חברת ההיי טק איירון סורס היתה הראשונה לאכלס את מגדל עזריאלי החדש בשרונה, שהפך ליעד מבוקש בקרב חברות ההייטק הגדולות בארץ. החברה עברה למגדל בקיץ האחרון, ממשרדים שהיו פזורים בכמה בניינים ברחוב לילנבלום בתל אביב. בעליה בחרו להתמקם בקומות 12-15, קומות נמוכות יחסית במגדל בן 60 הקומות, כדי שלמרות המעבר אליו, הם ימשיכו להרגיש קשר, לפחות במידה מסוימת, לסביבה.
איירון סורס, שהוקמה ב-2010, עוסקת בפרסום במכשירים סלולריים ומספקת, בין השאר, טכנולוגיה המאפשרת לשחקנים במשחקים סלולריים לקבל "תשלום" במטבעות וירטואליים או פרסים במשחק, בתמורה לצפייה בפרסומות וידאו. בדרך זו יכולים מפתחי המשחקים להגדיל את הכנסותיהם. החברה היא אחת מהגדולות בתחומה בעולם, והטכנולוגיה שלה מגיעה ליותר מ -1.2 מיליארד משתמשי טלפונים סלולריים, ומשולבת ביותר מ- 80 אלף אפליקציות. כיום היא מעסיקה 600 עובדים במשרדים הראשיים בתל אביב, ועוד כ-150 עובדים בסניפיה בניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון, ברלין, בייג'ין, שנזן, בנגלור וסיאול.
"התבקשנו לייצר מרחבים בוגרים"
תכנון ארבע קומות המשרדים החדשות (ובקרוב החמישית), סך הכל 10,000 מטרים רבועים, הוא עבודה משותפת של Greentechtura וסטודיו RUST אדריכלים (של האדריכלים רענן שטרן ושני טל). Greentechtura תכננו את חלוקת הקומות, העמדת המשרדים ביחס לשטחים הציבוריים ואת מיקומם של הצוותים השונים בכל קומה.
שטרן וטל היו אחראים על עיצוב הפנים של החללים הציבוריים. "התבקשנו לייצר מרחבים בוגרים ונוחים", מתאר שטרן את נקודת המוצא לעיצוב, "בלי גימיקים ובלי פונקציות נלוות שמתיימרות להשאיר את העובדים כמה שיותר שעות במשרד".
אזורי העבודה: אחידים ובכל זאת שונים
קומה 12 היא קומת ההנהלה, שבה השטח הציבורי הגדול ביותר, הכולל סלונים, קפיטריה מרכזית וטריבונה לכינוסים של החברה. יש בקומה גם מרפסת גדולה ומאובזרת, היחידה במגדל, שצופה לעבר הקריה ופארק שרונה.
קומות 13-15 הן קומות העבודה, והארגון בהן זהה: בכניסה לכל קומה יש אזור קבלת פנים עם פינות ישיבה, ובהמשכו קפיטריה קומתית מרכזית.
בהיקף כל קומה תוכננו משרדים שקופים מוארים באור טבעי, המעניקים פרטיות יחסית.
במרכז כל קומה - ליבת קומה, כפי שמכנים אותה האדריכלים, המקיפה את גרעין המגדל - ממוקמות פונקציות ציבוריות, שמשרתות את המשרדים הסמוכים באותו אזור. בין הליבה להיקף מקשר מעין רחוב, מסדרון רחב, שהפונקציות הציבוריות משיקות לו.
כיוון שהמשרדים נפרשים בכמה קומות, האדריכלים חיפשו דרך ליצור סדר וחזרתיות, כך שהעובדים יוכלו להתמצא במרחבים השונים בקלות, ועם זאת כל קומה תהיה ייחודית. הם בחרו להגדיר ''מבנים'' עצמאיים, מנותקים מהתקרה, שמכילים חדרי ישיבות, עבודה ומפגש; ואלו חוזרים בכל קומה בגרסאות ובחומריות שונות, למשל בריצוף מתחלף המגדיר אזורים שונים. המשרדים מרוצפים בפרקט אלון מבוקע, חדרי הישיבות בפרקט בדוגמת אדרת דג, והשביל ההיקפי עשוי בטון מוחלק.
בחללים הציבוריים נעשה שימוש בחומרים מגוונים: עץ, קרמיקה, טראצו, שטיחים, אריחי פי.וי.סי ואבן טבעית, ובשלל דוגמאות ושילובים חד פעמיים, שמייצרים מרבדים המגדירים את גבולות הפונקציות השונות. "זה יוצר עושר גדול, אבל המשכי", מסביר שטרן. "יש תמיד שילוב בין חומרים כבדים, כמו פלדה, בלוקים חשופים ובטון, לחומרים מעודנים יותר כמו טקסטיל ועץ, שמרככים ועושים את הכל יותר אנושי".
תאורה: טכנית, רכה, דקורטיבית
על תכנון התאורה אחראית מעצבת התאורה אורלי אברון אלקבץ. מדרג התאורה שתכננה מתחיל עם תאורה טכנית צמודת תקרה במשרדים וממשיך בתאורה טכנית, אך רכה וביתית יותר, במסדרונות ובחללים הציבוריים. זו מבוססת על שלד צינורות ברזל שחורים, שמהם יורדים גופים עגולים אחידים, המופיעים ללא השלד גם בחדרי הישיבות.
בקפיטריות, בסלונים ובחלק מהבוטים (תאים לשיחות ופגישות), שבהם רצו להשיג אווירה שונה, בחרו בתאורה דקורטיבית.
גרפיקה: תמה לכל קומה
הסטודיו לעיצוב של איירון סורס היה שותף לעיצוב הגרפי של הקומות, שלכל אחת מהן נבחרה תמה ייחודית הקשורה להיסטוריה הקצרה של החברה ולמדינות שבהן היא פועלת: קומה 12, קומת ההנהלה, היא תל אביב; קומה 13 אסיה; קומה 14 אמריקה; וקומה 15 אירופה.
התמה הקומתית באה לידי ביטוי בשמות חדרי הישיבות ובהשראה לציורים מופשטים, שצוירו על גבי פח גלי ועוטפים את פיר המעליות המקשר בין ארבע הקומות. בסטודיו הוכנו גם פוסטרים שמעטרים את קירות המשרדים ומציגים נושאים מהווי החברה.
- עיצוב ותכנון: RUST אדריכלים - רענן שטרן ושני טל; Greentechtura
- עיצוב ותכנון תאורה: אורלי אברון אלקבץ
- גרפיקה ושילוט בשיתוף עם סטודיו IronSource
- שילוט המשרדים, פח גלי מאויר והפקת ציורי הקיר: אורן ברקת (אורניאון)
- איור קיר קומה 12: ג׳ואנה אסרף (הקיר הקינטי)
- איור קיר קומה 13: עינת צרפתי
- איור קיר קומה 14: ליאור בן-טוב Pesh
- איור קיר קומה 15: אלון בונדר
- ציורים על פח גלי סביב המעליות: תום מלניק
- פוסטרים: אביאל בסיל וסטודיו IronSource
--------------------------------------------
איך תוכנן הענק המתפתל מעל שרונה? לחצו על התמונה לכתבה המלאה: