המעצב כריסטיאן דיור נרשם בפנתאון האופנה בזכות תצוגת האופנה הראשונה שערך בפריז ב־1947 כשכבר היה בן 42, ובה הציג את מה שמכונה "המראה החדש" (ניו לוק), צללית מהפכנית לאותם ימים המורכבת מחצאית ארוכה, מותניים מודגשים וכתפיים מעוגלות. אלה היו השנים הראשונות אחרי מלחמת העולם השנייה. דגם אייקוני זה בצבעים של שחור ולבן, המכונה גם חליפת בר, ממוקם בכניסה לתערוכה. "דגמיו של דיור זכו מיד להצלחה משום שהוא העניק לנשים תקווה, אופטימיות ואמונה בעולם חדש שבו הן יכלו לא לחשוש מלהיראות יפות ומושכות", אומרת ניקול מולר אחת מאוצרות התערוכה.
כריסטיאן דיור המשיך לעצב בהצלחה רבה במשך עשר שנים נוספות עד שנפטר ב־1957 מהתקף לב. אחרי מותו בית האופנה שהקים המשיך, ועדיין ממשיך, להתקיים ולשגשג לא מעט בזכות מעצבים מוכשרים שהחליפו אותו כמעצבי הבית במהלך השנים, ולהם מוקדש בתערוכה אולם מיוחד. בין המעצבים יש כמה שהפכו למעצבים מובילים בפני עצמם כאיב סן לורן שמונה למעצב בית דיור בגיל 19 בלבד; מארק בוהם שעיצב את בגדי בית המלוכה של מונקו ושחקניות הוליווד ידועות כליז טיילור; ז’אן פרנקו פרה האיטלקי שחידש את מסורת הבית בהשראת סגנון הניו לוק; ג’ון גליאנו הדנדי הבריטי, "הילד הרע של האופנה" שמונה למעצב הבית ב־1996 ופוטר אחרי 13 שנה.
גליאנו ידע לשלב היטב בעיצוביו מסורת, חדשנות ונועזות והוביל אותם למאה ה־21. הוא נהג לקיים תצוגות ענק מושקעות בחללים יוצאי דופן, ברציפי רכבות, באופרה של פריז או בגני ארמון ורסאי, ודגמיו עוררו לא אחת זעם ותדהמה, כמו קולקציית "הקלושרים" בהשראת חסרי בית שעיצב ב־1999 או קולקציה בהשראת אמנות אפריקאית שדגמים ממנה מוצגים בתערוכה. המעצב הבלגי המינימליסטי, רף סימון, החליף את גליאנו אך שימש כמעצב הבית רק שלוש שנים. ביולי 2016 התמנתה לראשונה אישה, מריה גרציה קיורי, למעצבת הבית, והיא לא מהססת להציג דגמי ג’ינס במסגרת קולקציות המותג ולעצב דגמים בעלי מסרים חברתיים כמו חולצות הטי־שירט עם הכתובת "כולנו אמורים להיות פמיניסטים" הזוכות להצלחה ברחבי העולם.
לצד דגמים מרהיבים מכל התקופות שנתפרו ביד ועליהם חריזה ורקמות שנעשו באטליה של בית האופנה, רבים מהם שייכים לאופנת העילית של הבית, ניתן לראות בתערוכה תמונות נדירות של כריסטיאן דיור עצמו. כמו כן מוצגים צילומי אופנה עם דגמים של הבית שצולמו על ידי מיטב הצלמים כמו אנרי קרטייה ברסון, וויליאם קליין וריצ’ארד אבדון וגם מכתבים, איורים, רהיטים וכמובן אביזרים כמו נעליים ותיקים כתיק דיינה שכבר נכנס להיסטוריה וכובעים מרהיבים שעיצב לבית כובען בית המלוכה הבריטי, סטפן ג’ונס.
התערוכה בנויה בחלקה בסדר כרונולוגי. חלקה הראשון מוקדש למייסד המותג כריסטיאן דיור ובו הרבה פרטים מחייו האישיים, החל בילדותו בעיר גרינוויל באזור נורמנדי, דרך התקופה שקדמה להקמת בית האופנה שלו ובה ניהל גלריה אוונגרדית בפריז והתחבר לאמנים חשובים כמו דאלי, ג’קאמוטו, קלדר ורבים אחרים. דיור היה חובב ואספן אמנות, וכאשר בוחנים את הדגמים שעיצב מגלים עד כמה האסתטיקה שלהם הושפעה מיצירות האמנות שאהב.
בחלק השני של התערוכה מוצגים על פי סדר כרונולוגי דגמי אופנת העילית של הבית מ־1947, ובמידה רבה אפשר לראות שלמרות שמעצבי הבית התחלפו במהלך השנים, רוחו של המייסד וסגנונו העיצובי המשיכו להתקיים גם עשרות שנים אחרי מותו. לבית דיור היה ועדיין יש סטודיו גדול של אופנת עילית שבו עובדים עשרות בעלי מלאכה. בתערוכה הציבו האוצרים דוגמה של סטודיו המותג עם בובות מודלים ומכונות תפירה, והוא מאויש על ידי עובדות הסטודיו המקורי המדגימות ומסבירות איך פועל סטודיו אופנת עילית.
באולם האחרון בתערוכה, הממוקם בחלל גדול ומרשים בעל תקרה גבוהה, מוצגים הדגמים היפים והמרשימים ביותר של המותג מיום היווסדותו ועד ימינו, בעיקר של שמלות הערב. את חלק מהדגמים לבשו קליינטיות ידועות ומפורסמות כמו ליידי דיאנה, הנסיכה גרייס ממונקו ושחקניות כג’ניפר לופז ושרליז תרון. השמלות מוצגות על מבנה בדמות מגדל עם חמש קומות.
המותג כריסטיאן דיור נרכש ב־1984 על ידי תאגיד מוצרי היוקרה הצרפתי החשוב LVMH, והתערוכה מציגה לא רק את הפן היצירתי של המותג אלא גם את הפופולריות שלו ברחבי העולם והצלחתו הכלכלית.
- פרטי התערוכה:
Christian Dior, couturier du rêve
Musée des Arts décoratifs
107, rue de Rivoli 75001 Paris
עד 7 בינואר 2018