
"כשצללתי יותר ויותר אל תוך המחקר, נחשפתי לעומק ולניגודיות שבה, אשר באה לידי ביטוי גם בבגדיה - מצד אחד ג'ינס וטי שירט של זארה וקסטרו, ומהצד השני שמלות הערב של לנוון". 2015 (צילום: AP)

 

קידר, החיה ופועלת בניו יורק, היא אוצרת ומלמדת ב-NYU על אופנה וקולנוע במוזיאונים ובתרבות. העבודה על "ז'ה טם" היתה שונה מהתערוכות שאצרה עד כה, הן בהיקפה והן במהותה, כתערוכה על פרסונה ציבורית ולא על תמה אופנתית. "נכנסתי לעבודה על התערוכה עם דימוי מסוים על רונית, זה של האישה הגדולה מהחלומות לבושה בשחור", היא אומרת לסיכום. "אבל גיליתי אישה עם חוש הומור, שאהבה לחייך ולצחוק, וגיליתי גם את העשייה החברתית של רונית, שהיתה נשיאת ארגון 'אחותי'. כשצללתי יותר ויותר אל תוך המחקר, נחשפתי לעומק ולניגודיות שבה, אשר באה לידי ביטוי גם בבגדיה - מצד אחד ג'ינס וטי שירט של זארה וקסטרו, ומהצד השני שמלות הערב של לנוון. רונית לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול. הכול שזור יחד במלתחה שלה, שדרכה היא מספרת את הנרטיב שלה". 

 

______________________________________________________

 

ואיך נראים שיאי הסטייל של גל גדות על השטיחים האדומים?

צילום: AP
גל גדות וונדר וומן אשת השנה סטייל סגנון לוק סטייליסטית (צילום: AP)

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד