אבינועם הרש

חוזרים ללימודים - הפעם באמת:
כך תעזרו להם להצליח ולצמוח

החופשות הסתיימו, השיגרה חזרה ולפנינו תקופת לימודים רצופה ואינטנסיבית. המורה אבינועם הרש עם כמה עצות טובות לפתיחת השבוע ושנת הלימודים

אבינועם הרשפורסם: 15.10.17 07:49
"את יכולה לעשות כל מה שתרצי" - משפט שטוב בעיקר לסרטים הוליוודים (צילום: Shutterstock)
"את יכולה לעשות כל מה שתרצי" - משפט שטוב בעיקר לסרטים הוליוודים (צילום: Shutterstock)

זהו, שנת הלימודים מתחילה לה, הפעם באמת, עם כמה חודשי למידה וחינוך רצופים. ריחות השנה החדשה שעדיין באוויר, מהווים הזדמנות נהדרת עבורנו בכדי לתת לילדינו כלים אפקטיביים שיעזרו להם לנפץ כל מיני תקרות זכוכית שעד עכשיו היו מחוץ לתחום שלהם ולהפוך את השנה החדשה למצמיחה ולמשמעותית במיוחד בעיצוב חייהם.

 

ילדים צריכים הדרכה ברורה. לבוא ולהגיד להם: "חמוד שלי, אני יודע שאתה יכול לעשות כל מה שאתה רוצה. פשוט לך על החלומות שלך ותממש אותם", זה משפט שאולי עובד יפה בסרטים של 'הוליווד', בהם רואים איך וויל סמית משכנע את ילדו לשתות את העולם בקשית, אולם בפועל אין במשפט הזה בכדי לקדם את הילד באופן מעשי, מעבר לתחושה הטובה והרגעית שהוא מקבל מהוריו, שגם היא כמובן חשובה לכשעצמה.

 

כמו המבוגרים, גם ילדים צריכים קודם כל להבין טוב מה מצבם ולאן הם רוצים לשאוף. מחקרים מראים שרובנו, כאנשים מבוגרים, יודעים להגדיר מצוין מה אנחנו לא רוצים לעשות, אולם רק מעטים מאתנו יודעים להצביע בבירור על מטרות העל שלנו: מהו כוכב הצפון ולאן אנחנו רוצים לשאוף.

 

ברור שאצל ילדים זה שונה. הם מתפתחים וכל האפשרויות פתוחות בפניהם, אולם בוודאי שאלמנטים התנהגותיים הקשורים בצמיחה והתחדשות קשורים ומשפיעים גם עליהם. מוגשים לפניכם חמישה טיפים קצרים שיעזרו לכם לעשות סדר בגיבוש ארגז הכלים ומיומנויות הצמיחה של ילדיכם:

 

1. שאלת מיליון הדולר: האם אנחנו רוצים בכלל לצמוח?

כפי שהזכרתי, אדם יכול להעביר את כל חייו בעולם הזה מבלי שהצליח ולו פעם אחת לעצור ממירוץ החיים הטכנוקרטי שלו ולשאול את עצמו בנחת ובישוב הדעת את שלוש השאלות של החיים:

א. מה אני רוצה בכלל בעולם הזה והאם יש לי חלומות שקשורים לרצון הזה?

ב. איך אני הולך להגשים את החלומות הללו?

ג. האם אני יודע מהם הגורמים שמעכבים אותי מלהשיג את המטרות והחלומות שלי?

 

לא משנה אם החלומות של ילדיכם מסתכמים כרגע בבית ברבי או במכונית על שלט - עצם זה שהם יתרגלו ויתאמנו למקד את המטרות שלהם, לקרוא להן בשמות ובעיקר להתחיל ולהכין אסטרטגיה מעשית בכדי להשיג אותן, כמובן ברמה וביכולת שלהם, זהו צעד גדול שתוכלו לתת להם בדרך להטמעת כלי צמיחה חשובים לחיים.

 

 

לאן הוא שואף? ההצלחה תשמח אותו יותר אם ידע מה היעד (צילום: Shutterstock)
    לאן הוא שואף? ההצלחה תשמח אותו יותר אם ידע מה היעד(צילום: Shutterstock)

     

    2. כתיבת המחשבות

    בדור של טאבלטים ומחשבים ניידים שמודבקים לכל פעוט, ילדים פחות אוהבים לכתוב סתם, בלי סיבה, אולם במקרה הזה חשוב שתסבירו להם את היתרון החשוב שבכתיבה: בצורה זו, הם יוכלו לראות במדויק ובאופן ברור היכן אנחנו עומדים ביחס להגשמת המטרות שלנו, מהם הגורמים המעכבים ומה אנחנו צריכים לעשות בעניין. כמובן שלילדים קטנים אפשרי ורצוי גם להמחיש ויזואלית. עוד לא נמצא תחליף להגשת הדברים בדרך מסודרת וברורה. גם למבוגרים זה עובד. באחריות.

