בספטמבר 2009 הפך שבוע האופנה במילאנו לזירת מלחמה. תצוגת האופנה של דולצ'ה & גבאנה היתה צפויה להתקיים בתאריך ה-28 בספטמבר, י' תשרי, יום כיפור בלוח השנה היהודי, אלא שצמד המעצבים האיטלקי חשש כי היום הקדוש ליהודים יפגע בסיקור התקשורתי של בית האופנה, שהרי יש לא מעט יהודים בשמאטע ביזנס: מקניינים של בתי כלבו גדולים ובוטיקים, ועד עיתונאיות אופנה חשובות ובראשן הגיורת סוזי מנקס, אז עורכת האופנה של ההראלד טריביון, וכיום עורכת האופנה של כל 19 המהדורות הבינלאומיות של ווג אונליין, ועדיין אחת הכותבות המשפיעות ביותר בתעשייה.
כדי להימנע מפגיעה בסיקור התקשורתי, החליטו דומיניקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה להקדים את שתי התצוגות של המותג (לקו הראשי ולקו הצעיר D&G, שמאז כבר נסגר), כך שהתצוגה של D&G הוקדמה ל-24 בספטמבר במקביל לתצוגות של המותגים קריציה ופראדה, והתצוגה לקו הראשי הוקדמה לשעות הצהריים של ערב יום כיפור, אל מול התצוגה של יריבם הגדול, מעצב האופנה רוברטו קוואלי. מריה מנדלי, מייסדת קריציה שהלכה לעולמה ב-2015, אמרה אז ליומון האיטלקי לה רפובליקה, כי "דולצ'ה & גבאנה אינם קולגיאליים, וכדאי שיזכרו כי אני זאת שהמציאה את הרדי טו וור האיטלקי". קוואלי, לעומתה, היה אלגנטי פחות, ואמר כי "המלחמה הזאת בין מעצבים פוגעת בתעשייה האיטלקית בזמן מיתון כבד. ניסינו להגיע לפתרון ידידותי ללא הצלחה. יהירות לאורך זמן אינה משתלמת".
המקרה של דולצ'ה & גבאנה הוא רק אחד הסיפורים המורכבים והמדוברים בלוח התצוגות של שבועות האופנה בפריז ובמילאנו בשנים האחרונות, שמדי ספטמבר מתערער בעקבות יום כיפור, שנופל על אחד מהם. השבוע, למשל, הוקדמה התצוגה של כריסטיאן דיור מיום שישי בשעה 14:30 בצהריים (שעון פריז) ליום שלישי (אתמול) באותה השעה. תצוגת הפרט א-פורטה של דיור מתקיימת כבר למעלה מעשור בכל עונה ביום שישי בצהריים, והבחירה להקדים אותה בארבעה ימים נעשתה כצעד חריג בהוראתו של מנכ"ל ונשיא החברה היהודי סידני טולדנו - כך אישר ל-Xnet מקור המעורה בפרטים. טולדנו מבקר בקביעות בישראל מטעמים פרטיים ומשפחתיים, ואף נכח בפתיחת חנות המותג בכיכר המדינה ב-2015. בן דודו הוא הזמר אבי טולדנו.
בניגוד לשינויים הלא קולגיאליים שעשו דולצ'ה אנד גבאנה בלוח התצוגות של מילאנו, בדיור הקדימו את התצוגה ליומו הראשון, והדלוח ממילא, של שבוע האופנה בפריז, מבלי לפגוע בבתי אופנה אחרים. וכך מעז יצא מתוק, והתצוגה של המותג פתחה אתמול בצהריים באופן רשמי את שבוע האופנה, והקדימה את המתחרה הגדול שלה, סן לורן פריז, שתצוגת האופנה שלו היתה עד לשבוע זה, התצוגה החשובה הראשונה בלוח התצוגות של פריז.
מכריסטיאן דיור והפדרציה הצרפתית לאופנה לא הגיבו לשאלות Xnet בנושא.
על המסלול בחרה מעצבת המותג מריה גרציה קיורי להציף סוגייה - Why Have There Been No Great Women Artists - כפי שנכתב על חולצת פסים שלבשה הדוגמנית סשה פיבוברובה, שפתחה את התצוגה במכנסי ג'ינס רחבים. לאחר שבקולקציית הקרוז התכתבה קיורי עם האמנית ג'ורג'יה אוקיף, הפעם היא פנתה לאמנית חשובה אחרת, ניקי דה סן פאל, ויצרה בהשראתה קולקציית קז'ואל צעירה ומסחרית שקורצת לבנות דור המילניום, עם פריטים כמו מכנסוני עור קצרים עם רקמת דרקונים צבעונית, שמלות משי עם רקמת לב צבעונית, חולצות שיפון מנוקדות ששולבו עם חצאיות מיני בגזרת מותן גבוהה, וחטיבה של שמלות שיפון סקסיות וצבעוניות, שחתמו את התצוגה.
כמובן שגם הקניינים הישראלים של מותגים מחו"ל סובלים מהטיימינג של שבועות האופנה, ונדרשים לג'נגל בתקופת החגים בין הארוחות המשפחתיות בארץ לתצוגות בחו"ל. דנה אונגר דיין מבוטיק "אמור" בתל אביב, המייבא בין היתר את המותגים דולצ'ה אנד גבאנה וסטלה מקרטני, מספרת כי השנה, למשל, ויתרה על נוכחותה בשבוע האופנה של מילאנו, שנפל בדיוק על ראש השנה, אם כי בעוד יומיים תצא לשבוע האופנה בפריז. "אני נוסעת ברגשות מעורבים", היא אומרת. "צריך לזכור שבמקביל לתצוגות נפתחים גם השואו רומים של המעצבים, ואנו מחויבים לבצע את ההזמנות בתאריכים האלו. השנה אעבוד בפריז עד כניסת הצום ומיד לאחריו".
מקרה נוסף מהעבר, מפורסם לא פחות, פגע בסיקור של בית האופנה גוצ'י בספטמבר 2015. התצוגה של המותג האיטלקי, כמו גם של המעצבת אלברטה פרטי, התקיימה ביום ד', ה-23 בספטמבר בשעות הצהריים של כיפור, מה שגרם לכך שמהתצוגה נעדרו עורכים חשובים ובראשם מנקס, עורך מגזין האופנה InStyle אריאל פוקסמן, כתבת האופנה החשובה של הניו יורק טיימס ונסה פרידמן, וקניינים כמו ג'ואן בורשטיין מבוטיק Browns, ג'ים גולד, מנהל מחלקת המרצ'נדייז של רשת הבוטיקים היוקרתית נימן מרקוס ואחרים. לאות הזדהות נעדרה מהתצוגה גם קרלה סוזאני הלא יהודייה, מייסדת רשת הבוטיקים קורסו קומו 10, שאמרה לניו יורק טיימס כי "נעדרה לאור חשיבותו של היום".
הפלונטר שאליו נכנס בית האופנה האיטלקי היה בלתי נמנע. בידיעה שפורסמה ביומון האופנה WWD סירבו בגוצ'י להתייחס לשאלה האם ניתן היה להימנע מקיום תצוגה ביום כיפור. עם זאת, מריו בוסלי, יו"ר לשכת האופנה האיטלקית ומי שאחראי על בניית לוח התצוגות העונתי, הסביר כי "יום כיפור נופל מדי ספטמבר על שבוע האופנה של מילאנו או פריז. הפעם זה תורה של מילאנו. מאחר ולוחות התצוגות הבינלאומיים נקבעים שנים מראש, לא ניתן היה לבצע שינויים. הצעתי השנה לבתי האופנה כי יקיימו בתאריך זה רק תצוגות מסלול, וימנעו מאירועי גאלה, מסיבות וארוחות ערב חגיגיות כאות לסולידריות".
לצד בתי האופנה המציגים, גם העיתונאים נדרשים לקבל החלטות הרות גורל ביום זה. בכתבה שפורסמה בשנת 2015 בעקבות התצוגה של גוצ'י, הסבירה מנקס כי היא מתעצבת להפסיד צפייה באוספים גדולים, אבל בחרה שלא להגיע לתצוגה. "העבודה שלי מהווה חלק מהזהות שלי, אבל כך גם האמונה שלי. לא אשתתף בתצוגות ביום כיפור". מנקס, כאמור, אמרה את הדברים לפני שנתיים, אך בשנה שעברה היא נצפתה ואף סיקרה אונליין תצוגות שנערכו בכיפור. ככל הנראה נסדקה אמונתה.
בניגוד למנקס, סיפרה עורכת האופנה של הדיילי טלגרף הבריטי, ליסה ארמסטרונג, כי היא תשתתף בתצוגות האופנה במילאנו, אך תקפיד על הצום, ואילו סינדי לייב, עורכת מגזין גלמור, הסבירה שהחליטה לעבוד ביום כיפור, לאחר שבחרה לא לעבוד בראש השנה שנפל על שבוע האופנה בניו יורק. "זה סיוט לכל המעורבים", אמרה לייב והוסיפה: "הבת שלי תחגוג מאוחר יותר השנה בת מצווה, ואני מרגישה יותר מתמיד, שכאמא עליי להוות דוגמה".
______________________________________________________
ומה היו רגעי השיא של שבוע האופנה במילאנו?