אוצרת התערוכה על רונית אלקבץ: "היתה לה תודעת שימור יוצאת דופן"

בדיוק ביום הולדתה ה-53, נחשפים הפריטים מארונה של השחקנית ואייקון האופנה, שאותם מתברר כי שימרה ואצרה עוד בחייה, כאילו התכוננה להנצחה שלה עצמה

איתי יעקב

|

27.11.17 | 11:06

צפו ברונית אלקבץ רוקדת על המסלול בשבוע האופנה בתל אביב 2015
רונית אלקבץ, 2011. "לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול" (צילום: גבריאל בהרליה)
רונית אלקבץ, 2011. "לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול" (צילום: גבריאל בהרליה)
רונית אלקבץ כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה (אמן: יוסף ז׳וזף דדון)
רונית אלקבץ כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה (אמן: יוסף ז׳וזף דדון)
מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ", הנפתחת היום. כ-200 פריטי לבוש, תכשיטים ואביזרי אופנה  (צילום: איתי יעקב)
מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ", הנפתחת היום. כ-200 פריטי לבוש, תכשיטים ואביזרי אופנה (צילום: איתי יעקב)
אלקבץ מאחורי הקלעים בתקופת הדוגמנות, 1986 (צילום: חלי גולדנברג)
אלקבץ מאחורי הקלעים בתקופת הדוגמנות, 1986 (צילום: חלי גולדנברג)
"לבגדים של רונית היה תפקיד נוסף מעבר ללכסות ולהפוך אותה ליפה יותר - היתה להם משמעות סימבולית ורגשית, מקור לכוח ולעוצמה", אומרת אוצרת התערוכה יערה קידר (צילום: Gettyimages)
"לבגדים של רונית היה תפקיד נוסף מעבר ללכסות ולהפוך אותה ליפה יותר - היתה להם משמעות סימבולית ורגשית, מקור לכוח ולעוצמה", אומרת אוצרת התערוכה יערה קידר (צילום: Gettyimages)
בצילום מתוך התערוכה של שרון בק, "1920". המחוך-בגד גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל (צילום: שרון בק)
בצילום מתוך התערוכה של שרון בק, "1920". המחוך-בגד גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל (צילום: שרון בק)
הצבה ייחודית ועושר של מוצגים. מתוך התערוכה (צילום: איתי יעקב)
הצבה ייחודית ועושר של מוצגים. מתוך התערוכה (צילום: איתי יעקב)
על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)
על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)
בחתונתה עם אדריכל אבנר ישר, 2010, אלקבץ בחצאית לבנה בעיצובו של אלבר אלבז ללנוון (צילום: דוד עדיקא)
בחתונתה עם אדריכל אבנר ישר, 2010, אלקבץ בחצאית לבנה בעיצובו של אלבר אלבז ללנוון (צילום: דוד עדיקא)
"רונית לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול". 2014 (צילום: Gettyimages)
"רונית לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול". 2014 (צילום: Gettyimages)
כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה (אמן: יוסף ז׳וזף דדון)
כציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלת קוטור: כריסטיאן לקרואה (אמן: יוסף ז׳וזף דדון)

כשהאוצרת יערה קידר נכנסה לראשונה אל ארון הבגדים של השחקנית המנוחה רונית אלקבץ, היא נדהמה לגלות ארכיון מסודר של למעלה מ-500 פריטי לבוש ואביזרים, שהמתינו לה עטופים בניירות משי ובסרט שעליו כתוב שם המעצב, השנה בה נלבשו, וההפקה בה צולמו. עוד בחייה הבינה אלקבץ את כוחם של הבגדים שלבשה על שטיחים אדומים, בטקסי פרסים ובהפקות קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, אבל כעת מתברר כי הבינה גם את חשיבות שימורם לטובת הדורות הבאים והמורשת. ייתכן אפילו שאלקבץ קיבלה על עצמה בהכנעה את התואר "אייקון אופנה" שהוצמד לה, ורצתה לסייע מראש על מלאכתם של מי שיהפכו את ארונה הפרטי לצוואתה האופנתית. 