     

    3. הגדרת מטרות העל

    מטרת על יכולה להיות כל דבר: החל מרכישת שפה חדשה, עבודה על מידה שמצריכה תיקון: נניח, פתיל קצר או נטייה לדחות דברים או לחלופין תכונות חברתיות, כמו למשל: אומץ והפניית משאבים רבים יותר לרכישת חברים. כל מטרה מבורכת, אולם חשוב להגדיר אותה, לסמן אותה ולראות איך אנחנו יכולים להגיע אליה באופן מפורט.

     

    נניח שהילדה שלכם רוצה בובת ברבי או שהילד רוצה חולצה של ברצלונה. כאן, אנחנו כהורים, מוכנים להסביר ולפתח דרך שדרכה הילדים יוכלו להשיג את מטרת העל שלהם: אם תצליחו לצבור עשרים מדבקות של התנהגות טובה, נשיג לכם את מטרת העל. כמובן שהדבר תקף גם ברישיון נהיגה, קורס צלילה וכל דבר אחר. תכלית העניין: הקניית היכולת למקד משאבים באופן מושכל בדרך להשגת המטרות שלנו.

     

    4. הסקת מסקנות מהתנהגויות שאינן מקדמות אותנו

    הורים רבים נוטים במריבות עם ילדיהם לצעוק ולהאשים אותם מבלי להשאיר מקום או זמן לעיבוד מידע ולשמש כמתווכים. הסבר מעשי לילדים אודות דפוסי ההתנהגות שלהם, שלדעתנו מעכבים אותם מלהשיג את המטרה, כמו גם ניתוח משותף של התנהגויות שמחבלות ומזיקות להם, תגרום בהסבר נכון, להבנה מהירה ואפקטיבית יותר של מה כן צריך לעשות.

     

    ילדים לומדים מטעויות של עצמם באופן הרבה יותר יעיל משאנחנו חושבים. כדאי לנצל את תכונות הלמידה החשובות שלהם ואת היכולת שלהם לפתח הרגלים חדשים ובריאים. מדובר במיומנות שתעזור להם המון בחיים הבוגרים.

     

    5. רשימה של הכרת הטוב

    הרבה פעמים אנחנו קונים לילדים שלנו משהו שהם רצו ומגלים שיכולת הזיכרון שלהם הרבה יותר קצרה משחשבנו. עריכת רשימה משותפת של הדברים והמתנות שזכינו להם בחיים ידועה בתור כלי נהדר לאושר ולסיפוק. כן, גם ברמת הילדים.

     

    כמו הילדים שלנו, גם אנחנו מורגלים בלקחת את הדברים שאינם מובנים מאליהם בחיים שלנו כאל דברים שכל הזמן היו ונמצאים שם. זו טעות שמתחילה בנו ומושרשת אצל הילדים שלנו. ברגע שנלמד אותם להודות על כל מיני מתנות שנראות לנו כהכי מובנות מאליו שיש, למרות שהן ממש לא: היכולת שלנו לראות, לדבר, להתנועע, לישון תחת קורת גג - נתחיל לראות איך הילדים שלנו כתוצאה מכך יפתחו הרגל נפלא: הם יתחילו להעריך את גורלם הטוב, להכיר טובה על מה שיש להם ולהבין שיש להם הרבה יותר משנדמה להם.

     

    לכו עם חמשת הטיפים הללו, תראו אם אתם מתחברים אליהם, הטמיעו אותם בילדכם ותנו להם את האפשרות לעשות את צעדי הצמיחה הראשונים שלהם, בשנה החדשה.

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נשוי לגיתית ואבא לשלושה ילדים. חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך', יזם חינוכי, מחנך, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב. מעביר סדנאות וסמינריונים לנוער וחדרי מורים. מאמין ודוגל במשפט של קן רובינסון: "תפקיד המורה הוא לאפשר את הלמידה, זה הכל". משתדל לא להרוס את היצירתיות של תלמידי ולאפשר להם לעוף מעבר לגבולות הזמן והמקום הבית ספריים. מעבר לכך, מאמין בטוב וביכולת השינוי התמידית של האדם לגרום לעולם להפוך לטוב יותר או כפי שאמר זאת הרבי מקוצק, ר' מנחם מנדל: "האדם נועד להרים את השמיים'.