בלי "יהיה בסדר": כך תעזרו לילדיכם להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין

הילדים שלכם עולים לכיתה א'? עוברים בית ספר? מתחילים את חטיבת הביניים? יכול להיות שהם מפחדים - וזה לגמרי בסדר. גלו מה היועצות ממליצות לעשות ולא לעשות

גלי לויטה ליבוביץפורסם: 23.08.17 08:40
"אני לא בטוחה שהילדה שלי יודעת לקראת מה היא הולכת". עינת טסלר ודניאל, שעולה לכיתה א'
"אני לא בטוחה שהילדה שלי יודעת לקראת מה היא הולכת". עינת טסלר ודניאל, שעולה לכיתה א'

איפה הכיתה? מה עושים כשרוצים ללכת לשירותים? מתי ואיך להצביע? מה לעשות אם החברה שלי ואני לא לומדות באותה מגמה? שנת הלימודים החדשה אוטוטו כאן ולילדים שלכם יש לא מעט שאלות, גם אם הם לא תמיד פונים אליכם כדי לקבל את התשובות.

 

כיצד מכינים את הילדים לקראת כניסה למסגרת חדשה משלב הגן, לקראת כיתה א' ועד לחטיבת הביניים? עשה ואל תעשה, רגע לפני שחוזרים לספסל הלימודים או לחצר הגן.

 

"המעבר יכול להיות שוק רציני"

"כולם זוכרים את היום הראשון בכיתה א', אני לא זוכרת את אותו הרגע, וגם אין לי זיכרונות טובים מבית הספר היסודי. המורים טענו שלא אצליח לסיים בגרות, ההערות שכתבו לי במבחנים לא היו תמיד מחמיאות - דבר שהיה בעל השפעה שלילית, והוריד לי את הביטחון. היום אני מסיימת דוקטורט, ואת הקרדיט אני נותנת להורים שלי, שיצרו אצלי הרגשה טובה, אמביציה ומוטיבציה" מספרת עינת טסלר מכפר סבא, נשואה ואמא לרום בן השנתיים ולדניאל שעולה לכיתה א'.

 

"הכי חשוב לי שהבת שלי תהיה מאושרת, שתעבור חוויה נעימה ותיעזר בתשתית הרגשית שיצרנו בבית. יחד עם זאת, אני לא בטוחה שהיא יודעת לקראת מה היא הולכת. כולי תקווה כי בית הספר לא יחבל ביצר הסקרנות וברצון ללמוד דברים חדשים".

 

"אני חוששת מאוד מהמעבר של בתי מגן פרטי, אינטימי ומכיל, לגן עירייה בו לומדים יותר מ-30 ילדים" מספרת מיכל שמחון, אמא לשלוש בנות: שירי בת ארבעה חודשים, אור, שעומדת ללמוד לראשונה בגן עירייה, ורוני, שעולה לכיתה ז'. "בעיניי, הילדה שלי עדיין תינוקת. מדי שנה אני מספרת לה שהיא עוברת לגן של גדולים. השנה זה באמת קורה. זה שינוי וזה מפחיד, גם אותי. יחד עם זאת, אני סומכת על הבת שלי ויודעת שהיא תצליח להתמודד ותהיה בסדר".

 

את בעלה, איל, מטריד דווקא השינוי שצפוי לבתו הגדולה בחטיבה: "המעבר מבית ספר בו שוררת אווירה ביתית ונעימה, ובכל שכבה לומדות רק ארבע כיתות, לחטיבת הביניים - הממוקמת בתיכון המונה כ-2,000 תלמידים - יכולה להיות שוק רציני לכל אחד. פתאום אתה מגיע למקום חדש וגדול פי כמה ממה שהכרת עד כה, חברויות יכולות להשתנות, מערכת הלימודים יותר נוקשה. כל זה יכול להיות מאוד מאיים, ולהשפיע על מידת ואורך תקופת ההסתגלות, גם כאשר מדובר בילדה חברותית שמצליחה בלימודים".

 

ומה לגביך?