 

מתוך התערוכה. "התרבות הישראלית אינה תרבות של ארכיונים, היא תרבות של להשתמש ולזרוק", אמר שלומי אלקבץ (צילום: איתי יעקב)
    מתוך התערוכה. "התרבות הישראלית אינה תרבות של ארכיונים, היא תרבות של להשתמש ולזרוק", אמר שלומי אלקבץ(צילום: איתי יעקב)

     

    "אני רוצה להודות לרונית שאספה במשך 30 שנה באדיקות וכישרון רב, את כל מה שהיה צריך להיות בתערוכה", אמר הבוקר אחיה, שלומי אלקבץ, המנהל האמנותי של התערוכה. "הכול היה פשוט שם, מוכן ועטוף. והיתה שם כוונה, וזה מאוד מעניין שמישהו מייצר אוסף וארכיון. התרבות הישראלית אינה תרבות של ארכיונים, היא תרבות של להשתמש ולזרוק".

     

    רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)
      רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994(צילום: עדי קפלן)

       

      "אצל רונית הכול היה מוקפד, מגוהץ ונקי, עם נייר משי וסרט שכתוב עליו, למשל, שמלה בעיצוב גדעון אוברזון לטקס פרסי אופיר ב-2001 (שבו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על משחקה בסרט "חתונה מאוחרת", א"י), או תכשיט בעיצוב ישראל טגורי, שענדה לטקס שבו זכתה בפרס שחקנית השנה על תפקידה בסרט 'ביקור התזמורת'", מספרת קידר, שאצרה את התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ", שנפתחת הערב במוזיאון העיצוב חולון. "היה מדהים לגלות את הארון הזה. אני לא מכירה אף אדם שעושה את זה, ואני מתעסקת עם בגדים ואוספים שנים רבות. לצד הבגדים היא שמרה גם קטעי עיתונות, תסריטים, סרטוני וידאו - זו תודעת שימור יוצאת דופן". 

       

      אוצרת התערוכה יערה קידר. "היה מדהים לגלות את הארון הזה"
        אוצרת התערוכה יערה קידר. "היה מדהים לגלות את הארון הזה"

         

        "אני לא מיסטיקן", אמר הבוקר נרגש אבנר ישר, בעלה של אלקבץ במסיבת העיתונאים לרגל הפתיחה. "אם רונית היתה באה לבקר בתערוכה, בטח היו לה מעט הערות, אבל היא היתה מרוצה. אם היא שמרה ארכיון כזה גדול, התערוכה היא מתנה נהדרת שאנחנו נותנים לה היום".

         

        "התערוכה נולדה מתוך אוסף הבגדים של רונית, אבל היא הפכה לסיפור על יצירה, קולנוע, חלומות, ועל האופן בו בגד נושא איתו זיכרון, אבל גם יכול לבנות זהות". 1988 (צילום: איציק שוקל)
          "התערוכה נולדה מתוך אוסף הבגדים של רונית, אבל היא הפכה לסיפור על יצירה, קולנוע, חלומות, ועל האופן בו בגד נושא איתו זיכרון, אבל גם יכול לבנות זהות". 1988(צילום: איציק שוקל)

           

          כפי שחשפנו ב-Xnet, , התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" (נעילה: 30 באפריל 2018) נפתחת שנה וחצי לאחר מותה של השחקנית ממחלת הסרטן בגיל 51, ולא במקרה ההשקה מתקיימת בדיוק היום, 27.11, יום הולדתה ה-53 של אלקבץ. התערוכה מוצבת בשתי קומות המוזיאון, ובמקביל, יוצגו באולם "המעבדה" בימי הפעילות סרטים בכיכובה ובבימויה של אלקבץ. במרכז התערוכה יוצגו כ-200 פריטי לבוש, תכשיטים ואביזרי אופנה מארונה של אלקבץ, כמו גם מהפקות בהן השתתפה, וכן תצלומי אופנה בהשתתפותה, קטעי וידאו מסרטים בהשתתפותה ובבימויה, לצד סרטונים שנוצרו במיוחד לתערוכה. אחד מהסרטונים צולם רק לפני כשבועיים במרוקו על ידי שלומי אלקבץ והאמן דוד עדיקא. כל הפריטים בתערוכה ייכנסו בהמשך לאוסף הקבוע של המוזיאון, שמחזיק כיום גם באוסף בגדי הים של חברת גוטקס. 

           

          שלומי ורונית אלקבץ זוכים בפרס הסרט הטוב ביותר על "גט" בטקס פרסי אופיר ב-2014 (צילום: איציק בירן)
            שלומי ורונית אלקבץ זוכים בפרס הסרט הטוב ביותר על "גט" בטקס פרסי אופיר ב-2014(צילום: איציק בירן)

             

            "התערוכה נולדה מתוך אוסף הבגדים של רונית, אבל היא הפכה לסיפור על יצירה, קולנוע, חלומות, ועל האופן בו בגד נושא איתו זיכרון, אבל גם יכול לבנות זהות", מסבירה קידר. "לבגדים של רונית היה תפקיד נוסף מעבר לכסות ולהפוך אותה ליפה יותר - היתה להם משמעות סימבולית ורגשית, מקור לכוח ולעוצמה". על התערוכה עבדה קידר בצמוד לשלומי אלקבץ, אחיה הצעיר של רונית, במאי ומורה לקולנוע, החתום על הניהול האמנותי של התערוכה. השניים הכירו דרך חבר משותף, לאחר ששלומי ביקש להתייעץ עם קידר לגבי אוסף הבגדים של רונית, שנותר בדירותיה בתל אביב ובפריז. 

             

            "גיליתי אישה עם חוש הומור, שאהבה לחייך ולצחוק, וגיליתי גם את העשייה החברתית של רונית, שהיתה נשיאת ארגון 'אחותי'" (צילום: רפי דלויה)
              "גיליתי אישה עם חוש הומור, שאהבה לחייך ולצחוק, וגיליתי גם את העשייה החברתית של רונית, שהיתה נשיאת ארגון 'אחותי'"(צילום: רפי דלויה)

               

              ההתייעצות התגלגלה לכדי תערוכה, וקידר יצאה לחיפושים אחר פריטים איקוניים נוספים שבהם צולמה אלקבץ - חלקם הושאלו לתערוכה מבתי אופנה בינלאומיים, כמו לנוון בעיצוב אלבר אלבז, שהיה חברה הקרוב של אלקבץ והלביש אותה במספר הזדמנויות לשטיח האדום ולערב הפתיחה של שבוע האופנה TLV בשנת 2015; או המעצב כריסטיאן לקרואה, שאלקבץ לבשה מספר שמלות בעיצובו בעבודת הווידאו "ציון" של האמן ג'וזף דדון. "תהליך האיתור והאיסוף היה ארוך", אומרת קידר ומגלה כי, "לטובת השמלות של לקרואה נסעתי לארכיון שלו בפריז, כי הם לא ידעו בדיוק איזה שמלה היא לבשה, והארכיון שלו לא מקוטלג על פי שנים. הייתי צריכה לנבור בכל תצוגה בין השנים 1998 ל-2006, עד שזיהיתי את שתי השמלות מהעבודה". 

               

              על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994 (צילום: עדי קפלן)
                על סט הצילומים של הסרט "צלקת", במאי: חיים בוזגלו, 1994(צילום: עדי קפלן)

                 

                בתערוכה מוצגים גם פריטים נדירים ששמרה אלקבץ, כמו פרויקט הגמר שלה במגמה ללימודי אופנה בתיכון, שנמצא בבית הוריה, חולצת טי עם קרע אבלות שלבשה בסרט "שבעה", או חצאית לבנה בעיצובו של אלבר אלבז ללנוון, שלבשה בחתונתה ב-2010 לאדריכל אבנר ישר - אותה החצאית שנקרעה לעיני המצלמות כשעלתה לקבל את פרס הסרט הטוב ביותר על "גט" בטקס פרסי אופיר ב-2014. 

                 

                לדברי קידר, אלקבץ היתה מעורבת בכל האספקט החזותי של עיצוב התלבושות בהפקות בהן השתתפה, כך אמרה בעבר ל-Xnet גם מעצבת התלבושות לי אלמביק, שעבדה בצמוד לאלקבץ בסרט "גט". 