 

"אני מבחינתי אמשיך להיות מעורב בכל קבוצות הווטסאפ של ההורים בכל המסגרות. זוהי פלטפורמה בה ניתן לקבל את הכלים להתמודד עם בית הספר, לשתף ולשמוע הורים אחרים, ולהכיר את עולמה של הילדה שלי" .

 

"זה שינוי וזה מפחיד - גם אותי". מיכל ואיל שמחון ושלוש בנותיהם
    "זה שינוי וזה מפחיד - גם אותי". מיכל ואיל שמחון ושלוש בנותיהם

     

    אל תאמרו לילד לא לפחד - הוא מפחד ויש ממה!

    "כיום יש נטייה להתעסק עם החולשות של הילדים - במקום להעצים את החזקות שלהם, בדיוק כפי שעשו לפני 30 שנה", מסבירה מיכל דליות, המרכז להכשרת יועצי משפחה ולהדרכת הורים. "חשוב שיהיה להורים את הביטחון בחוכמתם ובחוסנם הנפשי של הילדים להתמודד ולהתגבר על תלאות החיים".

     

    "כל סוג של מעבר מסמל יציאה מאיזון: כניסה לגן עירוני, עלייה לכיתה א' או לימודים בחטיבת הביניים. כאשר מכינים ילד לקראת השינוי, חשוב לטעת בו ביטחון, לספק לו מידע, לספר את האמת ובמקביל - לתת לו לגיטימציה לרגשות הנובעים ממציאות שהשתנתה בין לילה. אל תאמרו לילד: 'אל תפחד' (הוא מפחד - ויש ממה!), 'הכל יהיה בסדר' (מילים ריקות בלי טעם ובלי ריח) ומשפטים נוספים המביעים זלזול ברגשותיו. לעומת זאת, פנו אליו עם חיוך, השתמשו במושגים שהוא מכיר (מנהלת ולא הנהלה, למשל), ועודדו אותו תוך מתן פתרונות.

     

    "ילד שעולה לכיתה א' מתעניין במיקום השירותים, בדרך המובילה לכיתה, בתפקיד של המורה והמנהלת, בחברים החדשים, בהתרחשות בהפסקות וכדומה. בני נוער שעולים לחטיבת הביניים הם בוגרים יותר ומכירים את מערכת החינוך. יחד עם זאת, ובמיוחד כאשר מדובר בילדים רגישים, חשוב להתייחס לשינוי. זה הזמן ליזום שיחה, לבקש מהם להניח בצד את הנייד, להסתכל לכם בעיניים, ולהקשיב למה שיש להם להגיד. תנו להם דוגמה לשינוי שאתם בעצמכם עברתם וכיצד התמודדתם עם האתגר. הזכירו להם סיפור הצלחה שלהם, שהיו מעורבים בו חשש ופחד".

     

    "אל תתייחסו לילד כאל מסכן - לא משנה בן כמה הוא. העבירו לו מסר כי הוא עומד בפני הרפתקה חדשה, וכי יש לו את היכולת והמסוגלות להתמודד עם כל אתגר. הדגישו בפניו את היתרונות והכישורים שיכולים לשמש אותו במסגרת החדשה. אל תבטיחו שיהיה בסדר, שהמורה תהיה נחמדה, שהוא ייצור קשרים חברתיים בקלות, שחטיבת הביניים זו מסגרת זהה לבית הספר היסודי או שלא יהיו הרבה שיעורי בית. זכרו כי לכל ילד יש את הכוחות להתמודד עם אתגרים! רק כאשר נאפשר להם לנסות ולהתמודד בעצמם, הם יהיו מוכנים לחיים, גם כאשר הם עומדים בפני מפח נפש".

     

    "כל סוג של מעבר מסמל יציאה מאיזון". מיכל דליות
      "כל סוג של מעבר מסמל יציאה מאיזון". מיכל דליות

       

      הורה מפוחד ישלח למסגרת החדשה ילד מפוחד

      "חשוב להבין את המשמעות של התגובה של ההורים, שעלולים להעצים את תחושת הפחד של הילד", מסבירה שלי מילר, מדריכת הורים ושינה. "הורה בטוח ישלח ילד בטוח ולכן עלינו לחשוב היטב מה עלינו לעשות כדי לבסס קודם כל את הביטחון שלנו".

       

      מילר נותנת כמה עצות חשובות לקראת תחילתה של שנת הלימודים החדשה:

       

      1. היכרות עם הסביבה החדשה: נסו ליזום פגישה עם המורה או הגננת וערכו ביקור מקדים בגן או בבית הספר.

       

      בגן: הסבירו לילד היכן מניחים את בקבוק המים, איפה השירותים והיכן החצר.

      לקראת כיתה א': לכו עם הילד לחדר המורים ולמזכירות, והסבירו לו מהי צורת הישיבה בכיתה.

      במעבר לחטיבת הביניים: ערכו ביקור מקדים, חשבו את מסלולי ואופן ההגעה, ועודדו את הילד לקבוע מקום ישיבה לצד חבר קרוב.

       

      2. תשומת לב לתכנים: זכרו - הורה שסומך על הגננת או המורה ייטע ביטחון בילד. הצהרות כגון: 'הגננת הזו לא טובה', 'שמעתי שהמורה צעקנית' או 'חבל שלא תלמד באותה מגמה עם החבר הכי טוב שלך', עלולות לפגוע בתחושת הביטחון של הילד. הילדים מאזינים לדבריכם גם כאשר הם נאמרים לחבר או לבן הזוג.

       

      3. סדר חיצוני משפיע על הסדר הפנימי: כמה ימים לפני תחילת הלימודים, הכינו עם הילדים את התיק, עטפו יחד את המחברות, הדביקו את המדבקות, דבר שיאפשר להם ליצור קשר עם הספרים ולהיות חלק מפעילות שתמשך בכיתה. הכינו טבלת סדר יום והתייחסו לשגרה החדשה. כן, גם עם הילדים העולים לחטיבת הביניים.

       

      4. תיאום ציפיות המותאם לגיל ולאופי הילד: ספרו לילדים מה מצפה להם מחר בבוקר: מתי קמים, מה מתוכנן, מה תהיה שגרתם יומם, מי נמצא איתם בסוף יום הלימודים, האם עליהם לאסוף את האח הצעיר, ומה עומד להיות במגמה החדשה שבחרו. גם בגיל ההתבגרות ולקראת מעבר לחטיבת הביניים, יחד עם הדרישה לעצמאות, עדיין קיים צורך להכוונה הורית ולהקשבה.

       

      5. תמיכה חברתית: במהלך החופש הגדול עלול להיווצר ניתוק בין הילד לחבריו. חזקו קשרים חברתיים ועודדו יצירת מערכות יחסים חדשות. ארגנו מפגשים עם חברים ותיקים ונסו למצוא חברים מוכרים ממסגרות נוספות (חוגים, שכונה), הצפויים ללמוד עם הילד/נער באותה כיתה.

       

      6. כל סוף הוא התחלה: זו סיבה מספיק טובה למסיבה - חגגו את תחילת שנת הלימודים החדשה! הזמינו כל אחד מבני המשפחה לספר על ציפיותיו, החששות איתם מתמודד ומה הוא מאחל לעצמו. את הגדולים יותר שאלו לגבי מטרות, יעדים ולמה הם זקוקים מאיתנו ההורים, דבר שיוכל לשמש בסיס טוב לשיח כן ופתוח.

       

      7. הכנה עצמית: רגע לפני שזה קורה, הכינו גם את עצמכם - הקפידו לארגן את התיק ואת תכולתו ערב לפני, ודאו שיש תלבושת מוכנה. קומו בבוקר רגע לפני הילדים, שתו משקה חם, הירגעו והכינו את עצמכם ליום מרגשו ומאתגר. התחלה במסגרת חדשה עלולה להיות מלווה בקשת רחבה של רגשות שיכולים לבוא לידי ביטוי בכעס, עצב וחוסר שקט - גם בבוקר הראשון ללימודים. 

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      עיתונאית ומנהלת תוכן ודיגיטל