                 

                מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" (צילום: איתי יעקב)
                  מתוך התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ"(צילום: איתי יעקב)

                   

                   

                  מבין כל תערוכות האופנה שנעשו עד כה בישראל, ז'ה טם היא השלמה והמרהיבה ביותר, בזכות ההצבה הייחודית ועושר המוצגים. המבקרים בתערוכה יפגשו בכניסה את שמלת השמש בעיצובו של אלבר אלבז, שלבשה אלקבץ בשבוע האופנהTLV ב-2015, כשסביבה פרוסים פרחים אדומים שיצר לתערוכה המעצב ויקטור (ויוי) בלאיש, המסמלים את הפרח שנתלה על ראשה. אבל הדרמה הגדולה מתחוללת בקומה השנייה, שם יצרו אלקבץ וקידר גשר ארוך המוביל אל קיר ובו תלוי באור ניאון הכיתוב This is not cinema, המרמז כי זהו אינו עוד תפקיד בפילמוגרפיה של אלקבץ, כשתחתיו מוצג וידיאו ארט המדמה את קו החוף ואת הגלים הנשברים, כמו החיים עצמם.

                   

                  "לצד הבגדים היא שמרה גם קטעי עיתונות, תסריטים, סרטוני וידאו" (צילום: AP, Gettyimages)
                    "לצד הבגדים היא שמרה גם קטעי עיתונות, תסריטים, סרטוני וידאו"(צילום: AP, Gettyimages)

                     

                    קידר עבדה גם עם מעצבי אופנה מקומיים על התערוכה. המעצב רונן לוין, למשל, יצר בשיתוף עם חברה להדפסות דיגיטליות שחזורים של שמלות איקוניות של דמויות שגילמה אלקבץ בסרטים, כמו השמלה הפרחונית שלבשה דינה בסרט 'ביקור התזמורת', או שמלה בדוגמת זיגזג שלבשה פנינה בסרט 'שחור'. "נוצרו לתערוכה עוד מספר שיתופי פעולה", מספרת קידר, "המעצבים יניב פרסי ובטי אלדד תפרו ארבעה דגמים שרונית הזמינה מהם לפני מותה ומעולם לא זכתה לקבל, ואילו המעצב ויקטור (ויוי) בלאיש תפר שמלות מחווה לשני התפקידים האחרונים והבינלאומיים שרונית היתה אמורה לגלם: דונה גרציה נשיא ומריה קאלאס". 

                     

                     

                    "כשצללתי יותר ויותר אל תוך המחקר, נחשפתי לעומק ולניגודיות שבה, אשר באה לידי ביטוי גם בבגדיה - מצד אחד ג'ינס וטי שירט של זארה וקסטרו, ומהצד השני שמלות הערב של לנוון". 2015 (צילום: AP)
                      "כשצללתי יותר ויותר אל תוך המחקר, נחשפתי לעומק ולניגודיות שבה, אשר באה לידי ביטוי גם בבגדיה - מצד אחד ג'ינס וטי שירט של זארה וקסטרו, ומהצד השני שמלות הערב של לנוון". 2015(צילום: AP)

                       

                      קידר, החיה ופועלת בניו יורק, היא אוצרת ומלמדת ב-NYU על אופנה וקולנוע במוזיאונים ובתרבות. העבודה על "ז'ה טם" היתה שונה מהתערוכות שאצרה עד כה, הן בהיקפה והן במהותה, כתערוכה על פרסונה ציבורית ולא על תמה אופנתית. "נכנסתי לעבודה על התערוכה עם דימוי מסוים על רונית, זה של האישה הגדולה מהחלומות לבושה בשחור", היא אומרת לסיכום. "אבל גיליתי אישה עם חוש הומור, שאהבה לחייך ולצחוק, וגיליתי גם את העשייה החברתית של רונית, שהיתה נשיאת ארגון 'אחותי'. כשצללתי יותר ויותר אל תוך המחקר, נחשפתי לעומק ולניגודיות שבה, אשר באה לידי ביטוי גם בבגדיה - מצד אחד ג'ינס וטי שירט של זארה וקסטרו, ומהצד השני שמלות הערב של לנוון. רונית לא חששה לערבב בין היסטורי למודרני, בין שקוף לאטום, בין יקר לזול. הכול שזור יחד במלתחה שלה, שדרכה היא מספרת את הנרטיב שלה". 

                       

                      ______________________________________________________

                       

                      ואיך נראים שיאי הסטייל של גל גדות על השטיחים האדומים?

                      וונדר וומן חוזרת לעקבים. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)
                      וונדר וומן חוזרת לעקבים. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)

                       

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד